Hvor gal kan fasen være ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor gal kan fasen være ?

Heisann
    Jeg vil med dette lufte en ide som det er fullt mulig at er et skudd i blinde .

Har nå prøvd å justere alt som kan justeres på min subwoofer , men er fremdeles like langt . Jeg har i tillegg sett i andre tråder sett at mange har løst sine problemer ved å finne rett justering av fase . Hos meg er grøfta ved 68hz like dyp uavhengig av hvordan fasen justeres . Min sub tillater en trinnløs justering fra 0 til 180 grader . Da jeg aldri helt har skjønt prinsippet ved fasejustering lurer jeg på følgende :

Er det mulig at justeringen 0 - 180 ikke er nok og løsningen ligger i å åpne subben og bytte om kablingen til elementene slik at + går til - og omvendt ? Vil en da justere fra 180 til 360 grader ? Eller blir det bare tilbake igjen fra 180 -0 ?

Da min kunnskap om hvordan det skal se ut inni en sub er svært begrenset kvier jeg meg får å prøve meg frem på måfå , har derimot stor erfaring med at når jeg prøver å reparere ting jeg ikke har greie på så er veien til skrothaugen kort

På forhånd takk
    Gobble

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis justering av fase ikke hjelper er plassering neste trinn. Mange sverger til å la subben spille diagonalt (fra hjørne til hjørne). Prøv det

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grøfta på 68hz har ikke noe med stående bølger pga takhøyde å gjøre....?

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde hvertfall ikke skrudd opp subben, for å fikse noe slikt.
    Plassering er nok stikkordet, tror jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok
    Plasseringsmessig har jeg prøvd mange løsninger nå , og jeg har også fått best resultat når jeg plasserer subben i et hjørne . Men på 68hz blir det ikke bedre uansett hva jeg prøver . Får vel bare vente til equaliseren kommer da . Når det gjelder stående bølger pga takhøyden er det vel fullt mulig at dette er årsaken .
    Gobble

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv i hvertfall å sette noe under suben så du får den litt opp i høyden. For eksempel en krakk eller noe. 10-50 cm er et område du bør prøve deg frem i.

Fasen kan være uendelig gal, men den vil uansett ikke føre til full utfasing både ved 0, 90 og 180 grader. Da er det noe annet det er noe feil med.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •