Hva skjer når man flytter fra small til Large høyttaler? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 77
    Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vi får kjøre en test i dag og da. Finnes det noe bedre dag å kjøre test på enn selveste nasjonaldagen med tilhørende "sur" nedbør.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Vi får kjøre en test i dag og da. Finnes det noe bedre dag å kjøre test på enn selveste nasjonaldagen med tilhørende "sur" nedbør.
    En fin dag å teste anlegget! Det spørs om subben din er kapabel til å jobbe alene, prøv og se.

Dag

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    En fin dag å teste anlegget! Det spørs om subben din er kapabel til å jobbe alene, prøv og se.

Dag
    Mener du den kanskje er for svak til å dra under 80Hz alene, og trenger hjelp fra frontene?
    I så fall skal svoger`n få hente den tvert.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lassesen
    Fordi du kjører rett og slett mer bass enn det frontene normalt skal håndtere. Du kjører vanlig bass signal til front og i tillegg kjører du sub signal også... smør på flesk for høyttalere som ikke klarer subnivået bra.... det fører bare til forsterkeren vil gå tom på høye volum og det blir mer anstrengt over hele linja.
    Hva med meg da, når jeg setter mine fronter som "large" og setter bass out til "both" så kan jeg spille nøyaktig like høyt før forvrengning, som ved å sette fronter til "small" og bass out til "sw". Det låter heller ikke mer anstrengt, heller motsatt når jeg setter fronter som "large" osv.

Frontene mine går vel ned til ca.35-38Hz (testa med frekvensgenerator) før de ruller av. Dette er ca. bare da. De spiller nok ikke kjempehøyt, men høyt nok for de fleste. Suben er jo fra samme produsent og står vel egentlig for trykket fra en 60-70Hz og nedover. Så selv om frontene går så langt ned som de gjør, så hjelper de ikke suben noe spesielt. Det føles i alle fall ikke slik, så det er ikke derfor jeg setter frontene som "large".

Over 60-70Hz det er det frontene som tar seg av, og ved å sette frontene som "large" blir faktisk overgangen mellom fronter og sub mye bedre enn ved "small". Det er rett og slett bare slik det er. Jeg tviler ikke på at det er forskjellig fra anlegg til anlegg, det er nettopp det jeg mener, det er forskjell på anlegg.

Og hvis forsterkeren går tom for strøm og ikke klarer å levere litt bass, ja hva i all verden sier det om forsterkeren din da? :shock: Har man en forsterker som ikke klarer å levere nok strøm, ja da har man en for svak forsterker da. Dumt å skylde på at vanlige fronthøytalere ikke klarer å spille bass. :roll:

Og en siste lille ting, det heter jo sub-woofer, men når man begynner å gå over 40-50Hz så er det ikke sub-lyder lenger mener nå jeg da. Da begynner man å komme opp i ett frekvensområde som de fleste gode fronter klarer utmerket og ta seg av selv. Men som sagt det er så mange forskjeller at det er ikke mulig å lage en "standard" som alle kan følge og stille inn anlegget sitt etter. Man må bare finne det ut selv. Ja det kan jo til og med bli forskjellige innstillinger på to helt nøyaktig like anlegg, som står i to helt forskjellige rom. :wink:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og har man LFE-utgang så har vel ikke forsterkeren så store problemer med å kjøre ett signal til suben, som igjen har egen forsterker.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har målet selv og det virker relativt likt hos meg. Frontene ruller kraftig av ved 35hz. Over dette spiller de meget bra. Subwoofern min ruller kraftig av allerede ved 40hz, så for min del blir det naturlig med large.
    Dessverre var med andre ord mine første målinger feil. Målte med dve da, nå har jeg målte med testtoner på 30,40,90 pg 100hz.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subwoofern min ruller kraftig av allerede ved 40hz
    Er det SVS'en du snakker om her? Det må jo være feil..

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, eller...

Når jeg måler bruker jeg dve og lar den gå fra 10 til 150hz, ser på lerretet når det står 20hz, ser så fort på db-måleren og tar den neste målingen, slik fortsetter jeg... tar sekvensen et par ganger for å få med intervaller på 10 (20,30,40 osv). Da fikk jeg en ralativt flat kurve (dette stemmer ikke med ørene mine), tror kanskje jeg har brukt fast og ikke slow instilling så skal måle igjen.

Når jeg bruker test tone som jeg har lastet ned, 30hz,40hz får jeg betydelig dårligere resultat. Dette stemmer med hva jeg hører. Dypbassen er der til de grader (under 30hz), men noe særlig over dette er det stille som natten. Derfor funker det meget dårlig med front som small da subwoffern ikke er hørbar over dette frekvensområdet. Med front som large trykker det bra (har rf3).

Newcomer ketil torset sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener subben din ikke spiller noe serlig over 40hz? :?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet det høres helt på tryne ut. Den spiller jo, men setter jeg høyttalerene på small forsvinner all punchen. Det er fakta, min målinger tør jeg ikke stå inne for ops: . Skal måle litt mer når jeg får kvitta meg med folket. Svs spiller sinnsykt ned mot 20hz, ca 20db mer enn mine front, men over 40hz er den helt dau.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klipsch;)
    Jeg vet det høres helt på tryne ut. Den spiller jo, men setter jeg høyttalerene på small forsvinner all punchen. Det er fakta, min målinger tør jeg ikke stå inne for ops: . Skal måle litt mer når jeg får kvitta meg med folket. Svs spiller sinnsykt ned mot 20hz, ca 20db mer enn mine front, men over 40hz er den helt dau.
    Du har vel ikke aktivert delefilteret på SVS'n?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei.

*gå for å sjekke for sikkerhetsskyld*

Den var av ja. Har kobla den til med den hvite inngangen(er vel heller ingen forskjell på å bruke rød, dessuten var hvit på klipsch woofern min lfe inngang). Subsonic filter er 20hz, en propp, gain 4/9 (litt over kl 0900). Måtta ha +9db på forsterker for å få like høyt signal ved 40hz som front. Litt merkelig :? .

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .........gain 4/9 (litt over kl 0900). Måtta ha +9db på forsterker for å få like høyt signal ved 40hz som front. Litt merkelig :? .
    Vi har vel samme SVS modell og jeg bruker følgende innstillinger:

minHifi: gain ca. kl. 12
    minHjemmekino: gain ca. kl. 13

(Dette er tolket slik at gain-knotten's markering peker rett opp i posisjon ca. kl. 12)

..........og det er ikke "lagt på" noe fra Receiver, dvs. 0-innstilling.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og den spiller uten noen særlig tegn til forvregning? Har kalibrert til referansenivå (75db på dve) på hjemmekinoen. Da tolker jeg det slik at jeg kan skru den opp til kl 12 (og spille slik at front måles til 75db med dve) uten å være redd for at den skal "gå til helvete"?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og den spiller uten noen særlig tegn til forvregning? Har kalibrert til referansenivå (75db på dve) på hjemmekinoen. Har du da noen ekstra db på forsterkeren din?
    Det finnes IKKE antydning til forvrengning. SUB-nivå er stillt til 0 på Receiver.

Prøv deg heller på "mine" innstillinger, la DVE ligge litt, start på et "normalt" lyttenivå, last gjerne ned noen av lyd-testene som ligger på linken min under...........prøv Jurassic Lunch.....først :wink:

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres bra ut. Skal slippe løs monsteret i morgen

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her min endelige frekvenskurve. Ruller nok ikke like kraftig av som jeg trodde/hørte. Lyden er allikevel pinglete når front er som small. Fasen er som sagt perfekt (6db gain når begge spiller ved 40hz).

Jeg har kun gjengitt tallene som er målt med c & slow.

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var ved small fronter?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er kun subb som spiller. Hadde forresten volum lavere enn referansenivå, hvis noen skulle lure.

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok kan du lage ny kurve med small fronter med samme volum som du hadde med kurven over?

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •