Lyddemping av kasselyd.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyddemping av kasselyd.

Heisann,

Jeg har lagt merke til hvor mye et kabinett vibrerer ved spilling. Det kiler i hendene ved berøring, og er nesten øredøvende om øret legges helt inntil kabinettveggen - selv på solide og kraftige kabinetter. Kabinettene, uansett tykkelse og form, lager mye lyd som ikke bør være der. Denne lyden er ikke i samsvar/synkront med lyden fra høyttalerelementene, og er en faktor som skaper et rotete og lite "gjennomsiktig" lydbilde som er vanskelig å fokusere på. Det er frontbaffelen som lager mesteparten av ulydene, for der sitter elementene skrudd direkte inn. Jeg har en bitteliten spilledåse (Sånn med rund tønne med masse pigger på, og går rundt). Når denne legges an på høyttalerkabinettet, eller hvilken som helst overflate, under avspilling, låter det faktisk ganske høyt. Det beviser at selv lite energitilførsel på en overflate skaper mye lyd. Den samme effekten får man når høyttalerelementene monteres, eller bare legges an med magneten, i en høyttalerkasse. Da låter det ganske mye av selve kassen.

En effektiv måte å bli "kvitt" kasselyd på er å lage kabinettene på samme måte som lydisolerende vinduer. Bruk innerkasser laget i f.eks. 16mm MDF, lag et opphold og bygg en kasse utenpå i 19mm MDF med ca. 10mm avstand fra innerkassa - der skal det være luft. Innerkassa flyter ikke av seg selv så bruk 10mm avstandsstykker i ytterhjørnene på innerkassa for å skape opprommet til ytterkassa. Elementet monteres på innerkassa og lag hull i ytterkassa så elementet kommer frem. Bygg opp elementet med en ring i slik at elementet flukter med ytterkassa, men akkurat så den ikke er i berøring av den. Årsaken til at det bør benyttes to forskjellige tykkelser på inner og ytterkassa, er at resonansene i innerveggen ikke skal sette i gang resonanser i ytterveggen av de små restene av energi som transporteres av luften mellom veggene.

Dette er meget effektivt og anbefales på det aller varmeste. Man oppnår svært luftig og ufarget lyd sett i forhold til når 16mm og 19mm limes sammen. Luft bærer som kjent ikke energi så bra, og derfor vil minimalt med energi fra andre steder enn elementet selv stråle ut.

Sammenlimte flater av f.eks 16mm og 19mm MDF reduserer kabinettutstrålingen med en liten brøkdel i forhold til når det er luft mellom flatene. Jeg har gjort noen provisoriske målinger av utstrålingen med og uten luft mellom flatene. Resultatet er neppe egnet for trykk i læreboka, men gir en pekepinn på effekten av den:

Kun 19mm MDF er utgangspunktet og har en referanse på 0dB.

Sammenlimt 19mm 0g 16mm gir en demping av utstrålingen på ca 2 - 3dB samtidig som resonansene ligger litt lenger ned i frekvens. I teorien skulle kanskje resonansfrekvensen vært omtrent den samme.

19mm og 16mm med 10mm luft mellom gir en demping av utstrålingen på ca. 30dB. Mic'en ble plassert så den var nesten i berøring av ytterveggen for å få mest mulig signal og minst mulig avlesingsfeil.

Det sier seg selv at luftmellomrommet utgjør en betydelig bedre demping enn sammenlimt MDF uten luft mellom.

Hvis noen ikke forstod helt dette her, så kan jeg mekke sammen en provisorisk tegning på galskapen

Mvh.

Vidar

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er enklere å kjøpe høytalere fra en seriøs produsent, som ikke sliter med nevnte problemer! :wink:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom jeg skjønner så driver vel Low-Q i bransjen, og er fast utstiller bl.a. i Horten. Så noe peil har nok denne fyren. Og tipsene han kommer med er jo bra de, selv om jeg personlig aldri kommer til å utføre noen selv, jeg har det mye lettere med å kjøpe ferdig produkt. Men for de DIY-byggere der ute er det vel noe å hente her....... :wink:

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var ett spenende tips. Hvordan er det å f.eks. fylle sand imellom de to kassene da? Vil det ødelegge?

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eltek har ventiler du monterer i bassrefleks åpningene for og dempe q-verdiene, du kan også kjøpe dempe ull eller slike asfalt lignende plater hoss overnevnte forhandler..(det enkle er som regel det beste)..

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wolfer
    Eltek har ventiler du monterer i bassrefleks åpningene for og dempe q-verdiene, du kan også kjøpe dempe ull eller slike asfalt lignende plater hoss overnevnte forhandler..(det enkle er som regel det beste)..
    Og akkuratt disse ventiler, og ull skulle betyde hvad for kabinett resonanser ?

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Og akkuratt disse ventiler, og ull skulle betyde hvad for kabinett resonanser ?
    ja vesst du ikke skjønner det engang så gidder jeg ikke og og gå neærmere inn på det heller:razz:

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eller kjøp deg nye høytallere..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tydelig at det var fleir som ikkje forstod dette Vidar.

Lurer også på ka forskjel sandfylling gjer og virkning av avstivning av innerste kassen.

mvh

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror dette problem som bare sjelden er løst i kommersielle høyttalere, og da gjerne i svært dyre utgaver. Det er da ofte snakk om svært kreativ avstivning av kassa. Asfaltplater gjør bare veggene tyngre og flytter ressonnansfrekvensen for kasseveggene. Dempeull kan tilsvarende dempe noe for høye frekvenser. Akustiske ventiler har ingenting med dette å gjøre, og ihvertfall ingenting med bassrefleksrør å gjøre.

Dette problemet er nok uansett størst for lukkede kasser, som jeg vet at Vidar (Low-Q) jobber mest med. Løsningen med isolerende luftlag er en dyr løsning (mer enn dobbelt så stor vekt, større høyttaler for samme internvolum, påkostet løsning ved baffelen, der elementene tross alt skaper en "kobling" mellom ytre baffel og indre volum). Dette er nok grunner til at man ikke ser så mye av dette i kommersielle konstruksjoner. Man kan jo også spørre seg om dette problemet nødvendigvis bidrar negativt til det generelle lydbildet i et vanlig rom. Direktelyden fra elementet vil uansett overdøve ressonnansene, og den lyden som evt kommer fra kassa vil således bidra til "ambient"-lyden, som man uansett får via romrefleksjoner. Jeg tror personlig at det viktigste i denne forbindelsen er å frikoble kabinettet akustisk fra gulvet, noe som oppnås med spikes eller dempeføtter.

Jeg vil vel putte dette i kategorien for kompromissløs kabinettkonstruksjon, svært nær galskap. Kunne vært interessant å se hvordan en godt avstivet kasse kommer ut sammenlignet med dette (går ut fra at det kanskje ikke var så mange avstivninger i de nevnte testkassene, eller?)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg lurte også litt på hvordan løsningen for innfestningen av elementene ble foretatt av en slik "termos" bygging av høytaler kabinettet. Vil også tippe at et mykt lydabsorberende materiale vil kunne stjele energi fra luften i mellom de to kabinettene mer enn det luft i seg selv vil kunne gjøre. Det å omdanne uønsket energi til friksjon og varme og ikke lyd bølger, er vel litt av kluet her vil jeg tro. ellers så ligner vel prinsippet litt på det man bruker gips plater og lydbøyler til for lyddemping av hjemmekino rommet.... ;-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det er enklere å kjøpe høytalere fra en seriøs produsent, som ikke sliter med nevnte problemer! :wink:
    De fleste høyttalere har nevnte egenskap, også fra seriøse produsenter. Spørsmålet er vel om egenskapen utgjør et problem, eller om dette er tatt hensyn til i høyttalerkonstruksjonen totalt sett og dermed bidrar til lydbildet.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    De fleste høyttalere har nevnte egenskap, også fra seriøse produsenter. Spørsmålet er vel om egenskapen utgjør et problem, eller om dette er tatt hensyn til i høyttalerkonstruksjonen totalt sett og dermed bidrar til lydbildet.
    Ja, men det blir allikevel som å beskrive STORM i et vannglass. Blåse opp minimale bagateller til førstesidestoff....................

Vi vet jo at det selges/kjøpes tusenvis av høytaler-pakker som "spiller med", så hvorfor bekymre seg ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Ja, men det blir allikevel som å beskrive STORM i et vannglass. Blåse opp minimale bagateller til førstesidestoff....................

Vi vet jo at det selges/kjøpes tusenvis av høytaler-pakker som "spiller med", så hvorfor bekymre seg ?
    Vel, fordi noen ønsker å tyne mest mulig ut av høyttalerkonstruksjonen sin. Men jeg ser nå at dette egentlig er å betrakte som et DIY-emne. Skal jeg flytte denne tråden til DIY-kategorien, Vidar?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var jo egentlig litt interessant. Det blir brukt som ett salgsargument på mine høyttalere at de har over 5 cm tykk frontplate (husker ikke det korrekte navnet). Testet nå i sted, og det virker som om vibrasjonene forplanter seg vidre bakover i kabinettet. Jeg klarer dog ikke å høre noe ulyder, men jeg er ikke oppmerksom på problemet, og vet ikke eksakt hva jeg skal høre etter. Men så lenge jeg ikke kan høre noe, så bryr jeg meg ikke om dette. Men det må jo være noe i det, som Low-Q sier, siden det er gjort noen grep for å stive av kassa så mye...

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei..)

Jeg kan go god for dette med Q-verdier, dette er noe mange høytallere sliter med, det finnest ventiler du monterer bak eller foran i bassrefleks åpningene.http://www.mamut.com/dynabel/subdet397.htm
    sand bidrar litt, dempeull og asfaltplater.

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk deg elementer med flytende oppheng du

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fyller du sand i kassen får du en bass som "dunker"meire, men du forandre volumet på kassn som igjen gir noen gode efekter og noen dårlige..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wolfer
    Hei..)

Jeg kan go god for dette med Q-verdier, dette er noe mange høytallere sliter med, det finnest ventiler du monterer bak eller foran i bassrefleks åpningene.http://www.mamut.com/dynabel/subdet397.htm
    sand bidrar litt, dempeull og asfaltplater.
    Det er riktig at akustiske ventiler modifiserer kassas Q-verdi, men de er ikke ment sammen med bassrefleksporten. De benyttes hovedsaklig for å kunne lage lukkede kabinetter som er mindre enn de kabinettene som ville være ideelle til høyttalerelementet i utgangspunktet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •