Nominell impedans i høyttalere vs forsterkere - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  3
Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 146
    Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva er det som gjør at en forsterker ikke klarer og drive høyttaleren like bra når impedansen til høyttaleren synker?

Jeg ser på forsterkere at de frksempel leverer 100w i 8ohm og vist den er relativt kraftig klarer den og doble effekten til 200w i 4ohm mens i 2ohm sier strømforsyningen stopp og den klarer likevel ikke og levere mer en 200watt i 2ohm, Etter det jeg har forstått er det dette en skal se på for og finne ut om forsterkeren er strømsterk og klarer holde kontroll på høyttalere som har en impedans som går langt ned.

Hvis dette da stemmer hvorfor er det da slik når man tilsynelatende har same effekt ved 4ohm og 2ohm? trekker høyttalerene da mer watt ved lave impedanser?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En høyttaler kan ikke trekke mer strøm enn forsterkeren klarer å levere. Normalt er det bassen som er mest krevende. En perfekt forsterker skal teoretisk levere dobbelt så mye effekt når en halverer motstanden. En forsterker som ikke klarer å levere mer enn 200W i 2 ohm når den klarer dette i 4 ohm har sannsynligvis en underdimensjonert strømforsyning, og/eller en forsterker som ikke tåler mer gjennom seg. Mulig det også er noe mer komplisert enn dette, men jeg er slett ingen guru på området.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om strømforsyningen belastes kraftig vil utspenningen synke. Med mindre spenning inn på forsterkertrinnet vil antall watt den kan levere synke siden spenning er en forutsetning for watt.

Forøvrig er antallet watt en forsterker kan levere i en resistiv last og antallet watt den kan levere i en reaktiv last (altså en høyttaler) som regel to veldig forskjellige ting.

Newcomer Joni sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et par Gradient Revolution høyttalere som har en nominell impedans på 6 ohm, og som ikke går under 5 ohm(correct me if im wrong ). Har sett forsterkere som er merket med feks:
    Caution, 8 ohm minimum bridget mono.

Så når forsterkeren er satt til mono "klarer" den ikke en impedans som er under 8?
    Vil forsterkeren levere spenning som til en 8 ohms last?

Spørsmålet har sikkert blitt besvart en del ganger men jeg prøver meg. Ikke halshugg meg

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når de oppgir minimum impedans så er det fordi den ikke evner å levere nødvendig strøm til å styre lavere laster med den utspenningen. Den kan også få problemer med å jobbe stabilt siden nesten alle forsterkertrinn har en eller annen form for motkobling, og denne "ser" lastimpedansen.

Newcomer Joni sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette syntes jeg virker litt bakvendt.
    Ta for eksempel Parasound a21 som det står 8 ohm minimum bridged mono på bakpanelet.
    I vanlig stereomodus vil denne klare å drive mine høyttalere men hvis jeg kjører en til hver høyttaler, såkalt mono, vil den ha problemer med å levere strøm når impedansen går under 8?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjelp meg

Heisann! Har nå fått instalert mine nye basic 410 mk2 fra netthandelen! Har også oppgradert diskantelementene (som anbefalt) med seas elementer fra ELTEK. Det jeg lurer litt på,er hvordan impedansekurven er på disse høytalerene? Grunnen er at jeg har en Pioneer lx 51,og har lest at disse ikke er så veldig glad i 4 ohm's høytalere,og det er jo nettopp det patos er Har jo også fått med meg at mange andre høytalere som står oppgitt til 6 el 8 ohm,kan falle under 4 ohm i bassen?? Hvis disse patos'ene aldri faller under 4 ohm,burde det vel ikke vere noe problem? Har sub,og har stilt høytalerene til "small". Dette burde vel også hjelpe eller? Kan biamping også hjelpe til å gi reciver en letter jobb?

Noen meninger?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Heisann! Har nå fått instalert mine nye basic 410 mk2 fra netthandelen! Har også oppgradert diskantelementene (som anbefalt) med seas elementer fra ELTEK. Det jeg lurer litt på,er hvordan impedansekurven er på disse høytalerene? Grunnen er at jeg har en Pioneer lx 51,og har lest at disse ikke er så veldig glad i 4 ohm's høytalere,og det er jo nettopp det patos er Har jo også fått med meg at mange andre høytalere som står oppgitt til 6 el 8 ohm,kan falle under 4 ohm i bassen?? Hvis disse patos'ene aldri faller under 4 ohm,burde det vel ikke vere noe problem? Har sub,og har stilt høytalerene til "small". Dette burde vel også hjelpe eller? Kan biamping også hjelpe til å gi reciver en letter jobb?

Noen meninger?
    Ingen synspunkter på dette?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Torolan.

Jeg er helt nybegynner, så ta informasjonen fra meg med en stor klype salt.
    Tidligere i denne tråden så ble det nevnt at ved å biampe en HT vil
    motstanden øke, fordi at man da fjerner en paralellkobling av elementer.
    Dette vil da i de fleste tilfeller doble motstanden, i ditt tilfelle fra 4 - 8 ohm.

Dersom du har HT med flere enn 2 elementer, eller har elementer med
    forskjellig nominell ohm, eller har flere enn 2 elementer og de er seriekoblet,
    så kan regnestykket bli anderledes...

mvh

Peter

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Hmm, etter å ha lest dette ble jeg litt i tvil, dog selv om han i butikken sa at jeg kunne gjøre dette; jeg har to stk 15" CV(HED 15.4) bass elementer(4ohm) som det er to spoler på, så du har 2+ og 2- tilkoblinger på hvert element, og en audison lrx 1.1k forsterker, som det står oppgitt at leverer noe som 1090W ved 1 ohm(ved 14.4V riktig nok).
    Tenkte å brokoble hvert element så da blir de på 2ohm, sant? og parallellkoble de to elementene, da skal jeg være nede i 1 ohm impedans, og forsterkeren skal yte maks, etter spesifikasjoene, men etter å ha lest litt i denne tråden blir jeg usikker på om dette egentlig er noen god ide i det hele tatt, eller hva?
    (ser forøvrig at dette er hifi/hjemmekino-tråd, og jeg spør om bil-stereo, men det var dette som kom opp når jeg søkte på nettet etter "impedans og brokobling", så tenkte kanskje noen her kunne gjøre meg litt smartere
    På forhånd takk til svar

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddybee
    Hmm, etter å ha lest dette ble jeg litt i tvil, dog selv om han i butikken sa at jeg kunne gjøre dette; jeg har to stk 15" CV(HED 15.4) bass elementer(4ohm) som det er to spoler på, så du har 2+ og 2- tilkoblinger på hvert element, og en audison lrx 1.1k forsterker, som det står oppgitt at leverer noe som 1090W ved 1 ohm(ved 14.4V riktig nok).
    Tenkte å brokoble hvert element så da blir de på 2ohm, sant? og parallellkoble de to elementene, da skal jeg være nede i 1 ohm impedans, og forsterkeren skal yte maks, etter spesifikasjoene, men etter å ha lest litt i denne tråden blir jeg usikker på om dette egentlig er noen god ide i det hele tatt, eller hva?
    (ser forøvrig at dette er hifi/hjemmekino-tråd, og jeg spør om bil-stereo, men det var dette som kom opp når jeg søkte på nettet etter "impedans og brokobling", så tenkte kanskje noen her kunne gjøre meg litt smartere
    På forhånd takk til svar
    Nei, det er ingen god ide. Jeg er litt usikker på hva du mener med å "brokoble hvert element". Det er forsterkeren man brokobler. Brokobler man en forsterker, så blir nok effekten høyere, men samtidig takler den ikke like lave impedanser lenger. Husker i farten ikke om laveste impedans uten brokobling skal ganges med 2 eller 4 ved brokobling.

Når det gjelder de to elementene med to spoler, så har du altså 4 spoler på 2 ohms nominell impedans. Det du skal gjøre her, er å seriekoble spolene på hvert element, og deretter parallellkoble de to elementene. Seriekoblingen av ett element gir deg 4ohm (slik de er oppgitt til), mens parallellkoblingen av de to elementene på 4 ohm altså gir 2ohm (seriekobling dobler impedansen, parallellkobling halverer impedansen).

Om du skulle falle for fristelsen å parallellkoble de to 2-ohms spolene på ett element, så gir det 1ohm per element. Skulle du finne på å parallellkoble to slike elementer igjen, så blir det da 0,5ohm. Du skal slite for å finne forsterkere som trives med det.

Mulig det er noe jeg har misforstått her. Er det to 4ohms-spoler eller er det to 2ohms-spoler for hvert element?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket sidene til CV, det er 4ohm per voice coil :-)
    Med "brokoble" mente jeg vel egentlig parallellkoble(brukte bare ordet han i butikken, Hifi klubben av alle ting, sa) ved at du rett og slett tar en ledning fra + på den ene spola, til den andre spola, samme med -
    Edit: sjekket litt på audisons sider på nettet og der stod det litt forslag til koblinger, flere som ville resultere i 1 ohm, så jeg prøver meg Skulle det gå dårlig kan jeg alltids prøve meg på garantien ;P Når det står at den yter 1090W ved 1 Ohm og de i tillegg har koblingsskjemaer som resulterer i det, så -burde- det gå:S
    Jeg får vel bare skru gain og volum ned på minimum før jeg gjør noe som helst^^ Må også få bygget kasser til elementene(som jeg laget en tråd om i dyi-seksjonen for en god stund tilbake, alt for mye jobb og litt for lite initiativ har resultert i at de fortsatt ligger i pappeskene sine Stakkars babyer.. :P

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal koble sammen to like 4 ohms senterhøyttalere i serie. Høyttalerne har separate kretser for lavpass og høypass, og har jo da (selvfølgelig) biwire terminaler.
    Det jeg er litt usikker på, er om høypass og lavpass skal parallellkobles på vanlig måte på høyttaleren, selv om høyttalerne blir koblet i serie? Eller må alt sammen kobles i serie? For man må vel se på høypass og lavpass kretsene som separate høyttalere? Det blir på en måte 4 høyttalere som skal kobles sammen. Hva blir riktig?

EDIT: Fant ut av det

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet om det finnes en side med impedanskurver tilgjengelig på nettet for nye og gamle høyttalere?

Jeg har Dali 850 (fra ca 1996) som har 4 ohm nominell impedans. Hadde vært interessant å se hvordan dette fordeler seg i frekvensspekteret.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Ingen synspunkter på dette?
    Selv hatt patos lyric 402 89db\1w 4ohm på en pioneer receiver, 0 problem

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Selv hatt patos lyric 402 89db\1w 4ohm på en pioneer receiver, 0 problem
    Ja har funnet ut det jeg også:-D Snakket med srviceavdelingen til pioneer også,og de mente det ikke var noe problem i hele tatt! Så da er den saken ute av verden:razz:

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Biamping og Ohm

Hvordan finner man ut om dette er en god eller dårlig ide?
    Biampe ett par 99.26 med camebridge azur 640 v2 (2x75w) og NAD 2100 (2x60w).
    Hva skjer med motstanden og hvilken amp bør trekke hva?
    Nad'en er svakere i specsa, men jeg tror av en eller annen grunn at den har mer krefter en 640'n. Nad er litt rundere i bassen en camebridgen, som er generellt slank i lyden (contra Camebridge).

Jeg tenker at det er laget for å biwire/biampe og da går det greit, men tenkte det var greit å sjekke med resten av verden først

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bumpetibump, Roffe?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Hvordan finner man ut om dette er en god eller dårlig ide?
    Biampe ett par 99.26 med camebridge azur 640 v2 (2x75w) og NAD 2100 (2x60w).
    Hva skjer med motstanden og hvilken amp bør trekke hva?
    Nad'en er svakere i specsa, men jeg tror av en eller annen grunn at den har mer krefter en 640'n. Nad er litt rundere i bassen en camebridgen, som er generellt slank i lyden (contra Camebridge).

Jeg tenker at det er laget for å biwire/biampe og da går det greit, men tenkte det var greit å sjekke med resten av verden først
    Med unntak av krysningspunktene i delefilterne vil impedansen være identisk i det frekvensområdet man ønsker å bruke forsterkeren.

Jeg kjenner ikke de to konkrete forsterkerne, men det åpenbare og naive svaret er at man bruker den forsterkeren som yter best i bassen på de gitte høyttalerne til bassen og den som låter best i mellomtone/diskant til det området. Fordelen med biampingen er slik jeg ser det at når man nærmer seg maks i dynamikkpeakene i bassen og stresser strømforsyningen, så sløres ikke mellomtone og diskant av den grunn, siden effektkravene generelt er lavere i dette frekvensområdet. Likevel vil spenningsutslagene være like for de to høyttalerne, og klokere mennesker enn meg har uttalt at biamping har minimalt for seg med mindre man også bytter ut den passive delingen med aktiv deling. Da vil effekttrinnene slippe å produsere spenningsutslag for frekvenser de likevel ikke skal gjengi gjennom høyttalerne.
    Unntaket er selvfølgelig dersom de to effekttrinnene er ulike og har ulike lydsignaturer i de ulike frekvensområdene. Vær også klar over at det kan være fasefoskyvninger mellom ulike effekttrinn som gjør at man får uforutsigbare effekter ved delefrekvensen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en stk nad 372 og har kjøpt en nad 272 som jeg tenkte jeg skulle brokoble på mine Dali concept 10, men høytalerene er oppgitt til 6ohm, mens på forsterkeren står det 8ohm ved mono/brokoblet. Går dette greit el er det større sjanse for at forsterkeren blir for varm.

Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •