DALI Concept 6 Høyttalere greit nok for mitt bruk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DALI Concept 6 Høyttalere greit nok for mitt bruk?

Jeg har kommet fra mtil at tiden er inne for å oppgradere lyden i min hjemmekino noe. Dvs at min sønn er blitt gammel nok til å ikke rive i stykker alt han ser.

Jeg snakket med HiFI-klubben og dem mente at denne serien ville være perfekt til meg. Dem mente også at dem var bedre enn Dali 5 serien..spes da til filmbruk.

Og det som er bra er at jeg kan drive disse to med min nåværende "billig" forsterker på 5x50 watt. Han fyren mente også at skal jeg hakket opp på lyd så må jeg nesten ha ny forsterker og da snakket vi 4-5k bare for en som duger.

Men har noen av dere hørt på disse? Til 3.5k så blir jeg liksom ikke blakka heller hehe..

Jeg er ikke ute etter mer bass da jeg har aktiv sub utenom uansett, men jeg vil ha mer fylde og høre stemmene i filmen bedre. På mitt nåværende anlegg så er stemmene svake og fylden er omtrent lik null. Og jeg regner med at fylden kommer med størrelsen på høytalerne såvel som kvalitet selvsagt. Noen kommentarer til dette?

Active Wolverin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Jeg har kommet fra mtil at tiden er inne for å oppgradere lyden i min hjemmekino noe. Dvs at min sønn er blitt gammel nok til å ikke rive i stykker alt han ser.

Jeg snakket med HiFI-klubben og dem mente at denne serien ville være perfekt til meg. Dem mente også at dem var bedre enn Dali 5 serien..spes da til filmbruk.

Og det som er bra er at jeg kan drive disse to med min nåværende "billig" forsterker på 5x50 watt. Han fyren mente også at skal jeg hakket opp på lyd så må jeg nesten ha ny forsterker og da snakket vi 4-5k bare for en som duger.

Men har noen av dere hørt på disse? Til 3.5k så blir jeg liksom ikke blakka heller hehe..

Jeg er ikke ute etter mer bass da jeg har aktiv sub utenom uansett, men jeg vil ha mer fylde og høre stemmene i filmen bedre. På mitt nåværende anlegg så er stemmene svake og fylden er omtrent lik null. Og jeg regner med at fylden kommer med størrelsen på høytalerne såvel som kvalitet selvsagt. Noen kommentarer til dette?
    Dali er flott all-round høgtalere.
    De egener seg til film og til musikk.
    Concept 6 er etter min smak for spinkle i lyden, men om du kombinerer dem med en god sub, så vil det nok fungerer helt flott.
    Dali er svært lettdrevne, så jeg er ikke så sikker på at du må bytte ut forsterkeren din.
    Men selv om de er lett drevne, så får du en helt annen lyd i dem om du har kraftigere saker å gi dem inn med.
    De ser jo elegante ut også da.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Concept 6 fikk sølv i Lyd & Bildes kavalkade for 2004-2005. Det er god lyd i dem, men jeg syntes de var litt fattige i bassen. Gullvinner var Audio Pro Black Vector V2. Disse har jeg ikke hørt, men har hørt mye positivt om dem.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar. Jeg skal nå ta meg en tur å høre på dem!

Og jeg har jo aktiv sub så bassen trenger ikke være så "perfekt" i frontene. Men jeg vil ha en god del mer "fylde" i lyden enn det jeg har nå med mine to små fronter som hver av dem er på størrelse med en liten bok (sett rett imot liksom)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Dali Concept 6 fikk sølv i Lyd & Bildes kavalkade for 2004-2005. Det er god lyd i dem, men jeg syntes de var litt fattige i bassen. Gullvinner var Audio Pro Black Vector V2. Disse har jeg ikke hørt, men har hørt mye positivt om dem.
    Av gulvstående høytalere så mener du vel Audio Pro Black Diamond V2? ;-)
    Disse koster jo et par lapper mer også da, men synes lyden i APene er hakket bedre enn Concept 6. Men det er gode høytalere til prisen, for all del....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diamond selvfølgelig! Ikke Vector selv om den sikkert er bra til sitt bruk! :lol:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja nå har jeg hørt på dem og dem hørtes bra ut. Selv om ikke jeg har hørt så mange andre liksom.

Men på Hificenterkjeden så jeg noen proson 62 MK2 til 4200kr. Hvordan er disse i forhold til concept 6? Selgeen sa at proson sine også mest sannsynlig ville kunne drives av min billige reciever på 5x50 watt.

Noen som har erfaring med proson her?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde VELDIG lyst på dem, men fant ut at jeg var interessert i god lyd til både musikk og hjemmekino. Synes diskant og mellomtone ble litt innestengt i 63 Mk2 som jeg lyttet til. 62 Mk2 får du billig på fyndborsen.se forresten (som 66 Mk2) til SEK 2395. Det consept mangler i bass har disse og det 62 Mk2 mangler i diskant/mellomtone har consept.

Hva med denne da? Denne (i pakke med center og bakkanaler) ble best i test for ikke lenge siden i en hjemmekinotest: http://www.fyndborsen.se/produkt.php?main!filter!Prodnr=10325

Edit: Eller denne? http://www.fyndborsen.se/produkt.php?main!filter!Prodnr=6224

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    quote Jeg hadde VELDIG lyst på dem, men fant ut at jeg var interessert i god lyd til både musikk og hjemmekino. Synes diskant og mellomtone ble litt innestengt i 63 Mk2 som jeg lyttet til. 62 Mk2 får du billig på fyndborsen.se forresten (som 66 Mk2) til SEK 2395.Quote

Hmm da tror jeg ikke proson er noe for meg. Jeg vil at diskant og mellomtone skal være bra liksom. Og av det jeg kunne høre så var concept 6 bra på disse tinga. Men som sagt så fikk ikke jeg høre på proson sine da. Men har lest litt rundt her på forumet og noen sier at proson sine er god på bass. Men siden jeg har aktiv sub så trenger jeg ikke god bass, men god mellomtone og diskant egentlig. Self med litt bass for å spe på.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm når man kjøper fra sverige kommer vel moms og slikt i tillegg eller hva?

Dessuten så vet jeg jo ikke om min reciever kan drive de du la link til. Men joa..dem ser jo veldig bra ut dem.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fyndborsen trekker fra svensk mva, og speditøren legger til norsk. Fordel din er kursforskjellen. Frakt er ca SEK 400,-.

Du finner mye på forumet om handel på fyndborsen hvis du søker litt.

Tror forsterkeren din fint driver høyttalerene jeg linket til, men du får mere ut av dem hvis du senere oppgraderer forsterker selvfølgelig.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm så at Fyndborsen selger Proson Rmk2 til 2300SEK. Det er jo grisebillig. Og om min reciever klarer å drive disse så er det jo nesten for billig til å gå glipp av hehe. Selv om concept 6 muligens er bedre på diskant og mellomtone! Hmm valgets kvaler.

Men om concept 6 er bedre til mitt bruk så vil det jo egentlig være dumt av meg å kjøpe proson når jeg bare sparer tusenlappen liksom.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i det du tenker. Poenget var en oppgradering ikke sant?

Hvis du var fornøyd med lyden i Concept ville jeg gått for dem. Alternativet slik jeg ser det er å legge litt mere penger i det.

Evt kan du handle noen bra satelitter som du senere kan flytte bak når du får råd til fronter og receiver. Feks System Audio SA505 som du senere flytter bak når du handler SA1550. Se www.hificenter.no.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe....jeg tenkte faktisk på å kjøpe concept 6 som fronter nå. Og når jeg får eget kinorom en gang i fremtiden så ville jeg brukt disse som bakhøytalere, uavhengig av hva fronter jeg da måtte kjøpe meg.

Det viktigste er jo at fronter og center er av samme merke og serie ikke sant?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    la meg starte en ny tråd her..som omhandler concept vs proson mk2

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Det viktigste er jo at fronter og center er av samme merke og serie ikke sant?
    Ideelt sett skal alle høyttalere i et surroundoppsett være like, men klangmatching foran er vel viktigst ja.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldri vært noe Dali fan, men Concept serien tok meg på senga, nå venter en kompis på NAD 372+521 og Concept 8. Spillte utrolig bra, mye mer min smak enn blå serien dems. Rock og pop fungerte som hånd i handske på denne komboen.

Proson R63MkII overrasket også endel for min del, men de kan ikke spille noe spessielt høyt, og knakktesten tilsier at kabinettet er "dårlig"!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Aldri vært noe Dali fan, men Concept serien tok meg på senga, nå venter en kompis på NAD 372+521 og Concept 8. Spillte utrolig bra, mye mer min smak enn blå serien dems. Rock og pop fungerte som hånd i handske på denne komboen.

Proson R63MkII overrasket også endel for min del, men de kan ikke spille noe spessielt høyt, og knakktesten tilsier at kabinettet er "dårlig"!
    Jeg leste over din uttalelse, og ville bare poste og si at etter min smak, så kan ikke Concept serien matche blue serie når det gjelder film gjengivelse.

Skal man virkelig snakke om god Dali serie, så er Euphonia, Suite 2.8, Helicon og Piano Noble eneste virkelige valgene, men her snakker man jo annen pris klasse da.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer en ny serie som heter Ikon om noen uker. Den er stygg som juling, men interessant da den er utstyrt med bånddiskant. Prisen ser ut til bli den samme som for Suite serien.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Det kommer en ny serie som heter Ikon om noen uker. Den er stygg som juling, men interessant da den er utstyrt med bånddiskant. Prisen ser ut til bli den samme som for Suite serien.
    Har du noen link med bilder?
    Lette på nettet, men fant ikke noe på dali.dk
    mulig jeg er blind da..

Edit:
    Steike blind.
    Står jo på første siden. Hehe.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg