Hvordan beveger en spole seg egentlig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan beveger en spole seg egentlig?

Når en høyttaler spiller 100 hz beveger spolen seg frem og tilbake 100 ganger i sekundet. Det er greitt, men hvordan er bevegelsen når samme spole gjengir flere frekvenser samtidig? Har grublet en del på dette, noen som kan forklare?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ser du to signaler som består av flere ulike frekvenser. Det ser ut til at det i hovdsak er 3 frekvenser som dominerer.

Tenk at kurvens possisjon i y-aksen gjenspeiler spolens possisjon i øyeblikket. Dette grublet jeg også på en gang, men så dumpet logikken inn i hodet mitt når jeg tenkte over at ørets membran må bevege seg på akkurat samme måten.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en god og enkel måte å forklare det på. Tenkte egentlig at det måtte være slik, men det bekrefter jo at høyttalere og ørene våre egentlig er store kompromissløsninger i og med at lyd stort sett kommer fra mange ulike lydkilder og vi komprimerer det slik at det vi hører egentlig er masse bruddstykker av jevne toner som vi tolker til å være ulike jevne frekvenser fra ulike lydkilder. Er jeg helt på jordet nå eller? Om to høyttalere spiller hver sin frekvens skulle vel i teorien det være renere lyd enn om en høyttaler spiller begge frekvensene samtidig?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske sprøtt, men jeg tenkte på nettopp det samme for noen dager siden. Tenkte jeg skulle lage en tråd om det også - en slags "100 ting du vil vite om lyd, men ikke tør spørre om."
    Jeg hadde et par andre, lignende spørsmål på lager, men de har jeg glemt. Skal se om jeg kan klare å komme på hva det var.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    antar dette er hovedfaktoren som skiller mellom gode og dårlige elementer. treg respons og de billige drukner i sin egen lyd.. :roll:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •