Nominell impedans i høyttalere vs forsterkere - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  3
Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 146
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er ikke helt uenig med Roffe!

Er du fornøyd med lyden på 6-ohms innstilling så lar du den stå der. Er lyden bedre med 8-ohms innstilling så må du se til at forsterker ikke blir for varm. Center er nok 6 ohm når det står bakpå. Om du bi-amper frontene eller ikke betyr lite i sammenhengen.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pnerbye

Linken din førte jo ikke til noen konklusjon, langt ifra din iallefall.
    Har du ikke lest hele linken og hva Yamaha til slutt svarte?

Kanskje verdt å få med seg.

Slik jeg har forstått det, som sitter med 3 høytalere med 4ohm og to fronter med 4-8ohm så skal jeg rett og slett skifte til 6ohm?

JA forsterker går varm bare den har spilt en låt, trodde det var normalt.
    Lyd er litt rar og spiss på musikk, men alle høytalere er riktig koblet....

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok takker for svar fra alle.. Ble litt smartere iallefall.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste hele tråden og gjorde mine konklusjoner. Les spesielt innlegget som er limt inn på engelsk.

Svaret fra Yamaha er mer eller mindre kryptisk og lagde flere nye spørsmål enn svar for min del.

Bakhøyttalerene dine bekymrer meg ikke mest, for mestepartene av lasten kommer forfra. På film vil center ha overaskende mye av lyden, og da vil den kunne ta utgangen på forsterkeren din om du drar på mye volum. Jeg har ingen tro på at du bør bekymre deg om innstilling av 6/8ohm ved moderate lyttenivåer. Ved stereo så betyr center og bakhøyttalere ingenting, og de vil heller ikke utgjøre noen fare for dine forsterkerutganger i 8-ohms innstilling.

Jeg ville satt min i 8 ohm. Jeg har kun 8-ohms høyttalere, så hos meg er det ikke noe issue. Jeg har en Yamaha RX-V2600, og den blir relativt varm. Passer imidlertid på å ha godt med luft rundt den. Jeg har ved anledninger kjørt den ganske hardt, og da kunne jeg nesten steke speilegg på den uten at den led noen nød av den grunn.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Impedans på 4-8 ohm betyr høyst sannsynlig at impedansen er 4 ohm i deler av frekvensområdet, sannsynligvis i bassen (på grunn av følsomheten), mens andre deler av frekvensområdet er impedansen 8 ohm, sannsynligvis i mellomtonen og/eller diskanten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nesta
    Har ett spørsmål angående impedans: Ser at CV CLSC 215 har en impedans på 8ohm. har jeg da mulighet til å kjøre inn en lavere impedans. Dere vet forsterkere yter ofte det dobbelte eller mer brokoblet i 4ohm i forhold til å kjøre på 8ohm.

Parallellkoble disse CV CLSC 215 så får du 4 ohm;-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy har noe av det samme spørsmålet her

Sitat Opprinnelig postet av mr.marius
    Har en pioneer VSX-908. den skal brukes i 6ohm/8ohm. Kan jeg bruke min proson stratego 212 høytallere sammen med den? høytallerene har 4ohm. Takker for svar
    Har selv en Pioneer VSX1015 forsterker å har ett sett høytelere (Eltax movie max ; center, bass, rear) som det står Imp 4-8 Ohm, har også ett sett av Energy Take TWR + Sub s10.3

Har hørt Pioneer kan ha prob med laver Ohm å lurte på om hva du fant ut ? http://avforum.no/forum/images/icons/icon9.gif
    Er det skadelig for forsterkeren å bruke 4 ohm`s høytalere ... ?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex Fossum
    Parallellkoble disse CV CLSC 215 så får du 4 ohm;-)
    Problemet er bare at, enkelt forklart, at når ohm synker må forsterkeren kompensere for dette ved flere watt, så om du bruke 8 eller 4 ohm har ingen betydning.....

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av daffy02
    Har selv en Pioneer VSX1015 forsterker å har ett sett høytelere (Eltax movie max ; center, bass, rear) som det står Imp 4-8 Ohm, har også ett sett av Energy Take TWR + Sub s10.3

Har hørt Pioneer kan ha prob med laver Ohm å lurte på om hva du fant ut ? http://avforum.no/forum/images/icons/icon9.gif
    Er det skadelig for forsterkeren å bruke 4 ohm`s høytalere ... ?
    4-8 ohm er en normal betegnelse, slår forsterkeren seg ikke av, eller blir veldig varm har du intet problem.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    4-8 ohm er en normal betegnelse, slår forsterkeren seg ikke av, eller blir veldig varm har du intet problem.

Den låste seg helt her for par mnd siden å måtte sende den på service ...

Amp Error ble da vist i displayet :neutral:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    begynte og lure noe forferdelig nå...:-?
    hvis jeg skal bi-ampe mine høytalere, de er på 4 Ohm
    hvis jeg tar vekk broene som kobler sammen terminalene bak på høytalerne hvil de fortsatt være på 4 Ohm??

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gekkomaster
    begynte og lure noe forferdelig nå...:-?
    hvis jeg skal bi-ampe mine høytalere, de er på 4 Ohm
    hvis jeg tar vekk broene som kobler sammen terminalene bak på høytalerne hvil de fortsatt være på 4 Ohm??
    Broene representerer en paralellkobling.
    Dvs. hvis du fjerner broen vil motstanden dobles.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    En liten kommentar til dette. Svenske Hemmabio har ved et par anledninger målt effektkurven for receivere ved 8Ω og 4Ω innstilling. Det som skjer i 4Ω innstillingen er at den senker spenningen utfra strømforsyningen, og dermed faller selvfølgelig også effekten. Hemmabio og en del forhandlere med peil jeg har snakket med sier at man kun skal benytte denne innstillingen hvis man har problemer med at forsterkeren går varm og skrur seg av. Ellers så er det bare å la den stå til 8Ω.

Og husk å dimensjonere receiver etter hvilke høytalere du har, Med andre ord; ikke gjør som meg og koble sammen B&W 603S2 og en Yamaha RX-V440

i følge tekniske info på f.eks chacry xp 1200 så vil effekten øke ved lavere impedans. når impedansen blir lavere blir strømen høyere ( strøm = spenning/ohm ).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser dere sier at en 8ohms høytaler er lettere og drive enn en 4ohms. men er det ikke sånn at 0 ohm er lik ingen motstand? ergo vil 4ohm være lettere å drive? forsterker vil jo være nærmere kortslutning med en 3ohms enn med en 8ohms? eller er jeg ute på vidda?

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At en høyttaler er lettdreven er vel en sannhet med store modifikasjoner i mange tilfeller..

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth85
    ser dere sier at en 8ohms høytaler er lettere og drive enn en 4ohms. men er det ikke sånn at 0 ohm er lik ingen motstand? ergo vil 4ohm være lettere å drive? forsterker vil jo være nærmere kortslutning med en 3ohms enn med en 8ohms? eller er jeg ute på vidda?
    Hvis vi forenkler litt og tenker oss to likestrøms kretser, så vil det ved samme spenning gå dobbelt så mye strøm gjennom 4ohm kretsen som i 8ohm kretsen. Altså må strømforsyningen på forsterkeren din være større hvis den skal drive høyttalere med lavere impedans.
    Da sier vi at lavere impedans gir en høyttaler som er tyngre å drive og hvis forsterkeren ikke har store nok strømforsyninger så kan den "miste pusten" - for å bruke en god gammel analogi.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dumt spørsmål...

Hvis det er slik at elementer med lav ohm er vanskeligere å drive,
    hvorfor lages ikke "alle" elementene med høyere ohm....;-)

Helt sikkert det dummeste spørsmålet på hele Avforum, men jeg lærer mest når jeg spør..

Mvh
    Peter

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dummeste spørsmål på AVforum? Nei, du er ikke i nærheten av det en gang.

Impedansen til høyttalerelementene er gitt av "motoren" til elementet, som for dynamiske elementer består av spolen og magneten, samt massen som skal flyttes på. Det er ikke slik at man bare kan bestemme seg for en impedans uten å endre på en del andre parametre for elementet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret ditt Roffe.

Er ukyndig på området men har benyttet atskillige "dager" på å lese igjennom
    det jeg har kommet over av interessante tråder på forumet.

Ikke uvanlig kanskje at et svar leder til nye spørsmål så jeg prøver meg på et spm til vedrørende ohm i praksis...

Paralell og seriekobling av elementer gjør jo sitt med den totale ohm'en som forsterkeren "leser"...
    Har i den forbindelse lest at man kan "slenge" på en motstand for å manipulere ohm'en inn i riktig område...
    Spørsmålet blir da, ut fra det du skrev, om det da i tillegg påvirker elementets fysiske spec...?
    I så fall, hva er det som først og fremst påvirkes av "manipuleringen"..?

Det ble jaggu to spørsmål det, og i tillegg ville det ikke forundre meg om svaret åpner for flere..

Mvh

Peter

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange rørforsterkere har svært dårlig impedansmargin. Derfor har de i stedet, siden de har trafo på utgangen, en separat tapning for 4 ohm der forholdet mellom spenning og strøm er annerledes enn på 8 ohm tapningen. Når man kobler om forsterkeren og belaster den med en 4 ohms last i stedet for 8 ohms last oppnår man i praksis eksakt det samme. Det blir derfor definisjonsmessig litt feil å si at en 4 ohms last er vanskeligere enn en 8 ohms last. Men en forsterker av dårlig kvalitet som er designet for 8 ohms last kan få problemer allerede ved 4 ohms last, men da snakker vi ikke om noe normalt bra produkt.

Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •