Valg av høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer -InC- sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av høyttalere

Heisann

Nå er planen å kjøpe meg nytt hjemmekino utstyr, og tenkte jeg skulle begynne med fronthøyttalere i klassen 14.18k :shock: :
    Jmlab cobalt 826S, B&W CM6, audiovector M3 super/signature er de jeg har peket meg ut.
    Jeg har til nå bare fått hørt på JmLab pga resising o.l, men den imponerte sterkt. Men hva med de andre? Hører mest på rock/punk.

Forsterkeren faller sannsynligvis på Denon avc-a11sr eller Primare spa20 (andre tips?).

Noen som kan hjelpe meg litt med valget? :wink:

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste er enige om hvordan god lyd er i teorien, men når det kommer til praksis er det ikke så lett. Innen for visse grenser er det mye som er god lyd det du må lete etter er rett lyd.

Det hjelper lite å høre/teste høyttalere med Kari Bremnes eller f eks. plater fra KKV om du hører på hard rock. Selv om dyrere høyttalere spiller det meste bra er det ikke sikkert det er den rette til ditt bruk.

Du trenger høyttalere som har god kontroll og seperasjon i lyden så det ikke bare blir en eneste suppe av hele lyden.

Jmlab cobalt 826S, B&W CM6, audiovector M3 super/signature er alle meget bra høyttalere. Jeg holder en knapp på de to første, men...
    Denon passer bra til disse også. Kjenner ikke audiovector så godt.

Du finner folk som har alle disse høyttalerene her.

Primare spa20 har jeg aldri hørt.

Vanskelig å si noe konkret om hva som er det beste. Som sakt tidligere alle er meget bra høyttalere i sin gruppe.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for et objektivt svar.
    Nå kom jeg kanskje litt nærmere et valg! Men allikevel vil dette ta opp mye tid og lytting siden det er snakk om såpass mye penger. Derfor vil jeg også høre hva litt erfarne pesoner med litt mer peiling enn meg har å si. :roll:

Sn0opy skrev:
    Du finner folk som har alle disse høyttalerene her.
    Hvis dere finnes, har dere noe dere vil tilføre? Eller andre?
    Setter pris på alle svar, hvis noen gidder :wink:

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veit ikkje om noen som har CM6 her inne. Sjølv har eg CM4,CM2 og CMC, Strålende fornøyd med lyden av mine B&W kasser

CM6 kom ut etter at eg hadde handlet, har ikkje vært nede og høyrt dei enda. Men har leiket med tanken av å ha CM6 som front, flytte CM4 bak som surround og CM2 som bakre surround :shock: det hadde vært noko det :lol:

Som sagt så er eg meget fornøyd med CM4, og CM6'en er nok ein del hakk bedre da den har den berømte Nautilus diskanten og FST-mellomtonen, som er hentet fra langt dyrere B&W høgtalere. I tillegg har den jo eit basselement ekstra og.

B&W passer til nesten all slags musikk, men vil ikkje anbefale B&W viss du skal høyre på disco/techno. No er ikkje det noko problem i ditt tilfelle da du høyrer på Rock/punk

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal bruke anlegget mye til musikk er Primare SPA20 den beste hjemmekinoforsterkeren jeg har hørt!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Jm lab cobalt 816,og har sluttet med den intense byttingen og letingen etter nytt utsyr.Håper det sier litt.Dynamiske åpne,og utrolig bra mellomtone er stikkord...! Sjekk på bruktmarkedet tror jeg har sett 826 der.

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

JMlab

Jeg har også JMlab høyttalere, og er meget fornøyd. Riktignok har jeg litt mindre høyttalere enn de du vurderer (Chorus 725), og syntes at den manglet litt på den dypeste bassen. Dette ordnet seg når jeg fikk på plass en JMlab Cobalt SW800 sub.
    Ellers har jeg inntrykk av at JMlab er et undervurdert merke, som altfor få har god kjennskap til.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At JMlab ikke er så veldig kjent er pga at det bare er en butikk som selger det i Norge. Og det er hifihuset i bærum. De selger forøvrig veldig mange par. Men det er vel naturlig at folk i feks tromsø ikke har så stor kjennskap til JMlab. Hifihuset er forøvrig mer enn villige til å låne ut høyttalere, så hvis man vurderer JMlab så bør man absolutt det. Jeg må si at jeg er ganske imponert av dem. På hifihuset i bærum har de forøvrig noen par med B&W slik at man kan sammenligne de der og da. B&W har stort sett ikke en sjanse.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jolly
    B&W passer til nesten all slags musikk, men vil ikkje anbefale B&W viss du skal høyre på disco/techno.
    Hvorfor ikke?
    (Vurderer å oppgradere til CM6 selv)

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W er ingen "dunk dunk" høgtaler, og fekk det bekreftet da eg prøvde det ut mot Dali og Infinity. Syns dei andre gjorde det bedre på slik musikk (viss man kan kalle det det ). Og siden eg ikkje høyrer på den sorten musikk og syntes B&W var bedre til min musikksmak, så valgte eg dei.

(Selger sa også at han hadde ikkje anbefalt B&W viss eg skulle høyre på disco/techno, altså samme oppfatning som meg etter min testrunde)

Men det er jo smaken som teller til 7'ande og sist, så du får ta deg ein runde du og

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

JMlab i Norge

Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    At JMlab ikke er så veldig kjent er pga at det bare er en butikk som selger det i Norge. Og det er hifihuset i bærum.
    Mulig at det er slik nå, men jeg har kjøpt mine JMlab-høyttalere hos Madland Radio & TV på Klepp (Rogaland). Denne forhandleren har nå avviklet, men de solgte en god del av disse franske kvalitetshøyttalerne.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hi-Fi Huset selger også til forhandlere...

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hi-Fi Huset selger også til forhandlere...
    Nettopp, og dermed burde det ikke være vanskelig å skaffe seg disse uansett hvor man bor i Norge - også i Tromsø.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja enig med deg der Oban, føler de er veldig undervurderte. Jeg kjøpte faktisk mine JMlab tantal høyttalere på Madland radio for et par år siden, da fattern og jeg ble helt lamslått av lyden selv på en rimelig modell. Men hvordan er du fornøyd med SW800? Har hørt at JMlab ikke helt får det til med sub'ene de lager.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har JMlab chorus 715 fronter, men har ikke testet de enda... Harke råd til forsterker....(/&%"€/&%/%"€&%#€("&RT%#"#)!/&%%€R&! :evil:
    Men satser på at de låter bra..

Mvh

AK

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt at JMlab ikke helt får det til med sub'ene de lager.
    :shock: Subwooferne til JmLab er blandt de som får mest skryt. Se bare på Electra og ikke minst Utopia sub'ene. Har Jmlab Cobalt sub'en selv og den fungerer veldig bra. Elctra sub'en har fått veldig mye skryt av flere her på forumet. Hør selv og bli overbevist.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha Ak :wink:

Aight Zulu, må nok gjøre det!

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -InC-
    Men hvordan er du fornøyd med SW800?
    Kjempefornøyd. Har riktignok ikke sammenlignet sub'en mot andre merker, siden jeg allerede hadde skaffet meg JMlab front+center. I stua mi gir Cobalt sub'en den rette dypbass-punchen i musikk, samt at den buldrer så veggene dirrer, når Gimli blåser i hornet i LOTR;To Tårn.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="Zulu"]

Elctra sub'en har fått veldig mye skryt av flere her på forumet. Hør selv og bli overbevist.
    Jeg har en Electra SW-900, og dette er en subwoofer som virkelig kan slå fra seg. Den gir en stram og fin bass til musikk. Til film gir denne en skikkelig jordskjelv-følelse... naboene mine er ikke så glad i sub'en, men nå bor jo jeg i en blokk... :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Har et par Cobalt 826, som jeg dessverre må selge pga økonomisk situasjon Utrolig dynamisk og holografisk lyd med en god og kraftig forsterker. Prøvde blant annet sv-233 med stort hell, veldig gode høyttalere men de krever en skikkelig elektronikk investering.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •