Power handling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer Nozferatu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Power handling

Hva betyr betegnelsen Power handling? Grønn på området så måtte spørre

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er hvor mye kraft høyttaleren klarer uten å bli ødelagt... altså hvor mange watt du kan ha inn.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en av de tallene som er høyst veiledende.
    At en høyttaler har 100w powerhandling, betyr ikke nødvendigvis at den tåler 100 watt. På billige høyttalere, er dette ofte overdrevet. Jeg har eid mange høyttalere som er oppgitt til å "tåle" flere hundre watt, men det er ofte langt fra sannheten, dessverre.
    Kan nok sammenlignes med alle måtene watt blir oppgitt på.
    Tallet er ikke korrekt om høyttaleren tåler denne belastningen i ett nanosekund

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    At en høyttaler har 100w powerhandling, betyr ikke nødvendigvis at den tåler 100 watt. På billige høyttalere, er dette ofte overdrevet. Jeg har eid mange høyttalere som er oppgitt til å "tåle" flere hundre watt, men det er ofte langt fra sannheten, dessverre.
    tenkte på høyttalere som er oppgitt ærlig effekt... mener CV tåler litt mer enn hva det står de tåler f.eks..

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da90el
    tenkte på høyttalere som er oppgitt ærlig effekt... mener CV tåler litt mer enn hva det står de tåler f.eks..
    Ta f.eks CV CLSC-215. Den tåler mye mere enn 500 watt. :wink:

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hører hele tiden at noen kjører nåt sånt som 700 watt på Clsc-215!!! :shock:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvordan i all verden vet man hvilke høyttalere som er "ærlige"?

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvordan i all verden vet man hvilke høyttalere som er "ærlige"?
    stole på produsenten av litt dyrere høyttalere?? vet ikke helt...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke noen prøve
    Send X antall watt gjennom høyttaleren din, og se om den tåler det
    Da trenger du selvfølgelig en skikkelig forsterker, som ikke skryter på seg muskler.

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke noen prøve
    Send X antall watt gjennom høyttaleren din, og se om den tåler det
    Da trenger du selvfølgelig en skikkelig forsterker, som ikke skryter på seg muskler.
    vi kjørte ca 150 watt gjennom suben min her om dagen Elementet hadde makseffekt på 180 watt og filteret hadde peak effekt på 200 watt, men det var jo fra ljudia.com.. alt ble brent!!! da fikk jeg meg ei ny skål :P

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hører hele tiden at noen kjører nåt sånt som 700 watt på Clsc-215!!! :shock:
    Jeg bruker en Carver på 2x750 rms på CLSC-215. :wink:

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det tåler de greit med full åpning på forsterkeren?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Og det tåler de greit med full åpning på forsterkeren?
    Jeg driver dem jo max ut da..hehe. Merker at de gir seg etter en stund, men da må jeg virkelig dra på også...

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at man nærmest ikke klarer å sprenge høyttalere med ren kraft, så lenge forsterkeren klarer å levere varene uten å vrenge.

Derfor skjønner jeg ikke helt "power handling" opplegget.

Jeg har selv hatt en 2x600 Watts digital forsterker (Sunfire Signature) koblet opp til gulvstående høyttalere med ett 6.5" bass/mellomtone element og en diskantdome pr. stk., og disse høyttalerne hadde en "power handling" på 250Watt.

Sprengte jeg høyttalerne med denne forsterkeren? Neida, men jeg kunne dra på noe sinnsykt, og den holdt elementene i et jerngrep og "tvang" dem dit den ville. Dette var riktignok høyttalere som kostet 20000,- nye, men allikevel.

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er min erfaring også!

Selv kjører jeg 2*400 watt (Parasound HALO A21) på mine FX-10, som har oppgitt power handling på 150 watt. Har dratt på til referansenivå, og det låter helt bra. Ikke noe forvrengning å spore.. i utgangspunktet skulle en jo tro at høyttalerne ville kvelde for lenge siden!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Dette er min erfaring også!

Selv kjører jeg 2*400 watt (Parasound HALO A21) på mine FX-10, som har oppgitt power handling på 150 watt. Har dratt på til referansenivå, og det låter helt bra. Ikke noe forvrengning å spore.. i utgangspunktet skulle en jo tro at høyttalerne ville kvelde for lenge siden!
    Det kan de nok også gjøre over tid, ved en sakte oppvarming av talespolene. Hvis kilden i utgangspunktet ikke utnytter dynamikken i mediet (noe som spesielt er vanlig på eldre innspillinger), så er det ikke sikkert at forsterkeren gir ut maks effekt, selv om volumkontrollen står på maks.

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er nok sannsynlig. Jeg har merket meg det at noen cd'er låter mye høyere enn andre.... for å si det sånn.

Og noen av platene mine har jeg ikke turt å spille hardere enn -5 dB på receiveren, det vrenger ikke åpenlyst da heller, men det begynner å låte temmelig "hardt", så da er det vel på grensen av hva de små 5 1/4 tommerne klarer å ta i mot. Basserne har jeg enda ikke klart å bunne enda....

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett for meg den effekt angivelsen (Power handling) fra produsentens side, er å regne som en anbefalt maks tilført kontinuerlig effekt, og har med delefilteret og høytaler elementenes spole konstrukson sin evne til å lede bort oversudds varmen så den ikke blir for høyt oppvarmet. Det er vel også en gjennomsnitts verdi som vil flytte seg litt ut i fra andelene av bass, mellomtone og diskant i musikk signalet

Her børr man vel også tenke på at de forskjellige høytaler elementene har forskjellig watt tårlighet, en diskant dome i en 150w høytaler tåler kankje bare 5W, mens mellomtonen tåler 25W og bass elementene tåler kanskje 75W hver. Når en forsterker presses så den klipper, forvrenger den gjerne med noen tygge høyfrekvente frekvenser der sinus kurven skulle være en glatt og fin bue. dette øker som kjennt effekt konsentrasjonen i diskant området og tar ofte å skader diskant og eventuellt mellomtone elementene. Bass seksjonen er litt anderledes, men når det tilføres mye watt her, er det vel både de fysiske kreftene i kant opphenget, spideren som skal hjelpe å sentrere talespolen , kjølingen av talespolen, og om talespolen klarer å bevege seg innefor magnetfeltet, så det kan omsette watt effekten i bevegelse og lyd og lage en elektromotorisk motstand og begrense strømmen. Drives elementet for hardt så det bunner og eller om effekten tilføres mens spolen nermest er utenfor magnetgapet og all den tilførte effekten blir omdannet til varme, som må ledes vekk, da er det fare på fære her.
    Mye det som avgjør hvordan elementet oppfører seg, er frekvens område det spiller, og størrelsen og motstanden fra luften i kassa osv. Et element i filuft uten kasse, vil for eksempel tåle mindre effekt før den får fullt utsving i en frekvens, enn om den hadde stått i en lukket trykk kammer kasse.

Den angitte effekten er nok mest en erfaring verdi som produsenten har kommet frem til, ut i fra gjennomsnittelige fordelinger av effektene i et uforvrengt signal, hvor elementene ikke får for store utsving og oppvarmingen av spolene ikke overskrider de arbeids temperaturene de tåler.

Et musikk signal, er jo ikke en kontinuerlig belastning heller, og kjølingen vil avhenge av omgivelses temperaturer, luft utskiftning og sirkulasjon oppvarmede arealer osv. ikke lett dette, men bruker man volum knappen med litt teknisk forståelse og unngår å spille med klipping og forvregning, og ikke som gass pådraget på en mopet, da går det somregel greit, selv om man setter på noen monstrum forsterkere med 5x høytaler effekten, men da prøver man selfølgelig ikke heller å dytte 5x watt effekten gjennom høytalerene heller. Så dum eller bevisstløs er det vel ingen som har lov til å være..... :roll: :wink:

Ps:Cerwin Vega hadde for en stund siden noen bass elementer som det ble sagt ok kunne takle at man kunne kobble de rett til elnettet, og de skulle tåle denne høye belastningen. husk bare at det ble testet med 110volt og 60Hz , og ikke 240v og 50Hz, samt ørene vil kankje ikke bli de samme etterpå..... :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ps:Cerwin Vega hadde for en stund siden noen bass elementer som det ble sagt ok kunne takle at man kunne kobble de rett til elnettet, og de skulle tåle denne høye belastningen. husk bare at det ble testet med 110volt og 60Hz , og ikke 240v og 50Hz, samt ørene vil kankje ikke bli de samme etterpå..... :wink:
    I 8ohm vil det bety over 1500W RMS på 110Volt. Det vil si 13A. Vet ikke hvordan de dimensjonerer strømkursene sine i USA, men det er mulig sikringen går først, eller...?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har vel husholdnings utstyr som bruker mer enn 1500w i USA også vil jeg tro, så sikringene børr vel ha ca det dobbelte i ampere styrke enn det vi er vandt med å benytte. Bygger man om 110v > 220v utstyr, er det vel ganske vanlig å halvere ampere styrken til sikkringen som "ser" nettspenningen inne i apparatet.

Ser foresten at CV nå har noen 15" bil Storkerpro elementer med dobble 2 ohms talespoler, og effekt tårlighet på 5000w. Serie kobbling av talespolen ville vel resultert i et effekt forbruk ved 110 volt på rund 3Kw..... :wink:

Vil selfølgelig ikke anbefale noen å kobble annet enn de strømforsynings kablene til hifi utstyret som er beregnet for nettspenning, men det er jo litt gøy å gjøre tankeesperimenter med direkte kobblede høytaler elementer som skal tåle dette i alle fall, kansje man kan få høre på den mye omtalte nettstøyen mer direkte også da.... :wink:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •