Innspilling av nye høgtalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 55
    Active Wolverin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innspilling av nye høgtalere

Det er jo et kjent fenomen at nye høgtalere må spilles inn før man peiser på med mye volum og trykk.
    Hvilke CD'er bruker du til å spille dem inn?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilken høyttalere har du kjøpt da? kan anbefale "basement Jaxx - Rooty", det er et bra album med mye bass, og BRA lyder.. hehe.... men komemr jo helt ann på hvilken ht du har kjøpt.....

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan musikk man spiller har egentlig ikke så stor betydning, så lenge det spiller, er egentlig viktigst, men har du noen høyttalere, men mye bass elementer, bør de få bevege på seg for at ting skal falle bedre på plass!

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forresten så er radioen en fin ting å ha på! (Med mindre man skal høre på det da)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Hvordan musikk man spiller har egentlig ikke så stor betydning, så lenge det spiller, er egentlig viktigst, men har du noen høyttalere, men mye bass elementer, bør de få bevege på seg for at ting skal falle bedre på plass!
    akkurat, derfor passer Basement Jaxx PERFEKT!

Newcomer Raimond sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wolverin
    Det er jo et kjent fenomen at nye høgtalere må spilles inn før man peiser på med mye volum og trykk.
    Jeg bruker en fil/sang jeg fant fra Flageborg sin signatur som het burn-in.wma eller noe lignende. Den står på repeat på anlegget når jeg er på jobb. Den spilte gjennom alle frekvenser samt pink noise.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har forstått det betyr det ikke mye om du skrur opp litt selv om du spiller inn. Poenget med å spille inn høyttaleren er å myke opp deler som er litt stive. Når delene mykes opp låter høyttaleren bedre. Hvis du peiser på går det jo fortere.

Høyttalere kan med fordel spilles litt inn også når de har vært lagret en stund.

Som nevnt over finnes det egne cd'er med burn-in-spor som gjør jobben litt raskere. 50-100 timer skulle hjelpe litt avhengig av høyttaler.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bal så mye med innspilling, timer og frekvenser.
    Bruk høytalerne som du normalt vil, sitt deg ned og nyt lyden etter hvert som den blir bedre og bedre.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har misforstått det fullstendig. Du må peise på i starten for at høyttalerne skal spilles inn fortest mulig. Det er jo snakk om å "få alt til å løsne skikkelig", og med finspilling tar det jo en evighet.

Send ut nabovarsel, sett Rammstein på full guffe, og ta deg en helgetur ett eller annet sted. Når du kommer hjem er nok høyttalerne spilt inn.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Du har misforstått det fullstendig. Du må peise på i starten for at høyttalerne skal spilles inn fortest mulig. Det er jo snakk om å "få alt til å løsne skikkelig", og med finspilling tar det jo en evighet.

Send ut nabovarsel, sett Rammstein på full guffe, og ta deg en helgetur ett eller annet sted. Når du kommer hjem er nok høyttalerne spilt inn.
    Jøsses.. Da sier dem 100% feil på hifi klubben.
    Da jeg fikk mine dali 8008 fikk jeg beskjed om å sette på lavt volum med en CD med lite "skarpe" lyder.
    Jeg ble annbefalt Human Touch med B.Springsteen.
    Innkjøring av høgtalereren skulle så slik å gå på lavt volum i ca 24 timer.
    Der etter skulle jeg skru opp til middels volum, og la det stå i ytterligere et døgn.
    Så først var det klart for å teste dem ut med litt mer rumlig og bass trykk, og jeg ble da annbefalt å bruke en CD som het ett eller annet slikt som bass beat eller noe sånt.
    Det ble et forferdelig bulder, og bassene gikk så dypt det gikk å få dem.
    Var mildt sagt utrivelig å være i rommet da.

Det jeg fikk beskjed om var at elementene måtte få "myknes" til før jeg dundret løs.
    Er dette helt feil?

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du gjør jo uansett ikke noe galt om du spiller noen timer med rolig musikk på lavt volum, så hvis det føles tryggest så er det det du bør gjøre ;-)

At det tar noen timer ekstra å spille inn høyttalerne skader vel ingen, men det er strengt tatt ikke nødvendig.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Du gjør jo uansett ikke noe galt om du spiller noen timer med rolig musikk på lavt volum, så hvis det føles tryggest så er det det du bør gjøre ;-)

At det tar noen timer ekstra å spille inn høyttalerne skader vel ingen, men det er strengt tatt ikke nødvendig.
    Jeg bare gjorde det jeg fikk beksjed om å gjøre av fyren jeg kjøpte høgtalerene av på hifi klubben i Trondheim.
    På han fikk jeg følelsen av at jeg kunne ødelegge elementene om jeg ikke gjorde det slik.
    Det ble da til at jeg gjorde det sånn, og høgtalerene er innspilte og bra nå, så ingen skade skjedd sånn sett.
    Tok nok lengre tid enn det hadde behøvet å gjøre da.
    Var likevel ikke helt sånn jeg så for meg at det skulle bli som svar på tråden, forventet å få vite at jeg heller burde bruke den og den CDen eller Audio DVD eller en bestemt musikk video eller en sene fra en film osv.
    Er likevel kult da, for jeg er jo kommet til forumet fordi jeg har lest det dere har skrevet om i mange måneder og vet det er veldig mye kunnskap som er i deres hoder som jeg ikke har.
    Jeg er for å lære og snakke om ting som interesserer meg

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøsses.. Da sier dem 100% feil på hifi klubben.
    Da jeg fikk mine dali 8008 fikk jeg beskjed om å sette på lavt volum med en CD med lite "skarpe" lyder.
    Jeg ble annbefalt Human Touch med B.Springsteen.
    Innkjøring av høgtalereren skulle så slik å gå på lavt volum i ca 24 timer.
    Der etter skulle jeg skru opp til middels volum, og la det stå i ytterligere et døgn.
    Så først var det klart for å teste dem ut med litt mer rumlig og bass trykk, og jeg ble da annbefalt å bruke en CD som het ett eller annet slikt som bass beat eller noe sånt.
    Det ble et forferdelig bulder, og bassene gikk så dypt det gikk å få dem.
    Var mildt sagt utrivelig å være i rommet da.

Det jeg fikk beskjed om var at elementene måtte få "myknes" til før jeg dundret løs.
    Er dette helt feil?
    Det er det dummeste jeg har hørt, og tyder på at det stemmer at det finnes folk på "Klubben" som ikke vet hva de prater om. Poenget med innspillingstid er ikke at høyttaleren skal spilles inn slik en bilmotor skal innkjøres. Det er rett og slett en forklaring på hvorfor ikke høyttaleren løter like godt som demohøyttaleren du hørte i butikken. En høyttaler må nemlig brukes litt før det begynner å låte skikkelig. Hvis du kommer over denne selgeren igjen må du gjerne hilse fra meg. Du kan godt quote meg direkte.:wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det dummeste jeg har hørt, og tyder på at det stemmer at det finnes folk på "Klubben" som ikke vet hva de prater om. Poenget med innspillingstid er ikke at høyttaleren skal spilles inn slik en bilmotor skal innkjøres. Det er rett og slett en forklaring på hvorfor ikke høyttaleren løter like godt som demohøyttaleren du hørte i butikken. En høyttaler må nemlig brukes litt før det begynner å låte skikkelig. Hvis du kommer over denne selgeren igjen må du gjerne hilse fra meg. Du kan godt quote meg direkte.:wink:
    Hehe.. da kan jeg vel trygt si at det er helt feil.
    Takk for oppklaringen

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at en høyttaler ikke låter bra i starten er faktisk et veldig godt argument for å kjøpe brukte eller demobrukte høyttalere. Jeg hadde gjerne betalt ekstra jeg, for å få demohøyttalere. Så hadde jeg sluppet unna flere hundre timer med "innspilling", før mellomtonen til B&W låter godt. :grin:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pluss at når man kjøper brukte høyttalere får man dem til en svært hyggelig pris.

Anbefales absolutt til første gangs kjøpere (slik som meg) og andre som ikke har så mye råd...

Jeg skaffet meg Jamo D590 og Jamo E530 for 7000, noe som jeg er svært fornøyd med

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...så lenge de er pent spilt inn så... Er jo visse, både hifi-ansette og privatpersoner som liker å guffe på skikkelig, og da sliter en ofte godt på elementene hvis høyttaleren ikke er innspilt fra før av!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge høyttalerne ikke er belastet ut over tålegrensene, er det ikke noe problem å kjøpe brukt. Det samme gjelder "innspilling". Selvsagt skal ikke høyttalerne belastes ut over tålegrensen, hverken under innspilling eller i vanlig bruk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja takk for oppklaringen, jeg også fikk høre samme teori som wolverin på hifiklubben.... Så viss du spiller lavt tar det MYE lenger tid å spille inn høytalern enn viss du spiller høyt?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    veldig mye lenger tid!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. nye høgtalere til hjemme kino
    By D-rex in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 10
    Siste melding: 07-05-2005, 13:19
  2. Nye høgtalere i bildørene.
    By black_hawk in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 3
    Siste melding: 05-26-2005, 22:16
  3. Nye Seas
    By Snickers-is in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 0
    Siste melding: 01-20-2005, 16:17
  4. Spørsmål ang. CV's nye serie
    By ZprMario in forum Høyttalere
    Svar: 19
    Siste melding: 06-19-2004, 15:41
  5. Nye plasmamodeller - opp til 14 bits fargebeh.!
    By lygren in forum TV-apparater
    Svar: 19
    Siste melding: 06-01-2004, 15:38

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •