Får man bruk for 7.1 så mye? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    PL IIx har en veldig bra koding for senterhøyttalerne bak. Denne fungerer så bra at det nesten oppfattes som om filmen har 8 lydspor (7.1).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres artig ut. Kanksje jeg skulle prøve. Vil det være stor forskjell på 6.1 og 7.1?

For å få et bra 7.1 oppsett må vel sofaen stå et stykke fra bakvegg?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt klart, har en bakhøyttalerne helt oppe i nakken, oppleves nok ikke størrelsen på det bakre lydrommet like godt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det jo plutselig litt vanskligere i mitt oppsett.. Men er jo morro å prøve da..

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    T+A er jo et typisk ingeniørprodukt, og det er å forvente at de inkluderer PLIIx. MEN det er ikke slik at høyere pris betyr flere features. Det finnes en god del dyrere entusiastprodukter som fokuserer på helt andre ting enn prosesseringsfeatures i surround.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5.1 vs 7.1 er et vanskelig spørsmål. Jeg synes personlig følgende: Hvis man opplever at lyden "omgir" lytteren skikkelig med 5.1, så er det ikke behov for 7.1. Det største problemet med surround generelt er at i små rom så vil det lett bli slik at man kommer så tett opptil surroundhøyttalerne at man bare hører høyttalerne, og ikke lydbildet mellom dem.

Jeg mener at i disse tilfellene kan det lønne seg å ha flere små høyttalere høyt oppe på veggen (lengst mulig unna hodet) istedenfor to litt større i ørehøyde, slik at man får detaljeringen og plasseringen av lydene mest mulig korrekt, og slik at høyttalernes posisjon "forsvinner" i lydbildet.

Får man god avstand til surroundhøyttalerne vil det sikkert kunne holde med to litt større surroundhøyttalere. Det er jo ikke noe problem å få et flott, dekkende lydbilde i front med to høyttalere, så hvorfor skulle det være noe problem bak?

En annen måte å utnytte 7.1 på er å ha de to fremre surroundhøyttalerne litt foran lytteposisjon, slik at man får et mer utfyllende lydbilde på sidene av rommet.

Jeg synes det er vanskelig å gi generelle råd, for det er så utrolig avhengig av rommet og lytteposisjonen(e). Jeg ville startet med 5.1 og lånt et par ekstra høyttalere for å prøve seg fram med. 6.1 er vel det jeg har størst problem med å finne en god grunn til, siden det i de fleste rom er så liten avstand fra lytteposisjon til rommets bakre vegg at bakre senter lett blir dominerende, I så fall ville jeg valgt en dipol-surroundhøyttaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nybegynner spm om 7.1/5.1

Hei jeg tenkte kjøpe meg en Yamaha RX-V650 som er 7.1.
    Jeg har i første omgang tenkt bare bruke front/bak og en Senter høytaler. Alltså ikke bruke alle kanalene, går det bra?
    Vill jeg eventuellt få mere effekt på de kanalene jeg bruker?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av linuxbazoka
    Jeg har i første omgang tenkt bare bruke front/bak og en Senter høytaler. Alltså ikke bruke alle kanalene, går det bra?
    Det blir som å dele en liter brus på 5 istedet for 7 personer, men noe mere brus får du ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja ..

Så da vill hver av de 5 heldige få litt mere brus. 8-)
    Om det bare var 2, da hadde det blitt mye..:razz:

Men er det slik det fungerer?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei, ingen av høyttalerene får mer watt\brus. Alle høyttalerene får så mye watt\brus som forsterkeren er oppgitt til og klare. Da må du brokoble eller noe får og få det til

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det ble dumt å forklare med brus egentlig! :lol:

Forsterkeren har en maksimum per kanal i tillegg til at den har en maximum total belastning.

Så faktum er at litern med brus er total belastning, mens hver kanal renner over etter 2 dl. Det blir altså ikke 0,5 liter pr kanal ved bruk av 2 kanaler!

Nå ble jeg tørst gitt! :lol:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja og nei. Det er ikke mer makseffekt (gitt av maksimal spenning i en gitt last) å hente i forhold til klippingsnivået på forsterkeren. Men strømforsyningen i enhver receiver har også en maksimal strøm som den må fordele på de kanalene som er i drift. Effekt er som kjent et produkt av både spenning og strøm. Dette er ofte en begrensning i rimeligere surroundreceivere (de klarer sjelden å gi maks effekt i alle kanaler samtidig).

Det vil si at hvis man bruker færre kanaler, så vil hver kanal kunne trekke mer strøm fra strømforsyningen. Hvert effekttrinn får litt mer strøm til disposisjon, og vil kunne få bedre kontroll med høyttalerelementene. "Vanskelige" høyttalerlaster blir altså lettere å drive med f.eks. et 5.1-oppsett enn et 7.1-oppsett, gitt at det kreves mer krefter for å drive et 7.1-oppsett. MEN prosesseringen i forsterkeren vil jo redusere signalet til bakkanalene tilsvarende, slik at lyden bakfra blir like kraftig med 5.1 som med 7.1 (det vil kreves like mye effekt for bakkanalene uansett om man driver 2, 3 eller 4 kanaler bak).

Derfor vil det vel egentlig i praksis komme ut på ett.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    T+A er jo et typisk ingeniørprodukt, og det er å forvente at de inkluderer PLIIx. MEN det er ikke slik at høyere pris betyr flere features. Det finnes en god del dyrere entusiastprodukter som fokuserer på helt andre ting enn prosesseringsfeatures i surround.
    Hva mener du med et typisk ingeniørprodukt? vil det si at den låter dårlig eller bra?

Den T+Aen har PLIIx, noe jeg også skrev. Jeg tror vel ikke høyerepris gir flere features, men det skulle bare mangle at den ikke har det som er nødvendig(om PLIIx er nødvendig for 7.1) for å være ett produkt i så høy klasse som T+Aen er.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Hva mener du med et typisk ingeniørprodukt? vil det si at den låter dårlig eller bra?

Den T+Aen har PLIIx, noe jeg også skrev. Jeg tror vel ikke høyerepris gir flere features, men det skulle bare mangle at den ikke har det som er nødvendig(om PLIIx er nødvendig for 7.1) for å være ett produkt i så høy klasse som T+Aen er.
    Jeg mener at T+A lager glimrende produkter. Det er tysk ingeniørkunst på sitt beste, hvor man tar i bruk det man mener gir bedre lyd ut fra et ingeniørsynspunkt.

Det finnes en annen "less is more"-filosofi som sier at desto mindre man legger i signalveien, desto mer uforfalsket/forvrengt blir lyden i forhold til det originale. I den filosofien er det fokus på å gjøre minst mulig med lyden.

Jeg kan ikke katagorisk si at det ene er bedre enn det andre. Poenget mitt er at selv om man kjøper et dyrt surroundprodukt, så er det slett ikke sikkert at relativt ny teknologi som PLIIx er med. Bare se på DVD-spillermarkedet. Det er omtrent ingen spillere som både spiller DVD-Audio, SACD, HDCD og DivX over 10000 kroner. Det er UNDER 10000 kroner man finner de mest allsidige spillerne, uten at det garanterer beste bilde- eller lydkvalitet. Poenget er at mer penger ikke nødvendigvis betyr flere eller bedre features.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg mener at T+A lager glimrende produkter. Det er tysk ingeniørkunst på sitt beste, hvor man tar i bruk det man mener gir bedre lyd ut fra et ingeniørsynspunkt.

Det finnes en annen "less is more"-filosofi som sier at desto mindre man legger i signalveien, desto mer uforfalsket/forvrengt blir lyden i forhold til det originale. I den filosofien er det fokus på å gjøre minst mulig med lyden.

Jeg kan ikke katagorisk si at det ene er bedre enn det andre. Poenget mitt er at selv om man kjøper et dyrt surroundprodukt, så er det slett ikke sikkert at relativt ny teknologi som PLIIx er med. Bare se på DVD-spillermarkedet. Det er omtrent ingen spillere som både spiller DVD-Audio, SACD, HDCD og DivX over 10000 kroner. Det er UNDER 10000 kroner man finner de mest allsidige spillerne, uten at det garanterer beste bilde- eller lydkvalitet. Poenget er at mer penger ikke nødvendigvis betyr flere eller bedre features.

Jeg er helt enig at ett dyrt produkt ikke trenger å ha all mulig features. Noe som egentlig er ganske bra, for det er ganske mye rart som kan følge med en hjemmekinoforsterker som en ikke bruker. Så den dyreste burde jo ikke være den som har mest dill og dall. Men jeg forventer at en dyr forsterker har det den trenger. Det gjelder jo å legge rett features inn i produktet. Noe jeg mener T+A helt klart har gjort med sin hjemmekinoreceiver, derfor synes jeg det ville vært rart om det ikke var med PLIIx om dette var en "nødvendig" ting for å få bra 7.1 oppsett. Den er jo utbyggbar for 7 kanaler men er ikke puttet 7 forsterkere inn, noe som ville vært unødvendig for store deler av kjøperne. Det er ihvertfall lagt mye resurser i å få et bra stereo lydbilde. Noe som var en av grunnene til valget av den. Kjørte mange tester mot "vanlige" stereo forsterkere, og T+A la det meste flatt..... Det sier jo litt om kvaliteten synes jeg da....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Hva vil forskjellen på PLIIx og PLII være?
    PLIIx koder inn de 2 bakre kanalene i stereo, ut fra et 5.1 signal.

Fra Dolby.com;
    "Dolby Pro Logic IIx technology provides home theater enthusiasts with a solution for 7.1-channel playback of traditional stereo and 5.1-channel content, while maintaining all the richness and clarity inherent in any Dolby audio technology."

PLII koder 2 kanals stereo inn i 5.1

"Dolby Pro Logic II technology processes any high quality stereo (two-channel) movie and music audio into five playback channels of full-bandwidth surround sound."

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk fra 5.1 til 7.1 og har forsåvidt fulgt roffes råd med dipole høyttalere montert høyt oppe på veggen. Lydbildet er bra. Spesielt da man ikke er avhengig av å sitte akkurat i sweetspot, fordi 2 høyttalere bak fordeler lyden bedre.

Kunne dog tenkt meg å prøvde store gulvstående som surround, men vi får se...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •