SUBwoofer Bass Marathon! Nå har du muligheten, igjen --> Påsken 2007 - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 164
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av klipsch;)
    Ok, nå har jeg sjekka fasen. Den er riktig. Hadde 84db ved 40hz på front. Fikk 84db på sub ved hele +9db for forsterker :? . Fikk 90 når begge spilte sammen.
    Hva er dimensjonene på rommet ditt? og hva er veggene laget av, og hvor er rommet's plassering i huset?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er i kjelleren. Rommet er ca 3,5m x 5m. Er panel på vegger + tak og parkett på gulvet. Har sofa+seng+teppe+tvbenk\tv+peis ellers i rommet. Skal vel stemme å få 6ekstra db? Har lest svaret ditt i bass marathon. Skal øke gain til kl 12. Regner med at jeg ikke trenger noen ekstra db på forsterker da .

PS: spilte på 50 på volum når jeg testet og ikke 67 som er referansenivå(75db med dve).

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klipsch;)
    Er i kjelleren. Rommet er ca 3,5m x 5m. Er panel på vegger + tak og parkett på gulvet. Har sofa+seng+teppe+tvbenk\tv+peis ellers i rommet. Skal vel stemme å få 6ekstra db? Har lest svaret ditt i bass marathon. Skal øke gain til kl 12. Regner med at jeg ikke trenger noen ekstra db på forsterker da .

PS: spilte på 50 på volum når jeg testet og ikke 67 som er referansenivå(75db med dve).
    Regner med at du har samme plassering i rommet som hos Dag og spiller i lengderetningen. Poenget er å justere gain til en "sømløs integrasjon" med frontene, slik at du ved avspilling av forskjellige kildemateriale kan ytterligere tilleggsjustere på receiver, enten + eller - i forhold til 0-nivå på SUB.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller i lengderetning og endte faktisk med sub i samme hjørne. Fikk 1db ekstra i høyre hjørne foran.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS Må da komme best ut.... finner en noe råere en SVS uten og lage en selv ? ? ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    SVS Må da komme best ut.... finner en noe råere en SVS uten og lage en selv ? ? ?
    Det er ennå ingen, ihvertfall her på forumet, som kan presentere et selvbygg som matcher SVS. Men vi venter i spenning..........på en demo 8)

Hilsen SVS-patruljen

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sommerferie og skoleavslutninger rett rundt hjørnet, så det bør bety STORE muligheter for mange til å DRA PÅ litt ekstra i disse dager?

Vi venter på flere resultater - kom med DINE db-tall :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er mine målinger så langt. Mangler de fleste av DVD filmene da... Fikk målt I robot nå.

1. Finding Nemo, scene 25 - 111dB
    2. Minority Report, scene 9 - 118dB
    3. I, robot, scene 18 - 112dB
    4. We Were Soldiers, scene 14 - Mangler DVD
    5. DareDevil, scene 8 - Mangler DVD
    6. Star Wars I, Den Skjulte Trussel - scene 19-22 -Mangler DVD
    7. Star Wars II, Klonene Angriper - scene 3 -Mangler DVD
    8. Ringenes Herre - Atter En Konge - The Battle of the Pelennor Fields, scene 37/48 EXT. 119 dB

Alle målinger er gjort med forsterkern på 0 i volum ingen hørbar forvrenging. Subbene står på ca 4,5 i volum begge to. Radiochock i lytte posisjon ca 3 m unna

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om jeg har SVS så kan jeg ikke hevde meg i topp her med mine justeringer.

SVS er ikke nødvendigvis lik "perverst høyt" :wink:

110 dB på Darla, thats'it.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker dere bare sub, eller hele anlegget når dere måler db på disse scenene?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ja, her er mine små målinger på de fire filmene jeg har fra den lista:

We were soldiers scene 14 : 112,2dB
    Star Wars I scene 19-22 : 113,0dB
    Star Wars II scene 3 : 112,8dB
    LOTR ROTK Extended. scene 48 (The Battle of the Pelenor Fields) : 111,3dB

Alle disse målingene er selvsagt uten forsvrengning og er på volum som jeg ofte bruker på film. Dette er også bortimot maks det jeg klarer med mitt lille anlegg (uten forvrengning).

Edit: Bruker bla. en Yamaha yst-sw320 subwoofer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest igjennom disse trådene og må si jeg ble litt fasinert. Kjøpte meg faktisk en radioshack nettop pga. disse diskusjonene.

Jeg har en selvbygg sub som er en hornkonstruksjon med 2 stk vega 124.
    Kassen er på 350 liter effektivt volum. Med plassering i hjørne virker hornet fra godt under 30 hz og opp.

Suben har en følsomhet på over 100db 1 watt en meter, og er laget for å spille sammen med front og senterhøyttalere som er frontladede hornkonstruksjoner med modifiserte lowther dx3 elementer.(følsomhet 105 db)

Har ikke testet maks lydtrykk fordi taket i leiligheten/gulvet til naboen blir litt for levende, men med 10 db høyere følsomhet enn vanlige bassreflekskasser og komfortabel effekttålighet er det bare å regne ut.

Målte 110 db på starwars 2 senen (i lytteposisjon 5 meter fra suben) nesten uten å røre på volumkontrollen. (men på dette nivået får jeg umiddelbare tilbakemeldinger)

Bruker er zachry forsterker på 120w til suben.

Kunne vært artig å teste ordentlig en gang.

(Suben ligger på gulvet mellom senter og høgre front)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Suben er forresten dobbelt så stor som største svs sub. Har hatt mye forskjellig, men hornbass er i en klasse for seg!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "We where soldiers".... (Vi hvor soldater). Er dette en parodi på "We were soldiers"?

Svært mange som skriver denne tittelen feil her i forumet, men så desorienterte som soldater ofte er når de deltar i krig, så kan det jo være at det faktisk er en dokumentarfilm som heter noe slikt...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    "We where soldiers".... (Vi hvor soldater). Er dette en parodi på "We were soldiers"?
    Det er vel derfor bare å anbefale at man utfører en "copy&paste" fra trådstart :wink:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo

Svært mange som skriver denne tittelen feil her i forumet, men så desorienterte som soldater ofte er når de deltar i krig, så kan det jo være at det faktisk er en dokumentarfilm som heter noe slikt...
    Parodi ja, har du ikke sett den?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TLA
    .............Har ikke testet maks lydtrykk fordi taket i leiligheten/gulvet til naboen blir litt for levende, men med 10 db høyere følsomhet enn vanlige bassreflekskasser og komfortabel effekttålighet er det bare å regne ut. Målte 110 db på starwars 2 senen (i lytteposisjon 5 meter fra suben) nesten uten å røre på volumkontrollen. Kunne vært artig å teste ordentlig en gang.
    Vi venter spent på nye tall, nå som naboene dine sikkert er på ferie........
    110db er jo et kjempebra resultat, men det er så store faktiske avvik mellom utregnede resultater og målinger utført med en RadioShack at det er lite sannsynlig at du klarer mer db enn det som allerede er målt...........eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Vi venter spent på nye tall, nå som naboene dine sikkert er på ferie........
    110db er jo et kjempebra resultat, men det er så store faktiske avvik mellom utregnede resultater og målinger utført med en RadioShack at det er lite sannsynlig at du klarer mer db enn det som allerede er målt...........eller?
    Om jeg klarer mer db enn det som er målt???

Joda, har gitt på litt mer nå, og kommer opp i 120 db i lytteposisjon. Om jeg derimot flytter suben nærmere sofan, slik som flere gjør her, er det ikke noe problem å bunne måleren selv med kun en 120w forsterker.

Alt i alt er nok rom og plassering det som er mest avgjørende og det er litt matematikk så lenge man ikke overanstrenger utstyret. Med 10 db forsprang i følsomhet i forhold til for eksempel svs(bassrefleks) og enda mer på velodyne(lukket kasse), vil en slik hornkonstruksjon spille høyere under samme omstendigheter, er vel ikke så vanskelig å se det?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tok jeg utfordringen til Flageborg og kjørte igang noen nye tester.
    Håper det er greit at det blir blåst liv i denne tråden igjen.
    Mye har skjedd i det siste og hvis vi kan få flere målinger så er jo dette bare gøy. :-)

Målingene mine er uført med RadioShack Digital som står på stativ i lytteposisjon. (ørehøyde) DB-Måleren peker rett opp mot taket.

Rommet mitt er ca 3.4x4.3x2.30

Anlegget er som dere ser i signaturen min.
    Dette er kalibrert ved hjelp av DB-Måler samt TrueRTA der sub-plasseringa ble i hvert sitt hjørne foran med elementene pekende innover mot hverandre.

Forsterkeren er satt til -9dB på ALLE målingene.

Så til målingene:
    I-Robot "Kapittel 18" - 122dB
    Star Wars I, "Den Skjulte Trussel - scene 19-22" - 122dB
    Star Wars II, Klonene Angriper - scene 3 - 123db

Disse tallene ER på grensa til hva PB10'ene klarer i rommet mitt, men gøy at de kommer så høyt opp. Jeg har forresten en peak på 40Hz i rommet mitt som er planlagt fjernet ved innkjøp av en Behringer. Da kan målinga muligens bli lavere...

Normalt lyttenivå vil forsterker stå på ca -12 til -15 når jeg er ALENE.
    Hvis kona er med så blir forsterkeren stående på ca -20
    Og når man har 2 unger som sover vegg i vegg står volum på ca -30.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kansje ikke helt etter boken men.

Scooter konsert på DVD: D.D 5.1 lyd. 110 dB. Har enda litt å gå på om en bare tør :-O (Full frekvens respons på alle høytalere sub spiller fra 60 hz og ned)

Har gått over fra 20 hZ til 16 hZ innstilling/tuning på suben min og elementet får så lang vandring nedover i frek at jeg ikke tør dra på :-O

Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •