Gulvhøyttaler til Cayin 252b

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer Raimond sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Gulvhøyttaler til Cayin 252b

Jeg lurer på å kjøpe meg litt større høyttalere enn de jeg har nå (b&w cm2) siden jeg har fått meg stue på ca 20 m2

Er det noen her som har Cayin 252b forsterker, slik jeg har? Hva for høyttalere bruker dere? Med min Cayin merker jeg blant annet en litt slankere lyd enn den gamle Marantz receiveren jeg hadde. Cayinen gir vel et mer riktig lydbilde på flere områder, og da merker jeg behovet for en høyttaler med bedre fylde.

Stakk en tur på hifi-klubben i dag hvor jeg hadde håpet å høre på den nye B&W 804S, siden den tilsynelatende passer meg i design og størrelse. 804S hadde de ikke men de hadde en B&W703 som jeg hørte på med medbragte cd'er. Jeg syntes 703 hadde en ganske ok mellomtone. Bassen derimot synes jeg var kanskje litt i meste laget, i hvert fall mye mer enn jeg er vant til og muligens litt ukontrollert på noe musikk. Med feks "Money For Nothing" på Dire Straits platen Brothers in Arms var bassen/bassgitaren veldig bra, passe varm og tight, men på "Blåsenborg" fra Sigvart Dagslands plate Underlig Frihet syntes jeg det ble litt for ullent på en måte.

For moro skyld, siden i testrommet der stod B&W 802D (koster 100 tusen) prøvde jeg de også.(Det var et Classe forsterker/cd opplegg som ble brukt til begge lyttingene) Her må jeg si at lyden fikk en annen karakter. Jeg kunne ikke sette fingeren helt på det, men det hørtes mer ut som om instrumentene var flyttet ut av en høyttaler og ut på gulvet. Åpent, mild som en varm sommerbris, med naturlig klingende instrumenter. Mykt..

Uansett, frem til jeg får høre B&W 804s er jeg spent på hva dere andre med Cayin252b bruker og hvorfor. Neste gang jeg stikker til Hifi-klubben skal jeg ta med forsterkeren for lytting. Det gikk helt fint sa de.

Active thomand3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du skal prøve patos lyric 402mkII. Tror denne blir en fenomenal match til cayin252.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vel neppe noe fasit svar her, men det blir vel fort en liste med høyttalere som personer liker best hva som er best for deg er vanskelig å si, menjeg vil da prøve å annbefale dynaudio i den prisklasse du ønsker. drar du til norskaudioteknikk i oslo www.norskaudioteknikk.no kan de sikkert ordne demo, med den forsterkeren du har, og det vil jo være en fordel....

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir ikke 20 kvadrat altfor lite til 402? moen påpeker hele tiden at de trenger et stort rom.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BW 804S vil sannsyneligvis kvele den Cayin forsterkern. Har selv BW 703, og de trenger utrolig mye kraft for å yte sitt. Selv falt jeg da for NAD S200. Jeg ville nok vurdert stativhøyttalerene til BW fremfor disse gulvstående..
    B&W 805S er en utrolig høyttaler til 20000kr, som jeg tror cayin vil greie å sparke skikkelig liv i. Men seff, den fortjener bedre elektronikk enn den cayin saken, men er en start.
    BW 705 til 10000kr er nok den beste matchen, og en sub i samme serie(ASW 700 eller 750). Eller Velodyne sin SPL-1000/1200 (fikk disse til å spille UTROLIG bra sammen med mine BW 703). dette vil spille bra på de fleste romstørrelser.
    BW 700 og 800 serien er extrem avslørende på om du har dårlig utstyr i noen av leddene, her gjelder det å ha mediespiller og kabler i beste sort.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JMlab cobalt 826s da? Ein utruleg artig høgtalar. Lika morsom som velspelande.

Active thomand3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    blir ikke 20 kvadrat altfor lite til 402? moen påpeker hele tiden at de trenger et stort rom.
    20 m2 høres bra ut til 402. Så mye mindre bør det heller ikke være, for all del. Hvis ikke er 302 samme høyttaler uten den ekstra bassen. Fikk bedre resultat med 302 på mine 10 m2, men skulle bare mangle.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    BW 804S vil sannsyneligvis kvele den Cayin forsterkern. Har selv BW 703, og de trenger utrolig mye kraft for å yte sitt. Selv falt jeg da for NAD S200. Jeg ville nok vurdert stativhøyttalerene til BW fremfor disse gulvstående..
    B&W 805S er en utrolig høyttaler til 20000kr, som jeg tror cayin vil greie å sparke skikkelig liv i. Men seff, den fortjener bedre elektronikk enn den cayin saken, men er en start.
    Må man ha så mye kraft bare for å dra i gang en 804S da? Takker for svar, men det er mulig at vi har ulik smak på det med bass. Jeg liker bass, er bassist, men bare 703 alene var mer enn nok bass for meg, og du har i tillegg subwoofer til dine 703 Synes 805S virker lovende, håper på å høre dem snart, men av en eller annen grunn hadde jeg litt lyst på gulvstående høyttalere. Kanskje den tanken forsvinner ut av hodet mitt etterhvert.

Takk for tips så langt dere, interessant, skal prøve å surfe mer på Patos og JmLab. Ingen cayin eiere her da? Hva bruker dere? Lurer også på om noen har erfaring med 805S.

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både ja og nei, for du vil glede deg over den punsjen det er i bassen samtidig som du veit att dær er potensialer til 1000 i denne h.talleren, jeg har ei stua på ca 35kw og di spiller som fløte for ørene mine..anbefalest..

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Att du orker..kjøp 402 me en gang..bytt heller stue neste ganghaha

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Har nå bestemt meg! Ble i et våkent øyeblikk litt fornuftig med tanke på økonomi og utstyrs-matching og vurderte da å gå for Patosene, men så ringte jeg til Norsk Audio teknikk som solgte meg Cayin-forsterkeren og endte plutselig opp med et par Dynaudio Audience 72 Special Edition.

De ankommer om et par dager tenker jeg. Håper dette blir bra, gleder meg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, da har vi fått inn 804S....

Cayinen ville nok blitt i minste laget for dem uansett, men nå har du hvertfall muigheten til å høre dem, selv om de er uinnspilt foreløpig.

Var forresten jeg som hjalp deg på Hi-Fi Klubben hvis du ikke skjønte det.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Dali? De har generelt ganske fyldig lyd. Er det ikke tilbud på Evidence for tida?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vosten
    Jaja, da har vi fått inn 804S....

Cayinen ville nok blitt i minste laget for dem uansett, men nå har du hvertfall muigheten til å høre dem, selv om de er uinnspilt foreløpig.

Var forresten jeg som hjalp deg på Hi-Fi Klubben hvis du ikke skjønte det.
    Ahhh haha, nice!
    Takk for hjelpen med lytting på 703. Vel, du har kanskje rett i at Cayin hadde blitt for liten, mulig også at lommeboka skulle vært litt større for å oppgradere hele sulamitten her hjemme. Tar deg gjerne på ordet med lytting likevel hvis jeg er i sentrum en dag.

Fikk Dynaudioene i dag, kjempefin klar myk diskant og uvant kraftfull kontant bass, saft suse! Mellomtonen var ikke helt etter planen.. littegrann "Skingrende"/dissonant evt ubehagelig ved mellomhøyt volum.

Høres for meg ut som om den nye stuen min er langt fra optimal med tanke på mellomtone. Dog er det så og si tomt på veggene, tror dere dette kommer seg med noen lerretbilder og litt pynt på veggene og evt et teppe foran anlegget? Tør dessuten ikke ha spikes på gulvbelegget, så tenker på VT-feet til å klistre under (dempeputer). Vil dette hjelpe på annet enn bassforplantning til gulvet?

Takker for svar.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten tvil. Spikes har en positiv effekt på mellomtonen siden den ikke blir vekke i bassen. Det gjør underverker for lyden og de er virkelig verdt pengene. Man kan enten kjøpe spikes for 19kr stk på eltek som man må skru inn i treverket , eller så kan man kjøpe slike med dobbelsidig tape på biltema. Har kun prøvd de fra Eltek selv ,men spikes anbefales på det sterkeste. Og hvis høytalerne er nye så kommer de etterhvert

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Uten tvil. Spikes har en positiv effekt på mellomtonen siden den ikke blir vekke i bassen. Det gjør underverker for lyden og de er virkelig verdt pengene. Man kan enten kjøpe spikes for 19kr stk på eltek som man må skru inn i treverket , eller så kan man kjøpe slike med dobbelsidig tape på biltema. Har kun prøvd de fra Eltek selv ,men spikes anbefales på det sterkeste. Og hvis høytalerne er nye så kommer de etterhvert ;-)
    Jeg kjøpte dempeputer (vt-feet) og festet under høyttalerne. Det funket veldig bra for å si det mildt. Virket som om mesteparten av mellomtoneproblemene mine skyldtes mangel på slike. Da gjenstår bare lytteromsforbedringer. Høyttalerne er tydeligvis ikke skyld i annet enn å levere knakende god lyd

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei..

Ja nå er jeg spent på hvordan du opplever lyden? sikker på att du ikke angrer på att du ikke valgte Patos 402..? kan si att di spiller i lage høytallere til det dobbelte av prisen og vel så det, match di med riktig elektronikk og ei passe stor stue, ja stua må være litt stor..men du verden for en lyd jeg fikk, testa i ei stue som var 15m2 større, forskjellen var ENORM, jeg skal gå for en skikkelig cd spiller eller ett meget bra lyd kort for pc `en for 402 vil ha en kilde som er tight, dynamisk,oppløst og distinktivt..så jeg skal opp ett hakk til high end cd spiller nivå om kort tid..men smaken er som baken, jeg bygger på det jeg har..

Sitat Opprinnelig postet av Raimond
    Takker for svar. Har nå bestemt meg! Ble i et våkent øyeblikk litt fornuftig med tanke på økonomi og utstyrs-matching og vurderte da å gå for Patosene, men så ringte jeg til Norsk Audio teknikk som solgte meg Cayin-forsterkeren og endte plutselig opp med et par Dynaudio Audience 72 Special Edition.

De ankommer om et par dager tenker jeg. Håper dette blir bra, gleder meg

Lignende tråder

1. Cayin 252B Integrert Forsterker
    By Valiariaribenn in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 46
    Siste melding: 10-03-2007, 22:45
  2. Cayin 252B
    By cochise in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 12
    Siste melding: 08-28-2007, 23:14
  3. Cayin 252B & impedans
    By LEEDS in forum Receivere/forsterkere