Plassering av bakhøyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av bakhøyttalere

Har igjennom min fartstid her på forumet sett mange forskjellige plasseringer av bakhøyttalere. Tenker da på et 5.1 oppsett, hvor man sitter inntill en bakvegg.

Litt av det jeg har sett:

- Høyttalerene er plassert ved siden av sofaen, inntill bakvegg, rettet mot hverandre.

- Høyttalere plassert som over, men vinklet litt fra bakveggen, slik at "felles treffpunkt" kommer lenger ut i sofaen.

- Høyttalere plassert på hver side av sofaen, med bakside mot bakvegg. Slik at de "fyrer av" forover, parallelt med sofaen.

Og selvfølgelig andre former, med oppheng fra tak, veggmonterte stativer bak, etc etc.

Hva er den beste måten å plassere bakhøyttalere i et 5.1 oppsett, med sofa inntill bakvegg?? Best måte = størst følelse av å være omkranset av lyd

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har høytalerene skrudd på bakveggen, det funker rimelig bra, skal nå kjøpe gulvhøytalere for å ha bak. Tenker da og trekke de litt lenger bak, for og se om det hjelper

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter selv inntil bakveggen. Jeg har dipole høyttalere plassert på sidene ca 80cm over lytteposisjon.

Dette oppleves meget bra, optimalt etter min mening.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dipole

jeg har mine dipole B&W rett bak lytterposisjonen og det fungerer også greit. de er montert på bakveggen i hode høyde... sikkert ikke optimalt, men det funker det også...

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine dipole sitter på sideveggen. omtrent 50cm bak øret og fra hodet til ht bunn ca 50-70cm. gir en god lyd i mitt tilfelle.

Newcomer ketil torset sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg vil anbefale å sette høytalerne så høyt opp på veggen som mulig, slik kommer ht så langt ifra lytter som mulig, så lyden får spredt seg litt før den kommer fram til lytter.

jeg har også opplevd bakhøytalere som har ligget 40cm fra gulv på bakre hjørne av sofa, med fronten pekende oppover, dette fungerte faktisk ganske greit, fordi lyden sendes til taket å spretter tilbake igjen, dette skaper sikkert litt bedre spredning av lyden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •