B&W 604S3 på vegg?! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 47 av 47
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du får jo akkurat det samme problemet med små høyttalere også!

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan da?

Små høyttalere med lite bass, som blir avlastet i bassen av en subwoofer.

Hvordan kan det gi samme problem?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste stativhøyttalere har jo ikke lite bass, bare et fravær av dypbass.
    Ser man på frekvenser over feks 60hz, så har de fleste stativhøyttalere med bassrefleks et like høyt bassnivå som på gulvstående.

Problemet med å plassere en høyttaler inntil en vegg gjelder bare på høyttalere som har kompensasjon for baffel-step. Høyere frekvenser har kort bølgelengde og vil på grunn av støtte fra baffelen ha spredning i half-space og dermed ha en 6dB økning. Lavere frekvenser har lengre bølgelengde og vil ikke få denne støtten fra baffelen. Den sprer lyden ut i full-space. Men når du setter høyttaleren inntil veggen så vil veggen bli en effektiv forlengelse av baffelen og de lavere frekvensene vil også få støtte.

Denne støtten er noe vanskelig å beregne, og avhenger av bredden på baffelen og avstanden mellom baffelen og veggen. På en stativhøyttaler som er rundt 20 cm bred og 25-30 cm dype vil støtten skje gradvis fra kanskje 6-700hz. Nivået vil være +3dB ved kanskje 250 hz og stige ganske raskt til 5-6dB etter det.

Hvordan kompensasjonen for baffelstep gjøres er forskjellig fra høyttaler til høyttaler. B&W DM604 har 2 egne basselementer som er plassert ganske nærme bånn, og dermed vil få en del støtte fra gulvet. Det er helt sikkert tatt hensyn til i baffelstep-kompensasjonen. Fjerner man de fra gulvet så vil støtten forsvinne og man vil få noe mindre bass. Men det ekstra nivået man får ved å sette de inntil veggen er en del større en det nivået som blir borte ved å fjerne de fra veggen. DM604 er en stor høyttaler, den er ganske dyp, og vil derfor ha større avstand mellom baffelen og veggen. Dermed vil ikke støtten skje før noe lengre ned i frekvens. Dermed så skulle det ikke bli så ille.

I tillegg så har du jo muligheten for å putte en bit madrassbit eller lignende i bassrefeksporten. Da blir det til en ganske stor lukket kasse og vil dermed begynne å rulle av ganske tidlig. Da skulle det ihvertfall blitt et godt resultat.

Man kan også gjøre som andre har sagt, nemlig å kjøpe stativhøyttalere og en subwoofer. Da ville jeg ha hengt stativhøyttaerne fra taket, et stykke ut fra veggen. Men jeg tror B&W DM604 er et minst like bra valg.

Ble litt lang post dette. Håper noen gadd lese. :|

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest det, men er uenig.

Jeg har prøvd både 601, 602, 603 og 605 nerme vegg, langt fra vegg, med og uten subwoofer osv.

Det beste resultatet var med 602 og subwoofer, plassert ganske nærme veggen, men med nesten like bra resultat plassert et stykke fra veggen. Da jeg satte nedre gresefrekvens ved 100 Hz.

Det skal bli spennende å høre hva han selv mener når han er ferdig med prosjektet.

Newcomer Cherox sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra svar og synspunkter her! Det er veldig trivelig at folk lar seg engasjere!
    Ser at det er mange som mener at mindre fronthøytalere og en ålreit sub vil være et bedre alternativ.
    Men jeg er mer fan av bra fronthøytalere uten sub da dette egner seg mye bedre til musikk. Hadde jeg ikke spilt musikk på anlegget, bare film, så hadde jo løsningen med små høytalere + sub helt klart vært å foretrekke.
    Uansett så har jo hi-fiklubben 10 dagers full returrett (tror iallefall det, correct me if I`m wrong). Så det er jo ikke verre enn at jeg bytter inn i noe annet hvis min plan viser seg å være fullstendig ubrukelig.
    Jeg synes det er verdt et forsøk å prøve!

Skulle gjerne ha lagt ut noen bilder av hvordan rommet ser ut og slikt, men per nå har jeg ikke digitalkamera... Skal prøve å få lånt et rimelig kvikt.
    Kablene til front og center er forøvrig kjøpt, og skal legges i veggen i dag.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vel og bra at du har prøvd. Jeg håper du prøvde i flere rom og prøvde å plugge igjen bassrefleksporten også. Rommets påvirkning er vanskelig å beregne så teorien gjelder ikke alltid, men i de fleste tillfeller. Hadde du prøvd i et annet rom hadde du nok neppe fått samme resultat.

Har du foressten målt? Det har jeg. Og i teorien så skulle det ikke være noe å være uenig i, siden dette er gammel og allment akseptert teori som alle produsenter bruker i konstruksjonen av sine høyttalere.

Nedre grensefrekvens ved 100hz? Brukte du da det innebygde filteret? Høypassfilterne i subber er av svært dårlig kvalitet. De benytter seg som regel av de aller billigste komponenter. Så jeg kan ikke skjønne at de skulle låte noe bra. Hva slags sub var det egentlig? Ellers er det slik at jo høyere du deler høyttalerne jo mindre har plasseringen å si. Deler du høyt nok så kunne du godt bygd de inn i veggen.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er ikke lett å få små høyttalere til å spille bra sammen med en sub.

Det er mest avhengig av sub'en hvor enkel den er til å "henge på" de andre høyttalerene for ikke å få overlapping eller hull i lyden.

Lykke til med prosjektet!

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •