Skit & Kanel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25

Tråd: Skit & Kanel

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skit & Kanel

Velger å feire mitt 100. innlegg (med mindre denne blir flyttet til ChitChat) med noe tanker jeg har gjort meg etter å ha vært her på forumet ett års tid.

Jeg kan skille skit fra kanel, rødvin kjøpt på polet fra bestemors rabarbravin, ett kr 3000,- kr 5.1 anlegg fra ett til kr 30 000,-.
    Men heldigvis hører jeg ikke at vokalisten på CD'n tar ett skritt frem i lydbilde når jeg har gnidd katta hardt over signalkablene, jeg hører heller ikke vifta som går på 10% hastighet i PC'n i andre enden av stua mens jeg ser film. Er heller ikke klar over at stereoen i stue er "litt flat i lydbilde og mangler noe definisjon i bassen".

Er ennå startfasen, men innkjøpene starter straks.
    Håper jeg klarer å more meg over anlegget jeg ender opp med uten å bli sittende å irritere meg over den litt dårlige cd-inspillingen, eller den litt for kraftige kompresjonen på DVD-filmen. Eller at man skulle kjøpt en SVS PB12-Plus istedefor PB12-ISD.
    Eller at "HD-Ready" plasmaen min bare viser en "brøkdel" av tilgjengelig informasjon og at jeg burde ventet i enda 2 år til.

Merker at det er en bi-effekt av å være her på forumet, man blir kritisk til ting man godt kunne klart seg med før. Hvis det er det som er "å lære om lyd og bilde", så vet jeg ikke helt om jeg skal hoppe av før eksamen.
    Misforstå meg ikke, har lært meg masse her og ved å lese div publikasjoner, hadde kansje endt opp med et kompaktanlegg til kr 18 000,- med bedre design en lyd ellers, men kan det bli for mye (eller lite) av det gode?
    Hvordan har dere det? Blir jakten på noe bedre viktigere/morsommere en lyd/bilde opplevelsen? Har dere pakket ned Iron Maiden CD'ene og kjøpt jazz-plater med perfekte innspillinger for å få frem maksimalt av anleggene?

Jeg bor ved en av de beste lakseelvene i Europa, men har aldri prøvd av frykt for å få en stor laks på kroken. Hvis du først har fått en, så er du bitt av basillen.
    Har heller ikke prøvd narkotika av samme grunn.
    Står jeg nå på kanten av en ny no-return opplevelse? Har allerede venner som er klar til å komme på besøk med super-forsterkeren sin "så vi kan høre forskjell", har lyst, men vet ikke om jeg bør.
    Har du hørt eller sett noe bedre, så er det vel vanskelig å glemme.

Plutselig har jeg kansje skit istedefor kanel på veggen og i stereobenken........

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er ihværtfall at det for min del har vært vel anvendte penger (ca. 100K) Bruker anlegget nesten hele tiden så jeg føler jeg får valutta for pengene. Til og med dama synes at det er verdt pengene

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra innlegg!

Jeg må si jeg sitter og igjen med samme følelse som deg. Jeg tør ikke gå å høre på dyre høyttalere lengre. Jeg var så utrolig godt fornøyd med innkjøpet av nye JMlab stativ HT og så var jeg dum og gikk og hørte på en Usher til Gud-vet-hvor-mange-kroner, og da var det ikke det samme å høre på JMlabene. Men jeg har bestemt meg for at jeg skal leve med disse.

"Materialisme er som saltvann, jo mer du drikker, jo tørstere blir du..."

Ligger litt i det tror jeg

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8)

Skummelt dette her... For ein del år tilbake befant eg meg i samme situasjon som deg.. Hadde brukt masse peng.. over 20k og gjekk fortsatt på videregåande..
    Plutselig ein dag fant eg ut at eg hadde mista gleden av å høyra på musikken.. Det var jo så vanvittig mykje bedre i butikken, og eg hadde jo ingen mulighet for oppgradering.. musikkinteressen forsvant nesten heilt vekk i fleire år.. mykje på grunn av for dårlig anlegg (trudde eg!), og det er jo litt trist.. for anlegget var jo faktisk ganske bra..

Men no i dag har eg begynt å kjøpe cd'er i staden for nye kabler, forsterkar, dvd, cd-spelar osv.. Og i tillegg har eg starta på litt heimesnekring av høyttalarar.. Det gir meg ein kombinasjon av å glede meg meir over musikken, og samtidig lytte litt på "anlegget" som har større grad av sjel i seg..

håper du stopper før musikken forsvinner, og at du setter deg ned og smiler fordi du kan glede deg over at du har spart tusenvis på oppgraderinger og dermed kan med god samvittighet kjøpe masse god musikk..

Det skal sjølvsagt vera sagt at dyre anlegg formidler musikken bedre enn billige. Men reint subjektivt meiner eg at så lenge ein har litt bedre enn standard kompaktanlegg, så blir dei lydmessige forbedringane fort veldig dyre..

men, men... det er jo lov å ha forskjellig syn på slikt..

ha ein fin dag!

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjenner igjen denne.
    Det sa stopp hos meg til slutt, når jeg innså hjor sykt mye penger jeg brukte uen å bli fornøyd.
    strebde etter noe bedre hele tiden.
    Det gikk nesten så langt at jeg sluttet å se film og høre musikk for jeg var ikke fornøyd.
    nå har alt roet seg litt og utskifting skjer saktere en før.
    Det som var at jeg syntes anlegget hørtes dårlig ut, avkreftes av alle som er på besøk av de normale dødlige iblant oss.
    De får meg til å innse at jeg faktisk har ett meget godt anlegg, og at jeg ikke trenger å legge i mange flere kroner for å bli fornøyd.
    Jeg prøver nå å kose meg med anlegget og ser på det annerledes en før.
    Litt D-I-Y kabler, en planlagt diy center og en diy sub gir meg ett bedre personlig forhold til anlegget også.
    Håper dagene fremover i livet sammen med anlegget vil gi meg mye glede.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner meg også igjen her. Det var en periode på et par måneder i 2004 jeg slet med jordproblemer og noen rare forstyrrelser på TVen, og var så frustrert at jeg nesten sluttet å se film. Etter endel prøving og feiling med kaliberering og utskiftning av komponenter er jeg nå nesten i mål; ting begynner å falle på plass, og jeg har uansett slått meg til ro med svakhetene i anlegget. Jeg tror kanskje den sykdommen er mer gjeldene i den første tiden med nye komponenter, når forventningene er høyest, forhåpentligvis går det over etter en tid.

Og for all del, jeg velger ikke musikk etter lydkvalitet. 80% av samlingen min er sikkert for dårlig for hifi-gærningene uansett.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å begrense påvirkningen fra Oppgraderings Djevelen :twisted: , men sammtidig blir man antagelig sittende å lure på hvor mye bedre lyden ville blitt med en bedre forsterker.

Er øret like "kritisk" som øye? Har lært meg hva man skal se etter på en LCD/Plasma, men sammtidig er jo det en mye yngre oppfinnelse enn høytalere og forsterkere. Er det så store forskjeller på 2 like dyre forsterkere fra 2 kjente produsenter?
    Ser iallefall ingen grunn til å lære meg å høre "problemer" som bare noen få utvalgte hører :wink:

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktisk så synes jeg at jeg er ganske flink til å begrense meg. Det kan kanskje ha noe med at jeg stort sett gjør grundig research før jeg kjøper noe. også har jeg lært at det ikke lønner seg å kjøpe det billigste eller dyreste. Man får mest for pengene i øvre mellomklasse, nedre high-end klasse. Det er ihvertfall i det sjiktet jeg stortsett finner de beste kompromissene mellom pris og ytelse.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Bra innlegg!

"Materialisme er som saltvann, jo mer du drikker, jo tørstere blir du..."
    Good one! Kongeutsagn!!! :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjenner meg godt igjen med dette. selv om jeg ikke har noe av det beste og sann, har jeg fortsatt brukt mye penger på det. syntes ihvertfall jeg(er jo ikke mer en 16 år).
    legger merke til at det bare er jeg som eier anlegget som legger merke til mangler og feil, mens alle de som er på besøk bare sitter å digger det som om de ikek har hørt no bedre før (ingen av vennene mine er HIFI interiserte) selv om en venn begyner å bli litt påvirket.:grin:

men nå har jeg tenkt til å holde meg en stund med oppgraderinger, har ingen store mangler jeg trenger på en stund. bare sann små-ting.

Newcomer kollis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha-ha...

Her har du virkelig truffet spikeren på hodet!

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men hvis man bare ved å kjøpe noen høyttalerkabler til 60.000 kan innbille seg at det kanskje er en forskjell, da?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

www.PlaceboHiFi.com

Kansje man skulle starte www.PlaceboHiFi.com web-shop? Nesten like dyrt som det dyre, med full returrett hvis man er "for lite sofistikert til å høre forskjell" :razz:

Som den optiske kabelen jeg så i en butikk for en stund siden: "Med gull-belagte overflater for bedre kontakt"....

Har litt lyst å bytte høytalere, men klarer så langt å la være ,synes jo egentlig at de jeg har i dag er gode nok.
    Har jo da også vært "forskånet" for å få høre noen bedre anlegg, ikke fordi jeg har super-duper, men mer for at det er tynt med entusiaster i mitt nærmiljø :???:
    Nesten så jeg ikke er sikker på at jeg ville takket ja til en demo hos noen av de store gutta her på forumet.... Det kunne blitt dyrt i ettertid

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner meg igjen med dette, startet for en tid tilbake med nærmere post-ordre bestilling på et såkalt midi-anlegg.. er veldig ung, så har ikke kommet så langt enda, men på god vei til å bli altfor kritisk, like kritisk som de nevnte "store gutta" her på forumet. Har hele tiden en tornado i huet som sirkler rundt, og forteller meg at jeg må ha noe enda bedre, enda bedre.. og enda bedre.. Om det bestandig er for min egen del, eller om det for andres del - er jo et godt spørsmål. Iallefall så ble det bygd noen 10".. som ble hardt spilt på noen gamle forsterkere en stund, deretter ble det kjøp av noen 12" som den dag spiller bedre enn iallefall de mindre modellene til cv. Kanskje de hevder seg mot noen av toppene til og med..

Likevel, man blir ikke fornøyd.. steget videre til hjemmekino; Oiii! Stooort bilde kunne man vist få, uten den tykkeste lommeboka, trodde jeg.. iallefall! Panasonic PT-AE700 og et Nedtrekkbart lerret, god komponent kabel.. og noe jeg så på som en nokså dyr dvd spiller da den ble kjøpt.. (for kort tid tilbake), var jo vant til disse dvd spillerene opp til 1500kroners klassen, det kom jo bilde fra dem? Skjønte aldri vitsen med noe dyrere.. Men, gutten(meg) fikk stort bilde han.. og var fornøyd.. en stund.. kjøpte i overkant av 200 filmer på bare to-tre måneder. Oida.. så ble dette litt kjedelig, man hadde vennegjengens største skjerm og størst film samling, likevel.. ikke fornøyd. Jaja, da stod lyden for tur.. og det gjør den enda, per i dag.. det ble faktisk så ille, at jeg har startet på et dedikert kinorom.. tro det eller ei! Og nå.. dreier det seg mer om anlegg til godt over 50.000,- etter mange, mange, mange.. ubeskrivelige lyttetimer rundt om!

Man lever bare en gang, derfor klarer jeg ikke være fornøyd med det jeg har, desverre. Det hadde sikkert vært en drøm å vært happy, fylt med glede dag og natt lang.. men slik er det bare ikke, vi i Norge har som oftest et stort luksus problem. Har heldigvis klart å vinkle synet på denne hobbyen som bare tar av på en litt mer positiv måte, etter noen skikkelige harde uker med grinete humør. Bruker mesteparten av tiden min forran en skjerm eller med musikk, har blitt oppvokst med musikk fra radio, i bil, overalt rundt meg, i butikker etc. Det er en del av det Norske samfunn.. samt, for meg.. så får Lyd&Bilde dagene mine til å gå videre, og på sikt.. så kan jeg sikkert se tilbake på mange fine stunder, enten med venner, aleine, eller med ei søt jente i armkroken.. mens jenta gliser av den fine filmen Titanic, mens jeg opprinnelig sitter å smiler fra øre-til-øre av de flotte sub scenene.. og sier det var en fin film, etterpå.

Jeg kommer nok til å få en utrolig tynn lommebok i mange år fremover, fordi folk har klart å få meg kritisk.. og bitt av basillen. Likevel, vet jeg ikke om jeg skal gråte eller le.. Jeg har iallefall en ny hobby, koste hva den koste vil! Im in love.. Folk sier at penger ikke spiller en rolle i livet? Det er jammen godt, for da kan jeg bruke de med god samvittighet på lyd&bilde produkter!

Beklager alt for mye skriving, kjedet meg mye i kveld.. lite å gjøre, når det dedikerte rommet ikke er ferdig.. (Nok en gang, hadde jeg hatt bruk for skjermen.. og lyden!) Takk!!!! :>

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager mange garanterte skrivefeil/skriveleif, det er helg.. og uten film, pluss dårlig vær.. vet man jo hvor fristende alkoholen er! :-?

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror en ekte entusiast aldri får helt roen over seg, uavhengig om man digger bil,hifi eller frimerker... Du ønsker å oppnå perfeksjon. Og når man har jobbet lenge med noe og endelig er ferdig, blir det lett å tenke: Hva nå? Det blir en vane å jakte på noe bedre selv om det man har er mer enn bra nok.
    At det stort sett er vi menn som nesten alltid er på utkikk etter noe bedre er nok ikke tilfeldig. Vi er jo tross alt jegere :wink:

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktisk en skjelden god tråd dette og jeg har med fornøyelse sittet og lest mange (ikke alle) innleggene og jada vi er vel en litt "utsatt" rase.

Noen har lakenskrekk (kommer meg aldri i seng, sitter langt på natt og digger musikk og gjerne en "liten en" :grin: Stygg uvane, eller ?

Livet er for kort til å ha det udigg.

Kan man, så bør man investere i god lyd, syns nå jeg.

Søstra mi og flere i slekta var innom i helgen og skjønte ikke helt "greia" med lerret og så mye stæsj for å få sett en DVD. Men det var nok noen som luska hjem å tenkte at det ikke blir helt det samme å se "Hellboy" på TV`n hjemme (med lyd fra denne selvsagt).

Mitt forrige anlegg var slik at jeg tenkte, nei jeg kan ikke spille den CD`n fordi innspillingen var så dårlig at det låt helt "gjalla". Veldig analytisk anlegg mao.
    Antagelig veldig "korrekt" ?

Nå sitter jeg å koser meg med alt jeg finner i CD skuffen, uansett årgang og aksepterer at det er ikke 100% korrekt gjenngitt på dagens anlegg, men skitt au, jeg trives og er lykkelig med min prioritering av "Lyd og Bilde".

/L

Newcomer dat sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    d er godt og ha en hobby, sjøl har eg bestemt meg for at eg "berre" skal ha meg en subb, center og en reciver nå, så ska alt på vent.(håpa eg) så er d bilen sin tur, apropos det...... d finst no dei som lika bedre og lage et skikkeli heimekinorom, bilstereo, hifi anlegg.(deriblant meg) men som kjeda seg i etterkant. spenningen ved og bygge!! vil alltid bygge nytt. eg har da blant anna hatt 4 forsjellige stereo rack d siste året, ikkje d engang, og no skal eg til og sveise sammen d femte.

ikkje noke bra, noken som vil ha noken til og bygge opp et bagasjerom forresten? i'm bored!!

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med denne hobbyen er at det ihvertfall for min del ofte er anskaffelsen og den første tiden når en lærer å kjenne det nyinnkjøpte utstyret som er best. Det er litt som en forelskelse, flørtingen og sommerfuglene i magen er på en måte bedre enn når man har vært sammen en stund... Jeg sier ikke at det er best å bytte hele tiden, men det er det man får det største kicket av

For ordens skyld: Jeg har vært sammen med den samme dama i over 10 år

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt for dumt når anlegget blir viktigere enn musikken det skal formidle, Midlet blir viktigere enn målet liksom. Og hifi-folk som bruker alle pengene sine på anlegget uten at de engang har en genuin interesse for musikk engang, heh, blir slik som de folka som bruker all fritiden og pengene sine på å style/trimme bilen sin når de kun skal bruke den til å kjøre til nærbutikken

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •