Blanding av serie- og paralellkobling i høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blanding av serie- og paralellkobling i høyttalere

Jeg har to kasser som hver inneholder 5 like Seas-høyttalere. Hver høyttaler er på 4 ohm. Først hadde jeg alle høyttalerne i hver kasse koblet i serie, som ga en impedans på ca. 20 ohm. Imidlertid likte ikke forsterkeren dette; lyden var ganske "flat" og kjedelig. Først trodde jeg at problemet var forsterkeren min (altså at den var defekt), men så lånte jeg en Denon-forsterker for å bekrefe/avkrefte dette, men lyden var like ille med Denon-en. Som et forsøk på å ordne lydproblemet røsket jeg ut alle kablene og koblet det to øverste høyttalerne i serie, de tre nederste i serie og disse to seriene i paralell med hverandre. Impedansen ble ca. 6,5 ohm. Dette resulterte i en dramatisk forbedret lydkvalitet. Jeg ventet at det ville bli endel høyere lyd i de to øverste høyttalerne enn de tre nederste, men jeg må virkelig anstrenge meg for å høre forskjellen, og det var bare såvidt det gikk an å se spenningsforskjellen med oscilloskop. Spørsmålet er: Er det dumt å ha høyttalerne koblet slik? Er det mye å vinne på å droppe den nederste høyttaleren slik at man får to like serier? (og dermed 4 ohm)?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er absolutt en fin måte å løse det på. Det er bare synd at du ikke har partall av elementer. Da hadde du fått utnyttet hvert element maksimalt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •