To litt flaue spørsmål:

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

To litt flaue spørsmål:

Det er et par ting jeg muligens burde vite svaret på, men jeg vil gjerne høre andres betraktninger.

Først gjelder det frontstoff på høyttalere. Jeg regner med at de fleste her(alle?) fjerner dette som noe av det første de gjør når de får høyttalerne i hus.
    Men i det siste har jeg hatt litt lyst til å montere dem igjen, fordi jeg innbiller meg at det ville være lettere å konsentrere seg om lydbildet når selve elementene ble "usynlige".
    Nå har jeg en tendens til å underbevisst tenke "ja ja, lyden kommer jo derfra" og 'peke' på elementene. Men så tenker jeg at dersom frontstoffet var på, ville det kanskje være lettere å få høyttalerne til å 'forsvinne', og frigjøre lydbildet noe fra denne tankegangen.
    Men så er det det med den eventuelle lydmessig negative effekten av å montere frontstoffet da. Er dette reellt, eller er det blitt litt sånn fordi alt som kan hindre lyden på noen som helst måte er fy fy? Jeg kan jo forstå at stoffet vil hindre lyden noe, og at difraksjon eller hva det nå heter på sidene kan være et problem. Men er det reellt sett et hørbart problem? Jeg har alltid tatt av fronstoffet før.
    Det er jo bare å prøve selv, men jeg kunne tenke meg å høre deres synspunkter.

Så gjelder det magnetisme:

Jeg har plasma, så sånn sett spiller det ikke så stor rolle at SVS subene ikke er skjermet. Men jeg lurer på hva disse enorme magnetene har å si for receiver og DVD spiller etc. hvis suben blir stående ganske nær racket? Dette kommer til å bli min nåværende posisjon av sub, så jeg har forsøkt å skjerme den siden av racket suben vil stå på med metallplater. Men er det noen vits i? Blir komponentene negativt påvirket?

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører du forskjell om fronstoffet er av eller på? Det gjør ikke jeg. Ta en kjapp lyttetest så finner du ut av hva du selv foretrekker

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører faktisk en bitteliten forskjell, men den er så marginal at man bare merker den ved testing, ikke noe jeg ville tatt videre hensyn til. Jeg vet ærlig talt ikke om jeg vil si lyden er bedre med frontstoffet av heller.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, forskjellen er der, men marginal. Har bare et sett med CV V10, og selv om de ser klart tøffere ut uten frontpanel, så beholder jeg de på. Ikke minst for beskyttelse mot støv o.l.
    Er det virkelig så vanlig å ta de av?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har de på for å få litt "snillere" topp på mine klipsch.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om frontstoffet er av eller på gir nok mest visuell effekt. Jeg har prøvd litt fram og tilbake men kan ikke si med hånda på hjertet at jeg kunne avgjort om stoffet var på eller av. Bruk det som ser best ut er mitt råd.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frontstoffet virker litt inn på diskanten, både ved at det demper lyden ved en del frekvenser, og at det kan virke "diffuserende" (lydbildet blir ikke fullt så presist).

Forskjellene er ikke enorme, og med barn i huset forblir frontstoffet på i det daglige, mens det tas av ved behov for kritisk lytting.

Har også vært med på å teste høyttalere som har hatt litt slitsom diskant som får en litt bedre klangbalanse med frontstoffet på.

Dette er likevel nyanser, og til syvende og sist er det hva du foretrekker selv som er det sentrale. Bruk ørene. Det er ikke sikkert at frontstoff er så dumt.

En annen sak er at det omtrent BARE er diskanten som påvirkes av dette. Har eksperimentert litt med å holde både frontstoff og langt mindre lydtransparente ting foran både mellomtone og basselement, og det er helt klart at innvirkningen av frontstoff er økende med økende frekvens.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0

Re: To litt flaue spørsmål:

Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Først gjelder det frontstoff på høyttalere. Jeg regner med at de fleste her(alle?) fjerner dette som noe av det første de gjør når de får høyttalerne i hus.
    Jeg fjerner aldri frontstoffet.
    Er en av de som synes det ser både harry og konfirmant ut å har en stue med høytalermembraner skrikende mot en.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fjernet frontstoffet på frontene og senterhøyttaler. Det er dog kun fordi vi har katter i huset og de går dessverre til angrep på frontstoffet

Newcomer water sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jkirkebo
    Jeg har fjernet frontstoffet på frontene og senterhøyttaler. Det er dog kun fordi vi har katter i huset og de går dessverre til angrep på frontstoffet
    har samme problemet, men nå jeg funnet en spray - get off - som sprayes på frontene & det ser ut til at katta virkelig ligger unna :shock:

:water

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er her JMlab Cobalt er så fine, frontstoff i metall! Stakkars katter. :lol:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er et par ting jeg muligens burde vite svaret på, men jeg vil gjerne høre andres betraktninger.

Men i det siste har jeg hatt litt lyst til å montere dem igjen, fordi jeg innbiller meg at det ville være lettere å konsentrere seg om lydbildet når selve elementene ble "usynlige".
    Nå har jeg en tendens til å underbevisst tenke "ja ja, lyden kommer jo derfra" og 'peke' på elementene. Men så tenker jeg at dersom frontstoffet var på, ville det kanskje være lettere å få høyttalerne til å 'forsvinne', og frigjøre lydbildet noe fra denne tankegangen.
    Men så er det det med den eventuelle lydmessig negative effekten av å montere frontstoffet da. Er dette reellt, eller er det blitt litt sånn fordi alt som kan hindre lyden på noen som helst måte er fy fy? Jeg kan jo forstå at stoffet vil hindre lyden noe, og at difraksjon eller hva det nå heter på sidene kan være et problem. Men er det reellt sett et hørbart problem? Jeg har alltid tatt av fronstoffet før.
    Det er jo bare å prøve selv, men jeg kunne tenke meg å høre deres synspunkter.

Så gjelder det magnetisme:

Jeg har plasma, så sånn sett spiller det ikke så stor rolle at SVS subene ikke er skjermet. Men jeg lurer på hva disse enorme magnetene har å si for receiver og DVD spiller etc. hvis suben blir stående ganske nær racket? Dette kommer til å bli min nåværende posisjon av sub, så jeg har forsøkt å skjerme den siden av racket suben vil stå på med metallplater. Men er det noen vits i? Blir komponentene negativt påvirket?
    Om forntstoffet er på eller av, og påvirkning det har på lyden, tror jeg avhenger litt av hvilke høytaler man har, og hvor godt fronstoffet og rammen til dette er konstruert. Det er nok hovedsakelig de høyeste frekvensene som vil bli påvirket mest, men har sett på noen konstruksjoner at front stoffet kan vibrere i takt med bass elemntene også, og muligens stjeler dette litt effekt ut av trykblgene eller forandrer litt på lyden pga dette, ikke vet jeg. Kan ikke si jeg har lagt noe serlig merke til de store forskjellen på mine høytalere, men til "finlytting" pleier jeg å ta frontsofframmene av dem, for ikke annet å sjekke at alle elementene spiller som de skal, siden siste katastrofe film.....

Når det gjelder magnetfelt og plassering av uskjermede høytalere nær forsterkeren eller dvd spilleren, så tro jeg det egentlig har minimal på virkning. Grunnen til at CRT tvskjermer er meget følsome for magnetfelt fra høytalere er pga de bruker magnetfelt fra permanent magneter og elektro magneter for å få elektronstrålen til å treffe riktig på fosforet og Catode Ray Tube tver sveiper disse strålene kun med magnetisk påvirkning fra styrte elektromagneter rund rørhalsen inne i tven.

Magnetfelt som hele tiden er under forandring, så som transformatorer ol. tor jeg kan skape fler problemer og forstyrre de elektroniske kretsene i dvdspillere og forsterker mer enn et statisk høytaler magnetfelt. En annen og vil jeg tro større påvirkelig faktor er vel bevegelser og vibrasjoner pga. lyd trykkbølger en SVS bass i nærheten av hifi komponentene.

Dersom dvd spilleren eller cdspilleren får problemer med avlesning av plata når subwooferen jobber, er vel det et en idikasjon på feilplassering og er vel egentlig et mer vanlig problem, enn høytaler magneters påvirkning skulle jeg tro.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Det er her JMlab Cobalt er så fine, frontstoff i metall! Stakkars katter. :lol:
    Kobler du disse til strømnettet, vil du få ekstra hjelp i øvre mellomtone/diskant når katta skal "leke" :-)

Så blir det stille og katteproblemet er løst...

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører ikke forskjell og synes stort sett det er penest med stoffene på...

Jeg har en test av Infinity Delta hvor de sier at målinger viser at diskanten er best med stoffene på enda det er "utsparring" til diskanten, dvs. den er ikke dekket men formen på stoffet rundt diskanten påvirker, sprøtt...

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Jeg fjerner aldri frontstoffet.
    Er en av de som synes det ser både harry og konfirmant ut å har en stue med høytalermembraner skrikende mot en.
    da liker jeg det litt harry og konfirmant aktig jeg da... hehe
    har ikke frontstoff på mine høytalere(jo bak forresten) men har ikke mulighet til det heller(selvbygg)...

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Mulig jeg monterer frontstoffet igjen. Det er jo uansett jeg som må bestemme hva jeg synes er best alt i alt for meg da, men greit å få andres inspill også. Jeg trodde det var en "regel" i audiofile kretser at frontstoffet skal være av.

Når det gjelder magnetismen, har jeg som sagt montert metallplater kjøpt hos Clas Olsson til racket som skjerming, og suben står nå der den skal stå(veldig nær racket). Jeg kan ikke se/høre noen feil ennå. Vi får se.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •