Nominell impedans i høyttalere vs forsterkere - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  3
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 146
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hifi-gutten
    Jeg har en stk nad 372 og har kjøpt en nad 272 som jeg tenkte jeg skulle brokoble på mine Dali concept 10, men høytalerene er oppgitt til 6ohm, mens på forsterkeren står det 8ohm ved mono/brokoblet. Går dette greit el er det større sjanse for at forsterkeren blir for varm.
    Det går nok bra det. Men er det ikke biwireterminaler på consept 10? Jeg tror heller jeg ville droppa brokoblingen, og kjørt biamping med én kanal på hver.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Det går nok bra det. Men er det ikke biwireterminaler på consept 10? Jeg tror heller jeg ville droppa brokoblingen, og kjørt biamping med én kanal på hver.
    Det er ikke mulighet til biwiring på concept 10, mulig de blir byttet ut med Dali Ikon 8 etterhvert

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

4ohm i front og 8ohm bak

Hei, skal kjøpe fronter og senter som er på 4ohm (Dynaudio), mens høyttalerne som jeg har tenkt å bruke bakht. er på 8ohm (B&W 685). Disse skal byttes ut med Dynaudio så snart jeg får mulighet.
    Frontene vil drives av en H200, mens senter og bakht. vil drives av en Pioneer LX-51. Hva burde forsterkeren stå på? Kan velge mellom 6 og 8ohm på LX-51. Gjelder både med 685 og med tanke på Dynaudio etterhvert.

Dette er diskutert mye tidligere, men ble veldig usikker, så jeg føler det er best å spørre...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Har bestillt en Denon AVR-2310 fra hifiklubben og trenger svar på hvilke høytalere jeg kan bruke. Spurte i butikken og fikk beskjed om at jeg kunne kjøre hva som helst, bra eller dårlige, lav eller høy impedance.
    (Kunne kjøpe høytalere på kiwi til en 50-lapp og koble de til om jeg ville)

Så her kommer spm mitt. Har et gammelt sony hjemmekino anlegg av typen "billigSibacrap". Høytalerene har en rated impedance på 2,7.

Kan jeg koble til de høytalerene uten og slite ut receiveren, synes og ha lest en plass at om impedacen er for lav så sliter det mer på receiveren.

Har self tenkt og kjøpe skikkelige høytalere, men får ikke gjort det før om en mnd, og litt kjipt og være uten lyd så lenge.

Takk på forhånd

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter vel ikke mer, eneste som kan skjer er at den går i protect, bare skru av og vente litt før du skrur den på igjen.

Tviler uasnett på at denonen skal ha problemer å drive noen ht fra siba.

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

4ohm høytalere på 8ohm utgang

Flott jeg så denne tråden nå

jeg har 2stk brokoblet rørforsterkere, utgangen på de før brokobling var jo 4 og 8 ohm, nå er det jo 8 og 16 ohm (utgangs trafoene er serikoblet)

de nye høytalerene jeg skal ha meg er 4ohm, laveste motstand er 3,7ohm 195hz

de jeg har brukt er 8ohm, laveste motstand er 4,6 ohm

vil det kunne være litt "risky" og bruke disse, bør/må jeg bytte utgangs trafo på forsterkeren eller gjøre noe med delefilteret?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville i alle fall holdt meg unna delefilteret!
    Endrer du noe der, så kullkaster du jo høyttalerprodusentens forutsetninger for høyttalerne.:-?
    Om impedansen blir for lav i forhold til hva forsterkeren er ment til å dra, så kan du nok risikere en overbelastning av utgangstrafoen.
    I alle fall om du "drar på" litt.
    Men det kan sikkert "rørfolket" fortelle deg mye mer om...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kong Arne:

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til brokobling, nettopp fordi man får en forsterker som takler lave impedanser mye dårligere.

Det kan fungere på høyttalere med jevnt over høy impedans og lav følsomhet (slik at man trenger mye effekt). Jeg synes ikke en høyttaler med nominelt 4ohm, som faller til under dette, er noen god ide å koble på et brokoblet rørtrinn som i utgangspunktet ikke passer under 8ohm.

Hva slags høyttalere dreier det seg om? Har de veldig lav følsomhet? Hvis ikke ville jeg også forsøkt hvordan oppsettet yter uten brokobling.

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Kong Arne:

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til brokobling, nettopp fordi man får en forsterker som takler lave impedanser mye dårligere.

Det kan fungere på høyttalere med jevnt over høy impedans og lav følsomhet (slik at man trenger mye effekt). Jeg synes ikke en høyttaler med nominelt 4ohm, som faller til under dette, er noen god ide å koble på et brokoblet rørtrinn som i utgangspunktet ikke passer under 8ohm.

Hva slags høyttalere dreier det seg om? Har de veldig lav følsomhet? Hvis ikke ville jeg også forsøkt hvordan oppsettet yter uten brokobling.
    Hei

jo jeg er egentlig enig i det du sier, brokobling får noen baksider, disse er jeg klar over, men har kjørt de på 88db 8ohm høytalere(B&W) dette har fungert perfekt, nå er det ELAC 330 CE, disse er 87 eller 87,5db mener jeg, men de er "4" ohm, tror faktisk laveste motstand er 3.8ohm

man kan vel også prøve seg frem, kjenne om trafoene blir varme etc....
    og ikke minst høre om det låter som det skal.....

EDIT:

Dette ble et ikke problem ble JBL array 800, de er 8ohm og det ble perfekt match

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny høytaler på Tandberg sølvsuper 6

Hei
    Har brent meg (bokstavelig talt) på å kjøre forsterkere for hardt før, så spør her. Har en Tandberg sølvsuper 6 som jeg ønsker å koble til en infinity ref 1i. Oppgitt effekt på forsterkern tror jeg er 50W, (i en kanal) og eksisterende tandberghøytaler er 4ohm (kun mellomtone). Jeg lurer på om det er risikofritt å kjøre på med infinity høytaleren (det står 6ohm på denne, men det skal jo ikke bety så mye), eller om ting kan starte å brenne?

takk for svar!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukt med fornuft, skal dette kunne gå helt fint.
    Men vær forsiktig med å tro at du kan dra den komboen opp på diskotek-nivå!
    Såpass gamle forsterkere har sjelden strømreserver å snakke om, og du kan risikere "klipping" om pådraget blir for voldsomt.
    Du bør kunne høre når du nærmer deg et nivå hvor dette skjer.
    Ignorerer du dette, sitter du fort tilbake med brente diskanter! (Igjen).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjertelig takk for svar!:-D Klipping så ikke ut til å være noe stort problem, lyden ble faktisk ganske så fin også (det har tydeligvis skjedd endel på høytalerfronten siden 1950-tallet)...

Det jeg er mest bekymra for er egentlig at forsterkerdelen skal bli overopphetet og at støvet kan antennes.. kan tenke meg at den lirekassa brenner noe voldsomt. Kjente litt på noen av elementene (philips transistor eller no?) inne i forsterker/radio-kassa i sta og de ble så varme at jeg ikke kunne ta på de lengre enn 1 sekund ca. - men det er muligens helt normalt?

Sist gang begynte det å ryke i en nakamichi forsterker jeg prøvde å dra en (rimelig stor) subwoofer med.. hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsterker for høytalere 8-16 ohm med 6 ohms høytalere

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det har kommet mange spørsmål av typen "Min forsterker er merket med 8 ohm på høyttalerutgangene. Jeg vil gjerne bruke en høyttaler med 4ohms nominell impedans. Går det?"

Kort fortalt gjelder dette i det generelle tilfellet (det er ganske få unntak):
    En høyttaler har ofte en oppgitt nominell impedans. "Nominell" betyr egentlig "navngitt" eller noe slikt. Det vil si at produsenten forsøker med dette å si noe om hvilken last høyttaleren representerer.

Høyttalere har i virkeligheten ikke en konstant impedans. Impedansen er gjerne en kurve. Den vanligste måten å identifisere den nominelle impedansen på er å se på den laveste impedansen i for basselementet som følger etter den første impedanstoppen (hentet fra Cerwin Vegas faq om emnet). Dette er litt forenklet, siden det ofte finnes flere impedanstopper i bassområdet, og da blir det gjerne en vekting. Se vedlagte bilde for en typisk impedanskurve for en høyttaler oppgitt til 4 ohms nominell impedans. Variasjonene er tydelig store.

Det finnes imidlertid høyttalere som er oppgitt til 8 ohms nominell impedans som går ned til under 4 ohm i bassen. Det finnes høyttalere spesifisert til 4 ohms impedans som aldri går under 4 ohm.

Forsterkerprodusentene vet at 4 ohms impedans er ganske vanlig for hifi-høyttalere, selv om 8 ohms nominell impedans er blitt en slags de facto standard. Men variasjonene er der uansett, og da blir den viktige konklusjonen:

De aller fleste forsterkere i markedet er dimensjonert for å klare høyttalere med impedanskurver som går ned til 4ohm. Det er derfor relativt likegyldig om din høyttaler er oppgitt til 8, 6 eller 4 ohms impedans. Har du en bryter på din forsterker for å bytte impedans, så setter du den i forhold til fronthøyttalerne (gjelder både stereo- og surroundforsterkere), siden fronthøyttalerne som regel er store og representerer den vanskeligste lasten. Har du ingen slik bryter, så kobler du til dine høyttalere uansett, og det vil stort sett virke.

Det finnes enkelte høyttalere som representerer "vanskelige laster" disse har gjerne en impedanskurve som går ned under 2 ohm, eller har en impedanskurve med brå endringer i impedans (såkalt fasevridning). Det kan også være en kombinasjon av disse. Slike høyttalere setter ekstra krav til effekttrinnene, men disse konstruksjonene er ofte så eksotiske (les: dyre) at nybegynneren på budsjett sjelden støter på disse.

Det er altså sjelden noen grunn til å bekymre seg for den nominelle impedansen. Det er ofte greiere å se på membranarealet som skal drives av forsterkeren. Desto større membranareal, desto kraftigere forsterker trenger man for å kontrollere membranene. Det er ofte slik at dersom man har en middels kraftig forsterker, så vil det kunne fungere bedre med en høyttaler med lite membranareal enn med den tilsynelatende lettdrevne høyttaleren med to 12-tommere eller 15-toms bass, selv om den lille høyttaleren er oppgitt til 4 ohm og den store er oppgitt til 8.

Håper dette klarer opp litt.
    Takk for innlegget. Akkurat denne informasjonen jeg lette etter.
    Går dermed utifra at jeg ikke har noe problem med mitt nyinnkjøpte anlegg: Jeg kombinerte Marantz oppsettet PM6003/ CD6003 med Høytalerne til Q-Acoustics 2020.
    I utgangspunktet regnet jeg med at forsterkeren til Marantz ville oppleve de små høytalerne til Q-Acoustics som en kanskje vel enkel oppgave. Jeg ble dermed satt ut da jeg leste i instruksen til Marantz PM6003 at denne må kombineres med høytalere med en impedans på 8 - 16 ohm. Høytalerne er oppgitt til 6 ohm nominell impedans (med minimum impedans på 4 ohm).
    Tolker innlegget ditt dithen at dette ikke er noe problem siden høytalerne har særdeles liten membran. Forsterkeren vil altså ikke slite med å drive de små "hyllehøytalerne" p.g.a. feil impedans?
    Lurer allikevel på om det hadde vært lurere å bytte inn igjen høytalerne og gå for de litt dyrere B&W 685 med oppgitt impedans til 8 ohm??? Er absolutt ikke på jakt etter mye trøkk, og er forsåvidt strålende fornøyd med detaljene og klarheten i Q-acoustics 2020. Men siden jeg ikke sitter med flere høytalerpar for sammenligning er det ingen lett oppgave...

Fortsetter... Har nå byttet inn de rimelige 2020 høyttalerne, og fikk muligheten til å sammenligne B&W685 med Monitor Audio RS1 på Marantz 5003 i butikken. Vet at Monitor Audio nå har kommet ut med RX1, men siden jeg bor i Spania har jeg godtatt at vi ligger litt etter. Monitor Audioen er også på 6 ohm så hadde egentlig samme problemstillingen som før i.o.m. at Marantzen skal ha høyttalere på mellom 8-16 ohm ifølge manualen. I forhold til manualen til RS1 er det kun anbefalt at høyttalerne drives med en forsterker på mellom 25 -100 watt, uten henvisning til Ohm.
    Jeg valgte Monitor Audio sine høyttalere etter min lille prøve. Først ble jeg imponert over B&W høyttalernes åpenhet i lydbilde og klare gjengivelse av ulike instrumenter, men gikk rett og slett lei av klangen som for min del virket mer farget og "gammeldags" en Monitor Audio sine. Monitor Audio RS1 fylte ikke rommet på samme måte som B&W 685, men jeg syntes den direkte lydgjengivelsen ga mersmak. Særlig bass og diskant klinger fantastisk i RS1, men mulig at det mangler litt åpenhet i mellomtonerigisteret?
    Og ja, forsterkeren går litt varm, men pytt pytt hva gjør vel det?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slik at dersom man har en middels kraftig forsterker, så vil det kunne fungere bedre med en høyttaler med lite membranareal enn med den tilsynelatende lettdrevne høyttaleren med to 12-tommere eller 15-toms bass, selv om den lille høyttaleren er oppgitt til 4 ohm og den store er oppgitt til 8.

ikke sikker på om jeg forstod rett...

hvis man har middels kraftig forsterker er det bedre å kjøre fronthøytallere med 8" enn å kjøre 10" som står påstemplet samme krav til watt?

og hva er biwiring?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk kjøpt meg en Onkyo tx-nr3007 til mitt Kef xq sett hvor høyttalerne har en impedans fra 8 Ohm helt ned til 3.2 Ohm. På Onkyo sine nettsider finner jeg dette;

"due to CE configuration regulations, we can only guarantee safe use with minimum 6-ohm speakers.

However, many speakers operate at 4 ohms, and some even drop below 4 ohms at certain frequencies. In certain circumstances, both speakers and amplifier could be seriously damaged or even destroyed"

Noen som vet litt om dette?
    Takker for svar!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fredrik K.
    Fikk kjøpt meg en Onkyo tx-nr3007 til mitt Kef xq sett hvor høyttalerne har en impedans fra 8 Ohm helt ned til 3.2 Ohm. På Onkyo sine nettsider finner jeg dette;

"due to CE configuration regulations, we can only guarantee safe use with minimum 6-ohm speakers.

However, many speakers operate at 4 ohms, and some even drop below 4 ohms at certain frequencies. In certain circumstances, both speakers and amplifier could be seriously damaged or even destroyed"

Noen som vet litt om dette?
    Takker for svar!
    Dette er vel et tilfelle der det kanskje er greit å skjele til produsentens oppgitte NOMINELLE impedans for høyttaleren. Når Onkyo skriver dette, så vil jeg høyst sannsynlig tro de gjør det for å sikre seg juridisk. I praktisk bruk er det ingen problemer for en seriøs Onkyo-forsterker å drive en seriøs KEF-høyttaler oppgitt nominelt til 8 eller 4 ohms impedans.

Legg merke til at Onkyo skriver "in certain circumstances", altså i spesielle tilfeller. Dette tolker jeg som at man kjører vedvarende, kraftig lyd ved akkurat den frekvensen der impedansen dropper til minimumsimpedansen. I praksis skjer dette kun dersom man gjør uvettig bruk av testsignaler, f.eks. en vedvarende sinustone på svært høyt volum ved nevnte gitte frekvens der impedansen er lavest. Man kan da risikere varmgang i både høyttaler og effekttrinn.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Impedanse...

Hei!

Kanskje dette har vært spurt om før, men har et lite spm om impedanse på høyttalere og receiver.

Om du har en Onkyo som har innstillinger for 4-8 ohm ( TX-SR508 ),
    og høyttalere oppgitt med 4-8 ohm (Dynavoice M-65), hva bør jeg velge på Onkyoen da for
    å få beste evt kraftigste lyd?

Noen som har synspunkter på dette..?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OnkyoTX
    Hei!

Kanskje dette har vært spurt om før, men har et lite spm om impedanse på høyttalere og receiver.

Om du har en Onkyo som har innstillinger for 4-8 ohm ( TX-SR508 ),
    og høyttalere oppgitt med 4-8 ohm (Dynavoice M-65), hva bør jeg velge på Onkyoen da for
    å få beste evt kraftigste lyd?

Noen som har synspunkter på dette..?
    La recieveren stå på 8 ohm,hvis den ikke blir veldig varm eller kutter ved veldig høyt volum!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott forklaring for oss nybegynnerne

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ohm

Hallo!

Jeg har to Genexxa 8 ohm 1x15" . Også har jeg to høttalere med 4x8" i hver i 8 ohm.
    Jeg har ødelagt forsterkeren min to ganger nå. Har en Onkyo sr-608 forsterker. Forsterkeren kan jeg velge mellom 4 og 6 ohm, så jeg lurer på hvilke ohm som er best for høyttalerene?

Begge gangene har det endt med at det har steget røyk opp fra fortserkeren.
    Har dette noe med ohmen å gjøre eller er det slik at jeg har plugget de helt feil?

Jeg plugget 4x8" i surr. Skal surren kunne dirve så store høytalere? er det dette som er grunnen til at forsterkeren har ryket?
    Siden det ikke kom så sterk lyd i disse som i fronthøyttalerene, skrudde jeg opp lyden. Da sto forsterkeren på 6 ohm, så tøyk den. Egentlig skulle jeg vel ha plugget disse i front wide?

Takker for svar!

Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •