Oppgradere fra 5.1, er baksenter i taket et alternativ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradere fra 5.1, er baksenter i taket et alternativ?

I et rom med begrenset plass til bakhøyttalere har jeg kommet frem til et alternativ med to gulvhøyttalere plassert i underkant av en meter bak sofaen med sweet spot, samt senter i taket plassert på linje med nevnte høyttalere (kan kanskje trekkes lengre bak hvis det er nødvendig). Taket blir ca 240 cm høyt. Er dette en brukbar løsning?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen? Kan jo prøve å illustrere litt. På dette bildet har jeg prøvd å tegne inn hva jeg mener. Som dere kanskje skimter på bildet er det åpent til kjøkkenet bak sittegruppen, og det er derfor begrenset plass til høyttalere.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette er en mulighet. Det er etter min mening en bedre løsning enn en bakre senter i hodehøyde ca 20cm fra hodet.

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ja, dette er en mulighet. Det er etter min mening en bedre løsning enn en bakre senter i hodehøyde ca 20cm fra hodet.
    Helt klart !
    Nytter ikke å føle at høytaleren puster deg i nakken ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    I et rom med begrenset plass til bakhøyttalere har jeg kommet frem til et alternativ med to gulvhøyttalere plassert i underkant av en meter bak sofaen med sweet spot, samt senter i taket plassert på linje med nevnte høyttalere (kan kanskje trekkes lengre bak hvis det er nødvendig). Taket blir ca 240 cm høyt. Er dette en brukbar løsning?
    Tror det blir bra. Det er mulig du må løfte bakhøyttalerne litt, men det hører du selv hvordan det er. Ingen tvil om at du må sette senteren bak opp i taket. Kjører ikke med senter bak selv, da jeg synes det er unødvendig. Du får gi tilbakemelding om hvordan resultatet ble, og legge inn bilder i profilen når du er ferdig. Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et problem med 6.1 oppsettene (som ble løst md 7.1) er at det føles som om lyden kommer forfra i stedet for senteren bak.
    Det oppsettet du har tegnet er nok ikke optimalt, og vil få effekten jeg akkurat har beskrevet.
    Optimal plassering blir å ha bakhøyttalerne på hver av sideveggene, og senteren der du har tegnet den inn. Hvis ikke du har denne muligheten, ville jeg hatt bak-senteren så høyt som mulig.
    Du får nesten prøve deg frem.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hal 9000
    Du får gi tilbakemelding om hvordan resultatet ble, og legge inn bilder i profilen når du er ferdig. Lykke til!
    Takk. Dette er nok enda noen mnd frem i tid, da tegningen er av en ny leilighet som ikke er påbegynt. Dessuten har jeg kun 5.1 på forsterkeren min, jeg sitter litt på gjerdet og venter på ting som HDMI-switching og annet stæsj. *Håpe at noen kommer med rimelige surroundprosessorer spekket med funksjoner* Jeg synes likevel det er greit å få litt klarhet i hvordan høyttalerne skal plasseres før jeg starter byggingen.

Sitat Opprinnelig postet av torkelom
    Et problem med 6.1 oppsettene (som ble løst md 7.1) er at det føles som om lyden kommer forfra i stedet for senteren bak.
    Det oppsettet du har tegnet er nok ikke optimalt, og vil få effekten jeg akkurat har beskrevet.
    Optimal plassering blir å ha bakhøyttalerne på hver av sideveggene, og senteren der du har tegnet den inn. Hvis ikke du har denne muligheten, ville jeg hatt bak-senteren så høyt som mulig.
    Du får nesten prøve deg frem.
    Hmm.. Jeg tror ikke jeg får mulighet til å veggmontere bakhøyttalerne. Må nok gå for gulvstående, uten at jeg skal si noe helt sikkert. Jeg kan jo selvsagt montere en ekstra senter i taket bak hvis det har veldig mye å si.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

7.1 eller ikke?

Ok, da begynner det å nærme seg tiden da høyttalerkablene skal legges opp i veggene. Plasseringen på de fem "vanlige" høyttalerne er jo klar, men ekstra bakhøyttalere er det verre med. Jeg heller mest mot å kjøre et vanlig 5.1-oppsett pga dette, men jeg har tegnet et forslag jeg ville lufte for dere. Her har jeg tegnet inn Dali Suite bakhøyttalere, som jo er vinklet fra veggen (eller taket i dette tilfellet) mot lytteposisjon. Jeg har Suite senter fra før, mens de andre høyttalerne tilhører blåserien.

Hvis det hadde vært opp til dere, ville dere gått for det eller skrinlagt det?

Jeg har aldri hørt et 7.1-oppsett, og vet derfor ikke hvordan forskjellen er fra 5.1.

Jeg klarer heller ikke helt å se ut fra tegningen om dette kommer til å se helt på trynet ut, med bakhøyttalere "i taket på kjøkkenet". Igjen, her er tilbakemeldinger ønsket.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen som har kommentarer til 5.1 vs 7.1 i dette rommet? Er det for dårlige tegninger, for lite info eller noe annet?

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et lignende oppsett her, men problemet er at lyden fra de to bakre senterhøyttalerne reflekteres i lerretet og høres ut som om den kommer forfra. Dette høres veldig tydelig når jeg kjører gjennom støytonene for å kalibrere lydstyrken. Dette kan sikkert unngås ved å justere plasseringen for de bakre senterhøyttalerne, men ikke skru dem opp før du har prøvd hvordan det høres ut! Evt. kan du jo gjøre litt forarbeid ved å måle vinkler etc., evt. henge opp en plate i taket som skjermer lyden fra å gå for mye forover mot lerretet. Får du det til å funke ville jeg definitivt gått for 7.1!

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke akkurat enorme forskjeller fra 5.1 til 7.1. det går vel egentlig mere på hvor stort rommet ditt er. har du et kjemperom, mange lytteposisjoner og nok høyttalere(selvsagt) er det en klar fordel å ha flere en to høyttalere bak.
    Du burde kansje prøve noen dipoler i taket? Dette har jeg eksperimentert litt med, og det fungerer faktisk ganske bra. Jeg har riktignok skråtak, men det går alltids an å bruke en plate, trekloss, eller tau. Med dipoler skulle vel også problemet med refleksjoner fra lerretet bli eliminert. (jeg er ikke noen ekspert, men bygger på personlig erfaring).

Noe slikt kansje?
    www.animekafe.com/htitakferdig11.JPG

Kjempefine tegninger forresten. Hvilket program bruker du?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt Sketchup for å lage tegningene. Jeg heller mest mot et 5.1-oppsett, og har også bestilt kabler til 5.1-bruk. Det hadde selvsagt vært kjekt å ha HT-kabler klare for 7.1, men jeg er litt usikker på hvordan disse evt bør legges for best resultat (mtp utseende). Kablene må legges i veggene (disse er i skrivende stund ikke lagt gips på), og det gjør jo ting litt problematisk. Jeg har et par ideer, men er fortsatt i tenkeboksen. Jeg er mest bekymret for hvordan det vil se ut med de høyttalerne i taket, men det finner jeg jo ut av når leiligheten er ferdig. Hvis det ser ok ut vil det jo selvsagt være kjipt å ikke ha kabler klare.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •