18 Tommer Subwoofer til bil..?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

18 Tommer Subwoofer til bil..?

Hallais...Lurer på hvor man kan få kjøpt 18 tommere til bil nye/brukte..?

Er d dumdristig å montere en 18 tommer i bilen?
    Har en Power Acoustik Gothic series OV2 1600, 2 * 310 watt rms 4 ohm, vil denne eventuelt to slike holde?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.mobilsentrum.no
    der har de en, har ikke hørt den.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får sjekke om det kan skaffes en Cerwin Vega Stroker 18". Disse tåler alt det bilen din greier å dytte av strøm til forsterkern. Du finner de ofte på bruktmarkedet. Dette er elementer som er ment for de som aldri får nok!. Selv ville jeg valgt 2x 12" stroker eller 2x15"..

Her har du dog en kvalitets basser:
    http://iceaudio.no/index.php?func=va...876adbdfcf6ce9

http://www.megabillig.com/index.php?...21&sort=14 <-- Stroker!, men 18" er ikke å skaffe(sjekk brukt markedet). hvorfor ikke prøve en Stroker pro?! .

NB: Stroker 15" krever en kasse på 120liter mener jeg.. 18" saken krever endel mer. Stroker pro krever ikke så alt for store...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, sjekka ikke forsterkern din, du kan bare glemme CV stroker på den derre... men anbefaler at du sjekker CV vmax 12" SVC.. det burde funke fett på den forsterkern.. 2stk av den koster 2600kr ca hos megabillig.com

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk heller en seriøst bra 12" med skikkelig kasse og helst med en forsterker med mye pulver i.Du har mer glede av det,enn en slafsete 18".Tro meg,jeg hadde en 18" og en 12" i bilen samtidig,tidlig i bilstereokarrieren min.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for tips...har både hatt doble 12 tommere og 15 tommere, og har lyst til å prøve noe med enda mer trøkk...

Så hvor stor effektforsterker trengs det til å for eksempel drive stroker 18 eller focal 18?

Forsterkern som jeg har, har en max effekt på 1600 watt(brokoblet),... To slike forsterkere burde vel holde, eller...?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkern som jeg har, har en max effekt på 1600 watt(brokoblet),... To slike forsterkere burde vel holde, eller...?
    Watten skal du blåse lang vei i. Det er hvor mye strøm elementet får som er viktig.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Powerslave

ta og sjekk hvor mange ampere sikringene i den forsterkeren er på. tror ikke det er mer enn 100a max

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en stroker 18 burde ha rundt en 2000w rms og godt med damping så du har kontroll på elemenet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åssen bil er det du har har hatt en http://www.iceaudio.no/index.php?fun...0cff8a2899602d i en jetta og det trykket greit på en ikke alt for stor amp

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, har hørt den leksa før..Kjøpe en Harman Kardon hk 670, kun 2 * 75 watt, men en strømforsyngen på 75 amp..greide å drive Cerwin Vega 715 relativt bra.
    OV2 1600 har enten 2 * 40 amp, eller 2 * 60 amp sikringer...

Men de færreste forhandlere oppgir antall amp på strømforsyningen, så hvordan kan man vite om forsterkeren har nok krutt?
    Må man gå etter pris?

Men er det ikke sånn at en forsterker må gi mer og mer strøm jo lavere motstand(høytalleren trekker mer strøm), og når forsterkeren gir stor effekt ved lav motstand, må den også ha stor strømforsyning...?

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det ikke sånn at en forsterker må gi mer og mer strøm jo lavere motstand(høytalleren trekker mer strøm), og når forsterkeren gir stor effekt ved lav motstand, må den også ha stor strømforsyning...?
    Det er slik at forsterkeren kan ikke gi stor effekt ved lav motstand, hvis den ikke har tilstrekkelig stor strømforsyning.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bc
    åssen bil er det du har har hatt en http://www.iceaudio.no/index.php?fun...0cff8a2899602d i en jetta og det trykket greit på en ikke alt for stor amp
    Har en mitsubishi galant 1986...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Det er slik at forsterkeren kan ikke gi stor effekt ved lav motstand, hvis den ikke har tilstrekkelig stor strømforsyning.
    Men har da ikke en forsterker som er oppgitt til å gi stor effekt ved lav motstand, stor strømforyning..? eller blir man bare lurt til å tro det?

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men har da ikke en forsterker som er oppgitt til å gi stor effekt ved lav motstand, stor strømforyning..? eller blir man bare lurt til å tro det?
    Bare fordi den er oppgitt til å gi f.eks 1000watt i 1ohm betyr ikke at den tåler det eller klarer det over lang tid. Det kan være den klarer å levere 1000watt i 1ohm med 150% forvrengning, sekundet før den smelter og brenner opp, men det trenger ikke, eller vil ikke, produsenten å opplyse om.

Pris er ofte en indikasjon på kvaliteten, men ikke bestandig.

På bilforsterkere kan sikringene gi en pekepinn og, f.eks: en forsterker oppgitt til å levere 1000watt kan ha ett par 20ampere sikringer, mens en forsterker som "bare" er oppgitt til å levere 200watt kan ha 2-3stk. 40-60ampere sikringer. Hvilken av de to forsterkerene tror du er mest kapabel til å levere skikkelig effekt? :wink:

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke glem at elementene skal flytte luft. Jeg har opplevd at det blir mer bass med 2x12" i en liten sedan enn med 2x15" i samme bil.

I energolfer med 2x12" RF har jeg spilt høyere lydtrykk med åpent soltak og åpne vinduer enn med de lukket. Rart å tenke på?

Hvilke elementer har du hatt i bilen din før som ikke gir nok trykk? Hvilken amp har du brukt? Hvilket batteri har du brukt? Hva er størrelsen på kassen? Lukket eller portet kasse? Hvordan har plasseringen vært? 2x15 i en bra kasse blir trangt i den galanten din.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    focal k2 power hvis du har rå til det. de koster litt men låter bra + att de skal ha lukket kasse det sparer man plass på + att 18 tommeren er 4 spolet så du kan bruke 2 forsterkere som er brokoblet så trekker du de i 2 ohm.. det burde de klare.. 2 amper på 4 spoler det kan fungere bra kan fungere bra så en sånn en til salgs brukt her skal se om jeg finner den igjen

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bc: Tror du har misforstått litt. For det første er 18" i K2 Power serien anbefalt brukt i bassrefleks fra 80-160 liter. For det andre er de sykt tungdrivne. Skjønner ikke åssen Focal greier å oppnå følsomhet på over 96db.

I tillegg er det sikkert snakk om pris, da en som kjører rundt i en 86mod Galant sikkert har begrensede midler når det kommer til bilstereo. Hvis ikke hadde han nok og satset på litt mer kvalitet foran kvantitet.

Det hadde heller ikke skadet om du tenker litt på tegnsettingen din, innlegget ditt er en smule forvirrende.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drkaos
    Ikke glem at elementene skal flytte luft. Jeg har opplevd at det blir mer bass med 2x12" i en liten sedan enn med 2x15" i samme bil.

I energolfer med 2x12" RF har jeg spilt høyere lydtrykk med åpent soltak og åpne vinduer enn med de lukket. Rart å tenke på?

Hvilke elementer har du hatt i bilen din før som ikke gir nok trykk? Hvilken amp har du brukt? Hvilket batteri har du brukt? Hva er størrelsen på kassen? Lukket eller portet kasse? Hvordan har plasseringen vært? 2x15 i en bra kasse blir trangt i den galanten din.
    hmm, fikk noe å tenke på der. Men jeg er blitt veldi gira på denne ideen med 18 tommer. Med bra amp og et greit element må det da bråke skikkelig.. ser rått ut også...

Har hatt Cerwin Vega E715, men har ikke prøvd 15 i bil. Kjøpe SPL audio cb300 hos Perel Import , to 12 i portet kasse. Sikkert noe skikkelig piss, jeg er ihvertfall ikke fornøyd..
    Men jeg er bare i startfasen når det gjelder å bygge anlegg, må skaffe meg mer penger, det er der det stopper

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drkaos
    I tillegg er det sikkert snakk om pris, da en som kjører rundt i en 86mod Galant sikkert har begrensede midler når det kommer til bilstereo. Hvis ikke hadde han nok og satset på litt mer kvalitet foran kvantitet.
    hehe, Galanten er fin den... ikke noe negativt om den takk. bytta den med pappa, han fikk den gamle blodtrimma honda mt5'n min, og jeg fikk bilen...greit det...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •