Forsterker kutter på Dali høytalere!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker kutter på Dali høytalere!

Hei

Har nettopp anskaffet meg en NAD c372 til mine Dali Concept 10 høytalere. Brukte før en eldre Acurus 250w forsterker med en AMC forforsterker, grunnen til at jeg byttet var at Acurusen ble varm å slo seg av på høyere volum, dessuten var den ene utgangen ødelagt. Varmeproblemet kom etter at jeg sprengte noen sikringer for ett par mnd siden.

Dette er i og for seg ikke ett problem lenger nå som den er skiftet ut, men NAD'en slår seg også av på høyere lydvolum, ca kl 11 fra CD-Spiller. Virker som det er en automatsikring som slår inn når forsterkeren leverer for mye strøm. I motsetning til den gamle forsterkeren blir ikke denne overopphetet og kan slåes på med en gang igjen (benytter selvfølgelig lavere volum).

PS, identisk post på Forsterker forumet da jeg ikke helt er sikker på om dette er forsterker eller høytaler problem, selv om det kan peke mot høytalere.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan være en kortsluttning et sted, sjekk kablene, eller så orker ikke den stakkars lille naden mer!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fabian
    kan være en kortsluttning et sted, sjekk kablene, eller så orker ikke den stakkars lille naden mer!
    Skal sjekke kabler selv om jeg er temmelig sikker på at dette ikke er hvor problemet ligger. NAD c372 er vel neppe å regne som liten og burde klare å kjøre høytalerne helt ut.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Concept 10 er vel ikke blandt verdens mest lettdrevne høytaler i utgangspunktet med følsomhet 91db (hvis jeg husker riktig) og setter vel ganske store krav til forsterkeren pga oppbyggningen (Minst anbefalt forsterker er feks 50W) . Ut i fra den beskrivelsen med den forige Acurus 250w forsterkeren, kan man jo mistenke at det har skjedd noe med den ene høytaleren også, f.eks at et element har fått redusert motstanden eller at det har oppstått en feil i delefilteret, og sikkerhets kretsen i NAD-en senser dette og kobbler ut, mens den eldre forsterkeren bare leverte mer strøm og ble varmere. Tror jeg ville sjekket høytalerene litt grundig med et ohmmeter, og sett om den ene siden som varmet opp den eldre forsterkeren mest har samme ohm verider som den andre siden. En annen ting er jo at en skadet forsterker utgang kan sende ut likestrøm, noe ikke alle høytalere takler like godt, og da er det jo en liten sjangse for at man har fått en termisk overbelasning og en redusert ohm motstand fra et av elementene uten at man noen gang har spillt for høyt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Dali Concept 10 er vel ikke blandt verdens mest lettdrevne høytaler i utgangspunktet med følsomhet 91db (hvis jeg husker riktig) og setter vel ganske store krav til forsterkeren pga oppbyggningen (Minst anbefalt forsterker er feks 50W) . Ut i fra den beskrivelsen med den forige Acurus 250w forsterkeren, kan man jo mistenke at det har skjedd noe med den ene høytaleren også, f.eks at et element har fått redusert motstanden eller at det har oppstått en feil i delefilteret, og sikkerhets kretsen i NAD-en senser dette og kobbler ut, mens den eldre forsterkeren bare leverte mer strøm og ble varmere. Tror jeg ville sjekket høytalerene litt grundig med et ohmmeter, og sett om den ene siden som varmet opp den eldre forsterkeren mest har samme ohm verider som den andre siden. En annen ting er jo at en skadet forsterker utgang kan sende ut likestrøm, noe ikke alle høytalere takler like godt, og da er det jo en liten sjangse for at man har fått en termisk overbelasning og en redusert ohm motstand fra et av elementene uten at man noen gang har spillt for høyt.
    Må si meg enig i at dette kan være en mulighet, har ikke noen større kunnskaper ang høytalere, men virker logisk.

Det som skjedde den gangen jeg sprengte noen sikringer i Acurus'en var at bassen på høytalerne ble forvrengt og tonet seg ned og da jeg kom inn til rommet hvor anlegget står luktet det elektronisk svidd av venstre høytaler. Etter å ha skiftet sikringer fungerte alt bra, men spilte jeg høyere lydnivå ble forsterkeren varm og slo seg av.

Ødela venstre utgang etter at sikringen i ettertid koblet seg av og jeg presset den ned igjen noen ganger.(øverste sikringsholder var gåen så satt litt dårlig)

Etter dette måtte jeg spille over en høytaler på mono, testet begge høytalerne i lengere tid, varmeproblemet var lik uansett høytaler som ble brukt. Var ingen tegn til at det var høytalerne det var noe galt med ettersom disse spilte og forsatt spiller presist og pent, uten noe tegn til ulyd eller andre mistenksomme greier.

Det du sier om å teste med et ohm meter er kansje ikke så dumt, må bare finne meg ett ohm meter først!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå målt og funnet ut at begge høytalerne ligger på 3.7 ohm, da dem egentlig skal være på 6 ohm. Så virker som det er noe som har skjedd her ja.

Hvordan kan jeg videre finne ut hva som må byttes ut? Regner med dette er en garantisak, men hvis jeg kan finne ut hvilket element det er snakk om slipper jeg å sende inn høytalerne.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Regner med at dette var ironi......

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Regner med at dette var ironi......
    Sikkert ikke, det var mer hån..... hvis du leser signaturem hans så skjønner du fort det....

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm..hvordan målte du? at nominell 6ohm går under 4 er helt vanlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    hmm..hvordan målte du? at nominell 6ohm går under 4 er helt vanlig.
    Er ikke helt sikker på hva du mener med nominell ohm ettersom jeg ikke har noe større peil på elektronikk men testet kontaktene til høytalerne med ett vanlig ohm meter.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lasten endrer seg helt eller hvilken strøm de mottar og frekvens de avgir. er nok ingenting i veien med de.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lasten endrer seg helt eller hvilken strøm de mottar og frekvens de avgir. er nok ingenting i veien med de.
    Hva annet kan være galt når forsterkeren kutter på høyere lydnivå da?
    Har jeg noen muligheter til å sjekke selv (uten å miste garanti) eller burde jeg kontakte Hifiklubben å la dem ta seg av det?

Anbefalt forsterker til Dali Concept 10, er 50-225 watt. NAD c372 kjører på 2x250 watt i 8 ohm, altså burde dette være nok til å kjøre høytalerne helt ut.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den er vel 150 watt?
    og en av de billigeste sådann.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oops, min feil. 2x 150 watt i 8 ohm.

Men ettersom jeg forstår det vil Concept 10 yte nært max anbefaling da i og med at de kjører på 6 ohm og ikke 8.

Dessuten har jeg en Acurus effektforsterker som yter 2x 250 watt i 8 ohm som i allefal er mer enn nok for disse høytalerne. Denne slukner også på høyere volum, men denne har ikke NAD sitt sikkerhetssystem og slukner derfor pga varme. (se tidligere poster i samme thread)

Acurus'n spilte helt fint på høyt lydnivå før ett par sikringer ble sprengt i den og det luktet svidd av det ene høytalerelementet.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sikker på det ikke luktet svidd av sikringene?
    uansett...du sier jo selv at acurus`n funker bedre, så det er forsterkeren. for billig, og tungdrevne høyttalere sammenlignet med normale størrelser iallefall.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det lukta svidd av det ene elementet kan det jo faktisk tyde på at det har skjedd noe med spolen da. Kan du ikke skru ut og måle motstanden på alle basselementene? Hvis en eller flere elementer har lavere motstand en resten så er de jo sprengt.

Dette er jo fort gjort, og bekrefter eller eliminerer eventuelt muligheten for at bassen(e) er sprengt.

Det hadde jeg gjort i alle fall. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt sikker på hvordan regelen for garanti er hos Hifiklubben, har ikke tenkt å skru noe opp før jeg har snakket med dem først, ihvertfall.

Takker for svar om hvor problemet kan ligge. Skal sies dog at alle bass elementene spiller like høyt, høres like pen ut etc.

Eneste logiske forklaring jeg kan komme over er at elementene er blitt skadet og derfor blitt mye mer tungdrevet. Har veldig liten teknisk innsikt på høytalere da, men...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sikker på det ikke luktet svidd av sikringene?
    uansett...du sier jo selv at acurus`n funker bedre, så det er forsterkeren. for billig, og tungdrevne høyttalere sammenlignet med normale størrelser iallefall.
    Er 90% sikker på at det kom fra bass elementet til venstre høytaler. Sikringene var også gått av relativt pent.

Acurus'n funker muligens bedre i watt på papiret, men er en langt eldre forsterker med dessuten sprengt venstre inngang. Den lider akkurat samme problem som min nåværende NAD forsterker gjør, noe som ganske logisk avgjør at det ikke er watt i forsterkerne som er problemet, men noe defekt i høytalere ettersom dem spilte høyt uten problemer før sikringene gikk.

Forsterkern(e) kutter på ca kl 11 begge to (sånn ca) noe som er langt fra 'høyt'. Ville også syntes det var rart om hifiklubben anbefalte NAD c372 til Concept 10 om den ikke klarte å gjøre jobben sin.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nunyah
    Eneste logiske forklaring jeg kan komme over er at elementene er blitt skadet og derfor blitt mye mer tungdrevet. Har veldig liten teknisk innsikt på høytalere da, men...
    Det er nok ganske så riktig det du sier der, elementet kan være delvis sprengt, men det kan fortsatt gi lyd i fra seg. Spolen kan være brent slik at motstanden i spolen har blir redusert kraftig. Og da blir elementet en større belastning for forsterkeren.

Du trenger ikke merke spessielt forskjell i lyden eller på basselemeneter. Det har jeg i alle fall selv erfart ved sprenging av et 12" basselement en gang. Merka ingenting før plutselig beskyttelseskretsen i forsterkern slo ut. Når vi målte på elementet etterpå hadde det en motstand på bare 1,8ohm, normalt hadde det 4ohm. Vi merka som sagt ingen forskjell i lyden før det ble helt stille.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som det er det som er problemet ja. Som sagt så luktet det elektronisk svidd, så at spolen kan ha brent seg er nok logisk da det lydmessig ikke er noe å klage på før forsterker'n kobler ut.

Utifra din beskrivelse er jeg sikker på at mitt scenario er lik det som skjedde med ditt 12" element. Får høre med Hifiklubben imorgen om det går bra å skru ut elementene og teste dem uten at dette ødelegger noe garantimessig. Å slippe å sende inn høytalerne og heller få tilsendt element er vel noe begge parter tjener på.

Takker for informativ info!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •