Nominell impedans i høyttalere vs forsterkere - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  3
Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 146
  1. #121
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei. Har ett element fra en Cerwin-Vega Cls 215 høyttaler, og har lyst til å sette dette elementet i bilen min.

    Jeg er ikke noe særlig god på watt og ohm osv, så her trenger jeg litt hjelp.

    Det er et 15" element, og bak står det 8 ohm.

    Her er info om en aktiv sub med samme element.
    Kategori : Aktiv subwoofer
    Bassenhet : 15”
    Forsterkereffekt : 250 watt RMS
    Frekvensgang -3dB) : 40-300 Hz
    Frekvensgang -6dB) : 34-430 Hz -10 dB)
    Delefrekvens : 50-150 Hz
    Nivå regulering : Ja
    Fase regulering : Ja 0/180 grader)

    Jeg er litt usikker, men skal jeg da bruke en forsterker som har 250 watt RMS?
    trenger litt forklaring på akkurat hvor mye watt en forsterker må ha for å drive dette elementet. Forslag til hvor mange liter det må være i en kasse til elementet?

    Takker for svar ;]

  2. #122
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Trixx
    Hei. Har ett element fra en Cerwin-Vega Cls 215 høyttaler, og har lyst til å sette dette elementet i bilen min.

    Jeg er ikke noe særlig god på watt og ohm osv, så her trenger jeg litt hjelp.

    Det er et 15" element, og bak står det 8 ohm.

    Her er info om en aktiv sub med samme element.
    Kategori : Aktiv subwoofer
    Bassenhet : 15”
    Forsterkereffekt : 250 watt RMS
    Frekvensgang -3dB) : 40-300 Hz
    Frekvensgang -6dB) : 34-430 Hz -10 dB)
    Delefrekvens : 50-150 Hz
    Nivå regulering : Ja
    Fase regulering : Ja 0/180 grader)

    Jeg er litt usikker, men skal jeg da bruke en forsterker som har 250 watt RMS?
    trenger litt forklaring på akkurat hvor mye watt en forsterker må ha for å drive dette elementet. Forslag til hvor mange liter det må være i en kasse til elementet?

    Takker for svar ;]
    At elementet er oppgitt med 250W betyr ikke annet enn at leverandøren sier at elementet tåler 250W effekt. Elementet vil spille med en 1W, 2W, 100W, 250W eller en 500W forsterker. Musikk er ikke et statisk signal og det er nær umulig å si hvor mange watt et element klarer. Et element er heller ikke en statisk belastning for forsterkeren.

    Løsningen? Bruk den forsterkeren du har. Er det nok lydtrykk, så er du i heaven, er det for lite lydtrykk, så må du opp på en større forsterker. Watt er heller ikke watt. Det finnes ca 10.000 måter å måle en forsterkers ut effekt på, med mer eller mindre juks.

  3. #123
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Talking

    Jeg har Onkyo SR875 og B&w683 + surround i drift per idag.
    mest frontene som blir drivet pga musikk, har effektforsterker på vei dog!


    Men 683 går helt ned i 2.8 ohm ( 3 er oppgitt av B&W!) så onkyo'n sto i 6 ohms stilling.

    så jeg tenkte, jaja, får prøve å sette den på 4 ohm, det er jo ikke helt sunt sånt sett, men det gir bedre bass respons (til clipping)
    å ha diskant og bass på samme ga ett begredelig resultat, men når jeg "bi-ampet" frontene som jeg vanligvis gjorde på 6 ohm, dette var bare for test btw.
    så ble resultatet veldig oppsiktsvekkende.

    B&W 683 er som kjent veldig forsterkerkrevende, men spiller man ikke alt alt for høyt tror jeg 4 ohm setting på recievere kan være verdt det! fikk mye bedre bass med 4 ohm og bi-amp.

    Noen fler som har lik erfaring, eller lyst til å prøve ?
    får nå snart 2x300W effektforsterker så da burde 683'ne være stramme og fine

  4. #124
    Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Trixx
    Hei. Har ett element fra en Cerwin-Vega Cls 215 høyttaler, og har lyst til å sette dette elementet i bilen min.
    Husk at dette elementet er laget av papp. Noe som ikke liker fuktighet/kondens særlig godt.

  5. #125
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Trixx
    Hei. Har ett element fra en Cerwin-Vega Cls 215 høyttaler, og har lyst til å sette dette elementet i bilen min.

    Jeg er ikke noe særlig god på watt og ohm osv, så her trenger jeg litt hjelp.

    Det er et 15" element, og bak står det 8 ohm.

    Her er info om en aktiv sub med samme element.
    Kategori : Aktiv subwoofer
    Bassenhet : 15”
    Forsterkereffekt : 250 watt RMS
    Frekvensgang -3dB) : 40-300 Hz
    Frekvensgang -6dB) : 34-430 Hz -10 dB)
    Delefrekvens : 50-150 Hz
    Nivå regulering : Ja
    Fase regulering : Ja 0/180 grader)

    Jeg er litt usikker, men skal jeg da bruke en forsterker som har 250 watt RMS?
    trenger litt forklaring på akkurat hvor mye watt en forsterker må ha for å drive dette elementet. Forslag til hvor mange liter det må være i en kasse til elementet?

    Takker for svar ;]
    Husk, bilwatt er ikke helt det samme mange ganger.
    min forsterker er relativt high end, og 800W.

    Litt tekniske forskjeller som skjer med elektronikk ang forsterkere i en bil:
    La oss si:
    230V AC vil si du har 230V å rutte med, slenger på en trafo for å få dette ned: denon PMA-1055R har ~110V hvis jeg husker riktig.
    Går i mellom likeretter og styr så du får +/- .
    så har du kondensator pakke så du ikke trenger så stor trafo (I VA, kondensator pakke kan spare deg for flere tusen VA, gigantiske trafoer er på 1200VA, sier litt)
    Da er det forsterker trinnet, kort fortalt blir det ca 60-70 V du får ut + ampere.
    Spenning er bedre egnet til å lage induktans. (magnetisme)

    I en bil så har du... 12V(13-14V i realiteten), noen øker dette litt, men her kommer jo strømmengde ann på hvor mye batteriet skal kunne levere, generator osv osv.
    og her må de levere enorme mengder ampere for å kompansere for volt for å få samme effekt.

    Uri:
    P(watt) = U(volt)*I(ampere)
    230x2,5=575 Watt.
    vender vi mot 12V får vi:
    48 ampere ~

    så ja, her har vi enkelt og greit forklaringer på mye ang bil stereo.
    Kabelene er gigantiske pga spenningstapet kan man ikke tåle (høyere tap ved høyere ampere vs strl på kabel)
    Magnetene på elementene i bil er som regel utrolig store!
    elementene i bil trekker mye strøm for å få til effekten, derfor er også mange forsterkere laget for 1 og 2 ohm..

    lang forklaring på noen enkle ting, men noen ganger er det best.
    Har selv brukt ett sånt element, er bil, så mye støy og ulyder fra bil uansett, så nyter musikken hjemme istede!

  6. #126
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Trixx
    Hei. Har ett element fra en Cerwin-Vega Cls 215 høyttaler, og har lyst til å sette dette elementet i bilen min.

    Jeg er ikke noe særlig god på watt og ohm osv, så her trenger jeg litt hjelp.

    Det er et 15" element, og bak står det 8 ohm.

    Her er info om en aktiv sub med samme element.
    Kategori : Aktiv subwoofer
    Bassenhet : 15”
    Forsterkereffekt : 250 watt RMS
    Frekvensgang -3dB) : 40-300 Hz
    Frekvensgang -6dB) : 34-430 Hz -10 dB)
    Delefrekvens : 50-150 Hz
    Nivå regulering : Ja
    Fase regulering : Ja 0/180 grader)

    Jeg er litt usikker, men skal jeg da bruke en forsterker som har 250 watt RMS?
    trenger litt forklaring på akkurat hvor mye watt en forsterker må ha for å drive dette elementet. Forslag til hvor mange liter det må være i en kasse til elementet?

    Takker for svar ;]
    En liten kommentar til. I en bil woofer er ikke kassevolumet så kritisk, da bilen selv "spiller med" også kalt "cabin gain" på nynorsk. Helt enkelt forklart så har det med akustikk å gjøre. Ved enkelte frekvenser vil bilens utforming og størrelse "hjelpe til" med å forsterkre lydtrykket. Og ikke bare litt. Derfor er det mye å hente på å flytte litt rundt på subben. Jeg fikk f.eks et sinnsykt basstrykk ved å sette subwooferen foran passasjersetet i bilen min, mens mellom setene forsvant nesten all bass. Siden jeg har en liten cabriolet, så merker jeg med en gang taket er nede at bassen forsvinner. Sett bassen i bagasjerommet og all bass forsvinner, men bilen rister noe aldeles ( bensintanken sitter mellom bagasjerom og førerkupe ).

    Alt dette skjer som sagt fordi bilen "hjelper til" eller "ikke hjelper til". Hver bilmodell er unik og har hver sine innvirkninger.

    Har bygget en del bil subwoofere og om du ikke har de helt store hi end ambisjonene ( en bil har elending akustikk uansett ) så kommer du langt med en lukket kasse. En lukket kasse er...lukket, den har ingen bassrefleksporter. Fordelen med en slik kasse er at den er enklere å få til enn en kasse som er "tunet", type bassrefleks eller andre finurlige resonans avstemninger. Igjen, les på nettet om ulike kassetyper om du vil lære, men jeg ville holdt meg til en lukket kasse og sett hvordan den ville fungert.

    Det du kan gjøre er å finne THIELE SMALL parametrene til elementet ditt. Det er målinger og beregninger gjort på høyttaler elementer som gjør at man kan regne seg frem til hvordan elementet vil spille i en kasse.

    LSPCAD er et slikt program, bassbox et annet. Det ligger maaaasse ute på nettet. Du kan da i ro og mak sitte foran pc'en og modellere ulike kasser og se hva som skjer med elementets frekvensrespons. Stor kasse gir dypere bass, men bare til et visst punkt da det ikke er mer å hente.
    En bassrefleks kasse er i utgangspunktet en lukket kasse man borrer et hull i og stapper et rør i. Det som da skjer er elementet spiller som om det står i en lukket kasse, men når elementet spiller frekvenser som treffer resonansfrekvensen til røret ( dette er avhengig av rørets lengde og diameter (tenk deg en propp av luft som sitter i dette røret )) så vil luften i røret begynne å bevege seg noe helt infernalsk og dette hører du som lyd. En lukket kasse har altså kun lyd fra elementet. En bassrefleks kasse har derimot både lyd fra elementet OG fra bassrefleks porten.

    Et bassrefleks system er mye vanskeligere å designe enn et lukket system, men om det er rett designet så gir det dyp bass.

    Ikke glem, lyd er gøy og en hobby. Det er masse synsing ute å går, men les på nettet om emnet og du vil komme langt.

    Lykket til!

    :-)

  7. #127
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Husk at dette elementet er laget av papp. Noe som ikke liker fuktighet/kondens særlig godt.

    Har kun hatt papp elementer og har aldri hatt noen problemer med dette, men min kjære broder slet med sitt da han en seriøs vannlekkasje i bagasjerommet på bilen sin. Er bilen fin og tørr, som de aller fleste biler, så er det null problemer.

    Jeg bor på vestlandet og er vant med regn, regn, regn...:-)

  8. #128
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av shn
    Jeg har Onkyo SR875 og B&w683 + surround i drift per idag.
    mest frontene som blir drivet pga musikk, har effektforsterker på vei dog!


    Men 683 går helt ned i 2.8 ohm ( 3 er oppgitt av B&W!) så onkyo'n sto i 6 ohms stilling.

    så jeg tenkte, jaja, får prøve å sette den på 4 ohm, det er jo ikke helt sunt sånt sett, men det gir bedre bass respons (til clipping)
    å ha diskant og bass på samme ga ett begredelig resultat, men når jeg "bi-ampet" frontene som jeg vanligvis gjorde på 6 ohm, dette var bare for test btw.
    så ble resultatet veldig oppsiktsvekkende.

    B&W 683 er som kjent veldig forsterkerkrevende, men spiller man ikke alt alt for høyt tror jeg 4 ohm setting på recievere kan være verdt det! fikk mye bedre bass med 4 ohm og bi-amp.

    Noen fler som har lik erfaring, eller lyst til å prøve ?
    får nå snart 2x300W effektforsterker så da burde 683'ne være stramme og fine
    Du er litt off topic, men det eneste impedans bryteren på en forsterker gjør er å velge en annen tapning på trafoen slik at du får lavere forsyningspenning noe som er ønskelig om forsterkeren skal jobbe i lave impedanser. Den blir ikke så varm da, men leverer ikke mer strøm eller effekt, men den overlever hard belastning bedre uten å overopphetes.

    Om du fikk bedre bass med 4 ohm settingen så skyldes det nok at forsterkeren din slet med å levere nok strøm ved den høyere forsyningspenningen, det er slik en klasse AB forsterker fungerer.

  9. #129
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Missmatch mellom AVR og Høgtaler

    Har kjøpt meg følgende oppsett (stereo foreløpig, skal bygges ut til 5.1 etter kvart)
    -Reciver Pioneer VSX 2020K
    -Fronthøgtalere Dynaudio DM 3/7

    Har ikkje motatt høgtalarane enda, men ser no at der er ein missmatch i nominell impedans på desse 2 komponentene. Reciveren er opgitt til 6 ohm (kan stiles mellom 6 og 8 ohm), mens høgtalarane er oppgitt til 4 ohm. Korleis vill dette fungere? Eg ønsker ikkje å risikere å øddlegge nokre av komponentane sidan det var eit "kostbart" anlegg for ein nybegynner (8+12 tusen)

    Vil det fungere bra/optimalt, eller er det ein krise. reciveren stod innstilt på 8 ohm, men har stilt den ned til 6 ohm nå


    What 2 do...

  10. #130
    Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En tråd som tar for seg matematisk høyttalermodellering helt fra Thiele/Small parametere til hver driver, og fram til filterfunksjonene man oppnår når driverne settes i kasse (lukket, refleks osv.) trengs for å forstå hva som egentlig skjer rundt impedansen til en høyttaler.. for ikke å snakke om de elektriske aspektene ved filter og koblinger osv.

    Så, hvem tar på seg jobben med å skrive et parhundre opplysende sider om dette?

  11. #131
    Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Sonique
    En tråd som tar for seg matematisk høyttalermodellering helt fra Thiele/Small parametere til hver driver, og fram til filterfunksjonene man oppnår når driverne settes i kasse (lukket, refleks osv.) trengs for å forstå hva som egentlig skjer rundt impedansen til en høyttaler.. for ikke å snakke om de elektriske aspektene ved filter og koblinger osv.

    Så, hvem tar på seg jobben med å skrive et parhundre opplysende sider om dette?
    Du f.eks som studerer for å bli Audioingeniør. Må være fint som en særoppgave.

  12. #132
    Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Du f.eks som studerer for å bli Audioingeniør. Må være fint som en særoppgave.
    Hehe, tilbakeslag! Jeg kunne godt ha gjort det, men tiden strekker ikke til.. ganske knallhardt studie, så fritid har blitt et fremmedord. Har forøvrig vært igjennom praktisk måling av Thiele/Small parametere med drivere i friluft (måler impedanskurven), og skrevet en omfattende rapport om emnet.. så mulig jeg kan prøve å få til noe senere.

  13. #133
    Newcomer Gemini68 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Impedans(måleenhet; Z) og Ohm's lov..

    Bumper.

    Tungt lesestoff her;Impedans - Wikipedia

    Veldig tungt. Får flashback til grunnkurs elektrofag på midten av åttitallet.

    Konklusjonene er at seriekobling blir 2+2=ikke blir 4, og at parallell ikke gir halvering.

    Edit: Vil med andre ord ikke tukle for mye med Impedanse(Z).

    Ha en fin dag.

    Hilsen

    Ove
    Musikk og film skal være moro!

    Yamaha RX-V1067 - JBL ES80, ES 25C, Proson HFC1266, XTZ 99 W8.16- Samsung LE46C535 - PS 3 slim.

  14. #134
    Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av shn

    B&W 683 er som kjent veldig forsterkerkrevende, men spiller man ikke alt alt for høyt tror jeg 4 ohm setting på recievere kan være verdt det! fikk mye bedre bass med 4 ohm og bi-amp.

    Noen fler som har lik erfaring, eller lyst til å prøve ?
    får nå snart 2x300W effektforsterker så da burde 683'ne være stramme og fine

    BiAmp?
    Koblet du opp to slike forsterkere da eller?
    Det er jo slik at når du hentet tapning fra en mere strømvillig utgang på forsterkeren, så vil bassen ofte være den første til å dra nytte av det.
    Men BiAmp, som i to separate kabler fra fra forsterker til Høyttalere er bortkastet. Er det samma forsterkeren som driver høy og lavtonesegmentet, så er det ingen Bi-amping. Kun en Bi-kabling.

  15. #135
    Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det noen som har noe erfaring med å kjøre en 8 ohms høytaler på den ene kanalen og en 4 ohms høytaler på den andre? I mitt hode skulle ikke dette være noe problem men greit å sjekke med dere her inne.


    Helt spesifikt så tenkte jeg å kjøre senterkanalen (JBL 4670) og sub (JBL 4645B) på en Emotiva XPA-2.

  16. #136
    Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er ikke den Enotivaen en tokanals forsterker?
    Er ikke noe problem, men hvorfor i all verden forskjellige høyttalere på den?
    Med et slikt sluttrinn så ville du hatt mye igjen for å investere i et PAR ordentlige høyttalere.

  17. #137
    Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av TANDBERGEREN
    Er ikke den Enotivaen en tokanals forsterker?
    Er ikke noe problem, men hvorfor i all verden forskjellige høyttalere på den?
    Med et slikt sluttrinn så ville du hatt mye igjen for å investere i et PAR ordentlige høyttalere.
    Vet ikke helt hva du legger i et par "ordentlige høyttalere", ganske så sikker på pro-kinoserien til JBL står på lista over ordentlige kinohøytalere...

    Jeg har 3 stykk 4670 som jeg bruker til frontkanalene sammen med en 18" passiv sub. Bruker allerede en Emotiva XPA-2 til venstre og høyre kanal, derfor jeg ønsker å bruke en XPA-2 på senterkanalen også.

    Spørsmålet er om dette er problematisk med en 18" sub som har 8ohms impedans på den ene kanalen sammen med en 4 ohms fullrange høyttaler på den andre kanalen.

  18. #138
    Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nei det medfører ingen problemer å kjøre den ene kanalen på 8 Ohm, og den andre på 4 Ohm. Du kan faktisk se på de to kanalene som helt separate forsterkere. Og det er kun forsterkere der du har en vender for å tilpasse utgangsstrømmer til gitt impedanse at noen slike "problemer" oppstår.
    Og de er så utrolig lite alvorlige at man kan se forbi de.
    Skulle man likevel mene det er ille, så kan et elektronikkverksted ordne så de to kanalene får hver sin modus, istedet for å være styrt av den topoltvenderen som normalt sitter til dette.

    "Ordentlige" høyttalere er høyttalere som kan jobbe fra dypbass og helt opp i den lyseste diskant.8)

    Men kjør bare på du. Vil fungere knall. :-D

  19. #139
    Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fyra en mail til Emotiva og de bekrefter at det ikke er noe problem å kjøre ulik impedans på hver av de to kanalene, bekrefter det du sier Tandbergern. Nå ser det ut til at XPA-2 blir bridga og kjører kun subben, konkluderte med at jeg skaffer en egen amp til LCR.

    Ref. "ordentlige" høytalere, bruker 4000 serien til JBL kun til kino så det at de spiller 20Hz - 16Khz (-3db) er ikke noe stort problem. Bruker i hovedsak JBL LS 80 til musikk sammen med egen sub 20Hz – 38kHz (–3dB) så de er vel innafor definisjonen av "ordentlige"

  20. #140
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Fra en som må ha det med teskje...

    Har en Onkyo TX609. På den kan man velge mellom 4 og 6 ohm. Har høyttalere som opererer med 4-8 ohm. Kjører 7.1-system, men med relativt lite membranareal. Kjører nå på 4 ohm. Ikke nevneverdig varme fra forsterker. Noe grunn til å velge 6 ohm da? Vil det eventuelt kunne høres? Fornøyd med lyden nå..

Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •