Noen erfaringer med dipole høytalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen erfaringer med dipole høytalere?

Jeg vurderer B&W DS6 p.g.a dårlig plasseringsmuligheter for de bakhøytalerne jeg har nå. Tenker meg å plassere disse på sideveggen i et 5.1 oppsett, men er usikker på om det er noe gunstig at de står for nærme bakveggen, eller om de burde stå på bakveggen.

Noen som har prøvd dette?

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dipolt er vel for dem som har et relativt stort rom, men nokså relativt.
    Skal i utgangspunktet plasseres på sidevegg for å reflektere lyden riktig, men absolutt ingen nødvendighet. Må prøves fram....

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må ikke forveksles med dipoler. De krever med andre ord ikke stort rom.

En dipol er en høyttaler som har bakutstråling i motfase med fremsiden. Eksempler på dette er elektrostater (Martin Logan, Quad ESL m.fl), TonArt Etera, Linkwitz Orion osv. Dette er store fronthøyttalere som i hovedsak leverer lyd rett forover og rett bakover, såkalt nyreformet spredningsmønster. Dette gjør at man trenger en del plass bak høyttalerne.

Høyttalere som har elementer pekende i motsatt retning av hverandre (for eksempel Mirage og Definitive) har et helt annet spredningsmønster. De leverer like mye energi ut til sidene. De vil også ha fordel av litt luft bak høyttalerne, men det skyldes enkelt og greit at de sender lyd rett bakover.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ikke snakk om dipole veggmonterte bakhøyttalere??

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er snakk om bipolare veggmonterte høyttalere. Forskjellen er som beskrevet ovenfor. Disse vil absolutt kunne fungere bra i et lite rom.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unnskyld da!
    Men da er det jaggu mange nettsider som må gjøre om infoen sin, mange kaller det for dipolt. Ergo dobbeltvirkende veggmonterbare elementkasser for å si det på en jævla fjern måte!

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så B&W DS6 er BiPolare?

Jeg får bakveggen 20cm fra sofa ryggen og sideveggen 30-40cm fra sofaen, bør jeg da gå for DIPOLARE?

Har lyst på Klipsch RS-25 bak

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv bi-polare høytalere bak i mitt annlegg. Fungerer veldig bra hos meg, men har dem ikke så nært bakveggen (ca 1 m).

Det finnes små bakhøytalere som kan skifte mellom bi-pol og di-pol. Kanskje det hadde vært noe? Da får du prøvd hva som passer best :wink:

Får veldig god romfølelse med bi-polare høytalere er min erfaring.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W har muligheten for å skifte mellom dipol (om det er det det heter) og mono, så de kan bruker til både film og musikk. Det jeg er usikker på er om elementene som spiller bakover, som vil stå ganske nærme bakveggen, vil får en merkelig/dårlig effekt p.g.a. refleksjon i veggen

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,

Jeg står foran akkurat samme utfordring, og fant denne tråden - det ser ikke ut til at det kom noe godt svar, fikk du testet ut plassering nær bakvegg bbiman? Andre som har testet dette?

Har akkurat kjøpt BW DS6 S3 som jeg skal henge på sidevegg, og hvis det skal bli riktig i forhold til sofa så kommer den "bakoverfyrende" diskanten kanskje 10-20 cm fra bakvegg (gjerne enda mindre, men det blir sikkert helt feil) - vil det funke?

Jeg har begrensede muligheter til å teste dette på forhånd, da jeg legger rør i vegg for skjult trekking av høyttalerkabel - vil montere veggboks akkurat der høyttaleren skal henge slik at kabel ikke blir synlig. Siden det er et byggeprosjekt får jeg ikke testet før rør og boks er på plass i veggen...

Håper noen kan bidra med gode råd!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •