Dali concept 6 vs Proson R62 MK2 (fronter)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali concept 6 vs Proson R62 MK2 (fronter)

Ja..som dere leser så står jeg i valgets kval.

Prisen på concept 6 er jo 3500kr mens proson kan kjøpes fra sverige og vil da komme på omtrent 2500-2800kr med frakt.

Men er det noen som har hørt forskjellen på disse?

Leste et sted at proson sine ikke var spesielt bra på diskant og mellomtone. Men jeg har ikke hørt dem selv. Jeg hørte i dag på concept 6 sine og jeg syntes det var ok jeg, men jeg har lite erfaring med lyd og store høytalere liksom.

Og jeg satser på at min billige pakkeløsning av en reciever vil takle dem begge to greit nok. (5x50watts surroundforsterker)

Jeg har aktiv sub i tillegg og legger da ikke spes mye vekt på hvilken av dem som har best sub. såfremt bassen i noen av dem utgjør en vesentlig faktor i lydkvaliteten osv..

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Proson Reality 62 Mk2 drar omtrent 100W continous og 200W peak. Se http://www.proson.se/hogtalare.php3?...onreality62mk2. Din forsterker vil nok bli i minste laget så du får være forsiktig når du drar på så du ikke sprenger noe. Forsterkere kan fort vrenge lyden når du belaster dem for hardt, og det liker ikke høyttalere.

Proson Reality 62 Mk2 høyttalerene vil fungere meget bra i hjemmekino!! De trøkker godt. Mellomtone og diskant er litt innestengt, men alldeles ikke dårlig. Til musikk ville jeg valgt noe annet.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Proson Reality 62 Mk2 drar omtrent 100W continous og 200W peak. Se http://www.proson.se/hogtalare.php3?...onreality62mk2. Din forsterker vil nok bli i minste laget så du får være forsiktig når du drar på så du ikke sprenger noe. Forsterkere kan fort vrenge lyden når du belaster dem for hardt, og det liker ikke høyttalere.

Proson Reality 62 Mk2 høyttalerene vil fungere meget bra i hjemmekino!! De trøkker godt. Mellomtone og diskant er litt innestengt, men alldeles ikke dårlig. Til musikk ville jeg valgt noe annet.
    Ok..men jeg spiller uansett ikke så høyt at jeg tror det blir et problem.

Men er da diskanten og mellomtonen bedre på concept 6 enn proson? Om så er tilfelle vil jeg velge concept.

Og disse frntene kommer også selvsagt til å bli brukt til musikk...men bare ca 5% av tiden dem benyttes.

Og...drar concept 6 frontene noe mindre watt? slik at dem uansett passer bedre til min noe svake forsterker?

Active Wolverin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Ok..men jeg spiller uansett ikke så høyt at jeg tror det blir et problem.

Men er da diskanten og mellomtonen bedre på concept 6 enn proson? Om så er tilfelle vil jeg velge concept.

Og disse frntene kommer også selvsagt til å bli brukt til musikk...men bare ca 5% av tiden dem benyttes.

Og...drar concept 6 frontene noe mindre watt? slik at dem uansett passer bedre til min noe svake forsterker?
    Etter min erfaring vil Proson høgtalerene fungere "dårlig" til musikk.
    De Dali høgtalerene er en mye mer all-round høgtaler enn det de Proson er.

Jeg synes også som nevnt ovenfor at mellomtone og diskant virker inneklemt og er i mine ører litt utydelige.
    Det er mer bass trykk i Proson, for Dali høgtalerene der er litt lite "punch" i, men har du en sub som ordner med bassen, så ville jeg gått for Dali.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt begge, og mener at Dali Concept 6 er betydelig bedre høytalere til musikklytting. Som du sier selv, så har du sub til å hjelpe med det verste trykket på film, og da ville jeg definitivt gått for Daliene.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar gutter da går jeg for Dali! Og så kjører jeg center som phantom til frontene, da centerhøytaleren min er usannsynlig svak. Og jeg ser jo stort sett film alene og da midt i "sweet-spot".

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •