Får man bruk for 7.1 så mye?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Får man så mye bruk for 7.1?

Dere som har 7.1 hjemmekino der ute. Får dere brukt de ekstra 2 høyttalerene til noe egentlig?

Er det vert og putte ekstra penger i hjemmekinoen for og få 7.1? eller er det bedre og kjøpe en center så det blir 6.1? for er det filmer som har mer en 5.1, så pleier det nå vertfall og vere 6.1. Tror ennå jeg ikke har sett en film med 7.1. Det er nå murlig noen hører på musikk med 7.1, men det er ikke akkurat vanlig

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner problemstillingen, men bry deg ikke om å bygge ut til 6.1. Bruk heller penger på forbedring på det utstyret du allerede har. Har selv vært på seminar med en av sonys representanter for europa. Vedkommende inrømmet at han selv ikke greier å høre forskjellen om en kino kjører i 6.1 (ex)eller 5.1. Og det selv om han jobber i kinosamenheng med salg og utvikling av SDDS (SonyDynamicDigitalSound), som kjøres i de fleste kinosalene her i landet. Når det gjelder 7.1, vet jeg ikke hvilen 7.1 system du tenker på? Yamaha har et 7.1 system med to ekstra fronthøytallere langt opp på frontveggen. Som de selv påstår gir ekstra stort lydbilde fremme, og som jeg selv synes funker så som så. På kinoene kjører de med et 7.1 system, som har fem fronthøyttalere. Hvor to av fronthøyttalerne tar seg av film-musikken, og avlaster centeren og sidehøyttalerne. Et system som funker veldig bra, men som uheldigvis ikke er tilgjengelig for privatpersoner. Siden DVD-filmene ikke blir innspilt med SDDS lyd. Har ikke hørt på et hjemmekinoanlegg med to ekstra høytallere på sidene for lytteposisjon(7.1), og har liten tro på at det gir noe bedre lydbilde. Tror heller man blir litt suset i skallen, med for mye lydinfo.

Men man skal aldri si aldri...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Ja for jeg hadde litt lyst til og oppgradere til 7.1 skjønner du. Altså 2 ekstra høyttalere bak! men tror ikke jeg får så mye bruk for det. Tror det heller lønner seg for meg og bruke de ekstra tusen kronene på noen gode kabler

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hal 9000
    Yamaha har et 7.1 system med to ekstra fronthøytallere langt opp på frontveggen. Som de selv påstår gir ekstra stort lydbilde fremme, og som jeg selv synes funker så som så.
    Det du snakker om her er dialogue lift og går på bekostning av surround back-kanalene.

Det finnes filmer med 7.1-lyd, men de er sjeldne. Jeg vurderer selv 7.1, og har hørt at 6.1 gjengis bedre (mere spredt) med 2 høyttalere bak enn bare 1. Da blir selvfølgelig surround back i mono.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at det i et normalt hjemmekinorom ikke er behov for mer enn 5.1 Jeg ville nok prioritert andre forbedring framfor flere kanaler... Jeg har selv aldri hatt noe mer enn 5.1 og her heller aldri savnet dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja ok.

Jeg jeg tror jeg butter pengene i noe annet da Det blir fort dyrt om du skal ha 7.1, da må du for det første ha mer effekt om du ikke har en 7 kanals forsterker, også må du ha mer kabel, også må du ha høyttalerene da

Tror jeg bruker pengene på noe annet en det, som f.eks mye bedre kabler eller ny dvd spiller

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun sett LOTR med DTS-ES ,men jeg ser somregel på litt eldre filmer med DD og ofte Dolby sorrund. Selv så sitter jeg med 6.2 men den ene centerkanalen bak er ikke akkurat av noe særlig kaliber ,men den står nå der siden det var like greit å putte den inn (lyden er relativt lik de bakhøytalerne jeg bruker). Bedre å biampe frontene med de 2 ekstra kanalene. Kanskje 7.1 blir aktuelt etterhvert?

Kanskje det er en fordel på store kinorom så kanskje madman69 er den eneste her som egentlig trenger 6.1 og 7.1? :P

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det har nok noe med størelsen på rom og gjøre, for har du en center 40cm fra deg så vill du mest sansynelig bare syntes den er plagsom :S Og har du den 1m eller lenger, få du kanskje litt mer surround feeling

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer litt an på rommet om du får utnyttet 7.1 kontra 5.1.
    Dersom du har litt bredde samt sitter et stykke ifra bakveggen, vil det være en bra oppgradering til 7.1
    Merket stor forbedring hos meg selv da jeg kjøpte meg en NAD T762 og gikk for 6.1, men det var først da jeg fikk min T773v2 og 7.1 at lydbildet bak virkelig åpnet seg hos meg..takket være ProLogic IIx.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utvidet selv fra 5.1 til 7.1 pga. at rommet var lang og mye volum bak sitteplassen. Det ga merkbart mere lydfylde i rommet. Tror ikke det hadde hatt samme virkning om ikke lengden på sommet (7,4 meter) var der.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har nok noe med det og gjøre ja!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    men det var først da jeg fikk min T773v2 og 7.1 at lydbildet bak virkelig åpnet seg hos meg..takket være ProLogic IIx.
    Jeg er veldig enig med Rolf. Dolby ProLogic IIx fungerer så bra at 7.1 absolutt er å anbefale. Før PL IIx derimot, syns jeg mer enn 5.1 bare var tull.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereo holder i massevis. Forutsatt at man har skikkelig utstyr. Bedre med et skikkelig stereooppsett enn et dårlig surroundoppsett til film.

Hvis man prøver å merke seg hvor mye lyd som kommer forfra og hvor mye lyd som kommer bakfra under en gjennomsnittlig film innspilt med surroundlyd på en gjennomsnittlig hjemmekino, så kan man saktens undre seg hva som er poenget med surround.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bedre med et skikkelig surroundoppsett enn et skikkelig stereooppsett til film.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 7.1 nå... hadde 5.1 før.. syns jeg får bedre surround lydbilde ut av 7.1 enn 5.1, så jeg foretrekker 7.1 oppsett best!

Men opptil enhver hva som en syns låter best det seøvfølgelig...

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Bedre med et skikkelig surroundoppsett enn et skikkelig stereooppsett til film.
    Jada, men det blir frot dyrt

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel bedre med skikklig 5.1 enn dårlig 7.1 kanskje?

Hos meg er Stereo lyden veldig viktig, og vil ha så bra HIfi som mulig kombinert med hjemmekino. Om et hjemmekino oppsett spiller bra hifi, er det jo nesten 100% at det lykkes på hjemmekino føler jeg.
    Jeg har "bare" 5.1 på T+A 1535 receiveren min, men det låter veldig bra både til hifi og hjemmekino, T+Aen er klargjort til 7.1, så ved å sette på et effektrinn, enten til hovedhøytalerene, eller til sorround høytalerene kan det utvides til 7.1.

Dette er et ganske smart system, da slipper en å bruke penger på 7.1 før det er nødvendig. Og kan da sette ett veldig bra effekttrinn til front, og få Hifidelen enda bedre om den innbygde forsterkeren ikke duger.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men har den PL IIx tralltrall? Har den ikke det er det bare tull med de to ekstra kanalene (etter min mening). Jeg kikket litt på T+A's hjemmeside, og der så det ut som om 1535 kun hadde PL II.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jeg sjekke ut.

Hva vil forskjellen på PLIIx og PLII være?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekka brukerhåndboka nå, og T+A 1535 R har PL IIx.

Ville jo vært litt rart om T+A hadde droppet ut en slik ting(siden det er en nødvendig ting for 7.1 oppsett) på et såpass bra produkt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •