B&W .. valgets kvaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W .. valgets kvaler

Oppdaget "her om dagen" hvor moro det er med "skikkelig" lyd i min stue.
    Er bare ett lite problem .. Jeg vet ikke opp ned på en høyttaler. 2 uker siden, visste jeg ikke forskjellen på en amp og en preamp .. lurer på om jeg klarer å ro dette "prosjektet i land".

Jeg har vært å hørt på B&W 805s og 704 .. de er bare så snusk! Har akkurat den "lyden" jeg liker! Tingen er vel .. at jeg kan jo ikke akkurat matche slike høyttalere med hva som helst .. så jeg shopper baklengs denne gangen. Høyttalere først, så resten.

Så også at det var ett par med CDM 9NT til salgs for 11.000 på finn.no
    I tillegg fant jeg ett par 805 inkl stativer til 12.500. Kan dette være en akseptabel løsning? Eller de nyeste generasjonene så mye bedre?

Vet ikke helt om jeg skal gå for Surround eller Stereo .. hører mest på musikk .. men vil jo ha muligheten til å se en film i ny og ne. Tror det blir en surround forforsterker(hvis jeg har forstått det riktig?) + front + sub .. kanskje ..
    Prøver selvfølgelig å få så mye som mulig for pengene.
    Budsjett? Vel .. Når jeg først skulle kjøpe meg tv .. skulle jeg ikke bruke mere enn 8000 - 9000 .. Nå har jeg en 505HDE ..

"Tullegutten! Burde ikke leke med voksenhifi! Det han trenger er en budsjettløsning, så kan han arbeide seg opp etterhvert!"

Vel .. dette er kanskje sant .. men jeg har fått B&W på hjernebarken, sånn er det med den saken.
    Så hvis det betyr at jeg må sette et til lån på huset .. so be it! hehe ..

Alle svar / tips mottas med takk

Newcomer Raimond sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Imho.
    Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg valgte nylig integrert stereoforsterker i stedet for receiver til min lille stue. Det ble jeg rådet til av dette forumet siden jeg hører mest på musikk. Dette takker jeg for, siden jeg nå nyter musikk mer enn noen gang før. (Kjøpte en Cayin252b, og en Marantz 5400ose m/LClock XO3)

Skjønner at du vil ha surround til film, men her inngikk jeg et kompromiss. Er jo ikke rare stuen (ca 20m2) hos meg, og det er jo litt dybde i stereobildet også. For meg er det ihvert fall ok med kun stereo, selv til film. Har ikke kjempe-tv og synes det kanskje blir litt rart med svær lyd til liten skjerm. Tipper damen min er glad for at jeg ikke skal drasse inn enda tre høyttalere og en subwoofer i stua.

Når det gjelder høyttalere, har jeg selv bare to små stativhøyttalere (b&w CM2), men de spiller utrolig bra synes jeg. Min dame liker at de er små og stilige...De mangler nok likevel litt i dybde og jeg er selv på søken etter nye b&w til når jeg en gang får råd til det. Har lest mye om 805S og 703 osv, men klarer ikke å bestemme meg for hva som skal være målet. Akkurat nå har jeg mest lyst på 804S. Ikke lett eller hva? Blir spennende å høre hva du finner ut av. Lykke til !

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mulighet er jo å kjøpe en rimelig reciver med preout og en 2 (eller kansje 5?) kanals effektforsterker som klarer høytalerne du velger.

Hifi-klubben vil sikkert kunne anbefale deg en grei reciver som gjør jobben.
    f.eks en DENON AVR-2105 Hjemmekinoreceiver til 4000kr.

Har lest om en del som har starta den veien.

God stereo med en gang og mulighet for å teste litt med surround.

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt meg en god stereoamp eventuelt effekt og preamp... Jeg hører også mest på musikk 90% av tiden. Men det hender jeg setter meg ned med en god film en gang i blandt, da holder det jeg har pluss en liten subwoofer i lange baner. Men foresten er du fast bestemt på B&W? Det er jo vanvittig mye å velge å vrake i hifi i dag. Skal ikke komme her å anbefale Klipsch eller noe sånt, for da blir det vel full krangel her. Men noen høytalere jeg likte veldig godt på musikk var Amphion høytalere. Nå husker jeg ikke helt hva de kosta, å jeg har heller ikke spurt deg hva du vil bruke på alt heller. Hva vil du bruke på det totalt?

Newcomer Jsound sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, dette blir ikke lett... De to høyttalerene du nevner er sinnsykt bra. Jeg ville ha kjøpt meg en bra hjemmekino-receiver. Men skal du ha 100% knall musikklyd burte du gå får en stereoforsterker. Jeg klarer meg fint med en receiver til musikk spilling. Hvis du ikke har lyttet på B&W CM4, burte du teste de NÅ! Er noe av det fineste jeg har hørt til den prisen. Er de jeg sikkler etter nå men, dette ble kanskje enda mer forvirrende. jeg ønsker deg lykke til med ditt store valg

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Tenk deg nøye om før du kjøper hjemmekinoreciver/forsterker til B&W. Jeg hørte en Denon AVR 3805 sammen med B&W DM 604 S3 høytalere. Anlegget hadde også en veldig god Denon signalkilde, riktig nok var det en DVD spiller. Men det var av den gode sorten. Det anlegget spilte rett og slett dritt på musikk. Hvis du hører mest på musikk kjøp en stereo forsterker. Det er mitt råd ihvertfall

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ole18
    Tenk deg nøye om før du kjøper hjemmekinoreciver/forsterker til B&W. Jeg hørte en Denon AVR 3805 sammen med B&W DM 604 S3 høytalere. Anlegget hadde også en veldig god Denon signalkilde, riktig nok var det en DVD spiller. Men det var av den gode sorten. Det anlegget spilte rett og slett dritt på musikk. Hvis du hører mest på musikk kjøp en stereo forsterker. Det er mitt råd ihvertfall

3805 er for liten for 604, sånn er det.
    Hadde den komboen selv, solgte 3805 etter 2mnd og kjøpte rotel pre/effekt.
    Det var mildt sagt ett løft til himmelen ang lydkvalitet.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis musikk er viktig, ville jeg gått for en stereo forsterker med bypass funksjon.

Da kan du koble stereo utgangen på DVD spilleren til stereo forsterkeren og digital utgangen på DVD spilleren til hjemmekino receiveren.

Så lar du stereo forsterkeren drive fronhøyttalerene og hjemmekinoreceiveren de andre høyttalerene.

Da får du både i pose og sekk.

Jeg er også stor fan av B&W!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var en tur innom det lokale "asylet" i går jeg og, og ville høre litt på B&W sine litt mer kstobare produkter. Jeg er jo strålende fornøyd med Audiovector, men ville gjerne finne ut både likheter og forskjeller på disse lydmessig.

For det første: 6xx-serien til B&W egner seg etter min mening til kino, og ikke til seriøs musikklytting. Understreker at dette gjelder min musikksmak (jazz, akustisk, blues). Hørte på det som fantes i denne serien og det var ikke en av dem jeg kunne skikkelig kose meg med lyden på. Som det er nevnt i tidligere innlegg her er både CM4 og CM6 mye bedre høytalere på musikkbiten. Mye mer oppløst, mer definert og behageligere i spillestilen. Dessuten virker de til å være lettere å drive, da alt ble testet på samme Denon stereoforsterker på den tiden.

Av de andre høytalerne som trådstarter snakker om her, vil jeg nok anbefale en gulvstående høytaler. En må opp i kraftigere prisklasser før en stativhøytaler klarer å gjengi det samme lydbildet som en gulvstående. Dessuten, serom en regner inn kostnaden med et stativ i tillegg, er det ikke store prisforskjellen.

CDM-serien er vel forgjengeren til 7xx-serien? Har ingen erfaring med disse, men er gode høytalere til en fornuftig pris ettersom jeg har hørt.

Hørte i går på 703, som sagt for å finne litt forskjeller på lydsignaturen på mine AV og dem. Og på mellomtonen er jo B&W rå. Denne varianten med FST-elementet fra Nautilus-serien spiller jo bare rått bra. Bassmessig følte jeg at høytaleren har potensiale, men dette fikk vi ikke ut grunnet et håpløst lytterom på "asylet". Ekspeditøren var helt ening, og en ny lytterunde i et annet rom er på trappene. Diskantmessig synes jeg 703 var rimelig tilbakelent. Kanskje litt for mye ifølge min smak. På et par lydspor jeg kjenner godt, synes jeg at endel detaljer ikke kom fullt så godt frem som på Mi3-serien. Så jeg har vel da funnet ut at godhøytaleren min ville være en blanding av AV/B&W-bass, ren B&W-mellomtone og AV-diskant...... :wink:

Jeg ville anbefale trådstarter å kjøpe en surroundreceiver som er god på musikk, samt høytalere som er passe lettdrevne. Dette kan så greit utvides videre med mer effekt senere. Bruk penger på gode elementer i stereo først, så utvider du etterhvert. Det går blimerende å se film til å begynne med med gode fronter i stereo også. :wink: Bruktmarkedet er absolutt det beste mtp mest for pengene.

Mine tips:

Marantz SR5400 OSE surroundreceiver
    Arcam AVR200
    B&W CDMT / 704 / 703
    Audiovector M3 / Mi3

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Raimond
    Skjønner at du vil ha surround til film, men her inngikk jeg et kompromiss. Er jo ikke rare stuen (ca 20m2) hos meg, og det er jo litt dybde i stereobildet også. For meg er det ihvert fall ok med kun stereo, selv til film. Har ikke kjempe-tv og synes det kanskje blir litt rart med svær lyd til liten skjerm. Tipper damen min er glad for at jeg ikke skal drasse inn enda tre høyttalere og en subwoofer i stua.
    Godt poeng. Jeg vil tro at det er lettere å få "godkjent" B&W 805 i stua. Jeg hører 90% på musikk og ser en film med "gutta" nå og da. Så jeg trenger vel strengt tatt ikke surround (enda .. hehe). Får lure resten av utstyret inn etterhvert.

Hun: "Har den høyttaleren bestandig stått bak sofaen?"
    Han: "Jo den har stått der lenge"

Lov å prøve seg iallefall .. hehe

Hva vil du bruke på det totalt?
    Tja .. vanskelig å si. Jeg tror at jeg tar det litt som det kommer .. har egentlig ikke satt noe maxpris .. men jeg er jo ingen entusiast heller .. (ikke enda?)

Etter å ha lest her, har jeg blitt endel klokere (iallefall det jeg forteller meg selv).
    Jeg har bestemt meg for å starte med stereo, så kanskje fortsette med surround etterhvert.
    Skal jeg da gå for

Sitat Opprinnelig postet av knut1
    en rimelig reciver med preout og en 2 (eller kansje 5?) kanals effektforsterker som klarer høytalerne du velger.
    eller
    en god stereoamp eventuelt effekt og preamp...
    eller
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Hvis musikk er viktig, ville jeg gått for en stereo forsterker med bypass funksjon.
    Er ikke heeeelt sikker på hva forskjellene er her .. men jeg tror jeg kjøper de brukte B&W 805 for 12.500. Da trenger jeg en sub og .. eh .. stereoamp/effektamp/preamp/reciever?
    Er dette en grei pris forresten? Ser at 805S koster nesten 20 uten stativer på hifiklubben?

(Må bare si at jeg gleder meg som en unge til å få dette i hus! )

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp forforsterker og effekt du, det fungerer i de fleste tilfeller best. Eller kjøp en god interigrert. Alla min type f.eks :P ... Hadde jeg skulle handla forsterkere i dag hadde jeg ikke handla på hifi klubben. Det eneste de har som er noe bra er Classe og Tact. Tact fungerer ganske greit i noen opsett, men det fungerte ikke bra her. Grei nok lyd generelt, men alt for slank i bassen. Så når du skal ha forsterker anbefaler jeg deg å se deg litt om. Den interigrerte til Krell f.eks som de selger på Oslo hifi center er en veldig god forsterker som har fått masse skryt. Nå har selvfølgelig jeg glemt navnet igjen (dumme meg) men den ligger på rundt 30k. Fikk masse skryt i Fidelity

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter Arendals forslag. Med bypass mener han en stereoforsterker med en inngang som ikke påvirkes av volumkontrollen (prosessorinngang), så forsterkeren vil kunne brukes som en ren effektforsterker sammen med en surroundreceiver. Blant annet Arcam, Densen og Thule har slike forsterkere.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. forsterkere med prosessorinngang: Her er en gammel tråd med hvilke som hadde det (dengang). Sikkert kommet noen nye til i den senere tid.

http://avforum.no/forum/showthread.p...osessorinngang

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Støtter Arendals forslag. Med bypass mener han en stereoforsterker med en inngang som ikke påvirkes av volumkontrollen (prosessorinngang), så forsterkeren vil kunne brukes som en ren effektforsterker sammen med en surroundreceiver. Blant annet Arcam, Densen og Thule har slike forsterkere.
    Bypass = prosessorinngang = pre-out?
    Sender signalet videre "ubehandlet"?

Edit:
    Hm .. fruen i huset er ikke så begeistret for stereorack .. hvis jeg skal minimere dette .. Kan jeg gå for feks en .. Harman/Kardon AVR-7300? Ville den passe greit med B&W 805?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av imho
    Bypass = prosessorinngang = pre-out?
    Sender signalet videre "ubehandlet"?

Edit:
    Hm .. fruen i huset er ikke så begeistret for stereorack .. hvis jeg skal minimere dette .. Kan jeg gå for feks en .. Harman/Kardon AVR-7300? Ville den passe greit med B&W 805?
    Kan prøve å forklare enkelt.
    Stereoforsterker med bypass kan brukes som ren "effektforsterker"
    Dvs at viss du skulle få lyst på hjemmekino en gang kjøper du en surroundreciver (prosessor) med pre-out på og kobler de inn på bypass inngangene på stereoforsterkeren.
    Da styrer reciver hva volum Stereoforsterker skal spille med.

Støtter og opp om dette forslaget.
    Det var bedre enn mitt forslag.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knut1
    Kan prøve å forklare enkelt.
    Stereoforsterker med bypass kan brukes som ren "effektforsterker"
    Dvs at viss du skulle få lyst på hjemmekino en gang kjøper du en surroundreciver (prosessor) med pre-out på og kobler de inn på bypass inngangene på stereoforsterkeren.
    Da styrer reciver hva volum Stereoforsterker skal spille med.

Støtter og opp om dette forslaget.
    Det var bedre enn mitt forslag.
    Ah! Hva skulle idioter som meg gjort uten dere ^_^

Newcomer Raimond sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkt noe mer på høyttalervalg? Hvordan opplevde du forskjellene på de du hørte på, 704, 805S ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Raimond
    Tenkt noe mer på høyttalervalg? Hvordan opplevde du forskjellene på de du hørte på, 704, 805S ?
    Jeg synes 805 var litt varmere enn 704 og hadde en mellombass og nedre mellomtone som meget behagelig, iallefall i forhold til 704. Var jo mangel på skikkelig dypbas spå 805, men dette gjør meg ingenting.

Nå er jeg bare en amatør, og har kanskje ikke helt peilig på dette, men dette er hva jeg tror jeg hørte

Så det ble nok 805, og nå leter jeg bare etter resten av utstyret. Satser på stereo først, så kanskje surround etterhvert. Har fått ett tilbud på en H/K AVR7300 til 11000 kroner, og når nyprisen er 24995,- spørs det bare om jeg ikke går for den .. selv om "alle" anbefaler stereo forforsterker og effektforsterker.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og hå.

Jeg har litt samme problemstilling. Jeg har akkurat kjøpt meg 705, og er knallfornøyd me d disse. Men begynner å lure på om de kanskje fortjener bedre enn min Yamaha surroundreciever.

Jeg har også vært i tvil om jeg skal kjøpe en stereoforsterker eller om det er mulig å finne surroundreciever som spiller bra og er en god match til disse høyttalerne.

Ser hifiklubben har en billig surroundreceiver fra cambridge audio, noen som har erfaring med denne? Den er kanskje ikke kraftig nok til å dra ut det fulle potensialet i 705?
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også 705 , mine er riktignok degradert til bakht nå men jeg mener at komboen min er meget bra , der de henter strøm fra en Parasound effektforsterker . Ser disse dukker opp på bruktbørsene i ny og ne , så kanskje dette kan være noe å vurdere .
    Lykke til

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •