Domus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Domus

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Domus

Jeg hørte Grand Piano Domus i går, og tenkte å prøve å dele noen nyanserte inntrykk. Den testede varianten har 2x 6,5" seas basser, 1x 5" seas mellomtone og 1x 1" Vifa ringradiator. Den har en svært stor bassport og ellers er kassa ganske liten for en høyttaler med den bestykningen.

Finishen er som vanlig i særklasse og jeg tok det for gitt at det var finer og skinn jeg så på, selvom jeg vet at det er noe trikseri med skinnet for å beholde holdbarhet. (Vet ikke om det er behandlet eller om det er kunstig).

Min første store opplevelse med Sonus Faber var for mange år siden da jeg hørte Doxa 70B på Electa Amator. Det spilte musikk i mine ører og ikke typisk HiFi. Gårsdagens seanse var koblet på en ASR integrert og den nye Marantz multispilleren til 30k. Det spilte egentlig ganske annerledes. Først og fremst var det noe kjennt i toppen som går igjen på Ringradiatorer. Sesiellt i rom som gir litt tilbake slik demorommet til Stereofil gjør. Kan det fort bli litt betont i toppen, men ikke så mye at det er distraherende eller ødelegger opplevelsen i vesentlig grad.

Når Sonus Faber skriver navnet sitt på noe er det først og fremst i mellomtonen jeg forventer noe ekstra. Domus er i likhet med mange senere SF-modeller mer folkelig og markedstilpasset, men den typiske boomen i bassen uteble i dette oppsettet. Den var heller en anelse slank.

Selvom de skaper et lydbilde som heller svakt mot det slanke har de beholdt sin ganske forføreriske karrakter. De har fortsatt noe Sonus Faber over seg, men jeg føler allikevel at de ikke helt evner å diske opp med det skikkelig ekslusive og gåsehudutløsende som de større SF klarer.

På noen kutt med Silje Nergaard kunne stemmen hennes føles litt mindre enn jeg er vant til, men ikke i større grad enn det som er vanlig i dagens marked. Bassen var egentlig også i trå med mye av det som pøses ut på markedet i dag, men i samme prisklase finner man blant andre Helicon 400 som utvilsomt har mer bass. Utover det så er nok ikke klangbalansen så forskjellig men Sonus Faber har nok noe mer fylde i nedre mellomtone.

Alt i alt vil jeg vel si at dette er en høyttaler for litt voksne kjøpere, men definitivt noe av det desidert lekreste man kan ha i stua i den prisklassen. Det er jo også gøy å se at Sonus Faber fortsatt bruker Seas i stor stil, men på den annen side føles det litt rart at de velger den diskanten de gjør når Seas har minst 10 stk som banker livskiten ut av den til lavere pris. Det valget er de imidlertid ikke alene om. Det bekrefter jo nok en gang at det er hva markedet vil ha og ikke hva som spiller best som vinner.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med plasseringen av denne juvelen?
    Trenger den mye luft?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det tror jeg egentlig ikke den gjør.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •