Hva skjer når man flytter fra small til Large høyttaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 77
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva skjer når man flytter fra small til Large høyttaler?

Hva er det som egentlig skjer når man setter opp en høytaler til å være small eller large i receivern?

Newcomer erlendby sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når høyttalerne står som small i recieveren rutes de mørkeste tonene til LFE-signalet (sub). Du bestemmer selv hvilken frekvens det skal deles på, men det er vel 80 som er anbefalt på film. Setter man ht til large spiller de alle de mørkeste tonene også.

Newcomer ketil torset sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytalere som er satt til small spiller bare frekvenser over delefrekvensen som er satt i forsterkeren. Delefrekvensen er satt til 80/90hz på forsterkere der du ikke kan velge delefrekvensen selv.

Når du setter høytalerne til large spiller de hele frekvensomerådet, også den dype bassen, eller så langt ned som høytaleren klarer å spille :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for oppklarende svar

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    versegod

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min denon er det i tilleg en funsjon som går ut på at men kan sende lfe til bare sub eller sub+main.

Mulig du har en slik funsjon du og.. som selvagt bør prøves for å finne ut hva du liker best.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har dnne funksjonen jeg og, å jeg har funnet ut at sub+front er best for meg, da deler suben og frontene på lfe signalet på film.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke motsatt? At Front+sub sender vanlig bass til sub? Varierer dette mellom receivere?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei jeg tror ikke det. men det er forskjell på film og musikk da, på musikk kan det bli lite bass i subben, fordi det er som regel mindre bass i musikk enn på film, med unntak av basstester og annen bassrik musikk ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Er det ikke motsatt? At Front+sub sender vanlig bass til sub? Varierer dette mellom receivere?
    Vil anta at det det dreier seg om lfe signalet som vanligvis bare går til sub også kan spilles på fronthøytalere.

Om evnt bass som vanligvis sendes til front også går/kan gå til sub gjør det i surround veit jeg ikke.

Når jeg spiller stereo spiller den av bassen i subben også.

Kan jo være forskjellige måter de tingene der løses på.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett, om du har en veldig god subwoofer vil det nesten alltid lønne seg å sette alle høyttalere på small selv om de er gigantisk store.

Bare et tips.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Uansett, om du har en veldig god subwoofer vil det nesten alltid lønne seg å sette alle høyttalere på small selv om de er gigantisk store.

Bare et tips.
    Min teori går ut på at jo flere elementer som skubber lyd jo mektigere blir lyden.
    At det låter bedre med en kanonsubb og høytalere satt til small vil jeg tro at skyldes som oftest forsterkerens begrensede resurser.
    Viss den slipper bruke watt på å spille bass har den mer overskudd til å kontrollere frekvensene oppover.

Tror nok at subben bør være mer enn en 5000 kroners subb for at den skal gjøre jobben sin. Låner for tiden en 4000 kroners proson sub av en kamerat og den slutter å gjøre en god jobb lenge før mine urgamle jamo classic 8 slutter å levere.
    Den rister å skramler å har mer eller mindre heftige resonanslyder i kabinettet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker om voksne subber ja, 10-12000 kroners SVS og oppover, eller 2 stk ganske bra subber.

Dag

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knut1
    .....Min teori går ut på at jo flere elementer som skubber lyd jo mektigere blir lyden.
    I praksis holder ikke den "teorien" :wink:

Med deling på 80Hz, fronter til SMALL(UANSETT størrelse) og eks. 1 stk. SVS til SUB-signalet er det INGEN som matcher resultatet/opplevelsen med andre innstillinger.......... :wink:

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På HK 8500 reciveren jeg hadde før var det en funksjon som het LFE+L/R! Denne var kun tilgjengelig når fronthøytalerene var satt til large, og medførte at reciveren delte de nedre delene av front/stereo signalet med suben, slik at både frontene og subben spillte dette.

Var høytalerene satt til small fungerte den på vanlig måte, med deling ved den satte delefilterfrekvensen.

Men har man en meget kompetent sub, som f.eks en SVS vil vel dette bare kludre til bassen... :roll:

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knut1
    Min teori går ut på at jo flere elementer som skubber lyd jo mektigere blir lyden.
    At det låter bedre med en kanonsubb og høytalere satt til small vil jeg tro at skyldes som oftest forsterkerens begrensede resurser.
    Viss den slipper bruke watt på å spille bass har den mer overskudd til å kontrollere frekvensene oppover.

Tror nok at subben bør være mer enn en 5000 kroners subb for at den skal gjøre jobben sin. Låner for tiden en 4000 kroners proson sub av en kamerat og den slutter å gjøre en god jobb lenge før mine urgamle jamo classic 8 slutter å levere.
    Den rister å skramler å har mer eller mindre heftige resonanslyder i kabinettet.
    Jo flere elementer jo mer kraft ja men også vanskeligere å tune fase osv også, meget vanskelig. Flageborg som er ekspert på dette området kan nok bekrefte dette.

Ved at man setter front til SMALL har flere fordeler:
    1. Kraftresursene til forsterkeren økes.
    2. En god sub har mer å gjøre i subnivået enn en vanlig høyttaler.
    3. Sist men også mest kritisk er at det ikke vil bli utfasinger mellom sub og front!

Budsjettet trengs absolutt ikke over 5000,- for å få en skikkelig sub. SVS PB10-ISD!!

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde det ble en mykere overgang i de lavere frekvensene ved at LFE sendes til begge og at front stod til large. Er dette rent oppspinn eller hva?
    Når en stter HT til small, hvilken ref.tone på DVE bruker man da? Er det full pink noice eller

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Trodde det ble en mykere overgang i de lavere frekvensene ved at LFE sendes til begge og at front stod til large. Er dette rent oppspinn eller hva?
    Når en stter HT til small, hvilken ref.tone på DVE bruker man da? Er det full pink noice eller
    Ved å kjøre LFE til front blir punkt 1,2 og 3 bare enda mer kritisk!
    Forsterkeren får enda mer å jobbe med der de ikke har noe å gjøre, spesielt i LFE signalet.

Sub pink noise kan brukes ja. Er ikke sikker hvordan det er på DVEen.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    .....Når en stter HT til small, hvilken ref.tone på DVE bruker man da? Er det full pink noice eller
    Forstår ikke helt spørsmålet...........???

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han mener kanskje hvilken tone man skal spille av for å stille inn nivået på hver høyttaler? Spiller man av full pink noise vil jo sub'en spille med..

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •