REL

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33

Tråd: REL

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

REL

Jeg har relativt nylig fattet interesse for denne produsenten, til tross for at den har vært lite omtalt på forumet. Noen som har kjennskap til REL og kan dele litt erfaringer? Såvidt jeg kan se må da dette være ypperlige subwoofere til musikklytting på budsjett? Selv har jeg bare hørt Quake, men den imponerte betydelig mer enn Tannoy-høyttalerne den ble demonstrert med. :P

Hvordan er disse i forhold til SVS, Sony, Yamaha, Audio Pro, Velodyne, etc. med hensyn til musikalitet, lydtrykk og plasseringsvennlighet?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    REL Strata 5S var med i DVD&Hjemmekino's sub-test, "opp mot" bl.a. SVS, B&W, PSB og Velodyne. Jeg skriver "opp mot" fordi det jo ikke er noen konklusjon om hvilken sub som er 'best i test', og fordi det er såpass stort spenn i pris på de subene som ble testet.

Men denne REL suben koster altså fra 9995,- og har et lite display og en fjernkontroll.

Jeg kan jo sitere litt fra testen:

Vi måtte gni oss i øynene da vi startet frekvensmålingen, her var det nemlig fullt utslag fra 15Hz ..... Vi er overrasket over hvor dypt denne lille subwooferen spiller. Den egner seg svært godt til musikk, men blir litt for "snill" i hjemmekinosammenheng. REL Strata 5 tilfredsstiller nok alle fars drømmer, men får pustebesvær når husets tenåring får tak i volumkontrollen.
    De sier også at den er like god på film som musikk, men at den ikke tåler høyt volum - 'kinovolum' altså.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har skrevet om REL massevis av ganger, ingen har tatt notits av det jo !
    Du finder en del tests, også fra private brukere hvis du søker litt, du vil også finde folk der, selvfølgelig, siger at REL er gammeldags, utdanket og ikke egner sig til noe som helst !
    En subwoofer er noe av det mest kompliserte man kan installere noen ganger, man bliver kjempe frustrert og giver kanskje opp. Vitsen er at denne ikke skal kunne høres, vil du den skal høres er det bare å slenge dig på en mellombass boom box med én gang....
    REL har 2 serier, en ST model ment for musikk, og Q serien rettet imot hjemmekino. På grunn av REL´s filosofi, som jeg har snakket om flere ganger, at en sub ikke bare skal tilsluttes et LFE signal, at der faktisk er en sammenheng imellom frontkanaler og LFE, da har REL 2 tilsluttninger, der skal brukes simultant.
    LFE kanalen tilsluttes med en kabel, og høyre front/venstre front, og én av jord terminalene tilsluttes REL´en også. Det betyder at subben får tilført LFE plus signalet fra begge fronthøyttalere. Hver inngang har sin egen volumenkontroll.
    Ved vanlig stereo tilsluttes da bare fra høyttaler terminalene.
    Hvor andre såkaldte subs har delefrekvens ned til kanskje 50 eller 40 hz har REL det ned til 20 hz. (på noen modeller mener jeg, husker ikke akkurat)
    Hvor andre subs anbefaler kanskje 60 hz som delefrekvens for subben anbefaler REL langt lavere. I en test i Stereophile sammen med Aerial 5 høyttalere, der ruller av under 60 hz, blev bedste match med en REL Strata II en innstilling på 28 hz......
    Jeg siger ikke at der ikke er andre gode subs, lang fra jo, men jeg siger at REL ikke på langt nær får den oppmerksomhet, og respekt som de fortjener.
    Det bedste anlegget jeg har hørt noen gang, var hos en kompis med samme høyttalere som jeg havde på det tidspunkt, Audiostatic ES 100 DCI fuldtone elektrostater, han spilte med en Sonic Frontiers rør cd spiller, Conrad Johnson forsterkersett transistor/rør, og en REL Stadium subwoofer.
    Jeg havde en Boston subwoofer som jeg umuligt kunne integrere med disse høyttalere, men i hans system, med REL´en hørte jeg for første og eneste gang elektrostater blende fint og homogent med en subwoofer.
    Jeg nevnte først frustrationen med å sette opp en subwoofer, og REL er ingen engel her heller, men når alt er justert inn, eller ned skulle jeg sige, da glemmer du fuldstendig du har en subwoofer stående, og det er her nytelsen ligger.
    REL Quake er jo en baby subwoofer, du må høre Strata V også da....
    Jeg kan sende dig en test av den REL Strata II hvis du vil, den er litt gammel, men kriterierne for en sub er jo de samme idag, ihvertfald når vi taler musikk.....

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for godt svar.

Jeg kunne forsåvidt beskrive min egen situasjon, og si litt om hvorfor REL slår meg som en mulig subwooferløsning. Jeg har per idag et 5.0-oppsett i et knøttlite rom, med JMlab Cobalt 816 og Arcam AVR200, og selv om bassen er stram, og attakket i den nedre mellomtonen bra, mangler det utvilsomt endel dypbass. Ergo subwoofer. Aberet her er at AVR200 har, for å si det pent, rimelig grunnleggende bass management - den deler på 80Hz, eller så deler den ikke i det hele tatt. Med andre ord har vi her:

- Dårlig bass management i prosessor
    - Fintspillende høyttalere og snill elektronikk uten antydning til romling i bassen
    - Få plasseringsmuligheter

Jeg trenger med andre ord en liten og plasseringsvennlig subwoofer med gode muligheter for kalibrering, stram lyd, som samtidig kan gi meg det som mangler i bunn. Massevis av decibel i Darla-scener bryr meg egentlig midt på ryggen.

Hadde vært fint om du kunne sende meg den testen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    REL subwoofere har høy og lavnivå innganger som kan brukes samtidig. Dvs at du i subwooferen kan ha en innstilling for musikk, og en for film.

Det jeg frykter litt for med REL er at den har de samme egenskapene som min gamle Kappa Sub. Den kan spille hvor dypt som helst, men den har ikke evner til å holde elementet under kontroll når det går dybt ved filmnivå. Kappaen kunne holde til å spille film ok høyt, men ikke så høyt som jeg skulle ønske. Hvor REL subbenes grenser går vet jeg ikke.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt er REL´s ST serie egentlig utviklet til stereobruk, Q serien til hjemmekino og headbanging. Pose og sekk faktor koster penge....., men det vet Pogwac.
    http://www.homecinemachoice.com/cgi-...layreviews.php
    http://www.homecinemachoice.com/revi...L/RELQuake.php
    http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=976
    http://www.audioreview.com/speakers/...41_820crx.aspx

Der var en Strata III til salg her på bruktmarkedet, er den solgt ?

Jeg vet hvordan det er med bass management, spiller jeg en multikanals sacd har jeg dybbass, spiller jeg samme platen i 2 kanal er der ingen dybbass, men det skal siges jeg sikkert må sjekke min sacd bypass jo...., uansett....

Kan du sende mig din adresse, da kan jeg sende en kopi av testen ?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sendt PM.

Har lest gjennom endel av testene på Audioreview nå, må si dette var imponerende. 4.92 på 36 anmeldelser, og nevnes sammen med Sonus Faber, B&W Nautilus og elektronikk fra Meridian? Merkelig at REL ikke har fått mer publisitet her på forumet, det må jeg si.

Noen her som har en, eller har SVS-galskapen gått til hodet på folk?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strata III´eren ligger stadig på AVtorget, kanskje du skal kontakte han, prisen bliver da litt under en ny Quake.....

Newcomer GnoM sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    faren min har en REL Quake sub og vi er stor fornøyde med den!!!
    Det er skikkerlig kvalitet!

Newcomer Argh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har just fått REL strata 5 inn i stua.
    Skal ikke si så mye om lyden, bortsett fra at det høres veldig lovende ut (under innspilling og justering).
    Utsendemessig er REL noe av det fineste man kan finne i dag og når man har et stueanlegg som meg, betyr det mye.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, gi den litt tid til å myke opp og den kvitterer med å forsvinne....

Newcomer Argh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke det som er meningen da?, man skal ikke høre den under vanlig bruk, det er først når den er avslått du skal merke at noe mangler.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er forskjellige meninger om dette skal man tro noen tråder .....

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har man fått avtalt test av Strata III. Tenkte å bruke A Perfect Circle - The Package, Estradasphere - Hungerstrike og scenen fra Fellowship der Sauron eksploderer. Andre lure forslag? Noen spesielt jeg bør se etter/være obs på? Såvidt jeg forstod blir det bare grovkalibrering av subben, da den ikke har vært i bruk de siste ukene.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjender ikke noe av det nu ramser opp, bortsett fra Fellowship da.
    Bare bruk noe du kjender veldig godt........

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk tilbud om å levere tilbake om jeg ikke ble fornøyd, så tok like godt subben med hjem umiddelbart. Klar for kalibrering må, virker smått avansert. Jeg har koblet til både på høyttalerinngang og lavfrekvent inngang, som REL anbefaler, men hva gjør jeg med gain i kalibreringsfasen?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var tre kvarter brukt til kalibrering, og jeg ikke si jeg er annet enn frustrert. Har testet A Perfect Circle, Fellowship of the Ring og Flageborgs Sting-spor, og merker nesten ingen forskjell på om subben er på eller ikke. :?

Det er en anelse mer fylde i et område frontene mine allerede spiller i (skrur jeg ned delefreksen hører jeg ingenting), men det var da ikke akkurat det jeg så etter. Tips?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke jeg viste bedre er der noe galt med din bass management...., sjekk dine menyer i dvd spiller eller forforsterker. uansett, har du koblet front right og left, samt én av jordledningene til effektforsterkeren din skulle du jo gjerne få lyd når delefrekvensen står litt høyt da.....
    Noe er galt et sted da...., lyder jo som den ikke får mye signal.
    Ellers er der litt tips her : http://rel.net/index2.htm

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har som sagt koblet med både høyt og lavt, og elementet hopper som bare det, men dypbassen uteblir, selv om jeg skrur gain til maks (har hatt det på 50% under kalibrering). Jeg inviterte inn en nabo for å kjøre Saurons eksplosjonsscene to ganger, med og uten sub, og han merket ingen forskjell. Sub er satt til 'on' i menyen på receiver og DVD-spiller. Jeg har også testet alle innstillingene for fase.

Rommet er for øvrig 4.8x2x8, betong på alle kanter, og anlegget spiller ikke i lengderetningen. Håpløst utgangspunkt?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke kjære du, noe er galt jo....
    Du har også flippet på bryteren med 4 posisjoner ? Helt akurat hvad den gjør vet jeg ikke, men det har noe å gjøre med LFE/Line signalet.
    Fik du med den originale Neutrik LFE kabel ? Manual ?
    Prøv å sette dine fronter som small...., vet ikke helt hvilken receiver du har...
    Jeg har det "mystiske" her, at jeg har ikke sub, men med sub som "OFF" i dvd spillerens meny har jeg ingen dybbass ! Jeg må ha fronter som "Large" og Sub "ON".
    Litt mystisk dette gitt...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •