KEF Q4-pakke. Testvinner, men hvorfor ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

KEF Q4-pakke. Testvinner, men hvorfor ?

Jeg leste i DVD&HJK nr4.2005 at KEF Q4-pakken til kr 12500 var en testvinner. "Lite, men veldig godt". Jeg stakk innom ExpertBonus for å teste fronthøyttalerne, og gjett om jeg ble skuffet. :cry:

Det første som slo meg var at høyttalerne var ekstremt små til gulvstående å være. Jeg testet høyttalerne uten subwoofer og hørte veldig lite bass. Selv om høyttalerne ikke koster mer enn kr 5000/par, så hadde jeg forventet mye mer. Jeg har testet Dali Concept 6 til kr 3500 og de synes jeg å huske ga et helt annet og mye bedre lydbilde. Det samme gjelder Black Diamond som koster ca kr 6000. Jeg har selv et par Mirage OM14 og disse høres også mye bedre ut enn KEF, selv uten subwoofer. Disse kostet vel kr 6-7000 i sin tid.

Riktignok er lokalet på Expert stort og mye lyd "forsvinner", men jeg satt kun 2 meter fra høyttalerne og hadde forventet mye mer.

Som en annen sammenlikning har jeg PSB 5T i stua, samt at en kamerat har PSB 5T-pakke med center og bakhøyttalere (2T ??). Denne pakken betalte han kr 14 000 for 2-3 år siden, og dette lyder som natt og dag i forhold til KEF Q4.

Er det noen andre som har erfaringer med dette settet til KEF ? Jeg har en kamerat som søker en høyttalerpakke til max 15 000, men KEF blir uaktuelt her. Mulig det beste er å lete etter noe brukt. :shock:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syns den testen var noe merkelig, de kom mitt på eller på siste plass over de ulike rangeringene av kvaliteter også.
    jeg er iallefall helt overbevist at lydogbilde er kjøpt og betalt av blandt annet neby kanskje noen har nådd dvd&hjemmekino.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    syns den testen var noe merkelig, de kom mitt på eller på siste plass over de ulike rangeringene av kvaliteter også.
    jeg er iallefall helt overbevist at lydogbilde er kjøpt og betalt av blandt annet neby kanskje noen har nådd dvd&hjemmekino.
    Det der "kjøpt og betalt"-greiene i forhold til Lyd og bilde, DVD&HK og fidelity kan jeg avkrefte, ihvertfall for DVD&HK sin del. Har tatt hele begrunnelsen N ganger tidligere, så tar den ikke igjen, men det er en sammensvergelsesteori uten rot i virkeligheten.

Når det gjelder små høyttalere, så er det ofte naturlig å teste dem SAMMEN med subwoofere. Bass er tross alt ikke alt her i verden (ellers hadde vel høyttalermarkedet bestått av kun subwoofere). KEF er vel en av de få gjenværende representantene for den typisk engelske lyden, som setter presisjonen i lydbildet foran dypbass og ekstrem dynamikk. Enten liker du det, eller så liker du det ikke. Det er vel også viktig å tenke på at rom og plassering spiller inn, og at disse butikkene svært sjelden klarer å formidle et lydbilde som er representativt i lytterommet eller stua hjemme.

Men jeg skal ikke uttale meg om den konkrete testen. Det er ihvertfall viktig å lese HELE testen og ikke bare karakterene og resultatoppstillingen. Det er klart at hvilke forhold testen ble gjennomført under også spiller inn.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne prisklassen tror jeg at jeg ville droppet senter foreløpig og lagt pengene i fronthøyttalere. Kanskje hadde jeg også ventet litt med subwoofer og satset på gode front og greie bakht.

Men det er ikke alle som tenker som meg :wink:

Kanskje Dali suite 2.8 og r 0.7.

Ellers så er det morsomt å bygge selv også..

Mvh

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Q4 er faktisk et virkelig godt kjøp, men denne pakken må prøves i egen stue.
    Jeg lyttet til denne pakken i butikken, og reultatet var utrolig skuffende.
    Lånte det med hjem, og ble positivt overrakset. Det fungerer utrolig bra på musikk, og det er det jeg er ute etter.
    Men det ble ikke noe kjøp i første omgang. Soverommet ble litt for lite, gitt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •