SUBwoofer Bass Marathon! Nå har du muligheten, igjen --> Påsken 2007 - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 164
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lassesen
    Ingen har så små kopper Flageborg :lol:
    Nyyyyyter medbrakt.............porselen! Gleder meg!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS-patruljen skal jeg nok få tid til. Bare si i fra hvis du kunne tenke deg en tur opp i "dalstroka" :wink:

Små porselenskopper er det dårlig med, men jeg har ev. små dramglass (seff. store også) 8)

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ikke kommet inn så mange tall at det gjør noe.

Er dere flaue for resultatene eller gidder dere ikke?

Jeg har søkt om opptak i SVS menigheten og har lagt videre testing litt på is til søknaden er behandlet, ikke fordi jeg ikke tør vise frem det jeg har i dag men fordi jeg har solgt subbene.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skal teste, må bare få ut fingeren...

edit: har ikke daredevil og i robot. tviler på at jeg kommer til å kjøpe daredevil og...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Det har ikke kommet inn så mange tall at det gjør noe.

Er dere flaue for resultatene eller gidder dere ikke?
    He he, du okkuperer jo lydtrykksmåleren jeg skulle få låne, så.... :wink:

Du får ta en tur over pinse med de platene jeg mangler og en radioshack, så sender jeg kona på kaffe-slabberas, så kan vi måle og teste i vei... :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det noen fine fridager med masse sol og varme.......

Ta fram db-måleren og snurr film, mens du kan............SEND resten av familien ut på tur i det fine været, så du kan få arbeidsro i kinoen 8)

Ha en fiiiiiin helg, alle sammen.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk kuppet til meg Dags svs rett før helgen.

Før jeg målte følte jeg at mellombassen forsvant når jeg satt front som small. Har nå målinger som bekrefter hva mine ører har hørt.

Det virker forøvrig som jeg er meget heldig med rommet, ingen spesielle dips i responskurven til subbern. Derimot tror jeg ikke det spiller optimalt med fronthøyttalerene mine. Fasen er forøvrig satt korrekt (180). Subwooferen er plassert i høyre hjørne foran. Front står ca 35cm fra bakvegg.

Etter målingene å anse hadde det kanskje vært optimalt med en crossover på 40hz på front? Synd min forforsterker ikke kan stille inn dette.

Det høres uansett bra ut, så burde kanskje levere tilbake db-måleren til Dag og leve med anleggets "feil". 8). Linn OT: fikk 113Db på darla, volum 65/90. Gain kl 9 og ingen +db på forsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klipsch;)
    Fikk kuppet til meg Dags svs rett før helgen. Her kommer litt målinger som jeg har gjort. Har ikke gjort noen endringer med oppsettet, spiller med front som large. Kanskje noen vil forklare hva som egentlig skjer.

Før jeg målte følte jeg at mellombassen forsvant når jeg satt front som small. Har nå målinger som bekrefter hva mine ører har hørt.

Det virker forøvrig som jeg er meget heldig med rommet, ingen spesielle dips i responskurven til subbern. Derimot tror jeg ikke det spiller optimalt med fronthøyttalerene mine. Fasen er forøvrig satt korrekt (180). Subwooferen er plassert i høyre hjørne foran. Front står ca 35cm fra bakvegg.

Etter målingene å anse hadde det kanskje vært optimalt med en crossover på 40hz på front? Synd min forforsterker ikke kan stille inn dette.

Det høres uansett bra ut, så burde kanskje levere tilbake db-måleren til Dag og leve med anleggets "feil". 8). Linn OT: fikk 113Db på darla, volum 65/90. Gain kl 9 og ingen +db på forsterker.
    Når du kjører bass signal til både front og sub samtidig, hvor mye høere blir det enn uten sub?

Hva er forskjellen på 0 og 180 grader i forhold til hverandre?

Ellers ser kurvene meget heldige ut!

Dag

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk kuppet til meg Dags svs rett før helgen. Her kommer litt målinger som jeg har gjort.
    Gratulerer

Legg inn tallene dine i dette oppsettet, så har vi en felles mal:

http://www.flageborg.no/AVForum/Subtest-mal.xls

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk kuppet til meg Dags svs rett før helgen. Her kommer litt målinger som jeg har gjort. Har ikke gjort noen endringer med oppsettet, spiller med front som large. Kanskje noen vil forklare hva som egentlig skjer.

Ja det ser ut som du er utrolig heldig med og uten fronter. Ingen dips er ikke "normalt" gitt

Gratulerer med SVS sub 8)

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fasen på 0 blir all bass borte. Mildt sagt sinnsyk utfasing. Med 180 Spiller de optimalt sammen.

Dag: Mente du hvor mye høyere det blir med sub+front som large enn om jeg spiller med sub og front som small?

Flageborg: Litt slitsomt med så mange målinger da. Har eksamen om ikke så lenge så spørs nok om jeg ikke må lese litt til den. Hva er forresten bfd?

Lassesen: Virker som jeg er heldig ja. Dog litt merkelig dette med front som large vs small som alle andre opplever forskjellig enn meg.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fasen på 0 blir all bass borte. Mildt sagt sinnsyk utfasing.

Flageborg: Litt slitsomt med så mange målinger da.
    SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ mange målinger, er ikke mye...... ?????? :wink:

For hver endring i oppsett, både minHjemmekino og minHifi av høytalere/plassering/justering/optimalisering blir skjemaet benyttet og samtlige målepunkter kontrollmålt og kontrollmålt og kontrollmålt.

Har jeg mye å gjøre??? JAAAAAAAAAAAAA, det kan du trygt si.

Men gevinsten i form av en UTROLIG lydopplevelse, er verdt hver ENESTE måling, uansett tid 8)

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HEHE, moro å se noen som brenner for go´lyden og ikke er redd for å bruke noen timer for å oppnå det . Får se hva jeg får gjort da... men kurven vil nok vise samme tendens.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fasen på 0 blir all bass borte. Mildt sagt sinnsyk utfasing. Med 180 Spiller de optimalt sammen.

Dag: Mente du hvor mye høyere det blir med sub+front som large enn om jeg spiller med sub og front som small?

Flageborg: Litt slitsomt med så mange målinger da. Har eksamen om ikke så lenge så spørs nok om jeg ikke må lese litt til den. Hva er forresten bfd?

Lassesen: Virker som jeg er heldig ja. Dog litt merkelig dette med front som large vs small som alle andre opplever forskjellig enn meg.
    Jeg mente bare å spørre om akkurat det jeg spurte om, hva var det du ikke skjønte med spørsmålet?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye høyere det blir med bare front enn bare med sub?

Med kun subb har jeg 20hz med 95db, 50 hz med 88db og 100hz med 85db. Med kun front har jeg 20hz med 78db, 50hz med 80db og 100hz med 82. Dette kommer fram av kurvene.

Gikk ned for noen målinger på darla scenen.

Kun sub (skrudde av effektforsterker og satt rear til none, center til none og front som small. Da skal all bass(under 100hz) til front kanalene + lfe kanalen avspilles av subb). Dette gav 107,6db

Front som large, ikke noe annet. 106,5db

Front som large + sub 109,7Db

Front som small + sub 107,6Db

For disse målingene skrudde jeg av rear+center.

Litt merkelig at jeg kun fikk 1db mer med subb i tillegg til front.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye høyere det blir med bare front enn bare med sub?

Med kun subb har jeg 20hz med 95db, 50 hz med 88db og 100hz med 85db. Med kun front har jeg 20hz med 78db, 50hz med 80db og 100hz med 82. Dette kommer fram av kurvene.

Gikk ned for noen målinger på darla scenen.

Kun sub (skrudde av effektforsterker og satt rear til none, center til none og front som small. Da skal all bass(under 100hz) til front kanalene + lfe kanalen avspilles av subb). Dette gav 107,6db

Front som large, ikke noe annet. 106,5db

Front som large + sub 109,7Db

Front som small + sub 107,6Db

For disse målingene skrudde jeg av rear+center.

Litt merkelig at jeg kun fikk 1db mer med subb i tillegg til front.
    Jeg spurte, Når du kjører bass signal til både front og sub samtidig, hvor mye høyere blir det enn uten sub?

Jeg tenkte ikke på maks resultatet, men målt med et referansesignal på feks 50 hz og nivå på feks 90 dB.
    Først stiller du nivået på subben slik at den spiller nøyaktig like høyt som frontene med samme signal inn. (Kun fronter 90 dB, kun sub 90 dB)
    Så måler du om du får 96 dB når samme signal spilles med fronter som large og sub spiller samtidig.

Da vil du finne ut om de faser hverandre ut eller ikke.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg endelig på nett , tok kanskje sin tid. Skal sjekke i morgen og takk for tipset 8).

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gyv på dere som har db-måler!
    Min er rota bort på bygda et sted....

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, nå har jeg sjekka fasen. Den er riktig. Hadde 84db ved 40hz på front. Fikk 84db på sub ved hele +9db for forsterker :? . Fikk 90 når begge spilte sammen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan det jo hende det funker best slik hos deg, har du variert mellom plasseringer på subben for å sjekke hva som er best?

Dag

Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •