REL - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33

Tråd: REL

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Akkurat den bryteren forvirret meg også. Ifølge manualen er den fasebryter, men hvorfor så mange innstillinger når det bare er to alternativer (0 og 180)? Noe annet som er snodig er at det som du sier bare er fire markerte posisjoner, men bryteren lar seg skru seks hakk. Har prøvd med litt fram, men jeg får ikke inntrykk av at dette har så mye å si for lyden, merker knapt forskjell. Bruker original Neutrik ja.

Jeg bruker en Arcam AVR200 og JMlab Cobalt 816S, i utgangspunktet en snill receiver og fronter som gir seg ved 43Hz, med andre ord mangel på dypbass her. Subben buldrer i vei rundt 50Hz om jeg overdriver innstillingene, men utover det merker jeg fint lite.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv det med å sette fronterne til small, man vet aldrig, prøv også i dvd spilleren, vet ikke om du kjører digitalt til receiver.
    Subben skal ha output til under 20 hz.
    Bryteren er en fase bryter der samtidig velger LFE/line signal.
    Prøv også, som de siger på REL siden, bare å starte med å koble opp én tilsluttning, prøv med bare LFE først.

Synes dette virker rart, og jeg vet der er noe jeg ikke har tenkt på, som alltid ! Siden elementet spretter uten å give dyb lyd fra sig må den få feil signal på en eller anden måte, bare underligt hvordan.
    Der er litt langt til Oslo herfra....

The Strata III is unusually flexible, with two line inputs plus two Neutrik sockets, one for high (speaker) level input, the other for balanced connection. There are variable gain controls on both high and low inputs, and the roll-off filtering uses REL's precisely calibrated system based on two rotary switches - one coarse, the other fine - which are used in combination together with a look-up table. Phase reversal is via a mode switch which also selects LFE/line inputs. One of only two subs in the test which delivered genuinely deep bass, the filtering looks well suited to hi-fi integration, though in fact the upper bass was a little strong in combination with the Aras.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig. Nå satte jeg fronter til small og 'subwoofer music: on', og da forsvant så godt som alt under 80Hz. :?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Subwoofer Music", hvad er det, har du flere valg ?

Men da forsvinner jo sub signalet på én eller anden måte, eller når ikke frem til subben.
    Du må dobbelsjekke at du med neutrikken har en rød (?) leder til plus på ene front kanal ut ved høyttalerterminalen på forsterkeren, 1 rød på den andre fronts plus, og en stel til den ene av minus´ene på fronterne. Prøv å ta av LFE kablen.
    Ellers, lag lige en liste over instillinger i dvd spiller og receiver...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neutriken er koblet som den skal, det trippelsjekket jeg umiddelbart.

Subwoofer music vil ganske enkelt si at subben spiller med i to kanaler (lyd ut på LFE-kanal). Andre innstillinger i receiver er:

Main: Large/Small (Large)
    Center: Large/Small/Off (Large)
    Surround: Large/Small/Off (Large)
    Subwoofer: On/Off (On)

I DVD-spiller kan jeg bare velge sistenevnte. Testet også DVD fra PS2, der er det ingen innstillinger for høyttalere, og resultatet var likedann.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heeh, ja, vet ikke. Sub signal ved "Subwoofer music" skal ikke komme fra LFE hvis du spiller en cd, der er ikke noe LFE på en cd, medmindre det er SACD plate. Men kanskje dette er en Arcam spesialitet. Den eneste plate jeg ikke har dyb bass på, medmindre jeg endrer SACD bass management i dvd spilleren, er en 2 kanals SACD med orgelmusikk.
    Jeg kjører analog 5.1 ut fra dvd spilleren inn i 5.1 på forsterkeren.
    Prøv å ta av LFE kablen og prøv subben bare med neutrikken. Nu får da subben samme signal som dine fronter, og kun det.
    har du en testplate med bass toner du kan spille litt lavt ? Da kan du tydelig høre hvad der skjer nedover i frekvens.
    Kanon mystisk dette altså, irriterende.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dessverre prøvd det og, satte subwoofer til off og koblet ut LFE på nevnte LOTR-scene uten hell. Prøvde også med Flageborgs Sting-spor, tror ikke jeg vet om noen sang med mer markant dypbass enn det. Elementet i subben hopper som bare det, men dypbass kommer det ikke, hverken hørbar eller følbar. Virker som den gir seg rundt 35Hz.

Det kan selvsagt være at romakustikken ganske enkelt ikke tillater noe trykk på lavere frekvens. Jeg avtalte med selger at jeg kunne levere den tilbake hvis den ikke lot seg integrere, så jeg er forsåvidt sikret der, men hadde jo vært fint å få den til å fungere som den skal.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte du subben hos han du hentet den hos ?
    Ellers lever den tilbake, be han koble den opp dér og se så.....

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte den såvidt hos ham, men jeg kjente ikke til høyttalerne han brukte (et eller annet Genelec), og rommet var selvsagt en ukjent faktor. Når det er sagt fikk jeg inntrykk av at den spilte endel dypere der.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Irriterende at vi ikke kan finde feilen, for der er helt sikkert en feil et sted.
    Selvom den kanskje ikke skulle spille dybere enn dine fronter ( det skal den jo), da skulle den stadig spille med betydelig mere tyngde og "boom" når du bare justerer litegran på volumen knotten på subben, og det skjer jo ikke, så der er helt sikkert noe galt et sted.

Med mine gamle tungtdrevne elektrostater og en Boston VR500 sub, noe i stil med REL´en, da overdøvet den fuldstendig høyttalerne ved ca. kl. 10.00 på volumen og det var ubehageligt mye bass.

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at det er 4 posisjoener på bryteren er at den og velger delefilter i subben på eller bypass i tillegg til phase.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd andre suber i det samme rommet før? Har du forsøkt å gå rundt i rommet og høre om bassen plutselig kommer på et eller annet sted? Er det dypbass i rommet på filmer etc. når du bare spiller med fronthøyttalerne?

Siden du spiller på kortveggen, og med betong rundt hele, kan det være at bassen blir kansellert i hele den lengden p.g.a. bølgelengden, og i tillegg at bassen som er der ikke får "tak" i rommet. Men i så fall skulle vel bassen høres et eller annet sted i rommets lengderetning vil jeg tro.

Må også legge til at jeg fabler litt rundt her, uten egentelig å vite 100% hva jeg snakker om. Men jeg tror allikevel det kan være noe i det.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er første subben jeg prøver her inne. Om frontene spiller dypbass...tja, de spiller ned til 40Hz iallefall, men der stopper det. Helt greit med tanke på hva de er oppgitt til.

Etter mer testing har jeg nå funnet ut at subben spiller betydelig bedre på kjøkkenet, men jeg kan jo ikke akkurat ha den der (bor i en liten studenthybel med tilknyttet felleskjøkken). Ser ut som jeg får returnere den og heller vurdere på nytt når jeg flytter.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •