Crossover Frequency

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Crossover Frequency

Jeg har alltid hatt problemer med overgangen fra sub til fronthøytaler, selv om jeg stiller inn delefrekvensen slik at høytalern i teorien skal klare det blir det en helt annen lyd som kommer ut, den mangler lissom den samme dype bassen (dog i samme frekvensområde) som en subwoofer produserer. Det er jo veldig irriterende å høre på en bass solo framført av Red Hot Chilli Peppers når gitaren plutselig tar en litt lysere tone som blir spilt av med en mye svakere lyd på fronthøytalerne. Før trudde jeg dette problemet kom av at jeg hadde forskjellig merke på sub og front men etter å ha kjøpt inn nye front sitter jeg fortsatt igjen med problemet. Noen tips?

P.S. en annen ting som er irriterende er at jeg mener subben bruker altfor mye lyd på trommeslag enn på f.eks bass gitar, det blir lissom som å sitte å høre på en som smeller løs på trommesettet mens man hører bassgitaren såvidt i bakgrunnen. (hadde vært litt stilig viss et eller annet merke kom fram til en teknologi som gjorde det mulig å la en sub ta seg av tromminga mens den andre subben ordner resten, men det er vel bare jeg som dagdrømmer som vanlig )

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor har du satt delefrekvensen, og hvor dypt spiller frontene dine (innefor +/- 3 db). Det høres også ut som om du ikke har kalibrert lydtrykket likt på høyttalere og subwoofer. Har du lydtrykksmåler?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har desverre ikke lydtrykksmåler og er vel ganske sikker på at subben ikke er på samme lydnivå som høytalerne (blir til at jeg skrur subben opp når jeg er alene hjemme og ned på kvelden når flk prøver å sove) men jeg trudde ikke bare lydstyrken kunne være så avgjørende men.... Frontene går ned til 38hz +/-3db så det er jo endel å gå på. Takk for svar forresten

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden høyttalerne spiller så dypt ville jeg satt crossover i receiveren/forforsterkeren til 40Hz, og justert subwoofer og høyttalere til en flat frekvensrespons. Mulig det høres "kult ut" med høyere volum på subben, men det låter jo helt feil. Spiller du med for mye bass, drukner jo all annen informasjon i musikken (med mindre du bare hører på type "DB-drag musikk" da.:wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Siden høyttalerne spiller så dypt ville jeg satt crossover i receiveren/forforsterkeren til 40Hz, og justert subwoofer og høyttalere til en flat frekvensrespons. Mulig det høres "kult ut" med høyere volum på subben, men det låter jo helt feil. Spiller du med for mye bass, drukner jo all annen informasjon i musikken (med mindre du bare hører på type "DB-drag musikk" da.:wink:
    Vi får prøve, men jeg får bare satt ned crossover til 80hz! Det er det laveste som går ann , kanskje det er mulig å sette crossover på fult på forsterker å sette den ned til 40-50hz på selve subwooferen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du lyd i subwooferen i det hele tatt, hvis setter frontene til large? På min forforsterker kan jeg velge at frontene skal spille fullrange, samtidig som bass under subwooferens delefrekvens også sendes til subwooferen. Men denne funksjonen er det ikke mange forforsterkere/receivere som har.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Får du lyd i subwooferen i det hele tatt, hvis setter frontene til large? På min forforsterker kan jeg velge at frontene skal spille fullrange, samtidig som bass under subwooferens delefrekvens også sendes til subwooferen. Men denne funksjonen er det ikke mange forforsterkere/receivere som har.
    Ja jeg har lurt litt på det der, for når jeg har frontene på large spiller ikke subben noe som helst, men viss jeg setter subben på main istede for normal så kommer lyden igjen.... Kanskje det er et godt alternaltiv å sette frontene på small å å la subben stå på normal istede for main? ikke vet jeg

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •