Hjelp med valg av sub(ber) og råd om innstilling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp med valg av sub(ber) og råd om innstilling

Jeg begynner å nærme meg siste fase av innkjøp av utstyr til min hjemmekino. Jeg har aldri vært noen utpreget lydfreak, og har derfor lært mye underveis - og jeg har fremdels ikke begynt å innstille alt!

Aller først; litt bakgrunn. Jeg har et rom på i underkant av 30m2 som er en dedikert kino. Veggene i rommet er av gips, taket likeså. Parkett på gulvet (skal dekkes med et teppe som blir skjært til å passe). Vinduer og hagedør på ene langveggen, her blir det gardiner for å dempe lyden og så lager jeg noen plater til å sette helt innerst for max lyskontroll. Det blir et 5.1 (evt et 5.2) oppsett. Jeg har bestillt en Marantz SR-8500 til å styre lyden, og i tillegg skal jeg kjøre en HDMI-switcher fra Gefen (har planer om latterlig mange signalkilder) til projektor (starter med en Panasonic AE700 for å starte et sted, det går jo så utrolig fort!).

Jeg har fått en snekker til å bygge bokhyller spesielt til rommet. I den ene enden er det bygget en ramme, der lerretet (Grayline) er montert, med plass til høyttalerne bak. Problemet er at jeg kun har 20 cm bak lerretet, og dermed har jeg endt opp med 3 x B&W VM1 - én på hver side samt én som center. I disse er det ett 1" høyfrekvens-element, og ett 5" element for bass/midttone - og de spiller ned til 75Hz. Centeren lar jeg stå midt bak lerretet, mens sidehøyttalerne blir plassert bak rammen på hver side. Det er laget et slags gitter her for å slippe lyden igjennom, men det er med tykke spiler så det er en slags hindring kan man si.

Bak er det flere hyller, med skap (med gittere for lufting) til alt utstyret. Bak har jeg kjøpt 2 x B&W DM601 S3, så det blir nok bra trøkk bakfra. I tillegg har jeg tenkt å ha sub'en inntil veggen bak.

Jeg er veldig interessert i tilbakemelding og forslag på fronten. Jeg bekymrer meg for at det kan bli tynt med bass forfra. Kanskje jeg burde hatt en (liten) sub der? Innvendingen mot denne bekymringen er vel at så lave frekvenser er vanskelige å retningsbestemme. Jeg er ute etter et presist lydbilde, ikke nødvendigvis at det skal bråke og brumle mest mulig. Jeg planlegger ikke å spille så veldig høyt i dette systemet.

Jeg vil også gjerne ha tips til sub bak. Holdt nesten på å kjøpe B&W PV1, men tenker fremdeles på det. Jeg har et spesifikt sted i et av bakhjørnene som er tiltenkt (hoved)sub'en, men der har jeg bare 32cm i høyden - og PV1 er 33.5.

Så lurer jeg også på om det ville blitt ubalanse dersom jeg satte en ekstra satellitt-høyttaler på den ene siden? Noen som vil synse om det?

Innstillingen har jeg først tenkt å bruke receiveren til, og så evt ta det derfra - jeg er jo veldig spent på hvordan dette vil bli. Nå er både receiver og projektor på vei, så sub er definitivt det neste på listen for meg.

Det ble mange spørsmål på en gang, håper noen med mer erfaring enn meg kan gi meg noe å tenke på.

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mulig jeg ikke fikk med meg alt, men åssen kan du si at du skal ha en sub bak og en foran ? Du kan jo ikke si på forhånd hvor du vil plassere en sub før du har fått de i hus og prøvd deg frem.

hvor dyre fronter tenker du på ?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hrokling
    Jeg vil også gjerne ha tips til sub bak. Holdt nesten på å kjøpe B&W PV1, men tenker fremdeles på det. Jeg har et spesifikt sted i et av bakhjørnene som er tiltenkt (hoved)sub'en, men der har jeg bare 32cm i høyden - og PV1 er 33.5.
    Med nevnte begrensinger så må du se langt etter "godlyden" i systemet ditt ;-)

Lignende tråder

1. Trenger hjelp av valg til prosjektor
    By Johs in forum Digitale projektorer
    Svar: 10
    Siste melding: 05-29-2005, 23:12
  2. Svar: 7
    Siste melding: 03-02-2005, 09:09
  3. Svar: 6
    Siste melding: 02-28-2005, 19:23
  4. Trenger hjelp til valg av Bilforsterker
    By CFD in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 10