Nominell impedans i høyttalere vs forsterkere - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  3
Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 146
    Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Serie kobling gir vel halvering i ohm

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Serie kobling gir vel halvering i ohm
    Nei, seriekobling gir dobling, parallellkobling gir halvering.

Active Bass Booster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

parallelkobling

så hvis jeg tar en forsterker som er 2x400w rms i 4ohm og 800w rms i 4ohm brokoblet, og kobler til to 8 ohms høyttalere i parallel på bridge mode,så blir ohm=4 ? =800watt til disse to høyttalerene?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det en stund siden siste innlegg i denne interessante tråden kan jeg se, men jeg tar sjansen på at den "flyter opp" igjen.
    -
    Jeg har nylig gått til anskaffelse av en relativt dyr plasma-TV, med demonterbare høyttalere.
    Ettersom disse ruver litt sideveis, kunne jeg godt tenke meg å bytte ut disse med noen mindre ruvende saker, som fortrinnsvis kan plasseres i underkant av skjermen.
    Høyttalerutgangene på TV´n er merket med 12 ohm, og er i så måte et litt uvant "forlangende", i den forstand som at man som oftest møter 4 eller 8 ohm som en mer vanlig verdi på aktuelle høyttalere man kan kjøpe.
    Disse vil vel høyst sannsynlig overbelaste forsterkeren, noe jeg ikke vil ta sjansen på.
    Har i denne forbindelse et spørsmål som etter hva jeg kan se, ingen har berørt tidligere: Er det mulig å seriekoble en effektmotstand på f.eks 8 ohm / 10 watt med en 4 ohm´s høyttaler for å redusere belastningen på høyttalerutgangene?
    Konsekvensen blir vel også en redusert ut-effekt på høyttalerne, men i det daglige vil ikke dette spille noen særlig rolle for frua i huset.
    Så fort det er snakk om lyd i forbindelse med film etc, så vil jeg uansett benytte eksterne lydkilder.
    Det er forøvrig ikke aktuelt å konsekvent benytte disse, da hu med strikkepinner og grytekluter ikke fikser særlig mer enn on / off og kanalvelgeren på TV´ns fjernkontroll.
    Så igjen; Kan en løsning med 8ohm / 10w fungere sammen med 4ohm´s høyttalere?
    Setter pris på et avklarende svar.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer an på ut-effekten fra TVen. Den bør ikke overstige 15W i 12ohm kontinuerlig, ellers vil effektmotstanden brenne av. 15W kan høres mye ut, men husk at når det går 10W i motstanden, så går det bare 5W i høyttaleren med denne koblingen. Det vil også bli en endring i frekvensresponsen fra høyttaleren, siden impedansen i høyttaleren ikke er konstant.

Skjønner likevel ikke dette helt... Du skal ha to små høyttalere som ikke ruver, men skal likevel ha annet lydanlegg I TILLEGG?! Hjemme hos oss er TV-lyden koblet analogt til surroundreceiveren, og kona har ingen problemer med å betjene lyden der, så selv om TVen har høyttalere, så er de aldri i bruk.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst; takk for svar!
    Jeg er også klar over at belastningen på motstandene ved full effekt kan bli for stor, men det er svært lite sannsynlig at akkurat det vil skje, maddamen ser aldri TV med noe særlig lyd på.
    Kan godt forstå at det hele virker litt underlig, ikke minst fordi TV´n allerede er koblet til surroundreceiveren!
    Men saken er som sagt at den kjevleførende er bortimot allergisk når det begynner å nærme seg det minste snev av lyd fra surroundanlegget, som endatil må betjenes med nok en fjernkontroll! :?
    Men uansett; Jeg har i alle fall fått bekreftet det jeg egentlig var ute etter!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å følge opp: Siden kona ikke virker spesielt kresen på lyden, så vil sikkert dette fungere. Hjemme hos mine foreldre strakk vi høyttalerkabler til kjøkkenet, men det spilte for høyt i forhold til i stua, og vi satt da på motstander, slik du skisserer (ikke for å avlaste forsterkeren, men for å dempe lyden). Det fungerte fint til radiobruk, og lyden ble slett ikke så gal.

Litt Off-topic:
    Når det gjelder fjernkontrollskrekk: Hvis kona likevel kun bruker kanalvelger og volumkontroll, så kan kanskje en enkel, programmerbar fjernkontroll være en god ide? hvis den i tillegg har makroer, så kan den kanskje programmeres til å skru på både TV og forsterker samtidig?

Jeg har kjøpt programmerbar av to grunner, der den ene er at kona ikke gidder å forholde seg til mer enn en. Den andre er å beskytte originalkontrollene fra nysgjerrige barnefingre.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    at store membraner krever mye strøm er da bare tull?
    det er da ingen problem å få en 15" til å spille helt opp til diskanten å gi en høyklasse mellomtone med et stivt, lett membran (+andre parmetere jeg ikke vil gå inn på). og få en systemfølsomhet på over 100db

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Største problemet med det du skisserer, einis, er at 15" er et såpass stort membran at det er svært vanskelig å lage lett nok og samtidig stivt nok til å spille opp i diskantområdet. Får man det til vil det være andre ting, som f.eks. slaglengde og bassevne som begrenser elementet. Ser man på store fulltoneelementer fra f.eks. Fostex, så har de ofte en svært begrenset slaglengde, altså begrenset dynamikk i bassområdet. Ressonnansfrekvensen ligger ofte ganske høyt.

Jeg tror ikke det er slike elementer det vises til, men store elementer som skal gå dypt med stor slaglengde (flytte mye luft). For å få dem til å gå dypt er det ikke mulig å få dem til å samtidig yte godt i øvre mellomtone/diskant. Slike elementer krever en forsterker med strømreserver for å kontrollere elementene, som da vil ha en kasseavstemming med lav ressonnansfrekvens.

Newcomer andrull sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Har en 4ohms rumperister. (er ikke 100% sikker men tror det), og en forsterker som har en utgang for 8ohm og 16ohm. Vil den funke hvis jeg koblet den i 8ohm utgangen? :?

Det er snakk om en stereo forsterker, så jeg lurte på om jeg kunne koble rumperisteren til begge utgangene? (eller vil Ohmen da halveres og resultere i brennende forsterker?)

Dette for at rumperisteren skal ha plenty av effekt. :grin:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En stereoforsterker som ikke er beregnet for brokobling kan ikke kobles slik at begge utgangene driver samme last uten risiko for svidd forsterker. Og selv om stereoforsterkeren vi snakker om kunne brokobles, så vil impedanskravene heves ved brokobling, slik at dersom den i utgangspunktet er beregnet for minimum 8 ohm, så vil minimumskravet heves til 16ohm ved brokobling.

Hva slags merke/modell er det på forsterkeren og rumperisteren? Det er som regel litt enklere å gi råd når man kan søke etter litt mer omfattende spesifikasjoner, erfaringer etc på nettet. Det hender ofte at kvalitetsforsterkere oppgitt til å drive laster på 8ohm også klarer 4ohms laster helt greit.

Newcomer andrull sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    En stereoforsterker som ikke er beregnet for brokobling kan ikke kobles slik at begge utgangene driver samme last uten risiko for svidd forsterker. Og selv om stereoforsterkeren vi snakker om kunne brokobles, så vil impedanskravene heves ved brokobling, slik at dersom den i utgangspunktet er beregnet for minimum 8 ohm, så vil minimumskravet heves til 16ohm ved brokobling.

Hva slags merke/modell er det på forsterkeren og rumperisteren? Det er som regel litt enklere å gi råd når man kan søke etter litt mer omfattende spesifikasjoner, erfaringer etc på nettet. Det hender ofte at kvalitetsforsterkere oppgitt til å drive laster på 8ohm også klarer 4ohms laster helt greit.
    :neutral:
    Nei det er ikke noen moderne forsterker.
    Forsterker:http://avforum.no/avtorget/showprodu...at=13&mypage=3
    Romperister:

(det er silver modellen)

Og siden forsterkeren er oppgitt til 8 og 16ohm begynner jeg å bli litt små "nærvøs" for at det karnskje ikke fungerer. Trodde det var enklere for en forsterker å ha lavere ohm jeg da, men er vell motsat antar jeg.. :?

En løsning ville karnskje vært å koblet to romperistere i serie-kobling. :grin:
    (hvis jeg hadde råd)
    Eller karnskje det ville blitt litt lite effekt til hver av romeristerne. :neutral:

EDIT: Fikk den nå, og det fungerte fint.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

newbie

Jeg hopper elegant over all den tekniske diskusjoen og spør hva jeg burde gjøre med følgende oppsett:

Pioneer vsx-1016
    http://www.pioneer.no/no/product_det...omy_id=428-436

Argon 7011 (5.1 oppsett)
    http://www.hifiklubben.com/NO/Produk..._Aluminium.htm

I manualen til forsterkeren står det, quote-unquote, Vi anbefaler å bruke høyttalere på 8 ohm til dette systemet, men det er mulig å endre impedansinnstillingen hvis du planlegger å bruke høyttalere med impedans på 6 ohm.

For høytalerne står det:
    1” diskant, 3” mellomtone, 3 stk. 3” bass
    Frekvensgang: 85-20.000 Hz (+/-3dB)
    Følsomhet: 86 dB
    Impedans: 6 ohm
    Mål: 120,6 x 9,5 x 9,5 cm (H/B/D)
    Vekt: 6,9 kg
    Farge: aluminium

Mitt spørsmål blir da. Har jeg kjøpt en kombinasjon som ikke nødvendigvis passer bra sammen? Ettersom anbefalingen er 8 ohm. Og videre, hva burde jeg sette forsterkeren på?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spill i vei på 8 ohms innstillinger. Blir forsterkeren veldig varm kan du sette den til 6 ohm. Jo lavere impedansen er, jo mere strøm trekker høyttaleren, og hvis du trekker mye strøm blir det varmt. Hvis dette er et problem for forsterkeren så kan du med bryteren redusere utbyttet på strømforsyningen ved å sette den til 6 ohm.

Newcomer peritass sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hva gir best resultat

Har en pioner vsx 915 og høytalere på 4ohm.. På forsterkeren kan jeg justere mellom 8 og 6 ohm. Syntes selv at når jeg setter den på 6 ohm får jeg veldig flat lyd og lite bass fra front, mens på 8 uhm er det en del mer fyldig lyd i front og mere bass. Har hittil bare testet med musikk og ikke film.. Merker ingen forskjell på surround høytalerne.. Midt spm er hva er forskjellen på å kjøre på 6 og 8 ohm og hva vil gi best resultat lydmessig

Newcomer carmacoma sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå er jeg ikke helt sikker, så rett meg hvis jeg tart feil, men grunnen til at man ikke kan belaste forsterkere med lave ohm kommer vel av forsterkerens indre motstand. Hvis vi går under eller nærmer oss forsterkerens indre motstand vil effekten over høyttaleren synke og forsterkeren gå varm.

eks: forsterkerens indre motstand (ri) er 4ohm og vi har 2 sett høytalere(rh) ett på 8ohm og et på 2ohm. vi har fullt volum og forsterkeren gir da ut 30v.

den totale motstanden(pr kanal) med 8ohms høytalere blir: r=ri+rh
    r=4+8
    r= 12ohm
    strømmen blir da I=u:r
    I=30:12=2,5A

effekten over høytaleren blir: p=r*i`2
    p=8*2,5*2,5
    p=50W

effekttapet(pt) i forsterkeren blir: pt=4*2,5*2,5
    pt=25w

gjør vi det samme med 2ohms høytalere får vi en total motstand på 6ohm

og en strøm på I=u:r
    30:6=5A

effekten over høytaleren blir da: P=r*i`2
    p=2*5*5=50w

effektapet blir da pt=4*5*5=100w!!! altså går det mere effekt til å varme forsterkern enn det kommer ut til høytalerene.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det sunt med ett par 8ohms høyttalere på 500w hver på en forsterker som er oppgitt til 2x400w i 4ohm(40volt pr kanal)?
    Samsung 63" Nad 272,B&W 683s2,686s2,htm61s2,asw610.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bass Booster
    er det sunt med ett par 8ohms høyttalere på 500w hver på en forsterker som er oppgitt til 2x400w i 4ohm(40volt pr kanal)?
    Høyttalerne er ikke på 500W. De tåler 500W. Så lenge du ikke skrur forsterkeren til den klipper, så bør altså både høyttaleren og forsterkeren overleve dette møtet. Skal ikke si noe om det er sunt, men usunt er det ikke.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Høyttalerne er ikke på 500W. De tåler 500W. Så lenge du ikke skrur forsterkeren til den klipper, så bør altså både høyttaleren og forsterkeren overleve dette møtet. Skal ikke si noe om det er sunt, men usunt er det ikke.
    ja oki.. har anti klippelys som tennes når det blir for mye for forsterkeren
    Samsung 63" Nad 272,B&W 683s2,686s2,htm61s2,asw610.

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmm..

Eg har Dali 8008 koblet til en Denon AVR-3300. De spiller sykt bra med den spilleren, men. MEN, når eg spiller høyt eller lenge på ett passe volum klipper den. Med sånn sikring sak som slår av forsterkeren. Er nok sikkert der sånn att ikke noe skal bli ødelakt.
    Men eg har testa Dail 8008 på en PA forsterker og da spilte de mye mye høyrer men lyden var ikke så bra med den PA forsterkeren. Testa CV DC12 på Denon AVR-3300. Spilte høyt og lenge, ingen klipp.
    Så eg undrer, står i manual og sendt email til denon om det.
    Denon AVR-3300 "skal" ha 6 - 8ohm høytalere.
    Daili 8008 er 4 ohm
    Hvorfor klipper den ? Kan det vere noe med delefiltere i daliene eller hva ?

Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •