Nærfelts høyttalere, anbefalinger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer Blodpudding sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nærfelts høyttalere, anbefalinger?

Jeg vil ha meg noen rimelig gode høyttalere som primært skal brukes til musikklytting ved PC'en. Litt pondus er ikke å forakte til spill, men det skal ikke være noen svære høyttalere. Jeg vil ha dem så kompakte som mulig.

Hvilke høyttalere anbefales til min bruk? Jeg antar at jeg kommer til å sitte ca 70 cm fra dem, jeg vil helst ikke overskride 4000 kr.
    Takk!

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville sett etter noen studio-høytalere, f.eks http://www.audionet.no/nettbutikk/re...tend=&freetxt=

Active Wolverin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blodpudding
    Jeg vil ha meg noen rimelig gode høyttalere som primært skal brukes til musikklytting ved PC'en. Litt pondus er ikke å forakte til spill, men det skal ikke være noen svære høyttalere. Jeg vil ha dem så kompakte som mulig.

Hvilke høyttalere anbefales til min bruk? Jeg antar at jeg kommer til å sitte ca 70 cm fra dem, jeg vil helst ikke overskride 4000 kr.
    Takk!

ville gått for noen studio monitorer ja.

Mario's
    THX-Audio ST-150.
    Meget bra, og rimelige.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha NS-10M er det utrolig mange som velger. Også IDOL-dommerne bruker dette i studioet sitt, så da må de være bra. Du får sikkert tak i et par til en grei pris i forhold til budsjettet ditt.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du gal Flageborg? Leste du ikke innlegget om dem for noen måneder tilbake? Det er jo tidenes bestselgende flopp!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Media Desk systemet fra Blue Sky? Dette er i følge flere et veldig bra system m.h.t. pris. Mer info her og her

Newcomer Blodpudding sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svarene!

Hva er egentlig forskjellen på studiohøyttalere og "vanlige" høyttalere, bortsett fra at studiohøyttalere skal være svært nøytrale? Jeg vil nyte musikken, ikke lytte kritisk etter feil i miksen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første er det sjelden høyttalerne avslører innspillingen. Det er snarere omvendt, nemlig at innspillingen avslører høyttalernes svakheter.

En studiomonitor skal, som du er inne på, være korrekt. Men begrepet "studiomonitor" er blitt mye feilaktig brukt. Jeg vil si at det ikke har noe substans lenger og bare beskriver en tenkt målgruppe i noen få tilfeller.

Det som er typisk for markedstilpassede høyttalere er en litt boomy bunn (altså at det skal gi en illusjon av å være mye dypbass), en litt tilbaketrukken mellomtone og en litt overdreven diskant for å skape overdetaljering og derav imponatoreffekt.

Alternativer jeg anbefaler deg å se nærmere på er Epos E3 og Usher S520 (som er å få i noen sinnssykt kule lakkfarger).

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Er du gal Flageborg? Leste du ikke innlegget om dem for noen måneder tilbake? Det er jo tidenes bestselgende flopp!
    Hvis man skal ta det som står i den artikkelen til følge: Burde konstruktøren vært stillt for riksrett, alle kjøperne for landsforræderi eller være erklært sinnsyke i gjerningsøyeblikket, dvs. kjøpsøyeblikket, men sånn er vel virkelighetens synspunkter, på godt og vondt, når det gjelder subjektive oppfatninger av god lyd......................

Disse har jeg opplevd i studiosammenheng:

http://www.meyersound.com/products/s...hd-1/index.htm

og de kan JEG anbefale.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte er poenget med en "studiostandard" ikke nødvendigvis at utstyret skal være det absolutt beste, men at musikere og teknikere skal "føle seg hjemme" -mao. at de kjenner igjen utstyret og vet hvordan det låter og fungerer. F.eks. var det en debatt for en del år siden om hvor dårlig SSL miksere låt og ble lydmessig sammenlignet med hjemmestudiomiksere til 20-30 tusen. De er likevel installert i de fleste studio verden over.

Min anbefaling fro 4000 kr: Let etter et par brukte Genelec 1029 eller 1030a.

Newcomer Raimond sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blodpudding
    Takker for svarene!

Hva er egentlig forskjellen på studiohøyttalere og "vanlige" høyttalere, bortsett fra at studiohøyttalere skal være svært nøytrale? Jeg vil nyte musikken, ikke lytte kritisk etter feil i miksen.
    Ligger litt over budsjettet ditt, men disse skal jo være veldig små og musikalske.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DottCom
    Ofte er poenget med en "studiostandard" ikke nødvendigvis at utstyret skal være det absolutt beste, men at musikere og teknikere skal "føle seg hjemme" -mao. at de kjenner igjen utstyret og vet hvordan det låter og fungerer. F.eks. var det en debatt for en del år siden om hvor dårlig SSL miksere låt og ble lydmessig sammenlignet med hjemmestudiomiksere til 20-30 tusen. De er likevel installert i de fleste studio verden over.

Min anbefaling fro 4000 kr: Let etter et par brukte Genelec 1029 eller 1030a.
    Du bør lese artikkelen. Det Flageborg skrev om riksrett er knappest en mild nok dom for et så jævlig dårlig produkt fra en så stor produsent som i tillegg bygger dyre instrumenter.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare nevne Tannoy reveal, disse er ganske rimelige og burde gjøre jobben bra, har selv fem stk som jeg bruker til surround :grin:

De koster i underkant av 2k pr stk. Det har også kommet en ny reveal serie, men disse har jeg ikke hørt. Personlig syns jeg de nye er utrolig stygge i forhold til de originale som er sort og rødt eller blått (blå er aktiv og endel dyrere).
    Det holder med to farger på en høyttaler, og sølv har bare en effekt: nemlig å få det til å se billig ut :-x

Are

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Snickers-is]For det første er det sjelden høyttalerne avslører innspillingen. Det er snarere omvendt, nemlig at innspillingen avslører høyttalernes svakheter.
    En studiomonitor skal, som du er inne på, være korrekt. Men begrepet "studiomonitor" er blitt mye feilaktig brukt. Jeg vil si at det ikke har noe substans lenger og bare beskriver en tenkt målgruppe i noen få tilfeller.
    Det som er typisk for markedstilpassede høyttalere er en litt boomy bunn (altså at det skal gi en illusjon av å være mye dypbass), en litt tilbaketrukken mellomtone og en litt overdreven diskant for å skape overdetaljering og derav imponatoreffekt.QUOTE]

Enig med du der ja.
    Det er også viktig at høyttalerne er godt skjermet slik at de ikke forstyrrer PC skjerm eller datamaskinen på andre måter.
    Blue Sky høyttalerne kan plasseres helt inntil datautstyr uten at det blir noen magnetisk påvirkning av den grunn.
    Dette er av stor viktighet dersom man er i plassmangel og ikke har så mange valg når det kommer til høyttalerplassering.

Til Flageborg i Arendal vil seg si at 27 700,-+ MVA pr stk for Meyer HD-1 er i drøyeste laget.
    Da ville jeg heller ha sjekka ut Sky System One fra Blue Sky.
    Holder det for Skywalker sound (Lydstudio komplekset til Lucas Digital) så holder det for meg også.

Erlend

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg

Meyer HD-1 koster omtrent 30000 inkl mva per stk. Kanskje litt mye?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei puddingen!

Sjekk ut : http://www.musikkweb.no/musikkpraksi...&btnSoek=S%F8k

Dette er bruktsidene på musikkweb, største markedsplassen på profflydmarkedet i Norge.

Det står blant annet noen store Yamaha NS-1000 monitorer der til bare 4000 kr. Disse har berylliym diskant og mellomtone, slik Jm-Lab skryter av sin diskant idag. Les HiFi-World sin omtale av disse på: http://www.hi-fiworld.co.uk/hfw/olde...hans1000m.html

Ellers:

Sjekk ut http://www.djbutikken.no/index.php?cPath=35_114
    KRK er høyttalere uten noe bullshit. Fra lite og billig, til diigert og dyrt.
    Priser er per stykk.

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale enten Klipsch ProMedia GMX A-2.1 eller D-5.1 alt etter om du vil ha surround eller ikke. Det er en pakke inneholdende en 6,5" sub som spiller helt ned i 30 Hz samt satelitter (2 eller 5) med 3" metallmembraner for midrange samt 0,75" tractrix horn for diskanten. Disse tror jeg vil kunne gi deg bra med lyd (max 108db står de oppgitt med).
    De er ganske billige også; 2000 for pakken med 2.1, og 4000 for pakken med 5.1

PLUSS at de er utrolig kule i designet!

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er aktive studio monitorer du er ute etter, hør med en musikk forretning, de som fører disse produktene og har best kompetanse.

Det er mye å velge mellom idag, og prisene har gått veldig ned de siste årene.

Legger ved ett par linker håper de er til hjelp.

http://www.kickmusic.no/ehandel/

Kickmusic fører bla Behringer, Fostex, KRK, M-Audio, Roland og Samson monitorer. Flere av merkene inkludert Samson har flere modeller og også aktive subwoofere som fungerer veldig bra.

www.procom.no
    www.prolyd.no

Bruker selv Yamaha MSP5 sammen med en Samson 120b aktiv sub i mitt studio.

Newcomer TrondBerg sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel gal og gal...har du hört dem? Vanvittig gode höytalere spör du meg!
    MVH
    Trond:-D

Newcomer TrondBerg sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør lese artikkelen. Det Flageborg skrev om riksrett er knappest en mild nok dom for et så jævlig dårlig produkt fra en så stor produsent som i tillegg bygger dyre instrumenter.
    Ok, enig med du, men jeg så et par Yamaha NS-1000 for 500 kroner.Det er i hvertfall rett pris!!!
    Genelec har jo vanvittig velspillende små monitorer som jeg også varmt kan anbefale!!!
    MVH
    Trond Berg

Lignende tråder

1. Nominell impedans i høyttalere vs forsterkere
    By roffe in forum Høyttalere
    Svar: 145
    Siste melding: 12-26-2016, 11:05
  2. dipole høyttalere vs stereo høyttalere
    By neon king :) in forum Høyttalere
    Svar: 1
    Siste melding: 01-26-2005, 21:09
  3. Svar: 28
    Siste melding: 08-30-2004, 23:27
  4. 6 like høyttalere eller dedikerte senter høyttalere?
    By Poco_Niño in forum Høyttalere
    Svar: 29
    Siste melding: 08-08-2004, 17:44
  5. Rimelig surround forsterker/anlegg. Noen anbefalinger?
    By Zamot in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 07-24-2003, 15:12

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •