Energy veritas 2.3 - Hva er god pris

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer kjoenik sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Energy veritas 2.3 - Hva er god pris

Har et par energy veritas på hjemlån fra elkjøp. De har satt ned prisen fra 25000 til 15000.
    De har vel stått der noen år (mye støv!). Jeg vet jo ikke hvor hardt de har vært spilt tidligere eller om de har vært på utlån, men jeg vet at ekspedienten har testet dem. Gummikappen på toppen av høytalerne har såvidt løsnet litt på begge høytalerne, men det skulle ikke har noen praktisk betydning, kun kosmetisk (man ser det kun hvis man studerer dem nøye...).
    Dette er også den forrige modellen av denne høytaleren (nye heter 2.3i), men lydforskjellen skulle være minimal ifølge test i svenske hifi & musik.

Vurderer å by 12000 for dem.
    Hva synes dere om det?

Ville dere hatt betenkeligheter med å kjøpe hvis dere ikke visste hvordan de har blitt behandlet før de var innspilt?
    De låter i mine ører meget bra og jeg kan ikke høre noen ulyder.

Takknemlig for input!!

Mvh Nils

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det ikke er noe feil med lyden i dem og de lar seg gjøre rene, samt at de er strøkne kabinettmessig så er jo 15k en god pris. For å finne eventuelle skjule feil i kabinettene kan du banke på kabinettene på flere steder med knokene. Det skal være lik lyd i de to kabinettene. Det skal heller ikke komme ulyder når du spiller høyt (innen rimelighetens grenser) og dette er såpass bra høyttalere at de bør låte meget bra om de er i god stand. Til 15k er de et svært godt kjøp dersom du får garanti på dem.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    knokebanking på de der gir ikke mye annet enn en liten smerte. men 15 var iallefall innpris på de der sist jeg sjekket.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, kabinettene er dønn solide og etter en omgang med støvkluten var de som nye. Høytalerne er jo betalt, men jeg har 30 dagers returrett. Det er slik den fungerer nå man låner høytalere fra Elkjøp. Regner med at selgeren var overbevist om at jeg ikke ville klare å levere dem fra meg igjen. Det hadde han vel forsåvidt rett i.
    Høytalerne låter fantastisk!
    MEN, når jeg spiller litt høyere enn middels kan jeg på visse (litt høyere) frekvenser av piano og kvinnestemmer høre skurring i øvre mellomtoneelementet på begge høytalerne (høytaleren er 4-veis, diskant, mellomtone, mellomtone/bass, bass).
    Hører det kun på visse cd`er (mest tydelig på Jan Johanson - Jazz på svenska). På all annen musikk er lyden klokkeren.
    Er det innspillingen, er elementet skadet, mangler jeg kraft i forsterkeren (HK avr430 2x80), eller er det fordi høytalerne ikke er ordentlig innspilt enda?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv Veritas 2.4i. De trenger laang innspilling. Mine brukte ca 250 timer før de var helt innspillt. De er også glad i kraft. Har biampet min Pioneer AX5ai noe som gir ca 2*120 W (teoretisk) pr høytaler alikevel blinker displayet ved pådrag på forsterkern på maks (-8 til 0 vol) høytalerene vil ha mer....

Hvis du har fått høytalerene får 15k har du gjort et meget godt kjøp de er verdt hver krone! Har ikke den "ulyden" som du beskriver på mine prøv å spille de inn mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ett par Energy XL-250 jeg som jeg stort sett har vært veldig fornøyd med. Disse er en del rimeligere enn dine men jeg tror de har mye av den samme kabinettoppbyggingen. Jeg har også opplevd den samme irriterende skurringen. Den skurringen kom også når jeg en gang koblet ut diskanten. Det jeg har gjort er å klemme litt på kabinettet ved siden av diskanten. Da forsvant ulyden for en stund. Virker som om skurringen kan komme fra kabinettkonstruksjonen rett og slett.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei banditt,

Interressant å lese at du har biampet høytalerne. Min HK avr430 har 7x65w eller 2x80w. Hvis jeg bi-amper skulle jeg vel få 130w utgangseffekt...?
    Har lyst til å prøve dette.
    Finner ikke noe om bi-amping i bruksanvisninger til forsterkeren. Men kanal "6 og 7" kan også brukes som multiroom.
    Hvordan har du stilt inn forsterkeren din?
    Har du koblet fronthøytaleruttakene til de nederste terminalene på høytalerne ( som normalt) og kanal 6 og 7 til de øverste terminalene?
    Og er det nødvendig å stille inn høytalerstørrelsen til "small" på kanal 6 og 7 slik at de bare sender ut diskant og mellomtonesignaler?
    Jeg må vel fjerne forbindelsen mellom øvre og nedre terminaler når jeg bi-amper?

PS. Såvidt jeg kan se på produktspesifikasjonen for forsterkeren din har du 160w i 2-kanals avspilning og ellers 7x120. Da skulle du vel produsere 240w når du bi-ampet...Eller er det ikke slik det fungerer?

Nils

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    veritas fortjener laangt bedre elektronikk enn en billig hk receiver, bruker du dacene også i denne?
    ulyden skyldes nok neppe den, sikker på det ikke er innspillingen?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke uvanlig at slike ulyder kan komme fra defekte elementer. Dersom det er tilfellet kan du sikkert få dem reparert. Det er jo tross alt garanti på slikt.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    veritas fortjener laangt bedre elektronikk enn en billig hk receiver, bruker du dacene også i denne?
    ulyden skyldes nok neppe den, sikker på det ikke er innspillingen?
    Er pinlig klar over det ja. Men da jeg kjøpte anlegget hadde jeg er korka idé om at jeg kunne få surroundlyd med små søte satelitter, og bra stereolyd, i én pakke, det som ofte betegnes som "i pose og sekk".
    Vel slik er det altså ikke.
    Må vel oppgradere elektronikken med tid og stunder, men akurat nå ligger jeg jævlig lavt i terrenget. WAF er totalt fraværende, selv om hun innrømmer at de er riktig pene til å være gulvstående. En uke på Mallorca skal visstnok være en langt bedre investering.

Angående skurrelyden i øverste mellomtone. Den kommer kun i et veldig smalt frekvensområde, og er mest uttalt på den ene høytaleren. Hvis elementet var sprengt burde vel skurringen komme ved alle frekvenser som kommer gjennom dette elementet?

Kan det være at det går seg til etterhvert som de blir innspilt? Har spilt ca. 40 timer på dem, og de folder seg ut som en rød tulipan. Bedre og bedre for hver dag som går. Det er vidunderlig!

Bruker for det meste dac'en i receiveren. Analogt signal gjennom dac'en i HK dvd31 gir mer organisk, men også noe "slankere" lyd. Funker bra på noen typer musikk...
    Tror egentlig ikke det er innspillingene, men kan jo ikke utelukke det. Mye dårlige innspillinger rundt omkring. Har jo begynt å høre på Kari Brrrræmnes fordi innspillingene er så sinnsykt bra:roll: .

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei kjoenik,

Har fjernet skinnene/forbindelsen mellom terminalene bak på høytalerne. Satt front på diskant/mellomtone(øverste kobling) og rear surround på bass nederste kobling på høytalerne. Har mulighet for Bi-amping (A+B) på min forsterker ikke alle som har dette. Får ca 170 relle watt med Bi-amping hvis jeg har forstått det korrekt på min AX5ai

Vil anbefale deg å skifte forsterker. Vertias fortjener en god forstererker. Skal selv bytte forsterker evt kjøpe monoblokker når jeg får råd.. Får ikke utnyttet noe særlig av potensialet med en vanlig surround reciver har jeg erfart.

Rune

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke vanlig at uinnspilte elementer har slike ulyder som blir borte etter hvert. Imidlertid kan skadde elementer ha ulyder i smale frekvensområder. Dette skyldes som regel løse deler i elementet som skaper resonanser som igjen treffer på helt spesifikke frekvenser. Jeg trodde jeg hadde et slikt problem på mine første BEL, men det viste seg å være terminalen som ikke var helt skrudd til (jeg brukte bananplugg) og dermed skranglet. Sjekk slike banale ting først (fjer frontstoff m.m.) og lytt etter lyden rundt på høyttalerne (og eventuellt andre plasser i rommet.)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer fra elementet. Ingen tvil om det, desverre. Får høre hva forhandleren mener om dette.

Takk for råd og meninger!

Nils

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •