REL Strata 5 - Subwoofer, innstillinger og plassering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer Argh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

REL Strata 5 - Subwoofer, innstillinger og plassering

Hepp

Fikk subwoofer for første gang i dag, satte den i kroken ved siden av høyre fronthøytaler. (Det er denne plassering jeg vil ha, må forsøke og få den til og fungere her).

Skal nå til og begynne og justere subwoofern, noen som kunne forklare en enkel og grei måte å gå fram på.

Ting jeg kunne tenke meg bedre forklart: phaese orientation, crossover og gain

Link til manual.
    http://www.rel.net/index2.htm

Etter og ha lest gjennom dette noen ganger innser jeg at jeg trenger HJELP.
    Hvordan hjelp bruker dere når dere justere inn subwooferen tenker da på musikk, lydtrykkmåler osv.

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    phase : snur fasen så ikke submemb slår motsatt vei som de øvrige høytalerene du har .. den kan du bare svitsje frem og tilbake så setter du den der det basser mest ..

crossover : hvor du på Hz skalaen vil kutte frekvensene dine eks : spiller frontene dine ned til 50Hz så stiller du crossover (lp) fra på 50 Hz

gain : øker/minsker volum

men seriøst du kan ikke bare sette sub der hvor du syns den er penest,det har jo ingenting med lyd å gjør .. mulig det er derfor du ikke har fått svar på innlegget ditt før nå (?)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare kommentere litt her, med REL er det utrolig viktigt du ikke bare setter crossover til 50 hz hvis dine fronter går til 50 hz. I utgangspunktet kan dette gjøres men god lyd får du aldrig, du får en enorm pukkel nemlig.
    REL må fin-justeres, dette tar lang tid, og mye tålmodighet, men du ender med et resultat meget få andre subs kan levere maken til på musikk.
    I testen av REL Strata III i Stereophile brukte de Aeriel høytttalere, disse ruller av under 60 hz, og de endte med 27 hz som deling på subben.....
    De fleste andre kommersielle subs kan ikke justeres lavere end 50 eller 40 hz, her er forskjellen.
    Du må sette subben i din lytteposisjon, krabbe rundt på gulvet og finde den plads hvor subben giver den kraftigste bass, dette er hvor subben skal plaseres. Fasen justeres til du får den kraftigste bass, crossover og gain må du lytte dig frem til, men bliv ikke overrasket hvis du ender med innstillinger der virker helt utenkelige i utgangspunktet. Det du har kjøbt er en musikk-formidler av klasse, ikke en boombox.....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •