hvilke høyttalere passer best for hardrock/metal?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 49
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hvilke høyttalere passer best for hardrock/metal?

Som sagt så lurte jeg på hvilke høyttalere som funker best til hard og kjapp musikk.
    Selv om prisklassen rundt 10.000,- er mest aktuelt for meg er det jo lov å drømme....så alle forslag er intressante!

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får sikkert masse tips om CV og andre "trøkk" høyttalere. Det passer sikkert til pop og enkel hard rock. Dette med metal og annen musikk med masse info er vanskelig. Jeg er kjempefornøyd med mine, men hører ikke kun metal, bare nesten :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke helt blank på høyttalere da så jeg styrer glatt unna CV og andre lettdrevne "monstre". Et bra lydbilde er mye viktigere enn bare trøkk og masse desibel. For meg vel og merke.
    Dessuten tenkte jeg meg noe i en prisklasse over CV eller to.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jm lab er vel kanskje ikke så dumt

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan JM Lab Cobalt 826S for eksempel drives av en marantz pm7000?
    Har kikka på JM Lab før. Desverre ikke hørt dem. Når man spiller "piggtrådmusikk" er det viktig at diskanten ikke blir for skarp.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg er ute etter det samme altså en ikke så skarp diskant og godt med punch og driv og da ble jeg anbefalt jm lab cobolt 826 var det vel, men har ikke hørt dem selv og aner ikke hva de trenger av effekt

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte på Canton 902 DC i dag,slettes ikke værst til prisen(8k,tror jeg).Hørtes ut som en høyttaler med bra crispy diskant,uten å være plagsom og med bra punch.Det var kun noen få min demo jeg fikk,så det var kun førsteinntrykket.Ventoserien er også kanskje en kandidat?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hardrock/metal er vanskelig, faktisk. Grunnen er at innspillingene varierer voldsomt. Spesielt eldre hardrock-innspillinger er innspilt med ganske lavt nivå, slik at dynamikken i CD-mediet ikke utnyttes. I tillegg er det en tendens til det faktisk er ganske mye trøkk i den øvre mellomtonen (typisk mellom 1000 og 4000Hz). En nøytral høyttaler høres dermed ganske "flat" ut på slike innspillinger, mens f.eks. Cerwin Vega har "ekstra trøkk" i både bass og diskant.

En mulighet er jo å kjøpe en nøytral høyttaler som både går dypt og har godt med dynamikk, og så eventuelt gjøre partyfaktoren noe høyere med equalizer eller bass-/diskantkontroller.

Jeg betrakter uansett hardrock og heavy metal som partymusikk, og da er det moroa som er viktigst, ikke om realismen i anslaget på fuzzgitaren er "realistisk gjengitt". Slik musikk kan gjerne farges etter smak.

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker et par cerwin vega clsc10 til å spille metall og hard rock å er meget fornøyd med lyden i dem ivertfall

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at mange hardrock-innspillinger varierer og er "flate" og at du da kommer bedre ut med tonekontroll e.l. Nå er det imidlertid ikke derfor jeg synes metal er vanskelig. Da snakker jeg f.eks. om progressiv metal og ekstrem metal av den tekniske eller symfoniske typen. Dette er musikk som, for meg, slett ikke er "partymusikk". Slik musikk inneholder veldig mye informasjon hvor detaljer kan være krevende å i det hele tatt få fram.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linn Ninka fungerer faktisk bemerkelsverdig bra til rock og tyngre musikk.
    Jeg hørte de med en Linn forsterker og musikk fra Metallica, SOAD, rage against the machine og soundgarden, kanskje ikke verdens tyngste musikk, men det låt veldig bra på disse høytalerene. Linn har litt "laidback" spillestil, kanskje ikke verdens mest korrekte høytaler, men høy funfactor.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linn har veldig riktig konstruerte høyttalere og som flere allerede har vært inne på er metallsjangeren vanskelig å gjengi. Den er komplisert og gir massevis med utfordringer i det området der øret er mest følsomt. I tillegg til denne musikkformen høres urytmisk ut om klangbalansen blir for lett.

Typiske intime jazzensemble og enkle vokaler blir ofte forbundet med gode innspillinger. Saken er at disse er enkle og derfor ikke avslører særlig mye ved høyttalerne. Skal du finne ut hva høyttalerne duger til å så gi dem noe å jobbe med.

Newcomer Maiden-VR6 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt 4 forskjellige CV modeller de siste 10-12 årene. Siste jeg hadde var CV 1515. Gjenganger hos Cerwin er ei mellomtone som høres ut som en matboks. dvs innesperret og "hul" lyd. :lol:
    Metal er den sjangeren det har gått i, og produksjonene har blitt veldig bra stort sett. Sånn er det vel med alle sjangere.

Men noe jeg liker veldig godt å høre Metal på, er mindre høytalere og ei subkasse til. Det kan låte så fet du bare gidder å justere. :twisted:
    Og trenger ikke koste skjorta heller. :wink:

Går selv nå i anskaffelse av Infinity Kappa 8.1 i, og gleder meg stort.

Fortsatt ha en tung sommer, med mye bra musikk.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg har System Audio SA1550, og jeg ble svært overasket da jeg hørte på de... Jeg syns lydsignaturen deres ikke helt stemte på mye av musikken, det låt lissom litt for mykt...

Så putta jeg i Pantera, og jeg skal si deg det spillte bra! Ekstremt rask bass og en topp som ikke var hard i det heletatt.

Jeg testet så Fear Factory, Metallica, Dream Theater og Tristania, som alle etter min mening brilljerte på disse høytalerene.

Personlig hører jeg for mye på Jazz og Brass til å like disse, men hadde jeg hørt utelukkende på rock, og oppover, så hadde jeg helt klart gått for disse...

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har SA10 og de spiller metall som bare det. Har selv hatt CV, men jeg foretrekker SA10 uten tvil !! Metall er ikke bare fet bass og mye gitarfiff. Det er herlig å høre på metall med System Audio.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rart ingen har nevnt Klipsch RF 35 her, de er jo yppelig til rock og metal spør du meg.. Jmlab cobalt 816S og Chorus 716S funker jo, men de har ikke like mye trøkk og dynamikk som klipschene har og det er noe du vil ha :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Putter du på Rotel effektforsterkere på et par Klipsch høyttalere spiller det Hard rock så øra flaggrer :wink: har Rotel og Klipsch sjøl, og det spiller helt sinnsykt

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personelig syns jeg Klipsch er for harde i toppen til å gjøre industri metall og trash levlig å høre på, blir lissom for hardt... Men til mykere metal, som feks metallica, eller aukustiske gitarer (eric clapton) spiller de grisebra...

Mange vil nok være uenige med meg her, og si at metall skal låte hardt, men det skal også være behagelig å høre på, dog brutalt, syns jeg...

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er fornøyd med CV'ene mine jeg som jeg kjøpte for 2700,- på hifiklubben. Hører bare på metal og er kjempefornøyd med dem.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har aldri eid en høytaler som ikke blir litt skarp i diskanten når man spiller metal, og klipsch er langt ifra skarpeste jeg har opplevd, kan du nevne en høytaler som ikke er skarp i toppen eller?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •