High-End KnockOut ! ------>Pass Labs X350 og Usher AC-20 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 86
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lydbildet BESTEMMES av sluttrinnet :wink:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jasså gitt?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine erfaringer så langt sier meg at høyttalere og slutt trinn er nøkkelen,
    finspikkinga er i resten.

Har aldri brydd meg om å spikke så mye :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er jeg mer enig. Det er samspillet mellom forsterker og høyttaler som er helt avgjørende.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var overbevist om at DAC'en spillte en meget stor rolle vedr. lydkarakteren jeg. Faktisk trodde jeg den lå tett oppunder høyttaleren når det kom til stykket...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har selvsagt noe å si, og det har i høyeste grad en forforsterker også. Det er imidlertid så sjelden man får anledning til virkelig å teste forskjellen.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Der er jeg mer enig. Det er samspillet mellom forsterker og høyttaler som er helt avgjørende.
    Feil. I praksis kan du oppleve at veldig forskjellige høytalere kan gi et MYE bedre lydbilde, på et SKIKKELIG sluttrinn.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd Audionote Dac men den ga meg ingenting.
    Lurer på å teste EC dac.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Feil. I praksis kan du oppleve at veldig forskjellige høytalere kan gi et MYE bedre lydbilde, på et SKIKKELIG sluttrinn.
    Arghh, du er kategorisk til det irriterende av og til flageborg! 8)

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samspillet er viktig, det er ikke feil.
    At god forsterker er viktig eliminerer ikke at samspillet er viktig også.

Ingen motsetninger.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke prøv å bringe dette over ditt eget nivå nå da

Jeg snakker ikke om å matche en mørktklingende forsterker med en lystklingende høyttaler men snarere å bruke en forsterker som evner å yte best mulig med den lasten høyttaleren gir forsterkeren. Det er også et poeng at mange høyttakere ikke kan forventes å bli parret med forsterkere som leverer nøytralt signal ut da lasten er laget for å drepe en hver forsterker. I prinsippet skal en current sensing og en voltage sensing forsterker låte identisk om de er bygget med samme mål. Men dersom lasten blir for jævlig vil en strengt spenningsstyrt forsterker høres enda mer kontrollert ut, mens en utelukkende strømstyrt forsterker vil tilføre masse ekstra liv. Bra blir det uansett ikke, men det er altså lasten i forhold til forsterkerens egenskaper som er cluet, og ikke en gradering av forsterkere hvor den høyest graderte alltid lyder bedre enn alt annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg snakker ikke om å matche en mørktklingende forsterker med en lystklingende høyttaler men snarere å bruke en forsterker som evner å yte best mulig med den lasten høyttaleren gir forsterkeren. Det er også et poeng at mange høyttakere ikke kan forventes å bli parret med forsterkere som leverer nøytralt signal ut da lasten er laget for å drepe en hver forsterker. I prinsippet skal en current sensing og en voltage sensing forsterker låte identisk om de er bygget med samme mål. Men dersom lasten blir for jævlig vil en strengt spenningsstyrt forsterker høres enda mer kontrollert ut, mens en utelukkende strømstyrt forsterker vil tilføre masse ekstra liv. Bra blir det uansett ikke, men det er altså lasten i forhold til forsterkerens egenskaper som er cluet, og ikke en gradering av forsterkere hvor den høyest graderte alltid lyder bedre enn alt annet.
    Her kommer en liten kommentar på din nedlatende kommentar til Flageborg Snickers, (som jeg regner med han ikke gidder å kommentere selv, og som du garantert kaller en spøk i bakkant) det er et problem å kunne for mye også, så ikke bruk det tekniske kunnskapsnivået ditt til å rettferdiggjøre meninger om lyd. Det trekker deg heller ned enn opp som referanse i mine øyne.
    Teoretiske kunnskaper betyr ikke mye i forhold til praktisk erfaring, noe du sjelden refererer til. Du er alt for oppslukt og interessert i teorien, det er lett å se på dette og andre fora. Flageborg har masse praktisk erfaring og er ikke befengt og nedtynget av teori. Han snakker absolutt ikke om matching av lyse og mørke komponenter, så godt kjenner jeg den mannen.

Han har evnen til å lytte og høre uten å tenke et sekund på noe annet enn lyden.

At han som deg er for kategorisk til tider gjør at forumet blir morsommere.

Jeg derimot er perfekt.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen

Jeg derimot er perfekt.
    ....hehe :lol:

(syns kjerringa det samme :wink: )

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så virkelig bra ut, Dag! Gratulerer med et meget fint oppsett.

Hadde vært veldig moro å hørt dette en dag, men nå er vel allerede mailinglisten din relativt stor.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her kommer en liten kommentar på din nedlatende kommentar til Flageborg Snickers, (som jeg regner med han ikke gidder å kommentere selv, og som du garantert kaller en spøk i bakkant) det er et problem å kunne for mye også, så ikke bruk det tekniske kunnskapsnivået ditt til å rettferdiggjøre meninger om lyd. Det trekker deg heller ned enn opp som referanse i mine øyne.
    Teoretiske kunnskaper betyr ikke mye i forhold til praktisk erfaring, noe du sjelden refererer til. Du er alt for oppslukt og interessert i teorien, det er lett å se på dette og andre fora. Flageborg har masse praktisk erfaring og er ikke befengt og nedtynget av teori. Han snakker absolutt ikke om matching av lyse og mørke komponenter, så godt kjenner jeg den mannen.

Han har evnen til å lytte og høre uten å tenke et sekund på noe annet enn lyden.

Jeg derimot er perfekt.
    Hvorfor sporer du dette bort fra saken?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde mensen igår :? Blir så usaklig da.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg derimot er perfekt.
    Hvorfor sporer du dette bort fra saken?
    Spøk til side Snickers, jeg er bare uenig med deg og synes du er for teoretisk orientert. Når du kan si at høyttalere med vanskelig last aldri kan lyde bra så er du jo helt på vidda!
    Mange utrolig gode høyttalere har opp gjennom tidene hatt vanskelig last, og mange moderne høyttalere med perfekt last låter IKKE bra.

Så igjen, slutt med for mye teori og generalisering synes nå jeg. Du kan jo tenke på det litt før du svarer og se om du har evnen til selvransakelse. Jeg tror at om du tenker deg om så er du sikkert litt enig.
    En annen dag kan vi prate om mine feil og mangler, og tar gjerne litt kritikk jeg også. Regner med at vi sees snart uansett hos hverandre, er klar for BEL demo.

Nå drar jeg til Tyskland og raser fra meg på Ringen, så er nok i bedre humør når jeg kommer hjem igjen på onsdag.

Dag :twisted:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spøk til side Snickers, jeg er bare uenig med deg og synes du er for teoretisk orientert. Når du kan si at høyttalere med vanskelig last aldri kan lyde bra så er du jo helt på vidda!
    Mange utrolig gode høyttalere har opp gjennom tidene hatt vanskelig last, og mange moderne høyttalere med perfekt last låter IKKE bra.
    Ååååh, ja det er jo en fundamental misforståelse i forhold til det jeg opprinnelig ville poengtere. Jeg er prinsipiellt av den oppfatning at om man skal lage en høyttaler som er tett opp mot det ultimate vil den bli en utfordring for mange forsterkere. Dette fordi at dersom man skal ha full dynamikk uten brems må forsterkeren ta seg av selve "bremseoppgaven" alene.

Det jeg mente å si (og som jeg vel kanskje ikke uttrykte klart nok) er at jo tyngre lasten blir jo mer forskjellig vil forsterkere låte. Så dersom vi tar en tung last representert av en høyttaler, og en tung last representert av en annen høyttaler, og tester et knippe forsterkere opp mot disse to høyttalerne som da begger er en tung last, men som allikevel har ulik impedanskurve, vil vi nesten garantert foretrekke ulike forsterkere på de to høyttalerne. Årsaken til dette er ikke forsterkernes frekvensgang eller klangbalanse isolert sett, men rett og slett hvordan forsterkeren oppfører seg ved den enkelte last.

Med tung last så snakker jeg er først og fremst om reaktive laster og ikke nødvendig vis lave impedanser. Lave impedanser er desverre som regel ganske ødeleggende for den totale ytelsen i et oppsett.

Et annet viktig poeng å merke seg er at alle forsterkere har en dempningsfaktor som varierer med frekvens. Det betyr at med 2 forsterkere målt på to ulike høyttalere vil vi nesten utelukkende ende opp med at frekvensgangen ut på forsterker A i kombinasjon med høyttaler A vil være forskjellig fra frekvensgangen på forsterker A i kombinasjon med høyttaler B. I tillegg vil forsterker B ha ulik frekvensgang i forhold til forsterker A, både på høyttaler A og B.

Derfor mener jeg at, siden det ikke finnes noe standarisert høyttalerlast, skal man skal være forsiktig med å utrope det ultimate effekttrinn.

Jeg har hørt oppsett der det var tett opp mot uhørbare forskjeller mellom Yamaha 650 Receiver og Oberon 6.1. Jeg har også hørt Oberon 6.1 utklassere Pass X350. Men så har noen ikke navngitte personer testet samme forsterkere opp mot hverandre med omvendt resultat.

Cluet her er at det hele veien er brukt ulike laster, og det er ofte ikke særlig forutsigbart hva resultatet blir.

Imidlertid viser det seg at, som en tommelfingerregel, forsterkere med høy dempningsfaktor byr som regel ikke på så store overraskelser som de med lav dempningsfaktor.

Og ja, selvsagt var det spøkefullt ment Flageborg, selvom jeg synes innleggene dine blir lite nyansert når det går litt unna i svingene.

Skal dere teste de nye modellene fra Hard Rocx på Nürnberg ring Dag? Det blir nok gøy

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ååååh, ja det er jo en fundamental misforståelse i forhold til det jeg opprinnelig ville poengtere. Jeg er prinsipiellt av den oppfatning at om man skal lage en høyttaler som er tett opp mot det ultimate vil den bli en utfordring for mange forsterkere. Dette fordi at dersom man skal ha full dynamikk uten brems må forsterkeren ta seg av selve "bremseoppgaven" alene.

Det jeg mente å si (og som jeg vel kanskje ikke uttrykte klart nok) er at jo tyngre lasten blir jo mer forskjellig vil forsterkere låte. Så dersom vi tar en tung last representert av en høyttaler, og en tung last representert av en annen høyttaler, og tester et knippe forsterkere opp mot disse to høyttalerne som da begger er en tung last, men som allikevel har ulik impedanskurve, vil vi nesten garantert foretrekke ulike forsterkere på de to høyttalerne. Årsaken til dette er ikke forsterkernes frekvensgang eller klangbalanse isolert sett, men rett og slett hvordan forsterkeren oppfører seg ved den enkelte last.

Med tung last så snakker jeg er først og fremst om reaktive laster og ikke nødvendig vis lave impedanser. Lave impedanser er desverre som regel ganske ødeleggende for den totale ytelsen i et oppsett.

Et annet viktig poeng å merke seg er at alle forsterkere har en dempningsfaktor som varierer med frekvens. Det betyr at med 2 forsterkere målt på to ulike høyttalere vil vi nesten utelukkende ende opp med at frekvensgangen ut på forsterker A i kombinasjon med høyttaler A vil være forskjellig fra frekvensgangen på forsterker A i kombinasjon med høyttaler B. I tillegg vil forsterker B ha ulik frekvensgang i forhold til forsterker A, både på høyttaler A og B.

Derfor mener jeg at, siden det ikke finnes noe standarisert høyttalerlast, skal man skal være forsiktig med å utrope det ultimate effekttrinn.

Jeg har hørt oppsett der det var tett opp mot uhørbare forskjeller mellom Yamaha 650 Receiver og Oberon 6.1. Jeg har også hørt Oberon 6.1 utklassere Pass X350. Men så har noen ikke navngitte personer testet samme forsterkere opp mot hverandre med omvendt resultat.

Cluet her er at det hele veien er brukt ulike laster, og det er ofte ikke særlig forutsigbart hva resultatet blir.

Imidlertid viser det seg at, som en tommelfingerregel, forsterkere med høy dempningsfaktor byr som regel ikke på så store overraskelser som de med lav dempningsfaktor.

Og ja, selvsagt var det spøkefullt ment Flageborg, selvom jeg synes innleggene dine blir lite nyansert når det går litt unna i svingene.

Skal dere teste de nye modellene fra Hard Rocx på Nürnberg ring Dag? Det blir nok gøy
    Nå har mensen sluppet taket

Dette var jo noe helt annet, har ikke tid til å gå i detalj men det ser jo ut som om vi er på bølgelengde på tross av all min uvidenhet!

Skal heldigvis ikke sykle Ringen...puh, får kjøre Porsche 997 og BoxterS!

Snakkes onsdag, du burde komme å høre på AC20 snart!

Dag

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •