Ødelagt element?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Ødelagt element?

Hei, jeg hadde et aldri så lite lag i går. Høytalerne tok ikke synlig skade, men en god kamerat av meg var såppas "lur" å trykke inn "plommen" på et element, det fikk ikke bulk å jeg ba han ikke gjøre dette igjen...

..de gikk pent videre, intil nå nettopp. Plutselig takket det ene elementet for seg. Jeg nekter å tro at forsterkeren har "brent" det fordi vi snakker om en relativt kraftig NAD C370. Jeg ble fryktelig lei meg fordi jeg ikke hadde tenkt å bytte et element som var i såppas bra stand, det er dessuten kevlar-vevd så at det skal gå i stykker er usansynlig.

Men lyden er iallefall borte.

Men, om man holder ytterst forsiktig inntil yttersiden av elementet (gummiringen) litt inn, går det som normalt! Så er det en sjangse for at det bare er en eller annen del/forbindelsesledd som kan byttes, eller må jeg skifte hele elementet??!

Utrolig surt og man kan jo ikke belaste en av bestekameratene sine med summen heller!

Vennlig hilsen fortvilet B&W P6 eier

(Bor i Trondheim og disse ble vel solgt av Hifiklubben som ny. Kan disse også reparere disse??)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

INGEN som har peiling??!

Selv begynner jeg å lure på om elemetet virkelig er gåent å om det er coilen som har brent seg. Finnes det muligheter for å skifte deler av elementet, eller må man bytte ALT også membranen etc.?

Skal det ikke være litt folk med peiling på andre ting her inne enn bare hva som er råest best osv også da?

Blir jo som bilgutta som alltid er konge om alt som står på papiret om bilen, men i praksis ikke kan noe :P!?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tilgang på et multimeter? Hvis du har et multimeter ville jeg målt om det var spolen. Er det 4/8ohm så er spolen i orden. Er det mye mer så er spolen ødelagt. Skjønner ikke helt hva du mener. Har du bilder?

Det finnes repairkit til elementer ,men vet ikke om det finnes til B&W. Vet det finnes til Cerwin Vega ,men det er kanskje mer logisk

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som tilkoblingsledningene har løsna fra membranen/terminalplata. Har du prøvd å skru ut elementet og kikke på det?

Tviler nesten på at det er kompisen din sin feil, jeg har dytta på mang en støvhette uten å skade elementet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk, begge to!

Dette varmet og ga meg litt håp. Jeg er ikke praktiskt anlagt så jeg tørr ikke fikle før jeg har snakket med en ekspert på dette området.

For de som lurer så ser høytalerne akkurat slik ut;

Å det er altså det gule elementet som av B&W blir definert som mellomtone/bass som er gåent.

Mine toppdiskanter var det noen som plukket på også, men disse er såppas bulkete siden jeg kjøpte høytalerne at jeg ikke tok så tungt på det, de lyder ikke noe bedre eller værre av den grunn. Men fra nå av (bare for å være på den sikre siden) skal jeg aldri la noen komme i nærheten av høytalerne.

Det litt triste er at nevnte element lager en "skrapelyd" når man skyver det forsiktig inn, mens det som fungerer ikke gjør det. Kameraten plukket forøvrig på støvhetta (som det ble sagt) mens høytalern gikk med belastning, jeg kan ikke tro at det er så sunt? Uansett. Takk for hint. Jeg har iallefall satt på grillene igjen og en diskret lapp ber folk holde seg unna ("Ikke rør!"). Høytalerne er som sagt bygd opp slik at jeg ikke ser skruer annet enn i bakkant, å kan forlite til å begynne å plukke selv.

Hvis noen vet om noen i Trondheim som er gode på reparasjoner/sjekk til en gunstig penge så shout out.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et multimeter koster ifra 99kr på Biltema så jeg anbefaler deg virkelig å kjøpe et. Se om begge ledningene fra delefilteret (delefilteret er elektronikken i høytaleren) sitter skikkelig. Hvis du trenger et nytt element så ville jeg kontaktet hifiklubben og evt b&w om prisen på et nytt element. Regner med at ledningene kan festes med kabelsko ,men en loddebolt koster rundt 99kr den også samt loddetinn til 40kr.. Loddebolt,loddetin og multimeter er kanskje den beste innvesteringen du gjør siden de kan brukes til det meste

å Skru ut elementet krever kun umbraco skruer. Er iallefall umbraco på mine høytalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Skrapelyd"??.. Ikke bra.. Da kan det høres ut som om at elementet er skeivt slik at spolen tar borti magneten. Dermed har spoletråden røket.. Vanskelig å si da. Prøv å ohme som sagt tidligere.. Men det kan tyde på at elementet har fått seg en karamell slik at det har blitt treigt.. Hvis støvhetta ble trykket inn mens elementet vibrerte mye kan skaden ha blitt mye større enn forventet..

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har inntrykk av at det er samme elementet som din langfingrete "tjommi" eller hva man skal kalle det, stakk fingen inn i.

Viss han har stått der og hindret elementet sin naturlige bevegelse er det soleklart at han i alle fall er sterkt medvirkende til at det nå er ødelagt.

Nå er ikke jeg deg, men jeg hadde gitt besked om at høytaleren han plukka på nå var ødelagt. Hadde forventa at vedkommede umidelbart og uopfordret sa seg villig til å dekke kostnader ved rep.
    Er fremdeles ikke deg men hadde vurdert "tjommi" statusen hannes viss ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt. Elementet har ingen skruer e.l i front jeg kan skru det ut med, å jeg er ikke fingernem nok til slikt.

En annen jeg har pratet med mente at det enkleste var å få Hifiklubben til å bestille et nytt element med en gang..

..noe sier meg at det vil koste meg dyrt - jeg ga noe omlag 2000-2500kr for høytalerne så dette er ikke bra!

knut1 har nok desverre rett i at det nettopp var nevnte element, det ergrer meg litt også, hadde vært mye deiligere å vite at det var jeg å bare jeg som var skyll i uhellet, at den hadde gått i stykker på den andre siden hadde passet meg mye bedre i såmåte.

Når det er sagt, så tror jeg dette elementet har fått seg et kakk tidligere siden jeg har kjørt høytalerne med en litt for svak forsterker - men at seansen var med å ta endelig knekken på det anser heller ikke jeg for usansynlig.

Håper også de har noen teknikere på klubben som kan montere slikt for en slump med penger.. Kanskje jeg skal dra nedover idag å høre, nei stengte for en halvtime siden - får bli en annen dag det da.

Er egentlig enig med knut1 i at vedkommende burde betale, men det blir litt rart også - men jeg skal iallefall nevne det for han!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jeg innom klubben idag.. Det var ikke så alt for hyggelig, betjeningen var imøtekommende, men svaret var ikke akkurat det man håper på!

ETT, jeg gjentar, ETT element koster 1269kr!, jeg betalte noe rundt 2000-2500kr for begge!! Som om ikke det var nok var elementet merket med kode "01" som kanskje ikke bare betyr at elementet ikke er på lager, men at de ikke får de inn (pga av manglende produksjon!) heller

Så nå er vel mitt siste håp en eller annen høytalerdoktor, jeg vet det finnes noen slike i Norge, men det må da finnes en eller annen person i Trondheimregionen også, jeg vil tro at en med flinke hender kan redde mye.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cheaper
    Da var jeg innom klubben idag.. Det var ikke så alt for hyggelig, betjeningen var imøtekommende, men svaret var ikke akkurat det man håper på!

ETT, jeg gjentar, ETT element koster 1269kr!, jeg betalte noe rundt 2000-2500kr for begge!! Som om ikke det var nok var elementet merket med kode "01" som kanskje ikke bare betyr at elementet ikke er på lager, men at de ikke får de inn (pga av manglende produksjon!) heller

Så nå er vel mitt siste håp en eller annen høytalerdoktor, jeg vet det finnes noen slike i Norge, men det må da finnes en eller annen person i Trondheimregionen også, jeg vil tro at en med flinke hender kan redde mye.
    Du ba de vel sjekke grundig om de kunne skaffe og ta en inn til deg i tilfelle.
    En tusing er jo ikke alverden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til kjøpesummen er det jo kolosalt mye (overstiger jo beløpet for den ene høytaleren alene!). Må se hva jeg gjør først her nå, den var som sagt kodet "01" å høytalerne er trossalt 6-8år. De hadde det som sagt ikke på (sentral)lager'et, men jeg vil uansett høre en gang til senere om det blir aktuellt - tilbød seg også å "se" på høytalern min, men jeg fikk ikke noe konkret svar på om noen der kunne reparere, det var vel mest "bytting" de gjorde m.m.

Et alternativ er høytalerdoktoren i Bergen, jeg setter min lit til at han kan ordne det for en (forholdsvis)rimelig penge om klubben ikke skulle få tatt inn det, om jeg blir sittende på hele kaka (knappe 1300kr, 300kr mer enn 1000 ) så vet jeg virkelig ikke om det innehar førsteprioritet her nå. En deling av beløpet hadde jeg derimot kunnet leve med. Siden B&W ikke refurbish'er elementene slik som f.eks. C&V bidrar jo dette også til å holde prisene såppas høye.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du i utgangspunktet er fornøyd med høyttalerne (slik at du hadde beholdt de fremover om de forsatt var like hele), så er det jo billigere å legge ut en tusen lapp enn å kjøpe nye da.... de kostet vel ganske mye i sin tid, gjorde de ikke?
    Men om elementet ikke kan skaffes blir det jo værre... kanskje det finnes noe lignende? Kanskje klubben kan forelså et erstatningselement?

Surt at slikt skjer ja.. spess om andre har plukka på den...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jess! Da har jeg fått nytt håp!

Jeg fant meg en spesialist som skal gjennoppbygge elementet!

Prislappen på dette skal lyde ca 600-700kr - dette er da altså under/halvparten av hva et erstattningselement som kanskje ikke var tilgjengelig engang skulle koste (1300kr)!!

Jeg er glad i god og "smakfull" lyd, men særlig teknisk anlagt på dette området er jeg desverre ikke.. så jeg fant idag ut at elementene hadde noen gummiringer rundt seg som man kunne plukke av og raskt skru ut elementene på en helt grei måte! Men såda, så er jo elementene koblet til delefilteret med ledninger. Så hvordan får jeg plukket av/koblet av ledningene fra elementene? Må disse loddes av?, kan jeg "rive" de av?.. eller skal jeg prøve å få tak i noen "eksperter"? Forslag?

Jeg tenkte om ikke annet å få Hifiklubben til å gjøre dette for meg - mot noen kroner i betaling - hva mener dere??

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har skrudd mye på forskjellig utstyr,mange høyttalere og forsterkere osv , kan godt hjelpe deg hvis det er av interesse, bare ring hvis du er int!
    Mob:93249409,Ståle.

Lignende tråder

1. The Fifth Element Superbit
    By Beach in forum Produkt -og prisjakt Alt Annet
    Svar: 16
    Siste melding: 07-19-2006, 14:19
  2. Hvilket bass element?
    By fsmidt in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 17
    Siste melding: 07-24-2005, 20:45
  3. Bytte av element - Jm Lab 826, mellomtone
    By Peekaboo in forum Høyttalere
    Svar: 4
    Siste melding: 05-19-2005, 08:33
  4. Cerwin Vega- bytte av element.
    By 1215mk2 in forum Høyttalere
    Svar: 25
    Siste melding: 03-03-2005, 15:28
  5. Bygge hjemmekino sub med 12-15" element
    By Randknu in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 7
    Siste melding: 02-01-2005, 21:27

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •