SUBwoofer Bass Marathon! Nå har du muligheten, igjen --> Påsken 2007 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 164
    Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vel, nå er forvrengning noe som er knyttet sterkt til subwoofere og dB test kontra mye annet som diskuteres i denne tråden. Det må gå an å si noe om kommentarer rundt dette uten at det skal blåses opp som vanlig.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er Ultra/2:

Og DD18:

SVS B-4:

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Vi får satse på at SVS også ville spandert servo og romkorreksjon dersom den(Ultra/2) hadde kostet 15000,- mer.

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ligner du avataren din Snicky :lol:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avataren min er et perfekt speilbilde av meg

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Klarte 117 dB med en stk 2531PC+ på Darla, det er absolutt maks :!:
    Krevende scene det der gitt.
    Dag
    117 er helt rått med en 2531+! :shock:

Imorgen skal Plus/2en få en hard innkjøring

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lassesen
    ......117 er helt rått med en 2531+! :shock: Imorgen skal Plus/2en få en hard innkjøring
    Det er sterk tvil om du klarer å matche dette resultatet............, men "time vil sjå" og vi venter spent på resultatet

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    ......117 er helt rått med en 2531+! :shock: Imorgen skal Plus/2en få en hard innkjøring
    Det er sterk tvil om du klarer å matche dette resultatet............, men "time vil sjå" og vi venter spent på resultatet
    Jeg klarte 117dB med min Plus/2 jeg hadde sist, så det burde gå igjen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Jeg klarte 117dB med min Plus/2 jeg hadde sist, så det burde gå igjen
    Den nye plus wooferen er kanskje enda litt bedre?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Her er Ultra/2:

Og DD18:

SVS B-4:
    Her er linken til testen av PB2 Ultra dette er hentet fra, slik at de som er interessert kan danne seg et bedre grunnlag for å vurdere resultatene.

http://www.hometheaterhifi.com/volum...er-9-2004.html

Forvrengningen er på 31.5 hz kun 1,12%, på 25 hz kun 2,76% og selv helt nede på 20 hz kun 6,24%.

Om forvrengningen på 16 hz er mye mer (15,41%), så er det i praksis uinteressant, da det knapt finnes filmer med signaler under 20 hz, og disse er dessuten ikke hørbare, man kan kun føle dem. Buksebeina mine klarer ikke å føle forskjell på forvrengt og uforvrengt 16 hz :roll: Som testen også sier så er tall rundt 50% forvrengning vanlig på 16 hz.
    CD plater inneholder ikke signaler under 20 hz, og av mine 400 CD`er er det kanskje 2 av dem som går så lavt.

Så forvrengnigen målt på 25-80 hz er den man burde konsentrere seg om dersom man er opptatt av god lyd, istedenfor teori.

Dag 8)

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags utsyr har dere brukt til å lage de grafene der?

Finnes det noe PC software som er brukandes, slik at man bare kobler til en mikrofon og så er man i gang?

Utgangen på radioshac lydtrykksmåleren kan den brukes til noe?

Jeg har målt en del i helga og funnet ut at jeg har tydeligvis skikkelig problemer med akkustikken.

Har en kraftig peak på 40 Hz og en dip på 70 Hz og det gjelder uansett om det er subben eller de andre høyttalerene som spiller :cry:

Er i dialog med SVS for å se på en løsning.
    Har sendt de bilder og tegninger og venter spent på svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Buksebeina mine klarer ikke å føle forskjell på forvrengt og uforvrengt 16 hz :roll:
    Da har du misforstått noe her. Forvrengningen er ikke 16hz. Det er nettopp derfor det er forvrengning. Som du ser av grafen er det andre og tredjeharmonisk forvrengning som er mest dominerende. Den andreharmoniske dvs ved 32hz er ca 78dB og tredjeharmoniske (48hz) er ca 82dB. Begge deler lett hørbart.

Men så kan man selvsagt argumentere med at nivået ved 16hz på det meste av musikk og film er veldig lavt i forhold til høyere opp i frekvens. Slik at de høyere frekvensene dermed vil overdøve mesteparten av forvrengningen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se på kurvene Dag. SVS-en (Ultra2) omsetter faktisk mellom 20 og 100 ganger så mye effekt i form av forvrengning ved 48Hz som Velodynen.

Om noen skulle være i tvil så ser dere altså først grunntonen som en markant topp til høyre. Så ser dere de ulike harmoniske komponentene oppover i frekvens. 7. harmonisk er eksempelvis grunntonen*7 som ved 16 Hz blir 112Hz. En økning på 10 dB tilsvarer 10 ganger så mye effekt.

Det stemmer at tallene for subwoofere som oftest ligger på over 10% THD ved frekvenser under 20 Hz, men det betyr ikke at alle som ligger over 10% allikevel er bra, men derimot at det finnes kun et fåtall subwoofere som faktisk er bra i dette området og at SVS faktisk ikke er blant dem.

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig også med Dag. Det er mye teori her men faktisk hørbart ja....

Men alle diskusjoner kommer vel tilbake på at det er helhetsinntrykket som er det reelle, og ikke teori

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Se på kurvene Dag. SVS-en (Ultra2) omsetter faktisk mellom 20 og 100 ganger så mye effekt i form av forvrengning ved 48Hz som Velodynen.

Om noen skulle være i tvil så ser dere altså først grunntonen som en markant topp til høyre. Så ser dere de ulike harmoniske komponentene oppover i frekvens. 7. harmonisk er eksempelvis grunntonen*7 som ved 16 Hz blir 112Hz. En økning på 10 dB tilsvarer 10 ganger så mye effekt.

Det stemmer at tallene for subwoofere som oftest ligger på over 10% THD ved frekvenser under 20 Hz, men det betyr ikke at alle som ligger over 10% allikevel er bra, men derimot at det finnes kun et fåtall subwoofere som faktisk er bra i dette området og at SVS faktisk ikke er blant dem.
    Ved 50 hz måler PB12 Ultra 0,73% forvrengning. Neppe veldig hørbart i dette frekvensområdet.

Mulig det er 20-100 ganger mer forvrengning enn Velodyne i samme område, men det er greit for meg dersom det låter så bra som det gjør.
    De aller fleste tuner PB2 Ultra til 20 hz uansett, og da slipper man unna de dårlige målingene under 20 hz, dersom man skulle være plaget av disse tallene. Personlig synes jeg det låter bra selv tunet til 16 hz også.

Du sier: "Det stemmer at tallene for subwoofere som oftest ligger på over 10% THD ved frekvenser under 20 Hz, men det betyr ikke at alle som ligger over 10% allikevel er bra, men derimot at det finnes kun et fåtall subwoofere som faktisk er bra i dette området og at SVS faktisk ikke er blant dem."
    subwoofere i samme prisklasse som SVS er jo ikke i nærheten av å levere den kvaliteten, dybden og volumet som SVS leverer.
    Disse tallene vil endre seg dramatisk i SVS sin fordel når volumene øker og nærmer seg referanse nivå.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig med det Dag sier her. Her er det stor forskjell på prisklasse og det å kunne levere bass nok til en hjemmekino. Spiller vel ingen rolle hva folk måler så lenge det høres bra ut?

Du kan MYE mer enn meg snickers, og sikkert en hel del mer enn andre.

Nå skal det sies at jeg ble SVS frelst etter en demo hos Dag da.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øret er et utrolig tilgivende organ. Jeg har selv fått målt romresponsen i lytteposisjon hjemme hos meg kontra nærfeltmåling fra høyttalerne, og rommet har definitivt variasjoner som man ikke skulle tro var mulig sammenlignet med de nyansene man mener å oppfatte ellers.

Det er derfor ikke SÅ rart at øret kan ignorere disse forvrengningene. Tror likevel at man ved en direkte sammenligningstest vil høre forskjell, og da er det vel smaken som vil være bestemmende. Det er slett ikke sikkert en SVS vil foretrekkes av alle, selv om den spiller høyest.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg startet denne diskusjonen var det bare ment som et eksempel på at SVS ikke vinner alle kategorier alltid.

Jeg tror som Dag at Velodynes lave forvrengning ved 15hz neppe har noen praktisk betydning. Var det ikke Jfinneru som utalte at han foretrakk Ultra fremfor DD til musikk?

Velydyne er high tech, og koster deretter. SVS er "riktig" konstruerte subwoofere uten behov for tekniske fiksfakserier for å spille godt. Når det er sagt hadde jeg kjøpt en DD12 på et øyeblikk hvis de ikke var så utrolig dyre. For de er små, og spiller både høyt og dypt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Øret er et utrolig tilgivende organ. Jeg har selv fått målt romresponsen i lytteposisjon hjemme hos meg kontra nærfeltmåling fra høyttalerne, og rommet har definitivt variasjoner som man ikke skulle tro var mulig sammenlignet med de nyansene man mener å oppfatte ellers.

Det er derfor ikke SÅ rart at øret kan ignorere disse forvrengningene. Tror likevel at man ved en direkte sammenligningstest vil høre forskjell, og da er det vel smaken som vil være bestemmende. Det er slett ikke sikkert en SVS vil foretrekkes av alle, selv om den spiller høyest.
    Det er så absolutt meget delte meninger, og en Velodyne spiller vel høyt også tror jeg. Synd de er så dyre, faktisk så dyre at selv om jeg fikk kjemperabatt så ville jeg ikke tatt meg råd til det. Om eg var ein rik mann.....
    Skal gjøre litt flere målinger relatert til tråden i kveld

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og Lassesen da.....som skulle måle i dag.

Han har kanskje blitt blåst ut i Tromøysund.... Håper han har redningsvest på seg.... :-) :-)

Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •