Høyttalere til Electrocompaniet EC4 + AW100

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere til Electrocompaniet EC4 + AW100

Hei,

er på jakt etter råd ifm. valg av høyttalere til nevte forsterkekombinasjon.

Følgende opplysninger/forutsetninger finnes:
    - Hører mye på synth (JMJ, Vangelis, Mike Oldfield, osv), rap, techno + noe klassisk(Mozart, Bach) og Rammstein (krever en relativt allsidig høyttaler med andre ord..)
    - Liker best gulvstående
    - Bor i en "normal" stue i en liten blokk
    - Budsjett på ca. 12' (kan også kjøpe brukt, er derfor også glad for tips i klassen opp til 25')

Takk for alle tips!

Mvh,

Geir

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen peiling på om de er bra eller matcher utstyret ditt, men ville bare nevne at det står et par EC høyttalere på torget....

NB! De er ikke mine og jeg kjenner ikke selger!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Har ingen peiling på om de er bra eller matcher utstyret ditt, men ville bare nevne at det står et par EC høyttalere på torget....

NB! De er ikke mine og jeg kjenner ikke selger!
    Takk for tipset!

Må si at jeg ikke har hørt om disse før, noen andre som har erfaring med disse eller andre?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sies så mye rundt omkring, og jeg har ikke hørt dem selv. Men det sies altså blant annet at EC ikke har lykkes med høyttalere noen gang. Med nye eiere kan det hende de forsøker igjen, men ved overtakelse var/er det så vidt jeg vet ingen modeller i produksjon. Med andre ord hører alle de tidligere modellene til den lydsignaturen som altså ikke har slått an i markedet. Dersom du liker dem og velger dem er det jo i og for seg kult, men husk at de nok heller ikke er så lette å bli kvitt igjen.

Dersom jeg har forstått alt skrytet rundt VonSchweikert så tror jeg en VR2 for eksempel vil gi svært mye for pengene i kombinasjon med forsterkersettet du har.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Dersom jeg har forstått alt skrytet rundt VonSchweikert så tror jeg en VR2 for eksempel vil gi svært mye for pengene i kombinasjon med forsterkersettet du har.
    Takk for tipset Snickers-is. Jeg følger opp med tilleggsspørsmål her da jeg ikke kjenner til Transmisjonslinje høyttalere (har aldri hørt på det før, men skal selvfølgelig prøve dette nå, gøy med nye ting...).

Er det spesielt von Schweikert du tenker på som kan være bra til oppsettet mitt, eller er det TL høyttalere generelt sett?

Har sett at det selges ett sett med Seas Thor D'Appolito høyttalere som også er TL. Hvordan vil disse kunne matche mitt anlegg og/eller von Schweikert høyttalerene?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seas Thor kjenner jeg desverre ikke til. TL-høyttalere tenker jeg ikke spesiellt på, men etter hva jeg har hørt mange uttale har VS en spesiell evne til å gi litt mer i mellomtonen, og da spesiellt nedre mellomtone/øvre bass. Det kan komme godt med til forsterkersettet ditt da EC har en typisk litt tilbakelent karrakter i det området.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

WAF'n må opp!

Fant akkurat ut at Waf må opp en god del hakk, dette vil med andre ord si at scopet for høyttaler valget har endret seg noe

- Bør kanskje være stativhøyttaler
    - Kan være gulvbasert, men må da være slank og "pen" å se på
    (Eks: http://www.duet.no/jungsonbd5.htm)

Jeg har enda mindre erfaring med stativhøyttalere enn det jeg har med gulvbaserte, nye innspill er derfor hjertelig velkomne.

Noen som har erfaring med BD serien til Jungson forresten?

Ser at B&W 805S får gode kritikker, kan de være OK til EC forsterkerne mine? Vil forskjellen mellom B&W og Jungson være stor?

Mange nye spørsmål dette, takk for all hjelp så langt!

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter her og hører på Thomas Dybdahl på et par 805 (forrige modell) med ECI-4 som forsterker. Det funker etter min mening veldig bra

Min erfaring med høytalerne er at de passer veldig bra til akustisk musikk, jazz/blues og det man kan kalle rolig rock og pop. De burde også passe bra til synth-musikken din. Rock og tyngre saker takler de imidlertid ikke fullt så bra. Det samme er tilfelle for rap, da bassen ikke går så veldig dypt.

Siden jeg spiller en god del rock så vurderer jeg derfor enten å prøve med en sub i tillegg eller eventuelt erstatte dem med et par gulvstående.

Utseendemessig er de jo ganske pene, så jeg vil tro de har relativt høy WAF. Så lenge de står på stativ så sparer du imidlertid minimalt med plass i forhold til de minste / smaleste guvlstående på markedet. Siden bassrefleksporten er foran kan de imidlertid stå ganske tett på bakveggen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill Wodger. Får ta meg en tur på Hifi-klubben og høre på B&W + en runde for å høre på Jungson.

Greit med bassporten foran som du sier, da blir de stående nærmere veggen og gjør dermed ikke så "mye ut av seg" utseendemessig sett.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt utstyr på plass!!

Det gikk som det måtte gå....

Hele anlegget ble skiftet ut, rubbel og bit!

Etter mange lytterunder i Oslo området hos de fleste anerkjente forhandlere, landet vi på følgende:
    - Jungson Moon Harbour CD, Lux
    - Jungson JA-1/JA-99C, Lux For/sluttforst, 2x80W Klass A
    - Jungson BD-6 Høyttaler
    - Bona XLR kabler (mellom cd, for- og sluttrinn)
    - Bona høyttaler kabler

Dette oppsettet spiller (i våre ører) bedre enn samtlige av anleggene vi hørte på (i prisklassen under 100k), det var faktisk flere av 100k++ anleggene som slet i forhold...(Selv om de hadde Nordost kabler til 100k+++ i tilegg....)

Kjempefornøyd, gleder meg til høyttalerne er ferdig innspilt!

Akkurat nå spiller det med god kontroll, relativt grei detaljering/oppløsning (trenger innspilling), litt reservert i mellomtone/diskant (trenger innspilling), masse dynamikk og glede!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BingoBonzo
    Det gikk som det måtte gå....

Hele anlegget ble skiftet ut, rubbel og bit!

Etter mange lytterunder i Oslo området hos de fleste anerkjente forhandlere, landet vi på følgende:
    - Jungson Moon Harbour CD, Lux
    - Jungson JA-1/JA-99C, Lux For/sluttforst, 2x80W Klass A
    - Jungson BD-6 Høyttaler
    - Bona XLR kabler (mellom cd, for- og sluttrinn)
    - Bona høyttaler kabler

Dette oppsettet spiller (i våre ører) bedre enn samtlige av anleggene vi hørte på (i prisklassen under 100k), det var faktisk flere av 100k++ anleggene som slet i forhold...(Selv om de hadde Nordost kabler til 100k+++ i tilegg....)

Kjempefornøyd, gleder meg til høyttalerne er ferdig innspilt!

Akkurat nå spiller det med god kontroll, relativt grei detaljering/oppløsning (trenger innspilling), litt reservert i mellomtone/diskant (trenger innspilling), masse dynamikk og glede!
    Spennende valg. Har selv samme CD-spiller, og er helfornøyd. Kombinasjonen med den Lux-versjonen av JA-1/JA-99C er jeg veldig spent på å høre mer om, har også vurdert effektdelen JA-99C selv.....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Spennende valg. Har selv samme CD-spiller, og er helfornøyd. Kombinasjonen med den Lux-versjonen av JA-1/JA-99C er jeg veldig spent på å høre mer om, har også vurdert effektdelen JA-99C selv.....
    Hei Anfield,

skal komme med mer fyldig lytterapport når jeg har fått hørt mer + spilt inn høyttalerne. Ser at du kjører Audio Vector Mi3, dette var et av settene vi vurderte (i kombo med Hegel 2), men lydmessig sett passet Jungson BD-6 våre ører bedre (skal prøve med en sammenligning etterhvert hvis hukommelsen tillater).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi fått lyttet litt mer + fått spilt inn høyttalerne og jeg må si at dette høres i mine ører meget bra ut. Skal prøve å summere opp plusser og minuser.

Plusser:
    - Forsterkeren har full kontroll uansett, det slipper aldri og bassen er alltid presis!
    - God dynamikk og bass, så godt som all musikk høres fyldig og stor ut
    - Bra mellomtone, en fryd å høre fingre skli nedover gitarstrengene
    - Spiller varmt og lyttevennelig
    - Ganske god romfølelse, instrumenter godt spredt utover, mangler bittelitt i dypden
    - Tar seg godt ut i stuen
    - Relativt rimelig totalt sett sammelignet med lydkvaliteten du får

Minus:
    - Litt lite oppløsning i diskanten, mangler litt her i forhold til eksempelvis B&W 804S (som forøvrig er en dyrere høyttaler). Her har jeg en ny kabel på lur som jeg har såvidt testet med tidligere (før innspilling) som da var noe bedre i diskanten

Jeg lovte deg en sammenligning Anfield med dine Mi3 og skal prøve å summere opp fra hukommelsen. Det første som slo meg med Mi3 (på Hegel elektronikk) var at de var veldig to dimensjonale, altså noe flatt lydbilde og det kunne ved anledninger virke som alle instrumenter var linet på på en en linje. Dette kombinert med Hegel sin til tider kliniske gjenngivelse førte til at lytteopplevelsen for vår del ble kjedelig. Eksempelvis ble Kraftwerk sin EKG ikke låtende bra på dette anlegget.

Overgang til Macintosh elektronikk hjalp noe, men for våre ører manglet det siste lille trøkket av spilleglede som vi liker.

Så kombinasjonen av BD-6 høyttalere med forsterkersettet med Klasse A drift har gitt stuen og CD-samlingen vår et markant løft. Anbefaler deg å høre på
    JA-99C, Anfield, en meget vellydende spiller til prisen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått testet litt med den nye kabelen og det hjalp en god del på lyden.

Hadde opprinnelig Bona 560 kabel (som i utgangspunktet er bra) og med den så opplevde jeg begrenset diskant som nevnt tidligere.

Har nå byttet til Bona 580 (nesten samme pris) og her var det straks bedre lyd for våre ører. mer "crispy" diskant og snert som igjen førte til bedre oppløsning og litt større "omfang" og spiss i lyden (ikke lett å beskrive dette like elegant som Vadseth & Co for en datamann.. :-) ).

Summasummarum så ble det mye bedre og jeg fikk det ekstra "Elektrostat/B&W" løftet som jeg savnet i diskanten (har også vært å hørt på Martin Logan som låt knallbra, dessverre dyrt og litt ego/plasseringsuvennlig..)

Nå koser vi oss, har fått "ny" cd-samling..

Newcomer GnoM sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om disse er noe god match, men de er ihvertfall gode i mine høre
    tannoy_eyris_3 eller B&W 703

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høytalere til EC

Hei. Jeg har en eci-4 som jeg kjører sammen med Audiovector. Dette er en knallkombo. Jeg hører selv på musikk fra Hard rock til klassisk. Jeg har hatt BW tidligere men liker mye mye bedre lyden fra Audivector.

Den nye K serien har fått mye skryt i pressen. Har ikke hørt den selv. Jeg har høytalere fra MI3 serien ( super). Meget høy WAF factor på dem, kanskje enda mere på K serien da de er slankere.

Det mest geniale med desse høytalerene er at de lett kan oppgraderes til bedre modeller etterhvert. Man trenger altså ikke å kjøpe nye ( Gjelder MI3 serien)

http://avforum.no/minhifi/show.php/Retep

se bildene av mitt oppsett her.....
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er kjempefornøyd med B&W 705 på AW100, kanskje du kan lytte til det ogås hvis du skal innom hifiklubben
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill folkens!

Som dere ser lenger opp i tråden har vi skaffet oss noe helt annet og er kjempefornøyd med det. Hybris hjalp oss litt på vei for komme dit vi er nå!

Etterhvert som vi hører mer og mer så er dette rett og slett heftig. Blir mer og mer fornøyd med oppsettet, spesielt etter at jeg byttet til den den siste Bona SP-580 kabelen.

Var litt skeptisk til "Kina Hifi" i starten, men etter at vi tok steget fullt ut angrer vi ikke et sekund. Skal se om vi også ikke klarer å dra i gang "min hifi" side etterhvert.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hæ, hvordan hjalp jeg til?