Innspilling av nye høgtalere - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 55 av 55
    Newcomer Raimond sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Donald
    Omtrent samme beskjed fikk jeg også....Spillte nokså rolig til å begynne med.
    Men jeg har ikke lest i manualen til B&W om hva som står der.
    I manualen til B&W 703 står det gi dem en uke for at temperaturpåvirkning skal gi seg hvis transportert kaldt, og 15 timer med gjennomsnittlig bruk.

Edit: For moro skyld quoter jeg fra Dynaudio brukermanualen:
    Sitat Opprinnelig postet av Dynaudio owners manual
    The higher the quality of any driver system, the more demanding the loudspeaker will be regarding time for running in the system. A newly unpacked Dynaudio loudspeaker therefore requires several weeks running/playing to reach its optimum performance capability. After that period, a couple of minutes before every listening session will be helpful to 'warm up' the loudspeakers

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at meningene her spriker fra "forsiktig oppstart" til "peis bare på" når det gjelder innspilling. Selv heller jeg mot "forsiktig oppstart" og har alltid tatt det litt rolig til å begynne med de gangene jeg har kjøpt nye høyttalere.

Akkurat nå venter jeg på å få tilbake mine Mi3 som skal oppgraderes fra Super til Signature. Av elementene byttes diskanten ut.

Hva mener dere om innspilling av diskanter?

Jeg innbiller meg at et nytt diskantelement, i motsetning til et nytt mellomtone-/basselement, tåler bedre at jeg "peiser på" med en gang. Det er jo ikke de helt store fysiske kreftene i sving i diskanten. Og da er det kanskje slik at diskanten trenger litt høyt volum for å mykne opp/bli innspilt?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenf
    Ser at meningene her spriker fra "forsiktig oppstart" til "peis bare på" når det gjelder innspilling. Selv heller jeg mot "forsiktig oppstart" og har alltid tatt det litt rolig til å begynne med de gangene jeg har kjøpt nye høyttalere.

Akkurat nå venter jeg på å få tilbake mine Mi3 som skal oppgraderes fra Super til Signature. Av elementene byttes diskanten ut.

Jeg innbiller meg at et nytt diskantelement, i motsetning til et nytt mellomtone-/basselement, tåler bedre at jeg "peiser på" med en gang. Det er jo ikke de helt store fysiske kreftene i sving i diskanten. Og da er det kanskje slik at diskanten trenger litt høyt volum for å mykne opp/bli innspilt?
    Grattis med oppgradering, espenf! :-P :-P

Dette blir nok knall. Tar jeg feil eller er dette din andre oppgradering? Uansett, Signaturen vil jeg misunne deg skikkelig.;-)

Selv heller jeg mot en mellomting av de nevnte teorier. Synes ikke at en skal "kose seg avgårde i sneglefart" heller, men det skader ikke å bruke noen timer med vanlig musikk på middels nivå en stund før en "peiser på" litt etterhvert.

Selv har jeg nesten kost meg med å ha på vanlig musikk på middels nivå en stund, og hatt stor interesse av å høre hvordan høytaleren "løsner" etterhvert. Mine helt nye og uinspilte Mi3 var veldig skuffende med engang, hard og litt "skrapende mellontone og "ullen" bass. Men etterhvert har jeg faktisk hørt at ting har løsnet opp og blitt bedre, og i dag er jeg storfornøyd. Selv har mine Mi3 trengt et steg over 150 timer for å bli skikkelig gode.

Newcomer Donald sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenf

Gratulerer med oppgradering,nå blir din veldig gode høyttaler enda bedre!
    Liker den høyttaleren der utrolig godt.Har hørt mye på den på forretning,men har veldig lyst til å få låne et par med hjem en dag...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peis på. Det finnes ingen gode faglige argumenter mot det, og det er aldri påvist problemer med det med unntak av en bitteliten ting: Om det finnes et LCR-ledd i diskanten som har til oppgave å rette ut impedanskurven så vil diskanten ha bittelitt lavere effekttålighet før den er innspilt. Men det er så marginalt at det ikke betyr noe i praksis. Dette er ikke deler som sklir mot hverandre med friksjon. Det er mer som å myke opp en fiskestang. Den må bøyes kraftig en del ganger før den har sin rette "aksjon" på plass.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Grattis med oppgradering, espenf! :-P :-P

Dette blir nok knall. Tar jeg feil eller er dette din andre oppgradering? Uansett, Signaturen vil jeg misunne deg skikkelig.;-)
    Sitat Opprinnelig postet av Donald
    Gratulerer med oppgradering,nå blir din veldig gode høyttaler enda bedre!
    Takk for det!

Anfield - ja det min andre oppgradering. Men Mi3 standardutgaven hadde jeg bare i 14 dager før jeg leverte dem tilbake og hentet ut et par nye Super. Jeg likte lyden i standardutgaven godt, men HFS hadde akkurat da 10 % rabatt på Audiovector. Derfor jeg fant ut at jeg like godt kunne gå på Super med en gang. Jeg så jo for meg at det var en oppgradering jeg uansett ville gjøre etter hvert.

Og nå ender jeg (foreløpig) opp med Signature bare vel et halvt år etter at jeg kjøpte Mi3. Det har gått en god del raskere enn hva jeg i utgangspunktet hadde tenkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation Innspilling

Ok, her har vi tydeligvis misforstått litt om innspilling. Når ett element er nyinnkjøpt, og spolene osv er stive, og knapt bøyelige, så er det fare med at de kan knekke, om man gir over halvparten av hva de egentlig tåler, om det er billige elementer, er det EKSTREMT skadelig å spille høyere enn halvparten i 9 av 10 tilfelles knekker spolene, og høyttaler elementet er wasted... har spillt inn 127 elementer... bare for testing, spillte jeg over halvparten av hva de tåler, så overlevde de knapt, når de var nyinnkjøpte, det er snakk om at hvis du skal få elementer som tåler nærmest ett hellvette, så skal du kjøre på maks 1/5 del av hva det maksimalt tåler, i opptil 4 uker, hvis du gjør dette, vil høyttaler elementet nærmest tåle 1/4 del mer enn hva det egentlig gjør.. så det er avhengig av om du vil spare penger, eller waste penger...

Sammendrag:
    Perfekt innspilling - maks 1/5del av maks watt i 4 uker.
    Middels innspilling - maks 1/4del av maks watt i 3 uker.
    Lav Kvalitet - maks 1/2del av maks watt i 2 uker.
    SPRENGEPUNKT - min 1/2del av maks watt i en kort periode.

Har levd med lydsystemer attmed meg, har satt opp ett 12.4 kanalers hjemmekinosystem og satt opp lydsystemer i kinosaler osv. Jeg lever av å teste elementer osv. her har du the truth ending. De på HiFi-Klubben har nokk mest rett av alle her, og Om det ikke bare er suber du spiller inn, bør du nok spille det som er anbefalt der!

- ADVARSEL! -
    Dette er Gjennomsnittsmåling for alle elementer, har du ett spesiellt høyttaler elementer gjelder ikke dette. og dette oppsettet er mest beregnet for Bandpass SubWoofere eller SubBasser.. Som F.eks Zachry BX-P12, BX-S12 osv. For dere som skal kjøpe suber... Kjøp dere fra Zachry BX serien.. BX Power er første på min anbefalingsliste. BX-P12 kan spille av huet på personer om de er rett innspillt!

Mvh
    Kenneth K. Blåsberg /// Teknisk Sjef.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1/5 dels vil dette si et volum på musikken som du kan snakke "normalt" i ?

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk høyttalerne som normalt, men la de få en dag eller to på seg før man maxer/tyner de....

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Jeg lurte nå litt på hvem denne Kenneth K. Blåsberg var jeg da. Viser seg at han var 16 år når han skrev innlegget over.

Jeg ville nå hørt på Snickers som uttaler seg ennå litt lenger opp.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Welcome to the internet where everyone can be his/her own teknisk sjef :-)

-k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er sant :P derfor dobbelsjekker man

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dali Lektor 8

Jeg kjøpte nettop nye Dali Høyttalere Dali Lektor 8 !
    I manualen deres sto det at en burde ha omtrent 100 timers innspillings tid
    Jeg kjører litt lenger for å være sikker.
    Hadde Klipsch RF 82 før, er det sant at disse har 1000 timer innspillingstid?
    tilsvarer jo 40 dager der dem står på dag og natt! :P

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    drid i 'innspillingstid'. bare begynn å nyte dine nyinnkjøpte audiofile venner, så skal du se at ting går seg til

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersSj
    Jeg kjøpte nettop nye Dali Høyttalere Dali Lektor 8 !
    I manualen deres sto det at en burde ha omtrent 100 timers innspillings tid
    Jeg kjører litt lenger for å være sikker.
    Hadde Klipsch RF 82 før, er det sant at disse har 1000 timer innspillingstid?
    tilsvarer jo 40 dager der dem står på dag og natt! :P
    Gi gass! Bare bruk dem som om de var ferdig innspillt

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Lignende tråder

1. nye høgtalere til hjemme kino
    By D-rex in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 10
    Siste melding: 07-05-2005, 13:19
  2. Nye høgtalere i bildørene.
    By black_hawk in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 3
    Siste melding: 05-26-2005, 22:16
  3. Nye Seas
    By Snickers-is in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 0
    Siste melding: 01-20-2005, 16:17
  4. Spørsmål ang. CV's nye serie
    By ZprMario in forum Høyttalere
    Svar: 19
    Siste melding: 06-19-2004, 15:41
  5. Nye plasmamodeller - opp til 14 bits fargebeh.!
    By lygren in forum TV-apparater
    Svar: 19
    Siste melding: 06-01-2004, 15:38

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •