Plassering av 5.1 surround. Avstander fra bilde osv..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av 5.1 surround. Avstander fra bilde osv..

Hei, jeg lurer på om det er noe "gyllent snitt" for plassering av 5.1 surround høytalere i en stue.

Jeg har en 32 tommer LCD tv, som det vil være ca 2 meter fra øyne til skjerm. Hvor langt ut til siden for skjermen bør front høytalerne være, og hvor høyt på veggen. Hvor langt ut fra sidene skal bakhøytalerne være, og hvor høyt opp på veggen? Senter høytaler, skal den være over eller under TVen?

Høytalerne er Dali Trio serien, så ikke så veldig store, men veldig fine!!

Finnes det noen regler??

AKIRA

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    www.dolby.com

Kanskje du finner info der.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ikke så mye der...stod mer om teknologien.

Det var ihvertfall ikke noe som fremhevet seg i menyen på hva jeg så etter.

AKIRA

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette burde no hjelpa deg litt da.

http://www.dolby.com/consumer/home_e...oomlayout.html

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Regler finnes det heldigvis ikke her , men med utgangspunkt i mitt eget rom (siden jeg ikke kjenner ditt) kan jeg anbefale følgende fremgangsmåte :

- Fronthøytalerne plasseres i en høyde slik at diskanten er i høyde med øret ditt i lytteposisjon .
    Bredden mellom de er vanskelig å si noe om da dette kommer an på så mange ting som romakustikk og spredningsevnen til høytaleren .
    Kanskje lurt å ta utgangspunkt i 1,7 -1,8 m mellom de .
    For stor avstand her vil gi fin lydpanorering til sidene men med ett "hull" i midten , for liten vil fjerne "hullet" men sidene forsvinner . (her kan du prøve i det uendelige)

- Centerhøytaleren bør plasseres i den posisjonen som gir den mest mulig lik høyde som frontene . Dette tvinger gjerne bildet høyere opp og fronthøytalerne lenger ned .

- Bakhøytalerne foretrekker jeg å ha så langt vekk fra hodet som rommet tillater , idealet er vel lik avstand til bakhøytalere som til frontene , ettersom de færreste rom tillater dette er det bare å gjøre det beste ut av det (mine er plassert langt bak meg helt oppe ved tak).

- Subwooferplassering må du bare prøve deg frem med . En metode er å plassere sub i "godstolen" og krype rundt i rommet til du finner en plass der det høres ut som den har en nogenlunde jevn frekvensgang (dette er "umulig" å få til uten kalibreringsdvd eller annet lydmateriale som gir deg et sveip fra 20hz til 100hz) . Der den låt best er den beste plasseringen .

Dette er ingen fasit men kan være et greit utgangspunkt for videre justering .

lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Electra: sånn ja..det var mer saker.

Gobble: Flott...da er alt så mye klarere. Jeg er litt overrasket over at man kan putte bakhøytalerne så høyt oppe. Jeg har plassert sofaen midt i rommet..så jeg har avstand bakover for bak høytalerne. De må ikke stå høyt oppe og peke ned. Men jeg har innbilt meg at de bør være litt høyere opp en front høytalerne.

AKIRA

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •