Small vs Large

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Small vs Large

Ettersom neste steg i hjemmekino består av disse pokkers høytalerne har jeg lest postinger om temaet rimelig gjennomgående for tiden, pløyd det som er av tester i fagpressen osv..

Kan notere meg at "experter" og "guruer" og eller folk som virker som de vet hva de prater om sverger til å sette speakers til small uansett hvor store og krafige høytalere man måtte ha.

Blir helt naturlig for meg å tenke kvalitetsmonitor som spiller knirkefritt ned til ca80hz fremfor en stor kassehøyttaler. F.eks noe av de dyrere tingene til M&k. Og deretter en kval.sub.

Har i alle fall skjønt at dette med å gjøre ett riktig valg av høytalerløsning blir den vanskeligste biten i puslespillet.

Kinorommet våres er forøvrig 23m2 og vi bruker greiene til både film og musikk i ca like store doser.

Så lever fra deg din mening og la meg bli litt klokere

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er inne på noen viktige betraktninger, men du må ha litt størrelse på membranene i front for å oppnå et greit nok mid-bass trøkk :wink:

Stemme avgitt

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet her er vel at det kommer helt ann på hvor bra sub man har!

Har selv brukt hjemmesnekra dobbel 12" som spilte vanvittig dypt og kraftig i min stue, men det var bare grøt Satte da fronthøytalerene på large, slik at de (med sine dobble 10") tok seg av hele stereo signalet på egenhånd, så kunne subben kose seg med LFE.

Hadde litt senere før jeg flyttet og solgte kinoen 2 stk sony 900. Det funkahelt klart best med delefilteret satt til 80, og alle høytalere på small...

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt fungerer aller best på Large, det var som om jeg manglet noe "trøkk" når dem ble satt i Small.
    Så selv om dem står i Large så mister jeg ingen dypde, bare for å avlive en myte!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemme vil ikke bli avgitt av meg. Hvis den ene innstillingen alltid var bedre, hvorfor skal man da velge? Det er klart dette er helt avhengig av hvilket oppsett man har, og da blir det eneste rette svaret at begge kan være best...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemme vil ikke bli avgitt av meg. Hvis den ene innstillingen alltid var bedre, hvorfor skal man da velge? Det er klart dette er helt avhengig av hvilket oppsett man har, og da blir det eneste rette svaret at begge kan være best...
    Enig med du..
    Kanskje heller spørre hva hver enkelt bruker i sin hjemmekino..
    Jeg bruker small på film. Deler ved 40 Hz på frontene, 80 Hz på de 5 andre.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jonolav1977
    ............Deler ved 40 Hz på frontene, 80 Hz på de 5 andre.
    Her har du et betydelig forbedringspotensiale begravet i feiljustert deling :wink: , forutsatt at du har SUB av et skikkelig kaliber.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du et betydelig forbedringspotensiale begravet i feiljustert deling , forutsatt at du har SUB av et skikkelig kaliber.
    Har en PC Ultra som jeg er meget fornøyd med. Mener du forbedringen ligger i å dele på 80 Hz på frontene også da eller? Har jo selvsagt prøvd det. Forskjellene er små, men jeg synes egentlig det låter best slik jeg har det nå. På musikk DVD ble det litt spinkelt med frontene delt ved 80 Hz. Plasseringen av sub (der jeg har den for tiden ) gir en dip rundt 60-70 Hz. Godt å ha med frontene litt nedover synes jeg. Mulig jeg kan dele de på 60 Hz men.. små forskjeller.
    Nå har jeg flytta frontene og sub'en, justert fase, gjort målinger osv. i det uendelige så nå skal jeg bare kose meg å spille høyt!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Small gir deg mere og klarere lyd og mere detaljer oppover i frekvensene, et myst for den som har liten strømsvak forsterker. Large gir deg mere trykk :twisted:
    Bruker selv Large meg Sub/LEF kuttet på 60 hZ. Gir en herlig dypbass på min ja...... snart 7 år gamle Paradgim ps 1200.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For dele mine resoneringer med dere

Small:
    For så smått et inntrykk av at når det kjøpes inn kvalitet sub i høy prisklasse, så ser enkelte entusiaster lyset.
    Reciver kan da bruke sine tildelte watt på å mellomtone og diskant og da bevare kontrollen selv om det spilles høyt.
    Problem med fasefeil blir mindre og annlegg generelt lettere å kalibrere til mest mulig korrekt lyd.

Large:
    Mer punch og morro.
    Mulige prob med å få elementer i fase.
    Bruke mye tid på å få anlegg til å spille noenlunde korrekt.

Sitter her og vil ha muligheten til å prøve begge deler.
    Med monitorer mister man den muligheten.

Ser nå for meg et høytalersett der frontene har bi-amping muligheter der den ene terminalen har fra ca80hz og oppover. Og andre terminalen håndterer bassen.
    Da kunne jeg kjørt dem som en slags monitor og klæssa på med 120w ekstra inn på bassterminalene for å teste det om ønskelig.
    (monitor/fullrange ved noen knappetrykk på fjernkontroll)
    (har 2x120w ekstra i denon3805 som kan brukes til bi-amp formål)

Jeg har ikke snøring på teknlologien inni en høytaler men med min flaks er det selvsagt ikke så enkelt :shock:

Noen forslag ?
    Viss noe av det jeg har klekka ut fremstår som helt på trynet så ikke nøl med å rette på meg. Det blir jeg bare glad for.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resonering 2.

Har brukt noen (mange) timer på å tukle med delefrekvenser/volum på reciver og subwoofer. (billig type sub)

Opplever at lyden blir langt ryddigere oppover i frekvenser.

På musikk opplever jeg at noen låter blir langt på vei en bedre opplevelse å høre på.
    Utenom enkelte spor som blir fullstendig blodfattig.
    (vill anta at dette kan tilskrives billig sub som sikkert har blitt laget får å være punchy på et snevert frekvensområde)

Har fått troen tilbake på fronter som spiller spiller bra fra 60-80hz og oppover samt en sub som spiller bra fra 60-80hz og nedover.

Så ser det som unødvendig å bruke masse penger på gode fullrange fronthøytalere.

Noen som kan foreslå en god combo med front sub som passer bra med en denon3805.
    Vil anta at SVS er det som gjelder på sub delen :-)

Fronter bør være i en serie som har center og surroundhøytalere i samme design.

Pristak front + sub= ca25000kr

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •