Neimen har du sett... :D (sprengt diskant på RF-7)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 53
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Neimen har du sett... :D (sprengt diskant på RF-7)

Howdy folks!

Jeg tror jeg har klart det utrolige, nemlig å sprenge enten delefilteret eller diskant på RF-7. Hvem hadde vel trodd det? Jeg kan egentlig ikke annet enn å se litt humoristisk på det....

Det skjedde etter innledningssekvense på ep II med det romskipet som kommer flyvende mot kloden der etter to jagere.... hadde på vol 78-80 husker ikke helt, men idet skipet kom inn, så ble det KNITRE KNITRE KLAKK KLAKK! Satan hvor var mute knappen???? :O

Jeg har en mistanke om at det er delefilteret, men det kan jo også være elementene som røk :S BLir dyr affære dette....

Noen som har formening om dette?

Mvh

Intermediate JanThomas sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe,skulle sagt att jeg var lei meg på dine vegne men jeg er mer stolt over deg:P

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du kanskje bunna sjiten eller kanskje du har rista løs noe på delefilteret eller noe så det er dårlig kontakt etc, du får skru opp å ta en titt

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men dette skjer bare når jeg ser på star wars Ep 1 og 2 (foreløpig) på meget høyt volum. det skjer ikke på på lavere enn vol 74 på 1068.den går fra 0-96. Og når jeg hører på musikk har det ikke skjedd enda og jeg har spilt høyt!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde samme symptomer på infinity alpha 50 i samme scene

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kunne høre lydsporet i bakgrunnen mens ulydene kom....

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det høres ut som det er dårlig kontakt et sted..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mener dere seriøst at det kan være det bare er det? jeg synes det høres mer ut som at noe er gærnt med delef. eller elementene. kan det virkelig være så banalt? det kommer jo bare når jeg spiller på meget krevende og dynamiske scener, og det har ikke vært der før...?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis elementet er sprengt, så skal det knittre hele tiden. Og ikke bare når du spiller høyt, du hører kanskje knittre lyden tydligere når du spiller høyt, men som regel, så hører man det hele tiden. Så det er nok noe annet muffins på gang

Er det foresten KUN på Star Wars du hører det? for da er det vel mest sansynlig noe galt med plata :S På den ene Era cden jeg har og hu ene drar sikkelig på med stemmen, så kan det knittre. Dette er da platen det er noe galt med, fordi jeg har testa samme sang på 3 andre stereo anlegg. og der hører man det samme!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muffins? Nam-nam... ;-)

Ellers enig med ~Chriz~

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, takk for det chriz, det er jeg klar over, cluet er å konsatere hva det er, men det er uansett vanskelig å vite over forum som dette. jeg lurer på om det er kondensator i delefilter som har gått føyken el.likn. eller om det er elementene som har fått seg en trøkk. det er vanskelig å vite, men hvis en kabel er løs eller slikt så burde det jo være ulyder hele tiden eller ingen lyd i det elementet det gjelder hele tida?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Muffins? Nam-nam... ;-)

Ellers enig med ~Chriz~

Hehe Hvorfor skrev jeg muffins? Nå ble jeg sulten

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Joda, takk for det chriz, det er jeg klar over, cluet er å konsatere hva det er, men det er uansett vanskelig å vite over forum som dette. jeg lurer på om det er kondensator i delefilter som har gått føyken el.likn. eller om det er elementene som har fått seg en trøkk. det er vanskelig å vite, men hvis en kabel er løs eller slikt så burde det jo være ulyder hele tiden eller ingen lyd i det elementet det gjelder hele tida?

Hvor mange høyttalere er det ulyder på da? Kan du ikke prøve og koble om kablene, så RF5 står som front høyttalere? Så kan du høre om knittringen fortsat er der?

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis et element er sprengt, eller det er noe galt med delefilter eller en løs kontakt, så skal en vel høre dette uavhengig av hva man spiller av...
    Mulighet for å teste filmen på et annet anlegg for å høre om lydene er der også?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Det finnes sikkert et verksted i Norge som reparerer Klipsch høytalere. Du bør kanskje ringe dem og høre hva de tror om det. De vet helt sikkert mye mer om det tekniske enn det vi gjør her på forumet... Kanskje de har vært borti lignende problemer tidligere?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du er sikker på det ikke er forsterkeren der klipper ? Gjør den det kan det fort ta livet av en diskant....
    Knitring, overstyring, forvrenging eller hvad man kalder det er vanlig på både cd og vinyl, noen plater har de ikke været så heldige med. Prøv å lytte til diskant kvaliteten på eldre, og nyere, cd og vinyl....

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skru ut elementene. Sjekk loddinger inne på delefilteret. Ta en "skrapetest" på elementene. Da holder du elementet i den ene hånda mens du lett beveger på membranen med den andre hånda. Kommer det en skrapelyd har du smeltet coilen(sprengt helt shiten) og membranen skraper borti den. Er alt ok feilsøker du. Bytt høytaler, forsterker og kabler... Finner du enda ingen feil så leverer du de inn der du kjøpte dem med et stort ? i panna

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HFfredd
    Skru ut elementene. Sjekk loddinger inne på delefilteret. Ta en "skrapetest" på elementene. Da holder du elementet i den ene hånda mens du lett beveger på membranen med den andre hånda. Kommer det en skrapelyd har du smeltet coilen(sprengt helt shiten) og membranen skraper borti den. Er alt ok feilsøker du. Bytt høytaler, forsterker og kabler... Finner du enda ingen feil så leverer du de inn der du kjøpte dem med et stort ? i panna

Skal man skyve hardt på membran? Når jeg skyver sånn passe hardt, så kom det ingen skrape lyd. Men skyver jeg med litt krefter, så kom det en skrape lyd?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville være forsiktig med å trykke membranen inn hvis man ikke har prøvd dette før ! Og hvorfor gjorde DU denne "skrapetest" Chriz ?
    Forresten trodde jeg vi talte om et diskantelemen der kanskje er sprengt, ikke basser.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette skjer bare når jeg spiller ganske høyt på film. Jeg har ikke vært borti dette på musikk enda, selv om jeg har hatt meget meget høyt! jeg tror ikke elementene er sprengt, de spiller jo rent på musikk, og knitringen (klakkingen) har bare vært i frontene så vidt jeg hørte. det samme gjaldt alpha 50. Jeg nekter å tro at det er forsterkeren som er problemet, jeg har jo Rotel RB-1090 og RMB-1095, og de har da mer enn nok krefter eller?

Og som sagt, skjer dette bare ved meget høyt volum på filmer som star wars ep 1 og 2. dere vet jo selv hvor dynamiske lydspor det er på disse dvd'ene. hvis coilen hadde gått, ville jeg ikke da hørt det ved lavere volum og på musikk?

Kan det være at jeg rett og slett bare har skrudd for høyt opp og elemtentene har bunnet? eller kan det være at ledninger henger og dingler og når jeg skrur opp løsner kontakten noè?

Mvh

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hjelp: sprengt diskant på en jbl
    By dea2k in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 01-11-2005, 20:05
  2. sprengt diskant?
    By outshined in forum Høyttalere
    Svar: 13
    Siste melding: 10-12-2004, 14:59

Stikkord for denne tråden