Plassering av senter bak. Og 1 eller 2 stk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av senter bak. Og 1 eller 2 stk?

Hei!

Jeg har bestemt meg for å skaffe meg senterhøyttaler(e) bak. Lurer i den forbindelse på to ting:

1. En eller to stykker? Hva er vitsen med 2 sentere bak? Man bruker jo sjelden 2 stykker foran. 6.1-signalet inneholder jo ikke mer enn 1 senter bakkanal, så det må jo uansett bli samme signal til begge hvis man har to, eller??

2 Plassering. Jeg sitter ca en halvmeter fra bakveggen, så å ha en eller to høyttalere rett bak hodet kan neppe bli særlig bra. Hvor høyt opp på veggen bør man henge den/dem? Og bør den/de vinkles nedover? Eller kan den/de evt. legges på gulvet og peke oppover? (Det er ca en halvmeter plass bak sofaen.) Surroundkanalene er på siden på stativ, 20-30 cm over ørehøyde (dipole).

-Audun

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senterhøyttaleren bak skal være i samme høyde som surround høytalerene ca 60cm over hode. Jeg har ikke vinklet noen av høyttalerne bak nedover. Her må du nesten prøve litt, men jeg kan ikke se noen god grunn til å vinkle de. Du vil mye lettere høre lyden direkte fra høyttaleren om den peker nedover.

Det er ikke anbefalt å ha surround høytalerene på gulvet pekende oppover. Lyden er mikset for å komme oven fra.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at det er anbefalt med to høyttalere bak er pga av et fenomen som kan gjøre at det høres ut som om lyden som kommer forfra.
    Det er en dokumentrert effekt som jeg ikke husker navnet på i farten. Det anbefales også to "vanlige" høyttalere bak, ikke to senterkanaler. De fleste senterkanalene på markedet har dessverre ugunstig spredning.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •