B&W 604S3 på vegg?!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Newcomer Cherox sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W 604S3 på vegg?!

Hei sveis!

Jeg er fersk som et selectbrød fra shell her, og har et par spørsmål som noen kanskje kan besvare.
    Planlegger å investere i hjemmekino og lurer på et par ting vedrørende høytalere.
    Rommet jeg skal har greiene i er ganske stort, med skråtak. 5.5 m under taket på det høyeste, totalt areal på rundt regnet 60 m2. Det skal bygges en hems på ene siden av rommet, og planen er å sitte der og ha skjermen på motsatt side. Prosjektør er da planen her.
    Problemet oppstår da ved at skjermen vil befinne seg rundt 3 meter over gulvet, og da har jeg jo kommet frem til, i min visdom, at høytalerne ikke kan stå på gulvet. Disse må da henges opp på veggen, og når drømmen er B&W604S3 på 30 kilo per stk blir det jo kanskje litt krøll.
    Så det jeg lurer på er om dette overhodet vil la seg gjøre? Min snekkerkompanjong mener at det ikke er noe sak å få høytalerne til å sitte på veggen, men hva skjer med lyden? Vil vibrasjonen i høytalerne få dem til å dette ned?
    Er det noen som overhodet har noen erfaring med dette?

Et annet, litt relatert spørsmål, er hvilken receiver jeg burde investere i. Jeg stoler ca like mye på medarbeiderne på Hi-Fi klubben i Tromsø som jeg gjør på Iraks forhenværende informasjonsminister når det kommer til dette. Mitt inntrykk er at de prøver å presse på deg en forsterker som er mye større (og dyrere) enn det som strengt tatt er nødvendig...
    På den annen side så er det kanskje bare jeg som har like mye peiling på hi-fi som Valgerd har på kultur...

Svar mottas med takk!

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å henge 604 på veggen vil jeg fraråde på det sterkeste.

Dette med mindre du liker romlebass.

Jeg vil anbefale innbyggingshøyttalere og subwoofer i stedet.

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan henge dem fra taket.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet oppstår da ved at skjermen vil befinne seg rundt 3 meter over gulvet, og da har jeg jo kommet frem til, i min visdom, at høytalerne ikke kan stå på gulvet. Disse må da henges opp på veggen, og når drømmen er B&W604S3 på 30 kilo per stk blir det jo kanskje litt krøll
    så det er altså lerretet som i utgangspunktet blir feil høyde?
    da bør du jo heller få det ned, med vaiere det kan henge i, eller noe.
    diskanten på høyttalerne bør være i ørehøyde, så med mindre du har ører som er 3 meter høye, vil du jo da også trenge en teleskopstol...

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden bør også komme fra "samme" sted som bilde.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cherox skrev:
    Rommet jeg skal har greiene i er ganske stort, med skråtak. 5.5 m under taket på det høyeste, totalt areal på rundt regnet 60 m2. Det skal bygges en hems på ene siden av rommet, og planen er å sitte der og ha skjermen på motsatt side.
    Når han skal sitte oppe på hemsen, vil jeg anta at 3m opp på veggen fra gulvet (ikke hemsen) kommer omtrent i "normal" høyde når man er på hemsen.

For øvrig har jeg desverre ikke noe å bidra med. Bortsett fra at jeg også er interessert i høyttalere til å henge på veggen. Jeg har også et passe stort rom på ca 50m2. Men med normal takhøyde.
    skal bli interessant å se hva du kommer fram til, Cherox.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg uttrykte meg litt uklart.
    Gulvet på hemsen vil bli ca 2,40 meter over gulvet i rommet. Så hvis man sitter i en sofa oppå hemsen blir man vel sittende med ørene i en høyde av rundt 3,50 meter fra gulvet i rommet.
    Etter mine kalkuleringer vil diskanten på høytalerne komme bortimot akkurat i ørehøyde hvis jeg plasserer dem på veggen.
    Forøvrig så vil avstanden fra lerretet til sitteposisjonen være ca 4m, og avstanden mellom fronthøytalerne være ca 3,60. Etter det jeg har lest meg til skulle vel dette være ca riktig? Den hellige trekanten eller no sånt.

Så dere mener at bassen i høytalerne vil bli dårligere ved å henge dem på veggen? Altså mindre stram?
    Vil dette være en markant forskjell, eller noe kun de med "superører" vil høre?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde selv akkurat en liten a-ha opplevelse av å flytte høyttalerne lenger ut fra veggen, det bør være minst en halv meter, ihvertfall om det er bass-port bak på dem.(og jeg har ingen "superører") om du ikke har det, kan du jo prøve på en løsning med dempemateriale(tykt) bak, og en krok høyttalerne henger i, lenger oppe på veggen. eller henge dem fra taket, som også vil fungere veldig bra, med tanke på demping.

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ein stor hems du har tenkt å bygge :?:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...
    Jeg tror jeg forstår hva du har tenkt å gjøre, men det hadde kanskje vært smart å sette inn et bilde eller tegning av slik du hadde tenkt deg det.

Har selv et par 605 S2 som jeg kjøpte av Arendal. Jeg kan bare bekrefte det med brumlebass. Dersom de settes for nærme/på veggen (hvordan du nå enn har tenkt å få det til teknisk og utseendemessing) så vil du få massevis av bass som er blaut som en nydyppet svamp. Kort sagt ikke noe å trakte etter.

Du kunne kanskje bygge et par mindre plattformer ut fra veggen slik at høyttalerene blir tilnærmet frittstående fra bak og side veggen (604 liker etter sigende heller ikke å stå for nærme sideveggen) - igjen vanskelig å si uten et bilde/tegning. Kanskje det kræsjer med trapp eller oppgang til hemsen.

Når det gjelder den gjengen med nikkedukker på HiFi klubben oppe i Tromsø så har jeg ikke noe særlig til overs for dem (bodde 4 år der oppe). Men det er allikevel ikke utrolig at du trenger en kraftkar for å styre 604'ene i og med at de i motsetning til de nå utgåtte 605 ikke har aktiv forsterker innebygd. Hva slags forsterker var det de ville selge deg? Denon 3803?

mvh
    naist

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: B&W 604S3 på vegg?!

Jeg har 604S2 og kan bare si meg enig i det som har blitt sagt her. De trenger ganske mye luft rundt seg for å spille pent.
    Når det gjelder forsterker bør du ikke kjøpe den for liten. Jeg hadde en Denon AVR-3300 tidligere, denne mistet kontroll over bassen på høyt volum, merket enorm forskjell ved overgang til A11SR. Tror nok du må opp i 3802 eller 3803 for å gi nok gamp til høyttalerne..

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et par Dali 808 uten sammenligning forøvrig. Disse har jeg hengt i taket ved hjelp av stålvaiere. Uheldigvis henger de ganske nærme bakveggen, men med relativt tunge gardiner bak vil jeg påstå at de ikke romler noe særlig... ikke som jeg har lagt merke til.

Det ble faktisk mye mindre romling med de hengende fra taket enn det det var da de stod på spikes på gulvet.

Jeg har bare skrudd to kroker i taket, lagt to spennbånd rundt hver høyttaler og hektet stålvaier i fram og bakkant av høyttalerne. Disse henger forøvrig i 'liggende posisjon' oppunder taket og er vinklet nedover mot lyttepsoisjon. Jeg er veldig godt fornøyd med denne løsningen.

Får håpe du finner ut av dine problemer. Umulig er det ihvertfall ingenting som er...

Lykke til!

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tatt til etterretning at mine forklaringer av hvordan dette rommet ser ut holder vann som en tesil. Derfor har jeg laget er bilde i Paint! Jepp, høyteknologisk, må vite.
    Men hvordan i herrens navn og rike får jeg lagt det inn her?
    Ser ut som jeg må legge inn en URL til bildet, og slikt no har ikke jeg. Leste i retningslinjene at det skulle gå an å sende bildet direkte til forumet, men skjønner ikke hvordan.
    Noen som kan hjelpe til med dette?

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å gå inn og endre på det 1. innlegget ditt i denne tråden og sjå om den "legg til vedlegg" knappen kommer der.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, den kommer ikke opp. Ser ikke ut som om det går an å legge ved vedlegg på "Høytalere" siden. På flere av de andre går det visst an.
    Merkelig...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    legg det i utstyrstråden, som starten på en utstyrstråd, .....liksom..
    det burde forresten gå an her også... husker det skulle bli det en gang...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo legge bildene på en hjemmeside/server med link til de. Det er jo raskt og lett å gjøre selv med liten erfaring.

mvh
    naist

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering!

Var innom Hi-fiklubben i går, og fikk denne gangen prate med en fornuftig representant (kryss i taket).
    Han mente at å montere 604 på vegg ikke var noen sak i det hele tatt! De hadde tilogmed hyller som ville passe til formålet. I følge han vil ikke 604 tape mye lydmessig ved å stå plassert nært veggen da bassporten er på forsiden. Da vil tydeligvis bassen få nok spillerom.
    Jeg har jo forsåvidt tenkt å lage disse hyllene selv, og hvis jeg lager dem sterke nok skulle det ikke være noe problem. Har noen alvorlig tykke trebjelker som jeg tror ville egne seg.
    Da får jeg bare håpe at fyren visste hva han prata om...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til sier nå jeg bare :?.
    Men for all del hold oss informert. Det er tross alt et uvanlig prosjekt og det hadde vært fint å få høre om resultatet (ingen ironi tilsiktet dersom noen tror det).

mvh
    naist

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal man være forsiktig med å komme med bastante uttalelser, men jeg tillater meg å tvile på kompetansen til den selgeren på asylet.

Hvilken avdeling var det forresten?

Nå får du jo ingen "hjelp" fra gulvet, så det vil jo ta en del bass men jeg er redd for at det vil rumle en del.

MEN, for all del. Man kan ikke duskutere smak, det kan være du vil synes det låter kjempebra.

Du trenger kanskje ikke å kjøpe subwoofer, så da sparer du litt penger der.

Lykke til!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •